Jump to content

Who is afraid of ABX?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

:blink::blink:

Ik had dit topic een paar dagen niet gelezen, ik val ook een beetje van mijn stoel.. Ongelooflijk kinderachtig allemaal (verwacht nu al een sneer van Jacco "Oja, hoe oud ben jij dan?" :D )

Jongens, ga toch eens iets nuttigers doen met jullie tijd in plaats van honderden pagina's forum door te spitten om de ander toch maar onderuit te kunnen halen..

flying-cat-fight.jpg

het is natuurlijk logisch dat men niet zonder slag of stoot een aantal audiofielen fantasten van hun heilig huisje af trekt.

misschien moeten bepaalde mensen onderhand gaan inzien dat het hele audiofiele geneuzel nergens over gaat.

met de komst van de internetfora is het afgelopen met het vrolijk napraten van de enorme verschillen die men dacht te horen.

alle claims gaan onderuit.

de audiofielen gaan plat op hun gok.

de ware werkelijkheidsweergave blijft over.

MYFI is over

HIFI komt weer in!! :D;)

ja kan via internet ook heel makkelijk een afspraak bij een KNO-arts maken,ook gunstig voor bepaalde gasten hear,en zelfs bij een psychiater,dat hebben sommige lui ook wel nodig als ze maar blijven denken geen verschil te horen ;) Maar je bent wel goedkoop uit dan,je bent toch niet een leuke set waard,dus mis je ook niks,dus hoef jij je ook niet druk te maken.Zo en nu ga ik echt met vakantie :cool2:

je kan via internet ook heel makkelijk een afspraak bij een KNO-arts maken.....

:D

doe ik !

en ik zal je de uitslag laten weten ;)

ps: een KNO arts test wel blind, en misschien wel ABX

dus jullie zullen dan uiteraard wat te ouwehoeren hebben over de uitslag van mijn gehoortest.

over zwakke schakels enzo

over meettechische personen enzo :P

je kan via internet ook heel makkelijk een afspraak bij een KNO-arts maken.....

:D

doe ik !

en ik zal je de uitslag laten weten ;)

ps: een KNO arts test wel blind, en misschien wel ABX

dus jullie zullen dan uiteraard wat te ouwehoeren hebben over de uitslag van mijn gehoortest.

over zwakke schakels enzo

over meettechische personen enzo :P

Waarschijnlijk wordt zo'n test gedaan met piepjes. Maar daar kan je volgens audiofielen niet mee meten. Dat moet met muziek. Niks waard dus, zo'n test... :rolleyes:

[...]

Jacco: laat je niet zo uit de tent lokken. Een discussie aangaan blijkt (voor de zoveelste keer) niet mogelijk. Dat is frustrerend, ik ken het gevoel (ja, gevoel, soundlover)...

Normaal laat ik mij ook niet zo ver gaan dat ik 124 pagina's aan geschiedenis ga napluizen. Okay, ik ben ook maar gestopt na 6, maar ik had het helemaal gehad. Het gevoel wat ik kreeg was dat ik mij moest verdedigen tegen een schijninhoud, heel onbestemd was dat. Als ik vroeg om een referentie of een link, kreeg ik te horen dat dat al lang geleden was gegeven en dat het niet voor herhaling vatbaar was (of iets in die trant). Steeds maar weer er net naast grijpen, maar tegelijkertijd wel door een negatief kritische ouder steeds op de vingers getikt worden. Ja, ik weet dat het een bewuste keuze van mij is om op dat gedrag te reageren <_< .

Toen ik ging zoeken, werd mij heel veel duidelijk. Toen pas viel bij mij het kwartje dat ik het lijdend voorwerp was en dat ik als een pop aan een touwtje heen en weer geslingerd werd. Door iemand zonder significante kennis van zaken en dat ik dus te na

Hai Jacco,

Op een bepaald moment moet je kunnen accepteren dat meningen zo ver van elkaar liggen dat je niet tot elkaar kan komen. Ik vind jou een fatsoenlijke vent maar je mening mbt ABX deel ik absoluut niet. Omgedraaid hetzelfde (al hoop ik altijd je een beetje aan het twijfelen te brengen). Zo wat?

Die Soundlover zie ik zo'n beetje als de Theo van Gogh van het forum. Uiteindelijk was dat ook niet zo'n kwade.

Carl

Hai Jacco,

Op een bepaald moment moet je kunnen accepteren dat meningen zo ver van elkaar liggen dat je niet tot elkaar kan komen. Ik vind jou een fatsoenlijke vent maar je mening mbt ABX deel ik absoluut niet. Omgedraaid hetzelfde (al hoop ik altijd je een beetje aan het twijfelen te brengen). Zo wat?

Die Soundlover zie ik zo'n beetje als de Theo van Gogh van het forum. Uiteindelijk was dat ook niet zo'n kwade.

Carl

Er is toch een heel groot verschil: Theo van Gogh wist waar die over praatte

Ff dit topic doorgelezen. Pffffffffff. Wat mij opvalt is het verschil in argumenteren. Degenen die niet bij de test zijn geweest, reageren in de trant van 'je moet wel bijna doof zijn om geen verschillen tussen versterkers te horen' en degenen die er wel aan hebben deelgenomen: het was een goede test en het was verrassend om te ervaren dat in deze testsituatie (waar niets mis mee was) geen significante verschillen werden waargenomen tussen de Sony en de ASR.

Ik heb aan de test deelgenomen en ik had ook vooraf het vooroordeel dat de ASR er makkelijk uitgehaald zou kunnen worden. Niets bleek minder waar. En dat is natuurlijk ook logisch. Een versterker versterkt het aangeboden signaal. De stand der techniek is inmiddels zo ver gevorderd dat - binnen de grenzen van het afgegeven vermogen - het signaal in beide gevallen vrijwel perfect aan de uitgang wordt aangeboden. (Laat je niks wijsmaken: versterking van geluid vindt plaats in een laagfrequent domein (<20 kHz) dat voor electronici geen enkel geheim meer heeft). De B&W speaker was prima in staat om het electrische signaal om te zetten in de mechanische trillingen die ons gehoor en hersenen als geluid interpreteren. Verder had de B&W geen lastig impedantieverloop, zodat de Sony niet op z'n beperkingen werd aangesproken. De conclusie was dan ook simpel: deze speakers zijn even goed aan te sturen met de Sony als met de ASR. ALS er verschillen zijn, dan zijn ze uitermate klein en niet of nauwelijks waarneembaar.

Voor wat betreft de ABX methode: dat is de enige goede objectieve methode om verschillen aan het licht te brengen. Ik heb tenminste nog geen betere voorstellen gezien voor een objectieve test. Over de lengte van fragmenten kun je discussi

Ff dit topic doorgelezen. Pffffffffff. Wat mij opvalt is het verschil in argumenteren. Degenen die niet bij de test zijn geweest, reageren in de trant van 'je moet wel bijna doof zijn om geen verschillen tussen versterkers te horen' en degenen die er wel aan hebben deelgenomen: het was een goede test en het was verrassend om te ervaren dat in deze testsituatie (waar niets mis mee was) geen significante verschillen werden waargenomen tussen de Sony en de ASR.

Heb je toch heel erg slecht gelezen, deze zwart-wit stelling is zeker niet af te leiden uit hetgeen hier in dit topic is geschreven.

Sterker nog je zou kunnen hebben lezen dat de uitslag van deze versterker vergelijking al is voorspeld.

Je zou ook kunnen lezen dat degeen die met regelmaat op de persoon speelt en sinds gisteren zichzelf tot het ultieme slachtoffer heeft benoemd niet anders doet dan het herhalen van zijn stellingen.

Dat dit tot een vervelend soort discussie leidt is mi geen wonder te noemen.

<_<

Hai Jacco,

Carl

Ja maar dat vond ook niet iedereen,het is maar net hoe je hem interpeert en of je het met hem eens bent,degenen die het niet met hem eens waren vonden dat hij niet!! wist waar hij over praatte.Ik luister al heeeel lang muziek en heb ook diverse componenten mogen proberen,en dat geld ook voor mijn vrienden/kennisenkring,en al jaren hoor ik,net als de meesten, verschil tussen de verschillende componenten( op langere termijn!!!!) vind het ook onzin om steeds maar weer stukjes van 2min te luisteren en dan weer te switchen,in mijn ogen kun je dan helemaak niks beoordelen,plus een vreemde omgeving,andere set,en de druk die op je staat om maar te luisteren,dat is niet relaxed en heeft in mijn ogen ook niks met muziekaliteit te maken.Ik luister met een lekker glas wijn/biertje :rolleyes: in mijn eigen ontspannen omgeving en kan dan helemaal meegesleurd worden in de muziek,dat zie ik bij zo.n test echt niet gebeuren en is dus voor mij ook geen beoordeling van hoe het zou moeten klinken.Of je nu wel of niet verschil hoort dat maakt mij niks uit,het is altijd anders dan in een thuissituatie , vooral op langere termijn luisteren kom je pas achter het kunnen/niet kunnen van een bepaald component.Als ik jullie ideeen over testen mag geloven dan gaan jullie bij de aanschaf van een nieuwe auto ook alleen maar even een proefritje op de parkeerplaats maken zeker?want de verschillen moeten er toch wel uit kunnen komen in 2min(ff stationair rijden zullen alle auto

in mijn eigen ontspannen omgeving en kan dan helemaal meegesleurd worden in de muziek,dat zie ik bij zo.n test echt niet gebeuren en is dus voor mij ook geen beoordeling van hoe het zou moeten klinken.

Je mening zou aanmerkelijk overtuigender overkomen wanneer je jezelf eens ertoe zou kunnen bewegen om een ABX-test te ondergaan.

Groet,

Tirillo

Ondergetekende was ook bij de ABX-test aanwezig en dacht vooraf

dat ik de 2 versterkers wel uit elkaar zou halen.

Niks was minder waar maar ik trooste me bij de gedachte dat bijna alle

andere deelnemers dit ook niet konden.

Al die deelnemers zijn een normale afspiegeling van de maatschappij,

m.a.w. had er een ander clubje van 15 personen gezeten, was de uitslag niet

veel anders geweest.

Op de ABX-test (methodiek) geen kwaad woord, steekt, goed en proffesioneel

in elkaar.

Ik meende thuis zelf wel verschil in versterkers te horen en nog wel tussen

2 versterkers die ongeveer evenveel kosten en evenveel power leveren maar

dit was niet blind en ik kan achteraf ook niet meer zeggen of dit een verschil was

"tussen mijn oren" of daadwerkelijk "in mijn oren"

Het verschil wat ik hoorde was wel niet gigantisch groot maar waarneembaar

Een hoorvergelijk tussen mijn 2 cd-spelers Marantz DV17 & de Esound E5SE,

gaf als uitkomst, dat ik geen verschil hoorde.

De uitslagen v/d ABX-test plus mijn eigen ervaring hebben me in mijn hifi-denkwereldje

zover gebracht, dat mijn stelling nu is:

De veelal grote geclaimde verschillen tussen kabels en cd-spelers en versterkers**

zijn niet waar of zwaar overdreven en hier gigantische bedragen in te investeren is

niet zinvol, steek dit geld maar in extra CD,s (versterkers** mits matchend bij je luidsprekers)

Dit is dus heel wat anders dan de uitspraak "Er is totaal geen verschil"

Toch heeft e.e.a, plus de ABX-test me aan het denken gezet en kritischer gemaakt

en laat dit nu juist m.i.z. ook een belangrijke doel van dit forum zijn.

Ik bedoel hiermee:

Laat het forum een medium zijn waarbij je zelf tot inzichten komt, je aan het denken zet

en kritischer wordt en hoe kan ik naar anderen toe informatief zijn en bijdragen leveren

die anderen weer kritisch aan het denken zet.

Als bovenstaande doelstelling je niet aanspreekt, gebruik je het forum alleen als een babbelbox

en als tijdverdrijf, ik zou dan zeggen, ga lekker naar muziek luisteren !

Beschouw Jacco nu gewoon als iemand die een bijdrage levert m.b.t. bovenstaande doelstelling

ook al ben je niet met hem eens.

Vraag je zelf ook af, in hoeverre je recht van spreken heb (met name ferme taal, gevloek etc..)

- als niet niet bij de ABX-test aanwezig was

- je zelf niet in staat bent om zelf een test, luistersessie of iets probeert te organiseren om je stelling te onderbouwen

Helaas is de sfeer m.i.z als zodanig verziekt, dat bepaalde leden geen test of happening meer durven

te organiseren of durven te komen omdat ze dan hun identiteit prijs moeten geven en ze zich

niet meer kunnen verschuilen echter hun unanieme nickname of emailadres.

Lijkt me heel moedig om eerst iemand op het forum voor alles en nog wat uit te maken

en dan vervolgens eens op een zaterdag de desbetreffende persoon een handje te schudden.

Kortom laat e.e.a niet verder escaleren en zorg dat je elkaar nog onder ogen kan komen

en de hand kan schudden

Verder vind ik dat de moderatoren best wel een actievere rol mogen spelen

in mijn eigen ontspannen omgeving en kan dan helemaal meegesleurd worden in de muziek,dat zie ik bij zo.n test echt niet gebeuren en is dus voor mij ook geen beoordeling van hoe het zou moeten klinken.

Je mening zou aanmerkelijk overtuigender overkomen wanneer je jezelf eens ertoe zou kunnen bewegen om een ABX-test te ondergaan.

Groet,

Tirillo

die overtuiging hoef ik niet te hebben,omdat voor mij de uitslag,wat het ook moge zijn,totaal niet relevant is.En dan maakt het mij echt niet uit wat de bevindingen zouden kunnen zijn.Ik ging vroeger ook wel eens fftjes een stuk of 3 versterkers bij een winkel beluisteren,maar voor mij werkt dat gewoon niet,ik moet het echt op langere termijn horen voor ik een "goed"oordeel kan vellen en verschillen kan horen die er dan opeens wel blijken te zijn.Dus mij zul je never nooit bij een test zien om de simpele reden dat ik het een grote onzin vind.Zoals ik al zei zijn emotie en genot niet te ABX-en.Het gevoel wat ik thuis heb zal ik nooit op een testje kunnen hebben dus laat het mij ook totaal koud.Ik hoef mijzelf niet zo nodig te bewijzen wat ik al weet,wat een drukte.

Ondergetekende was ook bij de ABX-test aanwezig en dacht vooraf

dat ik de 2 versterkers wel uit elkaar zou halen.

Niks was minder waar maar ik trooste me bij de gedachte dat bijna alle

andere deelnemers dit ook niet konden.

Al die deelnemers zijn een normale afspiegeling van de maatschappij,

m.a.w. had er een ander clubje van 15 personen gezeten, was de uitslag niet

veel anders geweest.

Op de ABX-test (methodiek) geen kwaad woord, steekt, goed en proffesioneel

in elkaar.

Ik meende thuis zelf wel verschil in versterkers te horen en nog wel tussen

2 versterkers die ongeveer evenveel kosten en evenveel power leveren maar

dit was niet blind en ik kan achteraf ook niet meer zeggen of dit een verschil was

"tussen mijn oren" of daadwerkelijk "in mijn oren"

Het verschil wat ik hoorde was wel niet gigantisch groot maar waarneembaar

Een hoorvergelijk tussen mijn 2 cd-spelers Marantz DV17 & de Esound E5SE,

gaf als uitkomst, dat ik geen verschil hoorde.

De uitslagen v/d ABX-test plus mijn eigen ervaring hebben me in mijn hifi-denkwereldje

zover gebracht, dat mijn stelling nu is:

De veelal grote geclaimde verschillen tussen kabels en cd-spelers en versterkers**

zijn niet waar of zwaar overdreven en hier gigantische bedragen in te investeren is

niet zinvol, steek dit geld maar in extra CD,s (versterkers** mits matchend bij je luidsprekers)

Dit is dus heel wat anders dan de uitspraak "Er is totaal geen verschil"

Toch heeft e.e.a, plus de ABX-test me aan het denken gezet en kritischer gemaakt

en laat dit nu juist m.i.z. ook een belangrijke doel van dit forum zijn.

Ik bedoel hiermee:

Laat het forum een medium zijn waarbij je zelf tot inzichten komt, je aan het denken zet

en kritischer wordt en hoe kan ik naar anderen toe informatief zijn en bijdragen leveren

Als bovenstaande doelstelling je niet aanspreekt, gebruik je het forum alleen als een babbelbox

Beschouw Jacco nu gewoon als iemand die een bijdrage levert m.b.t. bovenstaande doelstelling

Vraag je zelf ook af, in hoeverre je recht van spreken heb (met name ferme taal, gevloek etc..)

- je zelf niet in staat bent om zelf een test, luistersessie of iets probeert te organiseren om je stelling te onderbouwen

Helaas is de sfeer m.i.z als zodanig verziekt, dat bepaalde leden geen test of happening meer durven

te organiseren of durven te komen omdat ze dan hun identiteit prijs moeten geven en ze zich

Lijkt me heel moedig om eerst iemand op het forum voor alles en nog wat uit te maken

en dan vervolgens eens op een zaterdag de desbetreffende persoon een handje te schudden.

Kortom laat e.e.a niet verder escaleren en zorg dat je elkaar nog onder ogen kan komen

en de hand kan schudden

beste van zomereng,ik heb er helemaal niks op tegen om iedereen hier een hand te schudden,zou zelfs nog met Jacco een biertje drinken( hij vind alleen een ADHD-er zo vermoeiend :D ),ik probeer alleen maar mijn standpunt kracht bij te zetten,en als dat bij sommigen een beetje rot overkomt,jammer dan,that's me,ik ben niet vooroordelend en ga er altijd van uit dat een mens goed is,en dat kan je op zo'n forum niet beoordelen dus ga ik er nog steeds van uit dat de lui hier okee zijn,ben het alleen niet eens met sommigen,so what.Ik ben in het dagelijks leven volgens iedereen een vreslijke aardige jongen(beetje te druk soms :blink: ) dus dat valt allemaal wel wat mee en als de mensen willen ABX-en of wat dan ook zal ik ze echt niet tegenhouden,tis gewoon niet mijn pakje aan.

Als bovenstaande doelstelling je niet aanspreekt, gebuik je het forum alleen als een babbelbox

en de hand kan schudden

Alk men het forum als tijdverdrijf of als babbelbox wilt gebruiken, dan is dat prima lijkt mij.

Dat moet ieder voor zich weten.

Maar een ieder dient zich wel aan de forumregels te houden en dat zou je je kunnen afvragen of dat in dit topic gebeurt door sommigen forumleden. :angry:

Verder valt telkens op en niet alleen in dit topic, maar ook in vele andere topics, dat er steeds dezelfde discussie ontstaat en het einde van het liedje is dat een ieder aan zijn eigen strandpunt vasthoudt en naar de ander toe onverschillig wordt en de discussie uiteindelijk doodloopt, om vervolgens een poosje later weer opnieuw op te rakelen in een ander topic en de standpunten opnieuw te blijven opdreunen alsof het leven eraf hangt in de overtuiging dat men een soort missie heeft om de anderen te overtuigen. Dat men ook niet schroomt om dan de standpunten te blijven herhalen tot vervelens toe.

Dat een Jacco het vaak over zich heen krijgt is niet altijd terecht, dat vind ik ook wel, maar ik vind ook dat Jacco het ook wel over zichzelf afroept en wat mede komt door de snelheid van reageren bij hem op een antwoord van een ander forumlid en soms de felheid en vooral de stelligheid waarmee hij zijn standpunt verdedigt in plaats van niet te reageren en het te laten voor wat het is.

En natuurlijk valt er van Jacco ook te leren en heb zelf ook van hem geleerd op techniek gebied tot op een zekere hoogte en daarna het spoor kwijt te zijn en wat aan mij ligt, vanwege mijn niet electrotechnische inslag.

Er zijn zeker wel forumleden hear die nog wel wat durven te organiseren voor de forumleden en enkele forumleden zijn al begonnen met de voorbereiding voor de volgende Hear-meeting begin volgend jaar. :o

Hai Jacco,

Carl

Ja maar dat vond ook niet iedereen,het is maar net hoe je hem interpeert en of je het met hem eens bent,degenen die het niet met hem eens waren vonden dat hij niet!! wist waar hij over praatte.Ik luister al heeeel lang muziek en heb ook diverse componenten mogen proberen,en dat geld ook voor mijn vrienden/kennisenkring,en al jaren hoor ik,net als de meesten, verschil tussen de verschillende componenten( op langere termijn!!!!) vind het ook onzin om steeds maar weer stukjes van 2min te luisteren en dan weer te switchen,in mijn ogen kun je dan helemaak niks beoordelen,plus een vreemde omgeving,andere set,en de druk die op je staat om maar te luisteren,dat is niet relaxed en heeft in mijn ogen ook niks met muziekaliteit te maken.Ik luister met een lekker glas wijn/biertje :rolleyes: in mijn eigen ontspannen omgeving en kan dan helemaal meegesleurd worden in de muziek,dat zie ik bij zo.n test echt niet gebeuren en is dus voor mij ook geen beoordeling van hoe het zou moeten klinken.Of je nu wel of niet verschil hoort dat maakt mij niks uit,het is altijd anders dan in een thuissituatie , vooral op langere termijn luisteren kom je pas achter het kunnen/niet kunnen van een bepaald component.Als ik jullie ideeen over testen mag geloven dan gaan jullie bij de aanschaf van een nieuwe auto ook alleen maar even een proefritje op de parkeerplaats maken zeker?want de verschillen moeten er toch wel uit kunnen komen in 2min(ff stationair rijden zullen alle auto

Groet,

Tirillo

Ik denk dat als ik aan zo'n ABX test meedoe tot dezelfde conclusies kom als de anderen. Die test leidt namelijk tot dezelfde conclusies en is intrensiek fout. Daar zit ook de kern van de steeds voortdurende discussie.

" Ik zou graag willen zien dat er in komt te staan dat de keuze van de luidsprekers cruciaal is. En wel zo belangrijk dat het mogelijk is om een heel eenvoudige en goedkope versterker te gebruiken als de speakers eenvoudig aan te sturen zijn en een hoog rendement hebben.

Groet,

Jacco "

Wat dit betreft ben ik het geheel met Jacco eens, de keuze voor de speakers is cruciaal, dezen moeten in staat zijn ook zeer subtiele verschillen weer te geven, resolutie is hier hetgeen waarom het draait.

Blijf je je dus afvragen hoe de gebruikte versterkers zich nu echt tot elkander verhouden......... :huh:

Dat laatste is iets wat we niet hebben vergeleken. Het uitgangspunt was puur gericht op de aanstuurbaarheid van de B&W 801D. Elke goede versterker had je daar voor kunnen inzetten en dat dat toevallig een Sony en een ASR waren, is bijzaak.

Het is begonnen met de stelling dat tegenwoordig versterkers allemaal zo goed zijn, dan met eenvoudig aan te sturen luidsprekers er geen klankmatige verschillen bestaan tussen goedkope en hele dure versterkers.

waarbij dan wel dient te worden aangetekend dat de initiator van de test dit ontkent......... :unsure:

Groet,

Tirillo

Ik denk dat als ik aan zo'n ABX test meedoe tot dezelfde conclusies kom als de anderen. Die test leidt namelijk tot dezelfde conclusies en is intrensiek fout.

Wat is er volgens jou precies fout aan? Graag een helder antwoord.

Groet,

Jacco

Wentel maar lekker verder in je modderpoeltje van onbegrip.

oohhh,dat bedoel jij met respectvol ;)

Joboton,

Ik ruk niks uit verband,vertel hier gewoon mijn!!! bevindingen,niks meer niks minder,en het is ook een discussie waar we niet uitkomen dus snap ik die opmerking van jou totaal niet,,snap ook niet waar jij je zo druk over maakt eigenlijk,vraag mij af wie hier de kleinzielige is,en ik denk dat Jacco prima voor zichzelf kan opkomen.Het is idd mijn!! eigen draai(als je het zo wilt noemen)aan dit hele gebeuren, een stereoset is voor mij absoluut geen speelgoed en/of een statussymbool of wat dan ook,dat maken jullie er zelf van,het is een boodschapper om mijn collectie muziek op een voor mij zo goed mogelijke manier over te dragen,that