carl Posted 6 oktober 2007 Report Share Posted 6 oktober 2007 IK was net het Lyra review van Werner aan het lezen en daarover niets dan lof. Weer wat anders dan de gebruikelijke reviews waar je na lezing afvraagt hoe zoiets nu eigenlijk klinkt. Toch een vraagje als er nu in zo'n review staat een breed beeld in vergelijking met .... Wat een breed beeld is snap ik wel, maar betekent zo'n breed beeld dan ook niet dat stemmen e.d. onnatuurlijk uitvergroot worden? Een reuzin hoef ik niet in mijn kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 IK was net het Lyra review van Werner aan het lezen en daarover niets dan lof. Weer wat anders dan de gebruikelijke reviews waar je na lezing afvraagt hoe zoiets nu eigenlijk klinkt. Linkje? Toch een vraagje als er nu in zo'n review staat een breed beeld in vergelijking met .... Wat een breed beeld is snap ik wel, maar betekent zo'n breed beeld dan ook niet dat stemmen e.d. onnatuurlijk uitvergroot worden? Discussie hierover is altijd lastig omdat het snel verzand in vage terminologie, maar hier een poging. Geen enkel fenomeen is onafhankelijk van andere fenomenen. Een aspect dat nauw verwant is aan de breedte van het beeld is de plaatsing en zoals jij je afvraagt de afbeelding grootte. Stel we hebben de situatie dat het totale syteem nogal vaag plaatst, instrumenten lopen inelkaar over, zeg maar. In zo'n situatie zullen stemmen relatief groot klinken, wordt het totale beeld dan door het wijzigen van een component breder, zal ook de stem mee opgeblazen worden. Wordt door het wisselen van deze komponent niet alleen de breedte vergroot, maar ook de plaatsing verbeterd, meer "pin point", zal het fenomeen van het vergroten van de stem minder/niet optreden. Als we nu eens de akoestiek, de belangrijkste speler op dit gebied, buiten beschouwing laten wat veroorzaakt nu deze verschillen? Onze signaalprocessor, het brein, gebruikt de informatie van de reflecties aan de richels in onze oorschelp voor plaatsbepaling. Dit zijn reflecties die binnen microseconden van het originele signaal binnenkomen. Als nu een weergave keten inplaats van een enkele puls een reeks van pulsen afgeeft, binnen het tijdsinterval dat ons oor gebruikt, dan wordt de signaalprocessor voor de gek gehouden en wordt de plaatsbepaling in de war geschopt. Terug naar het element, de naald krijgt een rotschop van de plaat, de naald komt in beweging en geeft daarbij een deel van de energie door aan de boby van het element, die het op zijn beurt weer aan de headshell doorgeeft. Bij materiaalovergangen treden telkens weer reflecties op. Zo komt het dat een deel van de energie terug komt vanuit de headshell naar de naald. Resultaat, meerdere pulsen binnen een zeer korte interval, ipv een enkele. Dit is m.i. de voornaamste reden dat bij een groeiende groep liefhebbers de isolatoren tussen body en headshell zo populair aan het worden is. Een reuzin hoef ik niet in mijn kamer. Een wagneriaanse Walkure dan, ... misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2007 Author Report Share Posted 7 oktober 2007 De link http://www.tnt-audio.com/sorgenti/lyra_dorian_e.html Verder een goed verhaal seed. Ik wil nog reageren maar mijn broer komt me ophalen om wat "werk" te doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 http://stereophile.com/phonocartridges/507allaerts/ Ik ben het helemaal met Werner eens, misschien volgende keer bij een test een andere Phonoversterker gebruiken. Met een andere Phonoversterker doet de Lyra Dorian het nog beter en zijn Jan Allaerts ook. Verder een super uitleg van Seed7 ook meer eens. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 Ik zie tot mijn genoegen dat Werner voor zijn beoordeling veel gebruik maakt van de mogelijkheden van Adobe Audition cq CoolEdit 2.1. Ook andere Wave-Edtors zoals WaveLab(Lite) kennen ontzaglijk veel mogelijkheden die echter met verstand van zaken moeten worden toegepast wil men iets zinvols kunnen beweren. Nu zitten er hear nogal wat mensen die dat verstand van zaken in ruime mate hebben. Is het niet mogelijk dat zij de tobberds onder ons voorzien van een klein scriptje dat zegt hoe men te werk moet gaan bij al dat gemeet? Dat hoeft allemaal niet vergezeld te gaan van een uitgenbreide uitleg maar simpelweg opsommen van de juiste instellingen is meer dan voldoende. Bijvoorbeeld: een rumble meting doe je, zo heb ik begrepen, het beste met een 3000Hz track. Ik hoef niet te weten waarom maar ik zou het wel leuk vinden als ik daarbij dan zou weten welke samplerate het beste is, welke FFT-instelling je moet nemen, scan je vervolgens over een x aantal seconden of neem je 1 sample, wanneer gebruik je roze ruis, hoe doe je een frequentiemeting van het element precies, welke test-LP en welke track zijn geschikt voor een eenvoudig doch leerzaam begin enz enz. Misschien iets voor een nieuw topic? Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 Mooi verhaal. Ik ben ook erg blij met dit element, hoewel het in het begin even doorbijten was en het een tikkeltje fel en iel. Eenmaal ingespeeld kom ik tot dezelfde conclusie als Werner: een kristalheldere klank, maar absoluut niet scherp. Een stuk verfijnder dan de AT OC-9 die ik ook heb gehad, maar wel met een rijke en volle klank. Plaatsing en ruimtelijkheid zijn prima in orde. Ik vind het een element die onopvallend z'n werk goed doet. Dus geen overdreven zaken .... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 Misschien iets voor een nieuw topic? Mannen achter Hear, misschien wel iets voor een wiki. Een plek waar dit soort kennis verzameld en ge-edit kan worden. -welke meet software is er, al dan niet gratis -welke geluidskaarten zijn geschikt -hebbik een meetversterker nodig -hoe meet ik welke aspecten, een aspect per pagina -welke testplaten zijn geschikt, wat staat er op -natuurlijk niet allen voor draaitafels -hoe kan ik mbv een pc aan "room correctie" voldoen -hoe meet ik akoestische eigenschappen. -... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 Een Wiki is een goed idee Seed7. Maar heb toch wel mijn twijfels of dit forum daar zindelijk genoeg voor is Dat moet dan wel geredigeerd worden en dan is denk ik Werner de eerst aangewezen persoon daarvoor gezien zijn uitgebreide ervaring met diverse spelers en elementen. Maar of hij daar ook zin in heeft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 7 oktober 2007 Author Report Share Posted 7 oktober 2007 Ik denk wel eens dat het warme geluid (van een goedkopere platenspeler) wat zo geliefd is, juist betekent dat mensen het niet helemaal voor elkaar hebben. Naar mate het beter wordt krijg je inderdaad nog meer precisie e.d. en als het goed is in een "warm bad". Maar ik denk niet dat ik voor de Lyra zou gaan. Zit inderdaad meer op neutraal/iets aan de warme kant. Niet zo veel keus. Overigens heb ik de Trichord Diablo ook in huis gehad en begreep ik de goede naam van Trichord niet zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 7 oktober 2007 Report Share Posted 7 oktober 2007 Een Wiki is een goed idee Seed7. Maar heb toch wel mijn twijfels of dit forum daar zindelijk genoeg voor is Dat moet dan wel geredigeerd worden en dan is denk ik Werner de eerst aangewezen persoon daarvoor gezien zijn uitgebreide ervaring met diverse spelers en elementen. Maar of hij daar ook zin in heeft? Ben ik niet met je eens Pjotr. Er wordt vaak de fout gemaakt dat een wiki een op zich staand iets is, het is belangrijk dat er naast de wiki andere communicatie mogelijkheden bestaan voor dezelfde groep mensen. communicatie snelheid van laag naar hoog e-mail en PB's zijn 1 op 1 en dus niets voor een groep. een mailing list is al beter. wij hebben hear een webboard (ik zou liever een nieuwserver zien, maar goed). IRC kanaal een wiki is niet bedoeld voor (snelle)discussie maar voor het vastleggen van het resultaat van communicatie/discussie (daar gaat het m.i. ook steeds mis met wikipedia). Stel de discussie verloopt via Hear, op een gegeven moment als er concensus bereikt is vat iemand het geheel samen in een wiki artikel. Dat dan later, als inzichten wijzigen, geredigeerd kan worden. Verder moet een wiki m.i. niet als een encyclopdie gebruikt worden. Er hoeft geen algemeen geldende waarheid verkondigd te worden. Er mogen, neen moeten zelf verschillende opinies op staan. Een uit de lucht gegerepen voorbeeld, pietje stelt rumble moet met witte ruis gemeten worden, klassje met 1kHz tonen. Als beiden tot een zinnig resultaat komen is er geen reden om de een noch de ander te deleten. Als ik op de diverse nederlandse andere fora over audio lees kom ik erg veel one-liners en hysteria tegen, dan liever hear een discussie over wel of niet abx-kabel-meten-maakt-geen-cdspeler-verschil. Met die volwassenheid zit het wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 oktober 2007 Report Share Posted 8 oktober 2007 Maar of hij daar ook zin in heeft? Hij heeft niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2007 Report Share Posted 8 oktober 2007 Zo'n vermoeden had ik eigenlijk al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 oktober 2007 Report Share Posted 8 oktober 2007 Voor de review is maar gebruik gemaakt van een paar tracks van de HiFiNews Test LP kant 1 track 3 (pink noise kanaalgelijkheid) en de tracks 6 t/m9 (voor de instelling van de antiskating). De metingen zijn niet zo bijzonder moeilijk. Ik zal zelf zelf eens wat instellingen noteren en dan wat commentaar afwachten. Helemaal nieuw is dat allemaal niet want dat is allemaal wel eens eerder Hear gebeurd en via de zoekfunctie valt er ook zelf nog wel het een en ander te achterhalen aan commentaar en suggesties. De interpretatie is nog het moeilijkst maar daar komen we ook wel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 oktober 2007 Report Share Posted 8 oktober 2007 Ik ken deze DVD zelf niet maar misschien is het wat voor je: http://www.choicebits.co.uk/prodet.asp?pco...amp;0=More+Info Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 oktober 2007 Report Share Posted 8 oktober 2007 Ja die DVD is hier al een paar keer genoemd en iemand heeft hewm geloof ik ook besteld. Maar ik heb hem nooit kunnen bekijken. Ik meen wel dat er voordeliger is aan te komen dan de genoemde prijs van bijna 30pond. Maar de moeilijkheden zijn toch vooral praktisch: het geleerde in de praktijk brengen en het probleem van de rare/onbetrouwbare testplaten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 9 oktober 2007 Report Share Posted 9 oktober 2007 Voor de review is maar gebruik gemaakt van ... en de tracks 6 t/m9 (voor de instelling van de antiskating). Nee. Die gebruik ik niet voor antiskating. Ze zijn tamelijk nutteloos. Ik heb helemaal geen testplaat gebruikt voor de afregeling van die Dorian. Alleen maar achteraf voor de metingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts