Jump to content

Who is afraid of ABX?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik moet zeggen dat dat toch gouden dagen waren, iedereen hoorde toch overduidelijk verschillen en niemand keek je daar gek om aan. :)

Het was toen niet alleen allemaal bereleuk om te doen maar ook gewoon hartstikke spannend.

Dat zou best kunnen. Logisch beredeneerd is dat het enige wat het stereo beeld genereert. Het kan immers geen "resolutie" zijn oid, want de vervorming was al nauwelijks meetbaar.

Misschien kan je in je spare time (iets minder forummen dan) is zoiets als dit in elkaar solderen. Meet matig, maar geeft mooier ruimtelijk beeld dan de meeste andere versterkers volgens velen (maar dat zijn wellicht geen objectieve oordelen, maar meer fan mail).

Zo te zien zo simpel mogelijk met een minimum aan versterkende trapjes.Ingang symetrisch aanstuurbaar.Leuk.

C2 in de eindtrap (220uF) ,de truc,is geen bootstrapper.

Weinig tegenkoppeling ,omdat ie ook weinig versterkt .Q3 en Q4 overspanning + stroombegrenzing.

Hoe minder trapjes,hoe opener 't geluid ,hoor je vaak.

Leuk zou zijn een enkele power fet die voldoende versterkt om daarna een speaker met voldoende vermogen aan te kunnen sturen. :)

Ben benieuwd hoe dat zou klinken.

[...]

Leuk zou zijn een enkele power fet die voldoende versterkt om daarna een speaker met voldoende vermogen aan te kunnen sturen. :)

Met een eenvoudig aanstuurbare speaker met rendement > 90 dB zou je volgens mij al een heel eind moeten kunnen komen.

Groet,

Jacco

[...]

Met een eenvoudig aanstuurbare speaker met rendement > 90 dB zou je volgens mij al een heel eind moeten kunnen komen.

Groet,

Jacco

Ook bij versterkers welke moeilijk zijn aan te sturen (bijv. 85 tot 87db en een min.impedantie van 3 ohm) kun je kiezen uit diverse versterkers van 1.000 tot 20.000 Euro.

Ook hier kan je de vraag stellen of de duurdere kandidaten veel beter presteren dan de goedkopere broeders.

Moeilijk of makkelijk aanstuurbaar, m.i.z moet je in het algemeen stellen genoeg is genoeg, torenhoge dempingsfactors, duizenden watts hoeven niet altijd tot hoorbare betere resultaten te leiden, indien ook hier sprake is van overkill.

Verbaasd me wel eens dat er dure zware bakken worden aangeschaft van boven de 5.000 onder het mom van "ja maar de speakers zijn moeilijk aanstuurbaar", terwijl bijvoorbeeld een NAD C-372 van nog geen 1.000 Euro hier ook totaal geen moeite mee zal hebben.

Ik zeg niet op voorhand of er geen klankmatige verschillen hoorbaar zullen zijn maar als je dezelfde

ASR-Emitter en bijvoorbeeld een NAD-C372 op een moeilijk aan te sturen speaker gaat ABX-en,

zal het me niet verbazen dat de uitkomsten even verassend zullen zijn als toen met de Sony en de

B&W D801

[...]

Groet,

Jacco

Dat is inderdaad de beperking van de Aleph modellen, je bent beperkt tot speakers met een mooi vlak impedantie verloop, zeker niet onder 5 ohm. Dan gaat het wel goed. Beetje als SE buizen dus. Ik zou zo'n model ook liefst alleen voor mid/hoog inzetten (is nog steeds mijn plan als mijn Aleph5 ooit afkomt...)

Hans,

Heb je dan een betere methode die qua objectiviteit en transparantie niet onderdoet voor de ABX test die we gedaan hebben?

Ik heb al heel veel geprobeerd. Thuis is het n.l. ook heel behoorlijk te doen. Een keer heb ik voor mezelf 10 keer de juiste speler gekozen in een blind test. Met een niveauverschil van minder dan 0,25 dB.

Die keer had ik kort een stukje intro van een CD gekozen dat op de twee spelers gedraaid terwijl ik wist welke er speelde. Hierna omgeschakeld naar blind en beide spelers aangezet, maar naar

Hans,

Heb je dan een betere methode die qua objectiviteit en transparantie niet onderdoet voor de ABX test die we gedaan hebben?

Ik heb al heel veel geprobeerd. Thuis is het n.l. ook heel behoorlijk te doen. Een keer heb ik voor mezelf 10 keer de juiste speler gekozen in een blind test. Met een niveauverschil van minder dan 0,25 dB.

Die keer had ik kort een stukje intro van een CD gekozen dat op de twee spelers gedraaid terwijl ik wist welke er speelde. Hierna omgeschakeld naar blind en beide spelers aangezet, maar naar