Jump to content

Nieuwe cd speler, maar welke?

Robbert
 Share

Recommended Posts

Heb al vaker aangegeven dat ik dat soort testen haat!, een beetje met zn allen op een kantinestoeltje zitten en dan ff lekker verplicht luisteren, dat soort zaken doe ik gewoon thuis,in een lekkere relaxte omgeving met een lekkere Leffe en sigaretje erbij,zonder dat gelul van sommige lui en beterweters.

Nou, zo'n test kan je ook prima thuis doen hoor. Ik zie het probleem niet... Zwak excuus...

ja je kan het idd prima thuis doen,moet ook op je eigen set want die ken je,maar dan niet in 1 (mid)dag,daar wil ik minstens een paar dagen over doen,en dan ook het liefst alleen of met mn vriendin(hoort namelijk ook verschillen).want wat anderen ervan vinden of zeggen,daar heb ik helemaal geen boodschap aan,ik moet er naar luisteren,dus het is voor mij absoluut niet relevant wat een ander vind.

Beste Duck-Twacy,

Je bedoelt zeker

http://www.whisky.com/brands/laphroaig_brand.html ?

Nadat je die* als "A" hebt geproefd (niet alleen jodium, maar ook dekteer, rottende mosselen, juist gebreeuwde viskotters, een seizoen lang niet gewassen visserskleding, pas uitgetrokken lieslaarzen), kun je een andere whisky als "B" echt niet meer beoordelen, hoor! :lol:

(* m.n. de tienjarige!)

[Offtopic, maar in topic kan dat niet veel meer uitmaken :( ]

Was in ieder geval Islay malt, maar eenander merk. Denk dat ze allemaal in meer of mindere mate dat karakter hebben daar

http://en.wikipedia.org/wiki/Islay_whisky

[/..]

Heb al vaker aangegeven dat ik dat soort testen haat!, een beetje met zn allen op een kantinestoeltje zitten en dan ff lekker verplicht luisteren, dat soort zaken doe ik gewoon thuis,in een lekkere relaxte omgeving met een lekkere Leffe en sigaretje erbij,zonder dat gelul van sommige lui en beterweters.

Na een paar Leffe's en een blowtje ga je wellicht nog veel meer verschiilen horen.

Maar serieus, meen gelezen te hebben dat alcohol (invloed) funest is voor het gehoor vermogen. Hoe het met blowen zit weet ik eigenlijk niet (ik lees wel eens dat het je zintuigelijke ervaringen juist intensiever worden)

Ik zuip daarom altijd zoveel mogelijk als ik ga luisteren, moet wel met mn set :D

Misschien ook beter overstappen op Yoko setje, scheelt een hele hap op de borrel (en er is toch geen verschil) :P

:lol: RastaPhil

Moet zeggen heb ook die ervaring: zuipen doet je luister-kennis geen goed, een blowtje daarentegen :P

Het ene verlaagt je concentratie (alcohol belemmert de electrische doorstroming van de hersenen; komt uit Knack wetenschap :unsure: ). Een Jamaicaanse sigaret :rolleyes: zou een gevoels-enhancer zijn...

ik had jou graag advies willen geven robbert, maar zolang er hier word beweert dat er geen verschillen zijn tussen diverse cd-spelers houdt het voor mij ook op,de enige advies die ik je kan geven is wat Hans ook al aangaf,een Marantz 17 serie, dit zou ook een optie kunnen zijn voor een andere versterker, een PM17 van Marantz.

Gisteravond is er iemand bij mij wezen luisteren. Onze conclusie was: het "probleem"zit in het middengebied. Af en toe gaat het als het ware "snerpen". Dit hoeft niet aan de speakers te liggen. Ik ga nu eerst een andere versterker uitproberen (waarschijnlijk Accuphase). Geeft dit geen verandering dan de speakers (en dan ga ik eens naar Ushers kijken).

Zullen we on-topic blijven?

