robx Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 allemachtig wat een opluchting, alleen luidsprekers kunnen verschillen. dat scheelt een gedoe groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 Eric. Een grotere onzin kun je niet uitkramen,en dat noem jij serieus bezig zijn met hifi,man ik val van mijn stoel van het lachen,werkelijk belachelijk dat alle electronica hetzelfde zou klinken.ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig en hoor nog dagelijks verschillen tussen bepaalde componenten.En fantaseren in bed deed ik altijd al,daarom lig ik ook vaak uit pure noodzaak op mijn rug,vind mijn vriendin ook wel spannend, wat de hifi betreft fantaseer ik niet zo veel,sta toch wel graag met beide benen op de grond,vooral na al die argumenten die hier worden aangedragen,hoop in godsnaam nooit zo te worden.Ben blij dat ik in mijn wereld niet zulke lui om mij heen heb,vreselijk moet dat zijn.Oja alle tv Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 We moeten maar eens een ABX test houden tussen een CD speler en goede platenspeler. Ik denk dat je daar ook met de ABX methode geen verschil tussen hoort. Maar stel dat de platenspeler beter klinkt..... Overigens heb ik op het hifi forum een gewetensvraag gesteld. Wie (van de 22 luisteraars) koopt zijn volgende versterker louter op specificaties van versterker en LS? Op basis van de resultaten van de test zou dat geen pronleem moeten zijn. Uiteindelijk hoor je toch geen verschil. Nou ik niet en Kraus ook niet want die is nog in het stadium van buizen met elkaar vergelijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig Dat maakt je, wat, 40, 50 jaar oud? En dan nog zulke kinderachtige posts, met 'kritiek' op de kwaliteit van iemands audiospullen... Zonder die set ooit gehoord te hebben natuurlijk. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 We moeten maar eens een ABX test houden tussen een CD speler en goede platenspeler. Ik denk dat je daar ook met de ABX methode geen verschil tussen hoort. [...] In Duitsland heeft Philips in den begintijd dat wel eens gedaan, volgens de overlevering. De cd-speler was daar ABX-technisch in het voordeel. Toen wist men het zeker...(hadden ze dat met stereo sacd ook maar gedaan ) Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 Eric.Een grotere onzin kun je niet uitkramen,en dat noem jij serieus bezig zijn met hifi,man ik val van mijn stoel van het lachen,werkelijk belachelijk dat alle electronica hetzelfde zou klinken.ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig en hoor nog dagelijks verschillen tussen bepaalde componenten.En fantaseren in bed deed ik altijd al,daarom lig ik ook vaak uit pure noodzaak op mijn rug,vind mijn vriendin ook wel spannend, wat de hifi betreft fantaseer ik niet zo veel,sta toch wel graag met beide benen op de grond,vooral na al die argumenten die hier worden aangedragen,hoop in godsnaam nooit zo te worden.Ben blij dat ik in mijn wereld niet zulke lui om mij heen heb,vreselijk moet dat zijn.Oja alle tv Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 we zouden eens kunnen ABX'en met twee setjes speakers. (goede tweeweg setjes?) blind, dus de speakers achter een doek. als er dan WEL concequent gekozen word, dan weten dat een ABX test plausibel is. Het kan nog veel makkelijker. Zorg voor 1 zuivere sinus en 1 die hoorbaar vervormd is. Doe dat 16 keer en je zult een 100 % score krijgen. Eitje. Groet, Jacco ja, ja, maar een sinus kun je niet in de winkel kopen. dus daar heeft een audiofiel niks aan. dus we doen het met twee speakers. nog sterker: jullie kiezen twee setjes speakers van een verschillend merk. zorg daarbij dat ze HEEL VEEL op elkaar lijken. en ik zal middels een geblindoekte ABX test een 100% score aan jullie laten zien. Je zou ook muziek kunnen draaien en die met zo'n gitaar-effect-apparaat kunnen vervormen. Ik neem aan dat je de mate van vervorming kunt instellen. Jacco meet wat de vervorming is, en wij ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig Dat maakt je, wat, 40, 50 jaar oud? En dan nog zulke kinderachtige posts, met 'kritiek' op de kwaliteit van iemands audiospullen... Zonder die set ooit gehoord te hebben natuurlijk. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 Is er misschien iemand in de zaal die bovenstaande ruisgenerator kan uitzetten? Dank u. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 we zouden eens kunnen ABX'en met twee setjes speakers. (goede tweeweg setjes?) blind, dus de speakers achter een doek. als er dan WEL concequent gekozen word, dan weten dat een ABX test plausibel is. Het kan nog veel makkelijker. Zorg voor 1 zuivere sinus en 1 die hoorbaar vervormd is. Doe dat 16 keer en je zult een 100 % score krijgen. Eitje. Groet, Jacco ja, ja, maar een sinus kun je niet in de winkel kopen. dus daar heeft een audiofiel niks aan. dus we doen het met twee speakers. nog sterker: jullie kiezen twee setjes speakers van een verschillend merk. zorg daarbij dat ze HEEL VEEL op elkaar lijken. en ik zal middels een geblindoekte ABX test een 100% score aan jullie laten zien. Je zou ook muziek kunnen draaien en die met zo'n gitaar-effect-apparaat kunnen vervormen. Ik neem aan dat je de mate van vervorming kunt instellen. Jacco meet wat de vervorming is, en wij ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig Dat maakt je, wat, 40, 50 jaar oud? En dan nog zulke kinderachtige posts, met 'kritiek' op de kwaliteit van iemands audiospullen... Zonder die set ooit gehoord te hebben natuurlijk. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 [...]Wat schieten we er nou mee op om vast te stellen dat je 1,23% vervorming kunt horen? Als techneut is die info voor mij van onschatbare waarde. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 ben al 30 jaar met muziek/hifi bezig Dat maakt je, wat, 40, 50 jaar oud? En dan nog zulke kinderachtige posts, met 'kritiek' op de kwaliteit van iemands audiospullen... Zonder die set ooit gehoord te hebben natuurlijk. E Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 Als het een vesterker of cd-speler is maakt het niet uit welke hoor,ze klinken toch allemaal eender,dus doe mij de goedkoopste maar,zo ben ik ook wel weer yessssssss Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 18 oktober 2007 Report Share Posted 18 oktober 2007 Als het een vesterker of cd-speler is maakt het niet uit welke hoor,ze klinken toch allemaal eender,dus doe mij de goedkoopste maar,zo ben ik ook wel weer yessssssss ja goed he??? we komer er wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirillo Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Ik kan niet begrijpen waarom de discussie over het waarnemen van verschillen tussen apparaten zo ontspoort. Moeten we niet met een betrekkelijk "open mind" naar de hele situatie kijken, d.w.z. wellicht zijn beide fenomenen waar. Het zou best kunnen dat in een ABX-setting ons gehoor niet discriminerend genoeg is en dat wanneer je langere tijd met een apparaat leeft, je meer van het apparaat gaat horen. Andersom geldt hetzelfde: wanneer je in de volle overtuiging bent dat een nieuwe kabel, voet, audio rack, etc. verschil maakt op het eerste gehoor, moet je wellicht na langere tijd de conclusie trekken dat het allemaal wat genuanceerder ligt. Ga zelf het liefst van het gematigde standpunt uit dat niet alles wat te horen is (op dit moment) te meten is en dat niet alles wat te meten is ook te horen is. Wetenschappelijk zit vooruitgang hem erin dat je vat krijgt op fenomenen die zich moeilijk laten "meten", audiofiel zit vooruitgang erin dat je vat krijgt op je eigen wanen. Weet niet of mijn post ook maar enigszins gaat helpen om de boel weer "on speaking terms" te krijgen, maar wilde toch even een poging wagen. Groet, Tirillo Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Dat is precies wat ik beweer Thrillo. Beide methoden hebben hun nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 We moeten maar eens een ABX test houden tussen een CD speler en goede platenspeler. Ik denk dat je daar ook met de ABX methode geen verschil tussen hoort. [...] In Duitsland heeft Philips in den begintijd dat wel eens gedaan, volgens de overlevering. De cd-speler was daar ABX-technisch in het voordeel. Toen wist men het zeker...(hadden ze dat met stereo sacd ook maar gedaan ) Groet, Jacco Die Philips vertrouw ik dus echt niet Jacco. Er gaan ook wel rare verhalen rond. Wel heb ik diverse andere testen gelezen waar het publiek in ieder geval verschillen hoorden en LP prefereerde (!). Ik heb het zelf diverse malen uitgeprobeerd natuurlijk met platen/CD's die nagenoeg gelijk waren. De verschillen waren miniem. Een begrip als beter zou ik op geen medium als etiket durven plakken. Bij langer luisteren heb ik toch meer plezier van LP. Overigens vreemd genoeg heb ik phonotrappen naast elkaar geprobeerd die ik verschillend vond klinken. Zette ik daar dan CD tegenover dan was het verschil met CD weer miniem. Ik heb dat wel verklaard dat als de ene phonotrap een beetje links van CD zit en de ander een beetje rechts van CD, de verschillen tussen elkaat toch hoorbaar kunnen zijn. Overigens denk ik dat Henk een platenspeler zo kan tunen dat ABX geen verschil is vast te stellen met CD terwijl op veel argumenten de CD technisch beter is. Ik denk overigens niet dat wij ooit tot overeenstemming komen tussen de gehanteerde methodes. Dat zou je heel wetenschappelijk moeten benaderen door inderdaad blind over langere periode in de thuissituatie uit te proberen. Jammer dat dat nooit geprobeerd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 We moeten maar eens een ABX test houden tussen een CD speler en goede platenspeler. Ik denk dat je daar ook met de ABX methode geen verschil tussen hoort. [...] In Duitsland heeft Philips in den begintijd dat wel eens gedaan, volgens de overlevering. De cd-speler was daar ABX-technisch in het voordeel. Toen wist men het zeker...(hadden ze dat met stereo sacd ook maar gedaan ) Groet, Jacco Die Philips vertrouw ik dus echt niet Jacco. Er gaan ook wel rare verhalen rond. Wel heb ik diverse andere testen gelezen waar het publiek in ieder geval verschillen hoorden en LP prefereerde (!). Dat heeft te maken met verschillen in mastering. Overigens denk ik dat Henk een platenspeler zo kan tunen dat ABX geen verschil is vast te stellen met CD terwijl op veel argumenten de CD technisch beter is. Zo'n apparaat heb ik momenteel ook thuis staan. Niet van Henk trouwens. Ik denk overigens niet dat wij ooit tot overeenstemming komen tussen de gehanteerde methodes. Dat zou je heel wetenschappelijk moeten benaderen door inderdaad blind over langere periode in de thuissituatie uit te proberen. Jammer dat dat nooit geprobeerd is. En wat zou het gaan brengen, vraag ik mij af. Verschillen zijn verschillen en meestal wordt dat reeds in een kort tijdbestek vastgesteld. Bij een dealer of in een thuissituatie is er meestal zo consensus. Ik zie niet in waarom er per se een achterdeur open gezet moet worden. Maar dat is mijn mening. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Overigens denk ik dat Henk een platenspeler zo kan tunen dat ABX geen verschil is vast te stellen met CD terwijl op veel argumenten de CD technisch beter is. Als dat zo is, dan kunnen we meteen wel ophouden over verschillen tussen cd-spelers en verschillen tussen versterkers. Het verschil tussen een cd-speler en een platenspeler is zo veel groter. Als dat al niet hoorbaar, waar hebben we het dan over bij verschillen tussen cd-spelers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Overigens denk ik dat Henk een platenspeler zo kan tunen dat ABX geen verschil is vast te stellen met CD terwijl op veel argumenten de CD technisch beter is. Als dat zo is, dan kunnen we meteen wel ophouden over verschillen tussen cd-spelers en verschillen tussen versterkers. Het verschil tussen een cd-speler en een platenspeler is zo veel groter. Als dat al niet hoorbaar, waar hebben we het dan over bij verschillen tussen cd-spelers... Scherpe conclusie, en je hebt volgens mij helemaal gelijk. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Heel slecht plan. Ik zou zelf nooit naar zo'n bijeenkomst gaan. Wat heeft dat nou voor nut.De ABXtest is Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 gaan jullie als forumleden voor een week elkaars cd-speler of versterkers uitwisselen,en dan na een week weer je eigen beluisteren,durf te wedden dat er verschillen zijn dan.Heb je mooi een lange termijn test en kost(bijna) niks en je kan het op je eigen set luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Overigens denk ik dat Henk een platenspeler zo kan tunen dat ABX geen verschil is vast te stellen met CD terwijl op veel argumenten de CD technisch beter is. Als dat zo is, dan kunnen we meteen wel ophouden over verschillen tussen cd-spelers en verschillen tussen versterkers. Het verschil tussen een cd-speler en een platenspeler is zo veel groter. Als dat al niet hoorbaar, waar hebben we het dan over bij verschillen tussen cd-spelers... Zo'n test bewijst alleen maar dat de ABX niet deugt. Overigens zijn CDs waar dezelfde master op CD is gezet Jacco. Die zou je dus moeten gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts