Jump to content

Solo of apart?

robdegroot
 Share

Recommended Posts

Ik ben in het bezit van:

. Rotel 980 voor/eind combinatie

. JMlab Daline3 boxen

. ocos-ls-kabel

. Oelbach interlinks door dealer gemaakt tussen voor/eind en naar

cd-speler (ongeveer 100 resp. 175 euro toenderdtijd)

Mijn cd-speler Arcam Alpha 5 heeft het begeven en ik ben aan het bekijken wat nu. Ik zie 5 opties:

1. Inruilen voor een alles in 1. Arcam Solo of Linn Classic. Ik heb de Linn gehoord en was onder de indruk. 2. Een nieuwe cd-speler. Wat zijn dan de mogelijkheden (budget 600,-) en wat is dan de verhouding met de alles in 1? Ik heb al wat nagevraagd in winkels maar krijg van alles terug. Arcam CD73 zou de beste optie zijn maar is dan wel wat duurder (alhoewel in Belgie voor 595,- gezien). Verder worden Audio Analogue Primo cd, Rotel rcd06, Atvance Audio MK203II, Marantz7001 genoemd.

3. Een tweedehands. Marantz CD17 of Arcam DV88 zie ik vaak voor rond de 500,-.

4. DVD met mooie geluidskwaliteit. Heb ik min of meer al laten vallen omdat ik audio belangrijker vind.

5. Via de pc muziek gaan spelen. Dat lijkt mij de toekomst en ook erg handig. Ik zag bijv. iets

als de 'squeezebox' op internet. In combinatie met een DAC schijnt dat erg mooi te zijn. Lijkt me dan wel handig als je pc niet altijd aan hoeft te staan en je alleen met een netwerkschijf aan kunt erken.

Nou ja, graag jullie reacties want ik ben vast niet de enige met deze vraag dus wie weet kunnen we elkaar helpen.

Rob

Een arcam CD82 2dehands. De CD82 is denk ik 1 van de beste CD spelers die is gemaakt hebben voor dat geld. Weet niet of je ze 2dehands veel tegenkomt, weet ook niet hoe duur ze dan zijn. Maar 600 moet kunnen denk ik.

Bedankt voor deze snelle reacties!

Aparte dvd: Een apparaat van 150,- geeft mij voldoende kwaliteit. Meestal moet je voor vglbare dvd met goede geluidskwaliteit veel meer dan dat verschil met een losse cdspeler betalen.

CD17 of cd82: Kennelijke 2 superspelers. Ik zal het nalezen op internet.

Repareren: Is al een keer gebeurd en i kwas net niet tevreden over deze combinatie. Detaillering te laag en electrische gitaren slecht. Acoustische muziek wel prachtig.

rotel vind ik prettige spelers of een sony.

ik zou er niet al te veel geld aan uit geven en hem laten modificeren. voor ong 250 euro kun je een 2e hands speler laten modificeren en dan speelt ie minstens zo goed als een heel dure speler. ik he echter nog nooit een combi op horen knappen van een nieuwe cd speler

Aparte dvd: Een apparaat van 150,- geeft mij voldoende kwaliteit. Meestal moet je voor vglbare dvd met goede geluidskwaliteit veel meer dan dat verschil met een losse cdspeler betalen.

Ik denk niet dat je voor €600 een cd-speler kan kopen (ook niet 2e hands) die beter klinkt dan een dvd-speler van hetzelfde bedrag. Waarom zou een dvd-speler ook minder goed klinken? De werking is (met cd) toch exact hetzelfde? De cd wordt gelezen, gedecodeerd en gefilterd, en nog wat analoog bewerkt (versterkt). Ik zie niet in waarom dat in een dvd-speler minder goed zou gaan dan in een cd-speler. Het argument dat een dvd-speler meer elektronica bevat dan een cd-speler en daarom duurder zou moeten zijn voor een vergelijkbare prestatie, gaat volgens mij maar op tot een bepaald bedrag... Een bedrage ergens onder de €600...

Een Linn Classic (Movie of Music) is inderdaad ook een erg mooi apparaat. Voor iemand die het leuk vind om met zijn audio set te stoeien een beetje te saai natuurlijk (je bent meteen klaar, op de speakers na), maar voor gewoon snel muziek luisteren (of dvd kijken) perfect.

Zijn alleen best wel prijzig.

Het is de NAD542 geworden. Eerste indruk is niet slecht. Is vooral een speler die verrast als ik een boek zit te lezen heb ik het idee. Verder ga ik met mijn voeten 'mee-tappen'. Ik heb nog niet echt het gevoel middenin de muziek te zitten, het lijkt wat op afstand te blijven. Wel veel meer details dan mijn Arcam Alpha 5. Klassieke muziek heeft een behoorlijke dynamiek. Kortom: Eerst maar wennen en dan zie ik weer verder. Zou op zich wel benieuwd zijn wat nu echt het verschil met bijv. een Arcam CD73 is.

Nu nog mijn audiorack dat ik op tnt-audio.com heb gevonden afbouwen (een variatie op de tnt-flexy).

Het is de NAD542 geworden. Eerste indruk is niet slecht. Is vooral een speler die verrast als ik een boek zit te lezen heb ik het idee. Verder ga ik met mijn voeten 'mee-tappen'. Ik heb nog niet echt het gevoel middenin de muziek te zitten, het lijkt wat op afstand te blijven. Wel veel meer details dan mijn Arcam Alpha 5. Klassieke muziek heeft een behoorlijke dynamiek. Kortom: Eerst maar wennen en dan zie ik weer verder. Zou op zich wel benieuwd zijn wat nu echt het verschil met bijv. een Arcam CD73 is.

Nu nog mijn audiorack dat ik op tnt-audio.com heb gevonden afbouwen (een variatie op de tnt-flexy).

Ooit een losse DAC overwogen? (Benchmark DAC1, Behringer UC met mods?) Kan je een goedkoop loopwerk nemen...

The Absolute Sound is helemaal weg van deze alles-eter van Oppo. Speelt ook SACD.

http://www.hear.nl/news/3716-Oppo-DV-980H.html

Is tot $200 onverslaanbaar.

Ze hebben per prijsklasse de "winnaars" vergeleken, Oppo, een Arcam, een Rega, en nog een peperdure van Ed Meitner, de referentie, plus nog een paar die ik vergeten ben.

Men concludeert dat er wel hoorbare verschillen zijn, maar gelukkig niet zodanig dat ze niet met de Oppo zouden kunnen leven. En dat zegt heel wat voor deze met dure apparatuur verwende oren van de resencenten.

The Absolute Sound is helemaal weg van deze alles-eter van Oppo. Speelt ook SACD.

http://www.hear.nl/news/3716-Oppo-DV-980H.html

Is tot $200 onverslaanbaar.

Ze hebben per prijsklasse de "winnaars" vergeleken, Oppo, een Arcam, een Rega, en nog een peperdure van Ed Meitner, de referentie, plus nog een paar die ik vergeten ben.

Men concludeert dat er wel hoorbare verschillen zijn, maar gelukkig niet zodanig dat ze niet met de Oppo zouden kunnen leven. En dat zegt heel wat voor deze met dure apparatuur verwende oren van de resencenten.

Stereophile was ook positief over de Oppo DV-970HD,

http://www.stereophile.com/budgetcomponent...oppo/index.html

Vooral de prijs/kwaliteit verhouding is goed.

Groeten Paul