De schelheid zat hem dus in het middengebied.

Hier mijn eeuwige gratis tip: de platte knoop.

Voorlopig eerst in de interlink, dan de powerkabel van de cd-speler, dan in die van de versterker, daarna de luidsprekerkabels.

Wat doet die? Het is nog nooit verklaard, maar het maakt het geheel warmer, natuurlijker.

Is in ieder geval gratis :)

1137482185_9678c97169.jpg?v=0

Inderdaad: het is maar elektronica en dat is heden ten dage geen twistpunt meer (de performance is reeds beter dan wat de oren kunnen onderscheiden). Wen er maar alvast aan.

Groet,

Jacco

Ben ik een paar dagen weg en wordt er weer meest grote nonsens in dit topic neergeschreven, ik zou niet weten hoe ik de verschillen die bestaan tussen een NE 5534 en een OPA 602 uit de specificaties zou moeten lezen.

Met andere woorden, welke cijfertjes een indicatie van de eigenschappen - klankmatig - zouden kunnen zijn. wel zie je dat fabrikanten zelf verschillen aangeven en de eerste zelfs niet voor professioneel audio geschikt achten maar de toepassing meer zien in telefonie, leg je ook de OPA 604 er nog naast wordt het nog lastiger.

Wel blijkt dan dat de wijze van opbouw van het circuit totaal anders is.

Duidelijk is echter wel dat als de eerstgenoemde - NE 5534 - wordt vervangen door een OPA 602-604 een zuiverder weergave het gevolg is, zie hiervoor de verslagen over ervaringen met spelers die door Sebastiaan zijn gemodificeerd.

Hier mag ook blijken dat een voeding en de daarin toegepaste componenten zo hun effecten op het uiteindelijke resultaat hebben.

Dit verschijnsel wordt door fabrikanten van CD spelers ook op een fraaie wijze benut, een instapmodel wordt voorzien van de NE 5534 in combinatie met mute torren in de uitgang, de opvolger - waarvoor men dan zelfs de prijs durft te verdubbelen - wordt uitgerust met een OPA 602 of 604, relais in plaats van mute torren en een wat betere voeding, hetwelk zichtbaar wordt in onder andere de kwaliteit van de toegepaste condensatoren.

Het blijkt nu dat deze twee spelers inderdaad ook redelijk duidelijk hoorbaar anders presteren en op deze wijze van elkander te onderscheiden zijn.

Ook is op basis van een setbeschrijving het vermoeden geuit dat verschillen wel eens lastig te onderscheiden zouden kunnen zijn, dit heeft aanleiding gegeven tot nogal uiteenlopende reacties, toch denk ik dat je op basis van zulk een beschrijving zeer zeker dergelijke uitspraken kunt doen.

Zelf denk ik dat het met alleen al het aangeven van welke speaker wordt ingezet redelijk kan zijn een dergelijke uitspraak te doen.

:huh:

Gaan we weer? Pffff, ik vind het prima hoor...

Inderdaad: het is maar elektronica en dat is heden ten dage geen twistpunt meer (de performance is reeds beter dan wat de oren kunnen onderscheiden). Wen er maar alvast aan.

Groet,

Jacco

Ben ik een paar dagen weg en wordt er weer meest grote nonsens in dit topic neergeschreven, ik zou niet weten hoe ik de verschillen die bestaan tussen een NE 5534 en een OPA 602 uit de specificaties zou moeten lezen.

De open lus versterking is een goede om mee te beginnen. Ook een principetekening van de schakeling zelf kan heel verhelderend werken. Uiteindelijk zijn het maar hulpmiddelen want de performance is sowieso goed genoeg, mits juist geappliceerd.

Met andere woorden, welke cijfertjes een indicatie van de eigenschappen - klankmatig - zouden kunnen zijn. wel zie je dat fabrikanten zelf verschillen aangeven en de eerste zelfs niet voor professioneel audio geschikt achten maar de toepassing meer zien in telefonie, leg je ook de OPA 604 er nog naast wordt het nog lastiger.

Wel blijkt dan dat de wijze van opbouw van het circuit totaal anders is.

Duidelijk is echter wel dat als de eerstgenoemde - NE 5534 - wordt vervangen door een OPA 602-604 een zuiverder weergave het gevolg is, zie hiervoor de verslagen over ervaringen met spelers die door Sebastiaan zijn gemodificeerd.

Zo duidelijk is dat helemaal niet!!!! Verslagen over ervaringen zijn misschien leuk voor hen die die verhalen graag willen lezen, conclusies zijn gekleurd. Ik ga er namelijk van uit dat er nergens blind geluisterd is en als dat zo is zou ik graag de details willen weten van die situatie. Trouwens, in professionele apparatuur wordt nog steeds een 5534 gebruikt en wel omdat ie verrekes goed is.

Hier mag ook blijken dat een voeding en de daarin toegepaste componenten zo hun effecten op het uiteindelijke resultaat hebben.

Kwantificeren graag!!!! Niet dat losse gezeur over "effecten" en ander geneuzel. Harde getallen graag en blinde testen waaruit die correlatie blijkt. De rest kan zo de prullebak in.

Dit verschijnsel wordt door fabrikanten van CD spelers ook op een fraaie wijze benut, een instapmodel wordt voorzien van de NE 5534 in combinatie met mute torren in de uitgang, de opvolger - waarvoor men dan zelfs de prijs durft te verdubbelen - wordt uitgerust met een OPA 602 of 604, relais in plaats van mute torren en een wat betere voeding, hetwelk zichtbaar wordt in onder andere de kwaliteit van de toegepaste condensatoren.

Het blijkt nu dat deze twee spelers inderdaad ook redelijk duidelijk hoorbaar anders presteren en op deze wijze van elkander te onderscheiden zijn.

Dat zal dan de eerste keer zijn dat ze kwalitief te onderscheiden zijn.

Ook is op basis van een setbeschrijving het vermoeden geuit dat verschillen wel eens lastig te onderscheiden zouden kunnen zijn, dit heeft aanleiding gegeven tot nogal uiteenlopende reacties, toch denk ik dat je op basis van zulk een beschrijving zeer zeker dergelijke uitspraken kunt doen.

Dus je hebt een set nodig van enig niveau om onhoorbare verschillen te gaan horen? Dat is wat je beweert.

Groet,

Jacco

jee man daar gaan we weer, het zijn HOORBARE verschillen jacco,hoe principieel kan een mens zijn,en dat gelul over blind testen heb ik ook wel gehad,uberhaupt kan ik het woord "testen " wel schieten, je moet apparaten op een lange!!! duur beoordelen.Jullie lijken meer een stel wetenschappers ipv.serieuse luisteraars,daar heb je blijkbaar nog geen kaas van gegeten.Maar ik zou zeggen,loop voor de rest van je leven maar met een blinddoek op je hoofd,en blijf lekker blind testen( bah wat een vies woord)en vooral veeeeel!!!!! meten, daardoor gaat alles beter klinken,zolang je maar cijfertjes hebt. ben blij dat ik nog steeds alles met mijn oren doen kan,en dat is ook de essentie van weergave LUISTEREN en GENIETEN.Je moet je auto zeker ook eerst helemaal ontleden voordat hij goed rijdt?cijfers zeggen eigenlijk geen f*ck,het klinkt goed of niet.

[...]cijfers zeggen eigenlijk geen f*ck,het klinkt goed of niet.

Wat is jouw achtergrond qua elektronica cq elektro eigenlijk?

Groet,

Jacco

Niet relevant, goed uitgerust zijn om te kunnen luisteren is van een groter belang dan jouw kennis van elektronica en zeker zijn de conclusies die je op basis hiervan durft te trekken op z'n minst twijfelachtig te noemen, zou hier ook een wat andere formulering hebben kunnen gebruiken.

Overigens heb ik als reactie op jouw reactie op mijn posting ook maar

Groet,

Jacco

Niet relevant, goed uitgerust zijn om te kunnen luisteren is van een groter belang

Ik heb het niet over luisteren. Ik heb het over begrijpen wat er aan de hand is en conclusies trekken. Als je geen verstand van elektronica hebt, zul je dat aan mensen moeten overlaten die daar wel verstand van hebben. Zo simpel is het.

[...]

Overigens heb ik als reactie op jouw reactie op mijn posting ook maar

Groet,

Jacco

dit zegt al veel over jou,erg bekrompen,ik heb totaal geen achtergrond kwa techniek,en er ook bijna helemaal geen verstand van,maar dat is ook absoluut niet nodig om een set te kunnen beoordelen,dat heeft namelijk met emotie te maken en niet met cijfertjes.Ik hoef ook geen gynacoloog te zijn om mijn vrouw te bekoren,dat doe je met gevoel,als je weet wat dat is teminste.En waarom zou ik verstand van electronica moeten hebben??ik luister muziek met mijn oren en niet wetenschappelijk,goh man ik benijd jou niet,wat een saai leven moet jij hebben,en idd voor de rest, bullshit.

Groet,

Jacco

dit zegt al veel over jou,erg bekrompen,ik heb totaal geen achtergrond kwa techniek,en er ook bijna helemaal geen verstand van,maar dat is ook absoluut niet nodig om een set te kunnen beoordelen,dat heeft namelijk met emotie te maken en niet met cijfertjes.[...]

Oh, dat verklaart alles! (Die woorden klinken bekend in je oren, nietwaar?)

Misschien moeten we het ontwerp en de realisatie van complexe elektronische apparatuur maar overlaten aan jou, soundlover. Dan gaat het helemaal goed komen. Ook qua reproduceerbaarheid enzo.

Groet,

Jacco

Ik heb het over begrijpen wat er aan de hand is en conclusies trekken.

Zo simpel is het.

Groet,

Jacco

Inderdaad zo simpel is het, hiervoor heb je nog een lange weg te gaan, om te beginnen zou je eens kunnen gaan luisteren.............. :P

jacco luistert niet, hij moet begrijpen,das heel wat anders,vraag mij af waarom hij een stereoset heeft,kan beter zijn geld in meetapparatuur stoppen,dat is zijn wereldje.

Ergens, heel ver weg zie ik toch een mooie, harmonieuze relatie voor ons weggelegd ;)

Groet,

Jacco

jacco luistert niet, hij moet begrijpen,das heel wat anders,vraag mij af waarom hij een stereoset heeft,kan beter zijn geld in meetapparatuur stoppen,dat is zijn wereldje.

Ergens, heel ver weg zie ik toch een mooie, harmonieuze relatie voor ons weggelegd ;)

Groet,

Jacco

spannend jacco,als je een mooie vrouw zou zijn had het gekund,had je ook nog ff blind mogen testen ;) dan vind ik geblinddoekt namelijk wel leuk. :rolleyes: maar ik denk idd dat het heel ver weg is.

Dus je hebt een set nodig van enig niveau om onhoorbare verschillen te gaan horen? Dat is wat je beweert.

Groet,

Jacco

Jacco,

ik weet niet van welk bouwjaar je bent, maar:

er waren in pak-em-beet 1980 van die Opel City's te koop voor een redelijk bedrag. Gooide je daar van de lichtmetalen wielen onder met lekker brede banden (205 ipv std 165), smoelde goed. Let op: brede Achterbanden natuurlijk, onder een 1.2 liter 50 PK auto-tje met Voorwielaandrijving, maar goed, dat terzijde.

Moet je niet denken dat het ding ook maar een meter sneller ging lopen. En als het regende sch