Jump to content

Slechte recensie...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Gisteravond waren Marcelti en een andere audiokennis (Jos) hier over de vloer....

Marcelti heeft 'n paar Heresy's van Jos gekocht en die twee wilden mijn installatie horen... Jos was hier al enkele keren eerder dus voor hem was het niet helemaal nieuw.

Nadat de muziek aangezet werd vloog Marcelti naar de achterkant van de kamer. Niet omdat het te hard ging (daarover later meer), maar omdat hij het stereobeeld niet goed vond. Nou kan ik me dat wel voorstellen, want hij zat aan een zijkant vlak voor de speaker.

Jos wilde hem eigenlijk niet achter hem hebben ;) dus verhuisde ook naar achter... Naast elkaar dus ruim een meter achter de door mij zo zorgvuldig bepaalde hotspot.

Dom dom dom.... want daarachter klinkt het laag veel te hard en is de focusering een heel eind verdwenen.

Bovendien zit je veel meer in de bundeling van het hoog (mijn speakers "kruisen" royaal achter de hotspot).

Toch klonk het volgens hun daarachter beter.... :confused:

Hierna werden er wat CD's opgezet wat klassiek van Sheffield lab en nog wat anders. Marcelti vond het helemaal niks... Volgens hem ging het lang niet hard genoeg en klonk het mid hoog vervormt... Hij is in al die tijd de eerste die hier een opmerking over maakt. Al die tijd kreeg ik opmerkingen als... wat een geweldige plaatsing, Prachtige resolutie enz....

Jos vond ook dat hij wat mistte... (Z'n Heresyklank waarschijnlijk)...

Dan wat platen opgezet. Dit beviel kennelijk beter, maar het ging nog steeds veel te zacht. Marcelti vertelde dat hij vaak tot 120 dB speelt... :blink: Waarna ik hem vroeg of hij niet hardstikke doof was. :huh:

Het stond gisteravond zo'n 10 dB harder dan wat ik gewend ben (normaal ca 85 dB op piekniveau). En we konden elkaar regelmatig niet verstaan voordat de muziek een heel eind zachter stond.

Nadat ik de CD-speler op een netfilter had aangesloten vond ik het ronduit saai klinken, Maar voor m'n bezoek was het nog steeds te scherp. Dus de Philips 963 (ongemodificeerd) maar eens aangesloten.

Kijk... en dit vond men dus een heel stuk beter (koud en maanden niet gebruikt). Toen ik opmerkte dat de kast van de gitaar nu weg was en de stem erg neuzig klonk vonden ze dit geen bezwaar. Dit was "muzikaler" :confused:

Maar de platenspeler.. tja dat was dan weer w

Guest Kraus vonBentinck
quote name='marcelti' date='19 Feb 2007, 21:25:23' post='274345']

Wel eens in de bioscoop je broekspijpen voelen trillen? Dat wil ik ook ;)

Als ik zo de postings eens lees dan speelt Marcelti met een enorme hoeveelheid luidsprekers (vele Klipsch + extra subwoofers) & versterkers.

Al heb ik nooit een recensie geschreven (daarvoor toch te kort geluisterd) daar in die speciale luisterkamer klinkt het echt goed en ik zou de opmerkingen zoals gemaakt een beetje in de context van de luistergewoonten van de beluisteraars plaatsen en zeker niet de boel overhoop halen.

Iemand met zoveel luisterervaring laat zich toch niet zo maar van de wijs brengen?

quote name='marcelti' date='19 Feb 2007, 21:25:23' post='274345']

Wel eens in de bioscoop je broekspijpen voelen trillen? Dat wil ik ook ;)

Iemand met zoveel luisterervaring laat zich toch niet zo maar van de wijs brengen?

:huh::lol:

Beste Hans

Als ik het goed lees hebben ze je een beetje op je ziel getrapt met hun redelijk tactloos commentaar.

Zelf luister ik op dit moment naar mijn malle pietjes installatie en die kan niet in de schaduw van jouw set staan,maar dacht je nou echt dat iemand`s mening over wat ik zelf goed vindt klinken ook maar de minste twijfel kan zaaien.

Ga gewoon verder met waar je was gebleven en dat is het bouwen en schaven aan JOUW ideale set.

Veel luisterplezier en groeten van Mark.

klinkt gezellig en leerzaam......not

het was goed voor jou hans en dus is het dat nog. twijfel niet maar geniet ;)

(...) het was goed voor jou hans en dus is het dat nog. twijfel niet maar geniet ;)

:unsure: Twijfelen, in plaats van genieten, is de basis van onze hobby...

ja spido je bent een echte twijfelaar.

tenminste gezien de voorzichtige wijze waarop je dingen meldt geeft blijk van een bescheiden mens die weet dat hij het wel eens fout zou kunnen maken. ;)

Hans,

Don't worry. Ik heb afgelopen zaterdag ook gehoord waartoe je set in staat is en dat is zonder meer gewoon erg goed. Laat je niks wijsmaken door die hoornjockey's. Hoorns, minder goed aangestuurd, kunnen tamelijk nasaal klinken en ik denk dat de personen in kwestie dat gewend zijn en mooi vinden.

Hoorns kunnen uitermate fraai klinken, mits juist aangestuurd. Dat heb ik al een aantal kenen aan den lijve mogen ondervinden. Toch is het niet echt mijn sound ;)

[...]Marcelti vertelde dat hij vaak tot 120 dB speelt... :blink: Waarna ik hem vroeg of hij niet hardstikke doof was. :huh:

Ja, precies. 120 dB is zo'n beetje de pijngrens en ik geloof geen snars van dat getal. Ik ben ook een paar keer op jouw luisterzolder geweest en jij "speelt" iets harder dan ik (zal de leeftijd zijn). Als jij normaal op 85 dB zit en nu nog eens 10 dB harder gaat, is dat kolere-hard...

Het stond gisteravond zo'n 10 dB harder dan wat ik gewend ben (normaal ca 85 dB op piekniveau). En we konden elkaar regelmatig niet verstaan voordat de muziek een heel eind zachter stond.

Dat is volkomen normaal met orkaankrachtsterkte a la 95 dB. Niet aan te bevelen ivm gehoorbeschadiging.

Kijk... en dit vond men dus een heel stuk beter (koud en maanden niet gebruikt). [...]

Met de beide cd-speler testen in het achterhoofd heb ik hier zo mijn eigen gedachten bij ;)

Nog een korte opmerking mbt de geclaimde vervorming van mid/hoog. Ik denk dat jouw gasten het niet gewend zijn om een mid/hoog te horen wat nadrukkelijk aanwezig is en dat dit zeer waarschijnlijk ook zo hoort. Of je moet je voorversterker zo ver hebben opengedraaid dat deze is gaan vervormen, maar als je bij die 95 dB bent gebleven, lijkt me dit niet aan de orde.

Kortom: mensen die 120 dB draaien zou ik vriendelijk toelachen en verder doorgaan met waar je mee bezig was.

Groet,

Jacco

Had je voor die jongens niet even een PA kunnen huren Hans?

(En voor je zelf een paar oordopjes)

:lol::D;)

Jouw set was duidelijk niet aan ze besteed maar dat maakr hem er daarom niet minder om. Toch is het leuk om te lezen en het geeft weer eens aan hoe smaken verschillen en de universeel ideale set niet bestaat.

;)

Nog een korte opmerking mbt de geclaimde vervorming van mid/hoog. Ik denk dat jouw gasten het niet gewend zijn om een mid/hoog te horen wat nadrukkelijk aanwezig is en dat dit zeer waarschijnlijk ook zo hoort.

Dit zal toch echt niet het geval zijn geweest, gezien de eigenschappen van een Heresy :huh:

Beste Hans

Als ik het goed lees hebben ze je een beetje op je ziel getrapt met hun redelijk tactloos commentaar.

Zelf luister ik op dit moment naar mijn malle pietjes installatie en die kan niet in de schaduw van jouw set staan,maar dacht je nou echt dat iemand`s mening over wat ik zelf goed vindt klinken ook maar de minste twijfel kan zaaien.

Ga gewoon verder met waar je was gebleven en dat is het bouwen en schaven aan JOUW ideale set.

Veel luisterplezier en groeten van Mark.

Och... ik ken Jos al langer... ik weet wel wat hij zoekt...

Heresy's m

heeft niets met filters te maken,het grootste deel komt van de speakers, amp,etc.

je set moet gewoon lekker klinken zonder die rare poespas er tussen. :)

alleen blijft het subjectief en een individuele kwestie hoe iemand een klankleur beoordeelt. :)

zo te lezen is de boodschap redelijk hard aangekomen,en ben je uit balans gebracht. :blink:

ga je hiermee aan de ''slag'' of laat je het zo?.

de keuze is aan jou.................

succes. :):):)

heeft niets met filters te maken,het grootste deel komt van de speakers, amp,etc.

je set moet gewoon lekker klinken zonder die rare poespas er tussen. :)

alleen blijft het subjectief en een individuele kwestie hoe iemand een klankleur beoordeelt. :)

zo te lezen is de boodschap redelijk hard aangekomen,en ben je uit balans gebracht. :blink:

ga je hiermee aan de ''slag'' of laat je het zo?.

de keuze is aan jou.................

succes. :):):)

Uit balans.... nou nee niet echt (zie de smileys in het startbericht).

Dat het kommentaar de luidsprekers of versterking zou betreffen is niet waar. De platenspeler doet het n.l. goed.

Ik ga in elk geval niet veel doen.

Het liefst zou ik een aparte groep naar m'n luisterzolder hebben. Helaas is dat toch wel heel lastig uitvoerbaar. Ik blijf dus met die PC's zitten. Het is overigens w

Guest Micheln
Ja, precies. 120 dB is zo'n beetje de pijngrens en ik geloof geen snars van dat getal.

......................................

Groet,

Jacco

De pijngrens ligt pas bij 140Db Jacco. ;)

Groet, Michel

...........................................................

Marcelti ken ik niet zo goed, maar ik vermoed dat hij hetzelfde nastreeft. Hij heeft er tenslotte al subwoofers bijstaan. Bovendien moet je weten dat hij "uit de PA wereld" komt (echt hard dus)...

Ik begrijp dat soort mensen maar beperkt. Kennelijk is hij de enige PA verhuurder die ooit een compiment kreeg omdat het zo hard stond... :huh: Andere krijgen alleen de vraag, waarom het zo hard moet..?? Mijn zoon zit ook in dat soort spul. Kennelijk zijn ze zelf al doof en willen dat de ander ook zo snel mogelijk doof wordt. 80 dB continue is absoluut het maximaum wat je oren langere tijd aan kunnen.

Maar maak je geen zorgen... Ik laat me de pret niet ontnemen en wanneer ik bij Marcelti ga luisteren neem ik m'n oordoppen maar mee... :(

Ik loop ook al heel wat jaren mee in het PA gebeuren maar heb nog nooit de vraag gehad of het zachter kon. Lijkt me ook een erg vreemde vraag bij een live concert.

Dat je al doof zou worden van meer dan 80Db muziek is helemaal jerijnste kolder. Je KAN gehoorsbeschadigingen oplopen, als je er vatbaar voor bent, als je dag in dag uit, jaar in jaar uit meer dan 85Db INDUSTRIEEL geluid (blokgolven dus) op je oren loslaat zonder bescherming.

Als je een paar uur per dag op 100-120 Db muziek luisterd wat niet vervormd en je zou daar gehoorsbeschadigingen van krijgen had ik al wel een paar jaar doof geweest.

Gelukkig had ik bij de laatste test een paar maanden terug nog steeds 110% gehoor. Die 110% is genomen van het gemiddelde van wat een mens normaal heeft.

Mvg. Michel.

Ha ha, tuurlijk joh :lol:

Dat is net zo'n antwoord als van een verstokte roker die zegt: "Ik leef toch nog, dus het kan niet ongezond zijn".

