thingman Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 De ruimte is voltooid! M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Na zoveel werk de kroon erop... 'T ziet er prachtig uit en kennelijk klinkt het daar ook nog zo. Toine, proficiat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Gefeliciteeerd Toine!! Wanneer ik hier thuis de set met Soundscape diffusers opstel kan ik een klein beetje 'ruiken' aan wat er allemaal mogelijk is als je het echt groots zou aanpakken. Zelf hoop ik daar ook nog eens aan toe te kunnen komen. Voor deze eigenaar en voor jou is de droom realiteit. Geweldig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Indrukwekkend hoor. De ruimte lijkt me trouwens ook heel geschikt voor een live-uitvoering van muziek. Ik kan me voorstellen dat een gitaarrecital, een solo blaasinstrument of iets op die schaal er in zou gaan als koek. Is zoiets ook al geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hottentot Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 AAARGHH Ziet er briljant en redelijk onbereikbaar uit Toine. Proficiat met het bereikte. groeten Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Hoi Toine, Maareh, waar staat de platenspelert??? Een mega project, en dat moet jou toch ook wel een paar slapeloze nachten bezorgd hebben. "Gaat het wel klinken zoals ik het berekend en bedacht heb???" Dit zal toch wel het grootste project zijn wat jij hebt uitgevoerd? Wat mij wel interesseert is de mening van de opdrachtgever. Kan/wil hij hier geen reactie neerzetten van zijn beleving? En of dit het geworden is wat hij ervan verwachtte, of nog meer? Of.... In ieder geval gefeliciteerd met de oplevering van zo'n super project. Want ook voor jou zal dit wel de ultieme uitdaging geweest zijn.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Ik ben eigenlijk benieuwd of dit resultaat ook haalbaar (of bijna haalbaar) was geweest met minder dure hardware. Dus geen ML en Avalon etc. maar gewoon een goede 300 watt versterker (bv Hypex Ucd700HG) en een paar goed gebouwde diy speakers (nivo Tony Gee)? Kortom is het nu echt de akoestiek dat het verschil uitmaakt, of de mega bucks voor de installatie? Of zijn beide essentieel?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 september 2007 Author Report Share Posted 30 september 2007 Ik ben eigenlijk benieuwd of dit resultaat ook haalbaar (of bijna haalbaar) was geweest met minder dure hardware. Dus geen ML en Avalon etc. maar gewoon een goede 300 watt versterker (bv Hypex Ucd700HG) en een paar goed gebouwde diy speakers (nivo Tony Gee)? Kortom is het nu echt de akoestiek dat het verschil uitmaakt, of de mega bucks voor de installatie? Of zijn beide essentieel?? Dat is een mooi gegeven. Op dit moment worden mijn eigen luidsprekers gerestaureerd. Mijn zolderruimte is ook akoestisch behoorlijk gepimpt en om de tijd te overbruggen die nodig is voor de restauratie heb ik een setje tweedehands MC-Excellence luidsprekers aangeschaft. Ik sta verbaasd over wat dit systeempje kan op diezelfde zolder op dezelfde plek als waar m'n Duetta's normaal staan met precies dezelfde hardware en bekabeling. Natuurlijk is die Morell-tweeter in de MC niet de eerste de beste, maar als ik dit in mijn woonkamer neerzet hoor je een kaal, vlak en nogal arm geluid. Niettemin is de verfijning in met name het middengebied niet te vergelijken met wat ik gewend ben van de Apogees (een van de sterkste punten doorgaans). Maar qua ruimtelijkheid en tastbaarheid in de drie dimensies is er niet zo heel veel verschil. Dat was best een schok om te constateren, eerlijk gezegd, maar tegelijk deed het me ook realiseren dat er op mijn zolder volgens mij alles aan het klinken te krijgen is vanwege, inderdaad, de gepimpte akoestiek. Indrukwekkend hoor.De ruimte lijkt me trouwens ook heel geschikt voor een live-uitvoering van muziek. Ik kan me voorstellen dat een gitaarrecital, een