Jump to content

Who is afraid of ABX?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Dus wat is nu eigenlijk je punt?

Dat het verbazingwekkend is dat de uitslagen van de door jouw uitgevoerde testen geen enkele relatie vertonen met hetgeen door anderen is vastgesteld, en de verklaringen die je hiervoor aanvoert op z'n minst twijfelachtig genoemd kunnen worden. :)

Oh zo. Ja, dat kan gebeuren zal ik maar zeggen. Het hangt er overigens heel sterk vanaf waar ik de uitslagen van die testen communiceer. In technische en neutrale kringen zijn we het over het algemeen binnen 2 minuten eens.

Groet,

Jacco

Door Breem worden ter onderbouwing van "geen verschillen" van die gezichtsbedrog plaatjes gebruikt. Als je nauwkeurig en rustig kijkt en anayseert zie je dat de situaties toch anders zijn. ABX leidt tot gehoorbedrog. Als je rustig thuis luistert in de bekende akoustiek hoor je veel makkelijker de bestaande verschillen. Daar zit de kern. ABX in de zin van snel overschakelen is schijnwetenschap.

Jacco,

Ga nou eens gewoon muziek luisteren en geniet ervan, ipv telkens te zeuren over wat iemand anders (niet) zou moeten kunnen en/of horen. Daarvoor is al een ander forum in de lucht. Dat je hobby hebt om ergens aan te meten en te rekenen is nu wel duidelijk, maar een groot aantal forummers hier heeft die behoefte helemaal niet. Het is enkel een (welkome :confused: ) mededeling die ter kennisgeving aangenomen is door mij. Verder doe ik er niks meer mee. Het heeft nl geen zin over dergelijke materie te zeuren.

Om het voor jou wiskundug duidelijk te maken: ER ZIJN TEVEEL VARIABELEN

Ik mis helemaal niks jacco, en die abx vind ik gewoon een lachertje,niks meer en niks minder,is meer iets voor de gesjeesde techneuten,maar niet voor mensen die "gewoon"van muziek houden,al zal deze groep sneller verschillen waarnemen dan jullie met je ABX-shit.Want nogmaals,de verschillen uiten zich vaker in het emotioneel luisteren( en zoals de engelsen dat zeggen,pace and rhytm), dan zo'n ABX-test.Dus gewoon lekker relaxed thuis ;) zonder dat prietpraat van al die semi-techneuten,[...]

Die mensen vertellen jou beheerst en rustig dat hetgeen jij claimt niet altijd waar hoeft te zijn. Ik heb mensen al verschillen horen claimen wanneer die er helemaal niet waren. Het enige wat overblijft is psyche en gezien jouw heftige reacties lijkt het helemaal op jou van toepassing. Ik heb even hetgeen wat bevestigt dat het een psyche-aangelegenheid is dik gemaakt. Emotioneel luisteren verklaart alles :lol: .

Groet,

Jacco

ja,dat bedoel ik,emotioneel luisteren,daar hebben jullie blijkbaar geen kaas van gegeten,(dat verklaard alles)en de verschillen die er niet waren was op een ABX-test zeker? . heftige reactie's??? niet veel gewend zeker??

Beste Soundlover

Emotie en muziek zijn nou net jarenlang hoofdbestanddeel van mijn leven geweest toen ik als beroepshoboist werkzaam was,dus kom mij niet met van die zever aan.

P.S:ik had bij de bewuste ABX-test 70% goed,telt dat voor jou mee?

Blijft het verbazingwekkend dat beduidend hoger aangeschreven techneuten en wetenschappers tot geheel andere inzichten komen, zou dit een indicatie zijn van het niveau waarop je je beweegt ?

B)

in technische en neutrale kringen :lol::lol: kan dat wel binnen 1 minuut toch,komt toch geen emotie bij kijken,ben benieuwd hou jij je eten eet,met smaak,of tijdens het lezen van de verpakking om te kijken wat erin zit?anders zou alles weleens hetzelfde kunnen smaken, nou doe mij maar met smaak,zoals ik ook muziek luister.en nu stop ik ook met dit topic,geen zin om tegen die voorgeprogameerde meet-robot in te gaan,wel betere dingen te doen,lekker luisteren bijvoorbeeld :P ,ff genieten van het verschil met mijn vorige cd-speler. ;)

Blijft het verbazingwekkend dat beduidend hoger aangeschreven techneuten en wetenschappers tot geheel andere inzichten komen, zou dit een indicatie zijn van het niveau waarop je je beweegt ?

B)

Geef mij 1 hoger aangeschreven techneut en/of wetenschapper die een directe link legt tussen theorie en de realiteit. Dan stuur ik hem namelijk een e-mail.

Groet,

Jacco

lieve jongen de afgelopen jaren heb ik je diverse literatuurverwijzingen doen toekomen, je hebt er geen enkele aandacht aan besteed, bent domweg je eigen gezever weer gaan herhalen.

Het lijkt me duidelijk dat je niet in staat en niet bereid bent tot enig zinvol overleg.

B)

Door Breem worden ter onderbouwing van "geen verschillen" van die gezichtsbedrog plaatjes gebruikt. Als je nauwkeurig en rustig kijkt en anayseert zie je dat de situaties toch anders zijn. ABX leidt tot gehoorbedrog. Als je rustig thuis luistert in de bekende akoustiek hoor je veel makkelijker de bestaande verschillen. Daar zit de kern. ABX in de zin van snel overschakelen is schijnwetenschap.

Oh, maar er zijn veel betere methoden beschikbaar. Het is een kwestie van hoe fijnzinnig wil je de test laten verlopen. En er goed over nadenken natuurlijk.

Een mooi voorbeeld is een vergelijk op het andere forum mbt koppel-C's. Ik stel 2 fragmenten ter beschikking en die stellen de situaties voor met 2 verschillende koppel-C's in de signaalweg. Die signalen zijn door mij opgenomen en zijn breedbandig genoeg en ook qua resolutie heeft niemand te klagen. Daar kun je dus een ABX mee doen en die zijn ook al wel gedaan. Daar komt het inmiddles bekende "niet te onderscheiden" oordeel uit. Je kunt je allerlei zaken wijs gaan zitten maken, maar hoe je het ook wendt of keert: het verschilsignaal tussen die twee fragmenten geeft aan dat het verschil heel erg klein is. Zo klein zelfs dat je als logisch nadenkend iemand gaat denken dat het onhoorbaar is. Dat er uit zo'n test dan "geen verschil" uit komt, is geen verrassing. Maar misschien is er hear behoefte om het te proberen? Ik open zo een draad mocht daar behoefte aan zijn.

Groet,

Jacco

lieve jongen de afgelopen jaren heb ik je diverse literatuurverwijzingen doen toekomen, je hebt er geen enkele aandacht aan besteed, bent domweg je eigen gezever weer gaan herhalen.

Het lijkt me duidelijk dat je niet in staat en niet bereid bent tot enig zinvol overleg.

B)

Geef nou toch gewoon die naam ipv dit spelletje waar ik zo doorheen prik...

Groet,

Jacco

Jacco,

Ga nou eens gewoon muziek luisteren en geniet ervan, ipv telkens te zeuren over wat iemand anders (niet) zou moeten kunnen en/of horen. Daarvoor is al een ander forum in de lucht. Dat je hobby hebt om ergens aan te meten en te rekenen is nu wel duidelijk, maar een groot aantal forummers hier heeft die behoefte helemaal niet. Het is enkel een (welkome :confused: ) mededeling die ter kennisgeving aangenomen is door mij. Verder doe ik er niks meer mee. Het heeft nl geen zin over dergelijke materie te zeuren.

Ik zie er maar 2: de "A" en de "B" :lol:

Groet,

Jacco

Nee Jacco, ik weiger jouw domme spelletjes mee te spelen, als je m'n postings terug leest vind je alles wat je nu vraagt.

B)

Nee Jacco, ik weiger jouw domme spelletjes mee te spelen, als je m'n postings terug leest vind je alles wat je nu vraagt.

B)

Welke posting(s) bedoel je precies?

Groet,

Jacco

Jacco,

Meer dan roerend mee eens.

:(

Jacco,

Op de plaats, Rust !!

Dat zei ik vroeger weleens tegen een Huzaar in het leger, als deze aan het doordraven was en even tot rust moest worden gebracht.