Persoonlijk ken ik een aantal PA mensen die op hun 50-ste toch behoorlijk doof zijn en boven de 6 kHz vrijwel niets meer horen. Eentje weigert dat te erkennen en wil niets van een gehoorapparaat weten. Een gesprek op normaal spreekvolume is vrijwel onmogelijk. Maar dat ligt natuurlijk niet aan hem :D

Die vent is een keer de tent uitgezet omdat ie het tophoog zover had opgeschroefd dat mensen ervan letterlijk met tranen in hun ogen liepen. Hij snapte er niets van., het klonk zo juist goed. Dat de hele boel stond te clippen hoorde ie niet eens meer.

;)

Dat je al doof zou worden van meer dan 80Db muziek is helemaal jerijnste kolder. Je KAN gehoorsbeschadigingen oplopen, als je er vatbaar voor bent, als je dag in dag uit, jaar in jaar uit meer dan 85Db INDUSTRIEEL geluid (blokgolven dus) op je oren loslaat zonder bescherming.

Of je doof wordt (gehoorbeschadiging oploopt) van geluid, ligt vooral aan het volume, niet zo zeer aan het soort geluid. Natuurlijk is je gehoor in het middengebied gevoeliger voor geluid en dus ook gevoeliger voor gehoorbeschadiging, maar muziek is immers full range, dus van muziek wordt je net zo goed doof...

Overigens hoor ik vrij vaak van mensen dat het 'wat hun betreft wel wat zachter mag'. Dat ze dat niet tegen de technicus zeggen, is wat anders. Maar leg je oor maar eens te luister bij bezoekers van (versterkte) concerten. Afgelopen Lowlands heb ik ook heel veel mensen horen zeggen dat ze het vooral heel erg hard vonden. Ik vond dat ook en heb oordoppen ingedaan. En nog had ik maandagochtend een piep in m'n oren. Kun je nagaan hoe hard het geluid heeft gestaan... En een piep in je oren geeft aan dat je gehoor al beschadigd is. Wellicht tijdelijk, maar het kan nooit goed zijn natuurlijk...

Beste Hans,

Vooral in jouw wereld blijven,want die is m.i. een stuk beter dan die andere wereld. :)

120 dB luisterniveau is absurd om daar je gehoor aan bloot te stellen. Ik lees dat er bij jou op 95 dB gedraaid is. Dat is ook al hard, hoor. Ik weet nog dat Toine hier een nagalmmeting heeft gedaan op 90-93 dB (volumestand bij mij op 2uur) volumeniveau en ik dat al erg hard vond.

Die guys die bij jou geluisterd hebben zijn doof :o of zijn zeker erge aanhangers van de Musical Fidelity theorie. :blink:;)

(denk ff aan dat Db schaaltje wat laatst bij 1 van de Hifibladen zat en wat van MF afkwam).

Met een wereldse groet,

:cool2:

Ik vind de andere methode (lees Klipsch op 'n redelijk volume) ook helemaal niet verkeerd. Bij Jos wilde die Herriesies echter alleen hun naam eer aan doen. Dat ligt natuurlijk aan de akoestiek, maar daar was weinig aan te doen.

Jos draait nu met 'n paar Stemvork luidsprekers. Daar komt w

Ha ha, tuurlijk joh :lol:

Dat is net zo'n antwoord als van een verstokte roker die zegt: "Ik leef toch nog, dus het kan niet ongezond zijn".

Persoonlijk ken ik een aantal PA mensen die op hun 50-ste toch behoorlijk doof zijn en boven de 6 kHz vrijwel niets meer horen. Eentje weigert dat te erkennen en wil niets van een gehoorapparaat weten. Een gesprek op normaal spreekvolume is vrijwel onmogelijk. Maar dat ligt natuurlijk niet aan hem :D

Die vent is een keer de tent uitgezet omdat ie het tophoog zover had opgeschroefd dat mensen ervan letterlijk met tranen in hun ogen liepen. Hij snapte er niets van., het klonk zo juist goed. Dat de hele boel stond te clippen hoorde ie niet eens meer.

;)

:lol::lol:

blij dat ik daar niet was. maar bedenk wel "gerookt vlees gaat langer mee"