solo blaasinstrument of iets op die schaal er in zou gaan als koek. Is zoiets ook al geprobeerd? Bij mijn weten niet, maar vermoedelijk heb je gelijk. Ik bedacht me al dat het een uitstekende repetitieruimte zou zijn voor iemand die een vleugel weet te beroeren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 september 2007 Author Report Share Posted 30 september 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 september 2007 Author Report Share Posted 30 september 2007 Eenieder uiteraard bedankt voor de complimenten! Toch: de werkelijke eer komt de bouwer van dit alles toe. Het is een prestatie van formaat en een aanduiding van zeldzame toewijding en doorzetting om 3,5 jaar lang zo ongeveer alle vrije tijd te steken in het zoveel mogelijk in eigen beheer bouwen van dit alles. Wat mij nogal raakt is het vertrouwen dat hij heeft gehad om mij dit te laten ontwerpen. Ik besef terdege wat hem dit moet hebben gekost, zowel financieel als persoonlijk. Op een gegeven moment, pas veel later in het project, ging ik beseffen wat een verantwoordelijkheid ik me daarmee eigenlijk op de schouders had gelegd. Dat besef was er niet van begin af aan, anders zou het nog best eens zo kunnen zijn dat ik me er niet aan had durven wagen. Als zoiets mislukt... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 september 2007 Report Share Posted 30 september 2007 Zou ik het nog eens over kunnen doen, dan zou er minder diffusie worden toegepast. Je kunt het iemand niet nog eens aandoen om 96 platen MDF (de grote van 3,5 meter!) te verwerken tot schotjes, profieletjes, latjes en wandjes... Hallo zeg, dat is toch niet het uitgangspunt???? Hij wil wat en jij geeft aan wat wat de mogelijkheden zijn Je kan met zo'n project een op omvallen staande houtzagerij behoeden van een faillisement.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 september 2007 Author Report Share Posted 30 september 2007 De metingen, voorafgaand aan de luistersessie, zagen er zo uit: Nagalmtijd T60: En geluidsdruk (meetmicrofoon in elk geval betrouwbaar tot 10kHz): Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 oktober 2007 Report Share Posted 1 oktober 2007 Mooi werk! Maar qua ruimtelijkheid en tastbaarheid in de drie dimensies is er niet zo heel veel verschil. Dat was best een schok om te constateren, [...] Deze opmerking verbaast me een beetje uit jou mond. Als een luidspreker (en de set) in de basis goed is, zijn voor de aspecten die je noemt de ruimte van het grootste belang. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 1 oktober 2007 Author Report Share Posted 1 oktober 2007 Mooi werk! Maar qua ruimtelijkheid en tastbaarheid in de drie dimensies is er niet zo heel veel verschil. Dat was best een schok om te constateren, [...] Deze opmerking verbaast me een beetje uit jou mond. Als een luidspreker (en de set) in de basis goed is, zijn voor de aspecten die je noemt de ruimte van het grootste belang. Ik verwees hier naar mijn eigen ruimte, Ruud (ik neem aan dat je dat nog herleest als je dat er niet had uitgehaald). Er staat nu een setje "kinderluidsprekers" daarin te spelen. Bovendien... ik zal de laatste zijn om niet toe te geven dat ik nog heel regelmatig op een schokkende wijze dingen leer in dit 'm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 1 oktober 2007 Report Share Posted 1 oktober 2007 Toine, gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat! Ik heb vaak genoeg dit project op je website proberen te volgen en het duurde maar en het duurde maar.. Deze nieuwe foto's geven een goed beeld van een technisch maar zeker ook optisch super-geslaagde kamer! Ik hoop dat de eigenaar van deze tempel hier vele uurtjes genot kan beleven, al hoop ik ook dat hij dat een keer kan delen.. Ik neem aan dat het naast deze luisterstoel ook nog geweldig klinkt? Wanneer begint trouwens de kaartverkoop? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 oktober 2007 Report Share Posted 2 oktober 2007 Ik verwees hier naar mijn eigen ruimte, Ruud (ik neem aan dat je dat nog herleest als je dat er niet had uitgehaald). Dat, Toine, had ik begrepen. Hoe beter de ruimte hoe minder moeite de set moet doen om zich weg te cijferen. Veel eigenschappen die aan luidsprekers worden toegeschreven zijn sterk afhankelijk van de interactie ruimte, speaker, waarin de ruimte m.i. het meest bepalend is. Hoe beter de ruimte hoe gelijker verschillende speakers op de bovengenoemde aspecten gaan scoren. In je verhaal meldt je dat als je het opnieuw zou moeten doen je minder diffuusie zou gebruiken, ben benieuwd waarom? (Als ik zelf zoiets moest doen zou ik met breedbandige absorptie en bass management beginnen en pas dan voor een paar specifieke punten naar diffusie grijpen) p.s. ik denk dat je personen verwisselt, Seed7=... niet Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 2 oktober 2007 Report Share Posted 2 oktober 2007 De ruimte is voltooid! M Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 oktober 2007 Author Report Share Posted 2 oktober 2007 Toine, gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat! [.....] Wanneer begint trouwens de kaartverkoop? Dank J. Ik zou er niet op rekenen dat het tot kaartverkoop komt... Daar is de eigenaar simpelweg de mens niet naar. Dat, Toine, had ik begrepen. Hoe beter de ruimte hoe minder moeite de set moet doen om zich weg te cijferen. Veel eigenschappen die aan luidsprekers worden toegeschreven zijn sterk afhankelijk van de interactie ruimte, speaker, waarin de ruimte m.i. het meest bepalend is. Hoe beter de ruimte hoe gelijker verschillende speakers op de bovengenoemde aspecten gaan scoren. In je verhaal meldt je dat als je het opnieuw zou moeten doen je minder diffuusie zou gebruiken, ben benieuwd waarom? (Als ik zelf zoiets moest doen zou ik met breedbandige absorptie en bass management beginnen en pas dan voor een paar specifieke punten naar diffusie grijpen) p.s. ik denk dat je personen verwisselt, Seed7=Ingo niet Ruud Oeps... sorry voor de persoonsverwisseling... Dit plan vertegenwoordigt mijn kennis en inzicht zoals deze 4 jaar geleden waren. In die 4 jaren heb ik nogal wat experimenten met diffusie kunnen doen, op bescheidener schaal, maar ook op vergelijkbare schaal in mijn eigen ruimte. Ik ben door die experimenten tot de conclusie gekomen dat het met minder diffuseroppervlak ook tot een bijna even goed eindresultaat had kunnen komen. Ik zou dan niet het type diffuser wijzigen, maar wel het oppervlak reduceren dus. De meeste diffusers die de voorzijde van de luidspreker zien zijn fractale diffusers (uitgezonderd de zijwanddiffusers). D.w.z. diffusers met in ieder segment een complete mini-diffuser (QRD-7) op schaal ingelegd. Dat maakt dat diffusie daadwerkelijk tot ver boven 10kHz kan plaatsvinden -- niet selectief meer dus. De diepte van de diffusers maakt een werking tot net iets onder 200Hz mogelijk en in feite werken ze nog lager door, zoals de theorie die ik daarover bekeken heb ook bevestigt. Ik heb dit verschijnsel eerder al op meer plekken waargenomen. Vooral ook bij Erjee in de luisterruimte was heel duidelijk te horen dat diffusers ook een belangrijk invloed op de laagweergave kunnen hebben, ondanks dat hun (theoretische) werkgebied niet onder de 200Hz komt. De overige, niet-fractale diffusers (zijwand en voorwand) zijn van het type QRD-13 -- ook niet de makkelijkste om zelf te bouwen! Het werkgebied ervan is echter beduidend groter dan van een vergelijkbaar diepe en brede QRD-7; de eigenaar was hiervan op de hoogte, maar koos voor een groter werkgebied en dus voor de 13 segments QRD's en daarmee voor de moeilijkere weg. Om mijn punt van zelfkritiek hierover in cijfers uit te drukken: Met 33% minder diffusie zou 90% van het resultaat haalbaar zijn geweest. Die laatste 10% vergt dus 1/3 van de arbeidsinspanning van diffuserbouw en je wilt niet weten hoeveel tijd daar in is gaan zitten. Een reductie van 33% arbeid voor diffuserbouw vertegenwoordigt in dit project toch enkele honderden uren -- uren vrije tijd. Zou ik deze ruimte opnieuw moeten ontwerpen, dan zou ik dus 1/4 tot 1/3 minder diffuseroppervlak toepassen met de huidige kennis die ik heb. Het resultaat zal er niet zozeer minder om zijn; het plan zou op punten aangepast moeten worden en het zou zonder problemen mogelijk zijn om tegelijkertijd op een correcte eind-nagalmtijd uit te komen. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 2 oktober 2007 Author Report Share Posted 2 oktober 2007 beste Toine,het ziet er geweldig uit (ik wou dat ik zo'n ruimte had en zulke speakers) maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 2 oktober 2007 Report Share Posted 2 oktober 2007 Ziet er prachtig uit ,en het zal ongetwijfeld prachtig klinken, ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de hard ware : Ml 33 zie ik staan avalon Osiris? en de ML 32 voortrap geloof ik ,waar bestaat de rest vh systeem uit als ik vragen mag? Gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 oktober 2007 Report Share Posted 3 oktober 2007 Om mijn punt van zelfkritiek hierover in cijfers uit te drukken:Met 33% minder diffusie zou 90% van het resultaat haalbaar zijn geweest. Makes sense. maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 3 oktober 2007 Report Share Posted 3 oktober 2007 Mischien is het niet goed van mij maar als ik dit zie wordt ik toch wat jaloers. In die ruimte staat waarschijnlijk voor meer dan 3 keer mijn jaarsalaris aan audio aparatuur. Mischien toch maar een keer meedoen met de staatloterij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 oktober 2007 Author Report Share Posted 3 oktober 2007 Ziet er prachtig uit ,en het zal ongetwijfeld prachtig klinken, ik ben wel een beetje nieuwsgierig naar de hard ware :Ml 33 zie ik staan avalon Osiris? en de ML 32 voortrap geloof ik ,waar bestaat de rest vh systeem uit als ik vragen mag? Gr hj Het belang van dit soort aanknopingspunten voor jou is heel groot, ik weet het... Onderstaande opsomming kreeg ik van de eigenaar, met als doel hier toe te voegen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 oktober 2007 Report Share Posted 3 oktober 2007 Mischien is het niet goed van mij maar als ik dit zie wordt ik toch wat jaloers. In die ruimte staat waarschijnlijk voor meer dan 3 keer mijn jaarsalaris aan audio aparatuur. Mischien toch maar een keer meedoen met de staatloterij. Daar heb je de essentie van kapitalisme: genadeloos opjagen naar meer en meer en dan nog weer meer. De eigenaar zou echter eerder jaloers op jou moeten zijn, Mordante. Jij leek mij een tevreden mens zonder al die ballast van futiel bezit. Een gezonde blindedarm is oneindig veel meer waard en wat is dat nou tenslotte voor onnozel stukje vlees. Maar goed, dat is misschien wel erg off-topic en op een audioforum zelfs nog compleet off-forum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 oktober 2007 Report Share Posted 3 oktober 2007 Mischien is het niet goed van mij maar als ik dit zie wordt ik toch wat jaloers. In die ruimte staat waarschijnlijk voor meer dan 3 keer mijn jaarsalaris aan audio aparatuur. Mischien toch maar een keer meedoen met de staatloterij. Daar heb je de essentie van kapitalisme: genadeloos opjagen naar meer en meer en dan nog weer meer. De eigenaar zou echter eerder jaloers op jou moeten zijn, Mordante. Jij leek mij een tevreden mens zonder al die ballast van futiel bezit. Een gezonde blindedarm is oneindig veel meer waard en wat is dat nou tenslotte voor onnozel stukje vlees. Maar goed, dat is misschien wel erg off-topic en op een audioforum zelfs nog compleet off-forum. Dat vind ik eerlijk gezegd erg meevallen, Kraus. Er schuilt toch een diep inzicht in je reactie. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts