Jump to content

Rondom... of toch maar richten...??

WanFie
 Share

Recommended Posts

Reflecties ([...]) treden alleen op bij kleinere / kortere golflengtes, en dus bij hogere frequenties.

Volslagen onzin!

(...)

Beste Seed7,

Okay, iets zorgvuldiger geformuleerd: Alleen bij kleinere / kortere golflengtes treden verstorende reflecties op (t.w. de reflecties die secundaire, tertiaire e.d. geluidsbronnen op de kamerwanden, vloer en plafond veroorzaken).

Wanneer bij lagere frequenties de halve golflengte groter is dan de afstand van de bron tot enig punt op de wand, treedt alleen koppeling op. De reflectie is dan immers in dezelfde fase met de bron, want in dezelfde halve periode.

hmmmm,

maar dat zou dan betekenen dat wanneer men een speaker in een reflectieloze ruimte zet, het afstraalgedrag niet meer belangrijk is.

dat ben ik toch niet met je eens.

ook in een dode kamer is volgens mij (!) het afstraalgedrag van een speaker van invloed op het 3D plaatje wat de speaker neerzet.

Je hebt het dus niet getekend.

afstraal.png

even voor het gemak uitgaande van een puntbron, de linker straalt naar alle kanten de rechter alleen maar binnen de groene driehoek. De rooie driehoeken geven aan welke "geluidsgolven" de oorschelpen treffen. deze zijn identiek en aangezien we ons in een dode ruimte bevinden is dit ook de enige energie die ons oor bereikt.

Het spannende is nu om een rondstralende puntbron met een rondstralende niet puntbron te vergelijken. Dit als excersitie voor de lezers ...

Okay, iets zorgvuldiger geformuleerd: Alleen bij kleinere / kortere golflengtes treden verstorende reflecties op (t.w. de reflecties die secundaire, tertiaire e.d. geluidsbronnen op de kamerwanden, vloer en plafond veroorzaken).

Wanneer bij lagere frequenties de halve golflengte groter is dan de afstand van de bron tot enig punt op de wand, treedt alleen koppeling op. De reflectie is dan immers in dezelfde fase met de bron, want in dezelfde halve periode.

Er wordt altijd geluidsenergie gereflecteerd. Onafhankelijk van de afmeting van de ruimte of een object en onafhankelijk van de golflengte. Er wordt niet altijd alle energie gereflecteerd en inderdaad ook niet al de gereflecteerde energie hoeft als storend ervaren te worden (dit laatste geld in het bijzonder als wij ons in een "volledig diffuus geluidsveld" bevinden end dat laatste is wel ruimte en golflengte afhankelijk). Bij reflectie bedoel ik gespiegeld ('specular refection'), niet diffuus.

Ook is het zo dat een speaker met veel spreiding van het geluid meer vermogen nodig heeft om het geluid in dezelfde verhouding bij de luisteraar te krijgen.
Dat is zo, maar de meeste energie wordt verstookt in het laag en daar is (bijna) iedere luidspreker al een rondstraler. Het midden en hoog moet bij een conventionele luidspreker in de meeste gevallen wat worden gedempt om een zelfde gevoeligheid als in het laag te krijgen. Bij een rondstraler zal deze demping wat minder zijn, zeker als de reflecties tegen de wanden ook nog een bijdrage in het geluidsniveau op de luisterplaats hebben.

(...) Er wordt altijd geluidsenergie gereflecteerd. Onafhankelijk van de afmeting van de ruimte of een object en onafhankelijk van de golflengte. Er wordt niet altijd alle energie gereflecteerd en inderdaad ook niet al de gereflecteerde energie hoeft als storend ervaren te worden (dit laatste geld in het bijzonder als wij ons in een "volledig diffuus geluidsveld" bevinden end dat laatste is wel ruimte en golflengte afhankelijk). Bij reflectie bedoel ik gespiegeld ('specular refection'), niet diffuus.

Beste Seed7,

Of een reflectie storend geluid oplevert, is vooral een kwestie van tijd. En van golflengte.

Wanneer de reflectie in dezelfde fase is als de bron (m.n. wanneer de afstand tussen bron en spiegel niet meer bedraagt dan een halve golflengte van de geproduceerde toon), is er in het geheel geen vertragende of verstorende reflectie.

In normale huiskamers slaat dit op het gehele lagetonengebied, tot waar de eerste staande golven optreden.

Wat de storende reflecties betreft - de reflecties, dus, die door vermenging met het originele geluid de verstaanbaarheid, plaatsbaarheid, duidelijkheid aantasten - geldt in grote lijnen wat Wikipedia aangeeft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Echo_(geluid)

Maar men moet hierbij bedenken dat de duur van de nagalm, de sterkte van de nagalm, en het geluidsspectrum (toonomvang) ervan, van minstens even groot belang zijn als het absolute tijdsverschil (in milliseconden) tussen bron en reflectie.

Om de samenhang hiervan te kunnen beoordelen, kan men een cumulative decay spectrum maken van een bandbrede ruisburst (mono via beide luidsprekers) in de betreffende ruimte, gemeten op de luisterplaats.

P.S.

Bij reflectie bedoel ik gespiegeld ('specular reflection'), niet diffuus.

Hier wil ik nog even op ingaan, als je me toestaat.