Haal eens even adem en ga nou gewoon eens op je stoel zitten en lees nou eens wat hier anderen te zeggen hebben en laat dat nou eens op je inwerken in plaats van naar je toetsenbord te grijpen en gelijk maar weer in herhaling te blijven vervallen. Het is namelijk helemaal niet onredelijk wat men zegt. Een ieder mag zijn standpunt hebben en dus ook jij, maar ook die anderen.

Het is geen wedstrijd hear en ook geen forum waar je je gelijk moet halen of hebben.

met groet,

[...]Het is namelijk helemaal niet onredelijk wat men zegt. [...]

Daar heb je gelijk in. Het gaat mij meer om de inhoud en daar reageer ik dan ook in alle redelijkheid op. Soms met een grapje.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

welles, nietes, nietes, welles.

Het klinkt allemaal erg emotioneel en weinig rationeel.

Ik wil er nog even op wijzen dat het topic is geopend om verslag te doen van de wijze waarop je als luisteraar de test ervaart. Die ervaring was zeer positief. Het is een prettige manier van testen.

Op dat aspect van de ABX-vergelijking reageert werkelijk niemand maar over het resultaat van de test wil men wel graag zijn zegje doen.

Waarom heeft men er geen vrede mee dat 22 (willekeurige) mensen de test hebben afgesloten met overtuiging en tevredenheid, verbaasd maar niet "omziend in wrok" over de ook voor hen onthutsende uitslag?

Het resultaat van de test hoeft men toch niet als algemeen geldend te accepteren als dat niet in het straatje past? Als men het beter denkt te weten, waarom niet.

Het komt mij een beetje belachelijk voor dat men nu achteraf en vanaf de zijlijn, de daadwerkelijke deelnemers wil overtuigen dat wat zij zelf aan luisterervaring hebben opgedaan, van nul en generlei waarde is en maar op gezag van een willekeurige internetter het omgekeerde moeten geloven van wat zij zelf hebben gehoord.

Ik denk dat 99,9% van de forumleden een set heeft staan die qua specificaties niet in de schaduw kan staan van datgene wat voor de test is gebruikt.

De deelnemers hebben de test als voldoende en als afdoende ervaren. Dat is voor hen genoeg geweest. Klachten over de opzet, concentratiemogelijkheden, de muziek, de testduur enz enz waren er niet Ieder staat het vrij om er verder het zijne van te denken.

Een beetje verbazingwekkend is het overigens wel dat menigeen geen boodschap heeft aan wat deeelnemers te vermelden hebben.

De eenling die met krasse verhalen komt over wat hij thuis op zijn zolderkamertje allemaal hoort, wordt vaak wel grif geloofd.

Een ABX test maakt korte metten met de eindeloze fantasie van degene die hun electronische componenten zitten te beluisteren.

men luistert namelijk niet meer met de ogen.

en dan word het moeilijk.

dan moet men puur op het gehoor een component beoordelen.

dan zijn er ineens geen specs meer.

dan heeft het component ineens geen prijs meer

dan staat er ineens geen naam meer op

dus op dat moment vallen de verschillen weg.

want puur op het gehoor valt het niet mee om verschillen te ontdekken die er niet zijn.

ps: om te bewijzen dat een ABX test werkt heb ik al eens het voorstel gedaan om twee setjes luidsprekers aan mij te laten horen.

ik weet zeker dat ik een score van 100% haal.

zelfs al neem je twee bijna dezelfde speakers qua specs. ;)

Ik moet wel lachen met die Soundlover: een vrij duidelijke stijl.

Ik denk dat erg moeilijk is om tot elkaar te komen. De inzichten lopen te ver uit elkaar. Ik zou ook niet weten hoe we tot elkaar moeten komen. Niet versterkers of CD spelers worden aan de tand gevoeld maar de testmethode.

Ik denk dat erg moeilijk is om tot elkaar te komen. De inzichten lopen te ver uit elkaar. Ik zou ook niet weten hoe we tot elkaar moeten komen. Niet versterkers of CD spelers worden aan de tand gevoeld maar de testmethode.

De methode is prima. Het gaat alleen om hoe grof wil je de beslismomenten maken en daar kun je over discussi