Jump to content

Organiseren v/e "Heartest"

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Zijn alle sceptici m.b.t de ABX-test in staat om binnen Hear zelf iets te regelen,

waarbij meer recht wordt gedaan aan opmerkingen zoals:

- naar muziek kunnen luisteren die bekend is

- langere stukken aan een luisteren (meer relax minder technisch luisteren)

- geen schakelkastjes/relais ertussen

- hoe groot moeten de verschillen zijn om waarneembaar te zijn ?

maar wel onder strikte condities zoals:

- callibratie van uitgangslevels

- wegnemen van autosuggestie (niet zien waarna je luistert)

Kortom, niet alleen kritiek leveren maar zelf kritisch aan de slag.

Niet om het ongelijk van "anderen" of ABX-testen aan te tonen (hier schorte m.i.z. niks aan)

maar zelf op zoek naar de "waarheid" , naar andere inzichten etc..

Verder om gewoon gezellig met een stel bezig te zijn en een gezellige dag te hebben.

TESTVOORSTEL

Set A:

Bestaat uit speaker a la B&W 801D of iets dergelijks en hieraan hangen we een versterker

plus cd-speler + bekabeling van nog geen 1.500 samen

(budgetversterker + budget cd-speler + l.s-kabel van de rol + interlinkje van ca. 15 euro)

De totale set zou hiermee op basis van verkoopadviesprijzen 17.500 Euro kosten

Set B:

Bestaat uit speaker a la B&W 801D of iets dergelijks en hieraan hangen we een zware "dure"

versterker plus een "dure" cd-speler + polsdikke geconvecteerde kabels en powerchord e.d.

met een totaalprijs van ca. 14.000 Euro

De totale set zou hiermee op basis van verkoopadviesprijzen 30.000 Euro kosten en de kosten van de luidspreker zijn hier ca. 53% van het totaal, wat op zich in het traditionele denken niet ongebruikelijk is.

PRIJSVERSCHIL TUSSEN SET A EN B = 12.500 EURO = 71 %

M.b.v testsignalen en een DB-meter worden de uitgangslevels v/d versterkers op gelijke

waarde gecallibreerd ( = STRIKTE VOORWAARDE)

M.b.t. de geluidssterkte wordt op redelijk realistisch niveau gedraaid

(zoals bij de afgelopen versterker-ABX-vergelijk was wat mij betreft prima)

We luisteren naar een CD met opgenomen muziek die alle testers/deelnemers kennen

Eerst luisteren we relax naar set A, daarna relax naar set B.

Vervolgens verlaten alle testers/deelnemers de kamer en komen terug.

Ze zien alleen de luidsprekers staan en al het andere is gecamoufleerd, dus ze weten niet

of ze naar set A of set B luisteren.

Vervolgens herhalen we dit ritueel een aantal maal.

Bovenstaande is maar een voorbeeld en over bedragen, verhoudingen e.d. kan nog

gediscussieerd worden. Maar de intentie van deze testcase lijkt me wel duidelijk/

Wie durft, roept U maar !

Mijn name alle sceptici roep ik op om de test te organiseren, te facilliteren

en ik ben bereid om een steentje bij te dragen (Home made cake :rolleyes: )

Ook hier wordt voorbijgegaan aan - mogelijke - verschillen tussen speakers en/of wordt aangenomen dat groot en duur met een redelijk rendement en impedantieverloop voldoende zal zijn.

:(

Zoiets hebben we al verschillende keren gedaan. Dat wil zeggen... iets aan een set veranderd, en daarna beschrijven wat de verschillen zijn.

Vaak lagen die beschrijvingen erg dicht bij elkaar. Een "slome" versterker werd als voorbeeld maar heel zelden voor "snel" uitgemaakt.

De laatste was het voorversterker vergelijk in Roermond. Daar was Jacco overigens ook bij aanwezig...

Hier waren de verschillen zowel luistertechnisch als meettechnisch erg groot.

:)

Guest Kraus vonBentinck

er is iemand bezig met zoeken naar een zaaltje; het is beter om daar het resultaat even van af te wachten.

Het is ook geen goed idee om ineens allemaal ABX testen te organiseren omdat het een heel werk is om aan de randvoorwaarden te voldoen en de audiofiele benadering van "gewoon luisteren" moet zeker in ere worden gehouden.

Het verzoek is dus om even af te wachten of de bovengenoemde inspanningen van een ons allen bekend en dierbaar forumlid al iets hebben opgeleverd.

Nog leuker vergelijk eens ABX een CD speler met een goede door Henk opgezette platenspeler. Ik denk dat je ABX geen verschillen hoort. Al die objectivisten geloven ook niet in LP en dan zullen ze vanzelf wel toegeven dat die ABX methode niet deugt.