Jump to content

Slechte recensie...

WanFie
 Share

Recommended Posts

[quote name='Kraus vonBentinck' date='28 Sep 2007, 21:26:24' post='295236'

Iemand met zoveel luisterervaring laat zich toch niet zo maar van de wijs brengen?

Zeker niet door lieden die liever naar tering herrie luisteren dan naar muziek. :confused:<_<

Beste Hans

Als ik het goed lees hebben ze je een beetje op je ziel getrapt met hun redelijk tactloos commentaar.

Zelf luister ik op dit moment naar mijn malle pietjes installatie en die kan niet in de schaduw van jouw set staan,maar dacht je nou echt dat iemand`s mening over wat ik zelf goed vindt klinken ook maar de minste twijfel kan zaaien.

Ga gewoon verder met waar je was gebleven en dat is het bouwen en schaven aan JOUW ideale set.

Veel luisterplezier en groeten van Mark.

Och... ik ken Jos al langer... ik weet wel wat hij zoekt...

Heresy's m

[quote name='Kraus vonBentinck' date='28 Sep 2007, 21:26:24' post='295236'

Iemand met zoveel luisterervaring laat zich toch niet zo maar van de wijs brengen?

Zeker niet door lieden die liever naar tering herrie luisteren dan naar muziek. :confused:<_<

mensen noemen mijn muziek ook altijd teringherrie. en hij staat niet eens hard :lol:

Het verbaast me dat niemand geroepen heeft dat ik stokdoof moet zijn.

Het niveau bij de luistersessie van Hans heeft de 95dba niet gehaald, We konden ten alle tijden met elkaar praten en elkaar ook prima verstaan. Door zowel Jos als mijzelf is met regelmaat gevraagt of het zachter kon omdat het geluid irriteerde. En dat was naar alle waarschijnlijkheid niet door de kwaliteit van de set.

Jitze, je hebt gelijk, als ik ergens aan gewend ben en als eerste naar luister is het het middengebied.

Over de luisterhoek, ik ging op een punt zitten waar ik de derde pion in een gelijkbenige driehoek was, met als resultaat dat de plaatsing voortreffelijk was. Het laag was alleen prut op die plek, en een meter naar voren veel beter.

Ja, ik luister naar harde volumes, volumes zoals je ze ook live hoort. Niks mis mee, het is die muziek die ik probeer te reproduceren. En pieken van 120dba heb je snel.

Grappig dat iedereen zijn begrip toont aan Hans en zijn set buiten kijf stelt, dat belooft wat voor de gemiddelde set hear of de verwachting daarvan ;)

Hans, ik heb een heerlijke luisteravond gehad, genoten van je langspeelplaten ondanks dat ik een meter naar achteren ben gaan zitten. Nogmaals dank voor de gastvrijheid en je hoeft je oordoppen niet mee te nemen wanneer je hier koffie komt drinken, je hebt er niets aan om ernaar te luisteren op een manier die je niet bevalt dus zetten we het niet luider dan het bij jou stond.

Tja, smaken verschillen waarschijnlijk B)

gr. Marcel

En pieken van 120dba heb je snel.

Als je rms op 120 - 12 = 108 dBA is wel. En dat is knijterkolerehard. Schadelijk voor je gehoor bovendien.

Even een sanity-check voor mensen die zich daar niets bij kunnen voorstellen. Als je speakers hebt met een rendement van 88 dB, heb je met een luisterafstand van 3 meter een rms-vermogen per speaker nodig van niet minder dan 460 Watt. Continue dus. De "piekvermogens" die daarbij komen kijken zitten op 7246 Watt. Een versterker die pieken van 14492 Watt in stereo kan leveren dus. En ruim 900 Watt continu.

Groet,

Jacco

Je kunt het ook omdraaien Jacco.

Jouv speakervoorbeeld is 88 dB op 1m bij 1W (even als uitgangspunt). Met een 100W versterker levert dat een SPL van +20 dB en kom je op 108 dB uit. Maar dat is dan op 1m afstand. Op 3 meter afstand is de SPL 9x lager oftewel 19 dB lager. Hou je uiteindelijk een SPL van 89 dB over op de luisterplek. En dat is idd loeihard in een huiskamer en goed voor burenruzie.

De werkeljke SPL ligt natuurlijk wel wat hoger als gevolg van de galm en reflecties in een kamer. Overigens is het gemiddelde adluisterniveau bij het afmixen in de productie zo rond de 100 dB, knap hoog dus.

;)

Overigens is het gemiddelde adluisterniveau bij het afmixen in de productie zo rond de 100 dB, knap hoog dus.

;)

Vandaar dat er zoveel muziek zo rottig is opgenomen. Die lui moeten stokdoof zijn... :huh:

Tja, smaken verschillen waarschijnlijk B)

gr. Marcel

Dat was het uitgangspunt... ;)

Het verbaast me dat niemand geroepen heeft dat ik stokdoof moet zijn.

Het niveau bij de luistersessie van Hans heeft de 95dba niet gehaald, We konden ten alle tijden met elkaar praten en elkaar ook prima verstaan. Door zowel Jos als mijzelf is met regelmaat gevraagt of het zachter kon omdat het geluid irriteerde. En dat was naar alle waarschijnlijkheid niet door de kwaliteit van de set.

gr. Marcel

Ik heb gisteravond de geluidsdruk nog een gemeten. Afhankelijk van de CD kom ik tussen de 75 en 85 dBc piek. Dit met de volumestand op -27 dB

Aangezien we meestal op -18 tot -15 hebben gedraaid, denk ik dat de pieken soms boven de 95 dBc zijn uitgekomen. Niet met de Sheffield CD want die was ronduit zacht opgenomen. Maar ik denk dat bij deze CD het piekniveau toch boven de 85 dBc lag.

Overigens levert mijn set ca 100 W per kanaal bij gemiddeld opgenomen CD's en de voorversterker op - 10 dB.

:)

meten jullie de geluidsdruk op de luisterpositie of op 1 m. vanaf de LS?

en hoe weet je dat je geen toevallige ruimte-bult meet op die positie?

overigens, smaken verschillen inderdaad, en gelukkig maar, dat houdt onze hobby levendig.

Wat mij in deze een beetje tegenstaat is dat er door zowel Jos als mij geen slechte recentie gegeven is.

Sterker nog, we hebben genoten van de langspeler en dit niet onder stoelen of banken gestoken. Verder is er geen onvertogen woord gevallen over de stereoset of de klank.

Wat er wel gebeurd is is dat er scherpte cq vervorming geconstateerd is in het mid-hoog. Stemmen maar ook instrumenten hadden een heel vervelende bijklank. Deze ervaring werd door Hans juist opgepakt en herkend.

Dat ik als persoon van meer volume wil genieten mag duidelijk zijn maar is niet bepalend voor mijn mening over andere sets.

Dat Hans een andere mening heeft over de juiste positie van de ideale luisterplek is prima, hier is geen waardeoordeel uit af te leiden. Zoals aangegeven was de laagweergave beter op de plek die Hans verkoos.

gr. Marcel

@the ark; mijn db meter voor mijn borst houdende op de luisterplek ;)

Wat mij in deze een beetje tegenstaat is dat er door zowel Jos als mij geen slechte recentie gegeven is.

[...]

Dan is de titel van de draad verkeerd gekozen.

Groet,

Jacco

[...]

Overigens is het gemiddelde adluisterniveau bij het afmixen in de productie zo rond de 100 dB, knap hoog dus.

;)

Heb je daar een referentie van?

Groet,

Jacco

Lees de diverse pro-audio sites en fora er maar eens op na. Er wordt daar soms ook gemoppert op dat hoge niveau. Ben het daar iig diverse keren tegengekomen.

;)

[...]

;)

Groet,

Jacco

Lees de diverse pro-audio sites en fora er maar eens op na. Er wordt daar soms ook gemoppert op dat hoge niveau. Ben het daar iig diverse keren tegengekomen.

;)

Dat er gemopperd wordt kan ik mij levendig voorstellen. Dat gaat nl veel te hard en dat werk kun je mi niet lang volhouden.

Wat ik zo lees icm gebruikerservaringen is dat er gemiddeld een niveau van 85 dB wordt aangehouden. Misschien richting de 90 maar dat gaat mij eigenlijk ook al wat te hard. Het ken net, zal ik maar zeggen.

Groet,

Jacco

[...]

;)

Groet,

Jacco

Beste Pjotr,

(...) Onder studiotechnici en producers is gehoorbeschadiging beroepsziekte nummer 1: iets waar men niet graag mee te koop loopt. Onder welke omstandigheden ontstaat het en hoe kun je je gehoor onopvallend maar effectief beschermen tijdens de uitoefening van dit beroep.

http://www.soundeducation.nl/programma.htm

Dan is de titel van de draad verkeerd gekozen.

Groet,

Jacco

klopt.

gr. Marcel

Die titel heb ik natuurlijk gekozen om aan te geven dat juist die aspecten heel verschillend worden beoordeeld.

Meestal krijg ik positieve opmerkingen over resolutie en kwaliteit van het hoog.

Nu was dat heel anders. :huh:

Ik heb ook geschreven dat het met de platenspeler veel beter werd beoordeeld. Daar hoorde ik geen klachten over het mid-hoog.

Wel een klacht dat het met de CD speler allemaal dynamischer moest en een opmerking dat die kouwe Philips beter klonk dan de Droplet.... :confused:

Ik vind dat dan een slechte recentie... Niet dat ik er mee zit, want ik vind het prachtig klinken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de luistersessie met de Heresy's. Misschien ga ik dat ook waarderen. :confused:

Het aspect hard draaien...? Dat mag iedereen zelf weten die graag doof wil worden. :(

(Ik zal m'n oordopjes thuis laten).

Dat smaken verschillen... Zelfs dat heb ik in m'n titel meegenomen...

:)

Waar hans terecht op terugkwam was dat twee van de drie voorkeur hadden voor de oudere koude Philips cdspeler. Er was zeker verschil in klankkleur waardoor het aangehaalde hout warmer klonk maar verderop hetzelfde nummer sloeg het voordeel van de klankkleuring om in het voordeel van de Philips.

gr. Marcel

De Philips laat in mijn oren heel veel liggen op het gebied van ruimte-informatie en natuurlijkheid van klank. De Consonance doet dit veel beter.

Ik ben ondertussen weer 'n fractie verder met m'n onderzoek waar die scherpte vandaan komt. Ik heb met het bezoek van donderdag erbij nu 5 keer naar muziek geluisterd. 2 keer zonder dat de PC's van m'n zoon aanstonden en drie keer m

Beste Spido

Even opletten en de posts beter lezen. Aan mij hoef je het niet meer uit te leggen hoor ... :rolleyes:

Beste Pjotr,

Aanvaard mijn excuses! Ik verwarde je gedachtenloos met Jacco... jullie lijken in sommige opzichten ook zo op elkaar. :unsure:

Beste Jacco,

Aanvaard mijn excuses! Ik verwarde je gedachtenloos met Pjotr... jullie lijken in sommige opzichten ook zo op elkaar. :unsure: