Jump to content

Een nieuwe manier van verkopen

Guest Rein!
 Share

Recommended Posts

Guest Rein!

Morgen komt het nieuwe album van Radiohead uit. Het is eerst alleen te downloaden via hun site. Bijzonder is dat ze de prijs vragen die de klant wil betalen. Heb je er niets voor over dan betaal je niets.

Op 3 december komt een harde versie uit. CD plus bonus CD, 2* 180gr. LP en een boek voor het lieve sommetje van GBP 40,-. Ook dit gaat niet via de detailhandel. Alles zal rechtstreeks worden verzonden.

Alles is in eigen handen van Radiohead, nergens komt er een platenmaatschappij of detaillist aan te pas.

In mijn ogen is het een voortzetting van wat met download programma's is begonnen, voortgezet door Apple aan de industrie kant en YouTube en MySpace aan de muzikanten kant.

Ik vind het wel interessant, het zonder vast bedrag aanbieden van een lage kwaliteit download en tegelijkertijd met bijzonder hoge kwaliteit proberen de liefhebber te verleiden tot de aankoop van iets echt bijzonders.

Wellicht dat dit naar de toekomst ook wat ruimte biedt voor nieuwe hi resolution formaten. Al hoeven we daarvoor van platenmaatschappijen niet veel meer te verwachten, die worden aan alle kanten ingehaald.

Ja, wel leuk. Maar hoe kennen we Radiohead? Van de platenmaatschappijen. Voor Radiohead is het dus niet moeilijk om het voor zichzelf te doen.

Startende bandjes zijn een heel ander verhaal, die kunnen dit niet zomaar opzetten. Die halen het plaatselijke suffertje misschien niet eens. Ja, een enkeling via de genoemde paden, maar de rest, die hebben de reclame-kunsten van de platenmaatschappijen (nog) nodig.

Goede muziek heeft helaas niet de eigenschap zich automatisch naar de liefhebber te bewegen.. :D

Bovendien is het nog maar de vraag of de "harde versie" die hoge geluidskwaliteit in petto heeft. Zal wel beter zijn dan de download, maar misschien is dat niet genoeg meerwaarde (voor ons/mij).

Je berichtje doet me wel terugdenken aan een oude gedachte van mij. Wat nou, als er verschillende versies van een album worden aangeboden? Dus bijvoorbeeld een platgeslagen versie, een normale dynamiek versie, en een overdynamische versie (voor in de auto of rommel-setje). Zo'n keus heb ik gekregen van Blue Coast Records. Van hun 1e (!) cd ('t is een producent, erg interessant qua geluid) heb ik een hybride-sacd met normale, goede, natuurlijke dynamiek en een cd met gepushte dynamiek. Hun verhaal is dat de sacd voor thuis is, en de cd voor in de auto. Werelds! :lol:

Guest Rein!
Ja, wel leuk. Maar hoe kennen we Radiohead? Van de platenmaatschappijen. Voor Radiohead is het dus niet moeilijk om het voor zichzelf te doen.

Startende bandjes zijn een heel ander verhaal, die kunnen dit niet zomaar opzetten. Die halen het plaatselijke suffertje misschien niet eens. Ja, een enkeling via de genoemde paden, maar de rest, die hebben de reclame-kunsten van de platenmaatschappijen (nog) nodig.

Dat is denk is dus wat er verandert is. Ook de startende bands hebben niemand meer nodig. YouTube en MySpace hebben aan die kant al lang een doorbraak geforceerd. Jongeren luisteren naar playlists die ze via via samenstellen. Twee jaar geleden had je de Arctic Monkeys. De hadden in alle landen al topverkopen voordat er uberhaupt een CD was. Zij gebruikten de oude kanalen nog voor distributie, maar was dat nodig geweest?