René N. Posted 11 oktober 2007 Report Share Posted 11 oktober 2007 Ik heb een Knosti gekregen van KeesW. Deze heb ik in ontvangst mogen nemen tijdens de analoge dagen van Audioselectief in januari 2006. En nu was het eindelijk zover: ik ben aan het wassen geslagen.... Maar..... Ik had de recepten HEAR gelezen en heb uiteindelijk het volgende soepje gemaakt: 110 ml Alcohol ketonatus 96% 390 ml Gedemineraliseerd water Een paar druppels Wetting Agent van Amaloco Dit in de Knosti gedaan en per LP een aantal omwentelingen vooruit en achteruit uitgevoerd. Daarna met gedemineralisserd water nagespoeld. En hier ging het blijkbaar mis. Ik zag op de LP's direct een verandering. Het leek op een waas..... Het luisteren: Vreselijk, wat een tikken. Het leek op staticiteit, maar dan een graadje erger. De dag erna dezelfde LP's opnieuw gewassen met hetzelfde soepje, maar dan zonder het naspoelen. Nu waren de tik-problemen al voor 90% opgelost, maar op een aantal LP's was het heel duifelijk waarneembaar, dat de LP's vooral naar het midden toe erg veel tikken bleken te hebben gehouden..... Heeft iemand een oplossing hiervoor????????????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 oktober 2007 Report Share Posted 11 oktober 2007 Was het echt gedemineraliseerd water? Klinkt alsof er kalk in zat ofzo.. Waas? Typisch dat de tweede keer de tikken vooral in het midden van de plaat zaten. Dat is boven in de Knosti dan, blijkbaar wordt daar dan minder goed gewassen ofzo.. Met soepje nummer 1 wat je gebruikt, met spoelmiddel lijkt het me echt overbodig om na te spoelen, dat vloeit er dan toch zo makkelijk vanaf.. Klinkt als kalkaanslag op negatieven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roeland22m Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Komt je water van de apotheek? Ik heb aqua purificata van de plaatselijke apotheek gehaald, dat is echt kalkvrij Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 oktober 2007 Author Report Share Posted 12 oktober 2007 Nee, het water komt niet van de apotheek maar van de Praxis. En op het etiket staat echt "gedemineraliseerd water" en "vrij van minerale zouten en chloor". Dat is dan toch goed? (Op de achterkant staat ook "Speciaal voor auto's", maar dat zegt toch niets ?????? Hoop ik.....) Die waas was net alsof het heel even snel bevroor of zo. Zoiets. En Bart, het naspoelen deed ik, om alle alcohol te verwijderen. Maar dat is dan overbodig heb ik al vernomen. En de wetting agent dient twee doelen: het soepje vloeit er inderdaad makkelijk af, maar ook verlaagt het de oppervlaktespanning tijdens het schoonmaken: de vloeistof dringt dieper in de groeven door.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kwabbernoot Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Waarom gebruik je alcohol ketonatis? Ik had geen idee wat dit was maar effe googelen levert de volgende link: Alcohol ketonatis. Hier staat dat er aceton bij inzit. Dat verklaart het vries effect. Nu weet ik niet hoe vinyl reageert op aceton maar het is een agressief goedje dat stevig inwerkt op vele kunststoffen. Ik zou het absoluut niet gebruiken. Gebruik beter gewone alcohol of liever nog isopropylalcohol. Groeten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Het gedeelte aceton is dermate gering dat het gelijk verdampt en geen schade aanricht. Ik gebruik dit zpul al jaren, zonder dat er ook maar 1 LP gesneuveld is. Naspoelen doe ik ook niet als ik de knosti gebruik. En met de O-N werkt het ook goed als "voorwasmiddel" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Ik had geen idee wat dit was maar effe googelen levert de volgende link: Alcohol ketonatis. Hier staat dat er aceton bij inzit. Ketonen en vinyl gaan niet goed samen. Aceton, ethylacetaat, Methylethylketon, methylisobutylketon etc, allemaal tasten ze pvc aan. Ik gebruik inkten met deze oplosmiddelen om op PVC te drukken, en die inkt bestaat uit pvc opgelost in deze oplosmiddelen en pigment. de Alcohol ketonatis is om te voorkomen dat het gedronken wordt en de accijns is veel lager. als je dan al een oplosmiddel wilt gebruiken, dan isopropanol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Wellicht kan je beter gedestilleerd water gebuiken ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 oktober 2007 Author Report Share Posted 12 oktober 2007 Heb ik net van de week een fles Alcohol Ketonatus bij de apotheker besteld en gekocht voor 23 euris... Ik heb Alcohol Ketonatus gekocht, omdat ik die tip kreeg van iemand wiens mening ik altijd zeer hoog acht Ik ben eerst verschillende winkels en 3 apotheken afgeweest voor Isopropylalcohol. Want dat was in eerste instantie ook aangeraden. Maar zelfs bij de apotheken zaten ze mij een beetje vreemd aan te kijken. Verder bleken de kleinere verpakkingen uit de handel gehaald te zijn en bleef alleen een 6 liter jerrycan over. En dat dan voor 120 euris...... Ik heb maar even bedankt Met betrekking tot gedemineraliseerd of gedestilleerd water: ook daar heb ik naar gekeken en er word op fora net zoveel over de Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Ik heb ooit bij de apotheek gedenatureerde alcohol gekocht, nu zie ik dat daar "70%" op staat. Lijkt me hiervoor dus niet bruikbaar Wist niet dat dat zo lastig te krijgen was.. Zeker weer een of andere wet ofzo Je bent best handig Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Verkeerde zuinigheid ......... ??? Waarom niet gewoon vinyl cleaner van Quality Service. Is niet duur en werkt uitstekend zonder nare bijwerkingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Verkeerde zuinigheid ......... ??? Waarom niet gewoon vinyl cleaner van Quality Service. Is niet duur en werkt uitstekend zonder nare bijwerkingen. Daar heb ik ook goede ervaringen mee, de versie op alcoholbasis. Eerst met mijn Knosti en nu heb ik een Okki. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 12 oktober 2007 Report Share Posted 12 oktober 2007 Hier ook eerst een Knosti en nu een Okki. Sinds ik de Okki heb doe ik ook extra lang met een fles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 oktober 2007 Author Report Share Posted 14 oktober 2007 .....Ik gebruik zelf wel Isopropylalcohol (kan een litertje voor je regelen als je wilt)....... Nou Hans, dank voor je aanbod, graag dus, want per 6 liter, dat gaat mij toch even te ver..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roeland22m Posted 14 oktober 2007 Report Share Posted 14 oktober 2007 In Nederland hebben ze precies wel rare regeltjes... Bij mijn apotheker heb ik 5 liter aqua purificata gekocht en 5 liter isopropylalcohol en samen heeft mij dat ongeveer 26 Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 11 november 2007 Author Report Share Posted 11 november 2007 Het probleem van het gekraak is opgelost..... Ik had twee rubberen schijfjes laten maken van elk 2 mm. dik, die net iets groter waren dan het draaiwieltje van de Knosti. Dat had ik gedaan om de etiketten te beschermen tegen het vocht. Dit laatste ging wel goed, alleen door die 4 mm. extra dikte drukte ik de houder aan de bovenkant wat uit elkaar. Met als gevolg dat de borstels naar de bovenkant (het midden van de platen dus) de platen ook niet meer goed raakten en zich daar het vuil en smerigheid ging ophopen. En met het gebruik van Isoprpylalcohol (in plaats van Ketonatus) en niet meer naspoelen met kraanwater wordt het geheel weer brandschoon . De Cillit Bang "van" Hans van Liempd heb ik op een erg krakende plaat van Tool uitgeprobeerd, en daarna de Knosti in voor het laatste beetje spoelen. Het geheel staat nog te drogen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar het resultaat..... Dank voor alle tips en bijdragen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts