Guest Kraus vonBentinck Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 De wind van voren? Vandaag over s Heeren wegen vele kilometers noordwaarts om eens naar iets echt bijzonders te luisteren. Luidsprekers van de superlatief, enigszins herinnerend aan de Klipsch La Scala qua kastformaat met dreigende, hoogrenderende hoorns en daarboven, als extra, een agressief ogende tweeter hoog in de mast. Een uniek exemplaar in de wereld, gebouwd op speciale bestelling. Toch wel enigszins bevreesd voor de verwachte confrontatie klopte ik net na High Noon aan de deur van de forse vrijstaande woning die door Alabaster en de familie wordt bewoond. Alabaster blijkt een beminnelijk mens met al even vriendelijke huisgenoten die een ontspannen sfeer weten te cre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Ik ben er stil van Kraus........mooi verslag. Ik ben benieuwd naar die van Ruud! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Erg leuk verslag Kraus. Het is trouwens Sander en Ton Mijnster Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Erg leuk verslag Kraus. Het is trouwens Sander en Ton Mijnster Ai,ai,ai; ik heb die domme fout gauw hersteld en zal volgende week persoonlijk de excuses aanbieden. (ik had vroeger eens een buurman die Cor Monster heette ; daardoor zal het wel komen.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Prachtig verslag Kraus! Inderdaad, steeds weer de krenten. Het blijft gewoon h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 hmmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 Prachtig verhaal en diti foto's. Moooooooooooooooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 Een zeer goed verslag van zeer mooi gebouwde versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 Een zeer goed verslag van zeer mooi gebouwde versterkers. En wat een aardig idee, dat de heren op dit moment eenzelfde voorversterker (apollon) voor mij aan het bouwen zijn, die over twee weken gereed is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 Beste Kraus, Oprechte complimenten, zowel aan jou (verhaal) als aan Alabaster (speakers) en gebr. Mijnster (versterkers). De prachtige luidsprekers vroegen natuurlijk het meest mijn aandacht. In combinatie met buizenversterkers lijken hoorns de optimale keuze, in verband met het hoge rendement. De foto laat zien dat er - door tussenplaatsing van de hogetonenunit - enige fysieke afstand tussen laagunit en middentonenunit bestaat. Was dit hoorbaar? Indien niet, was dit dan te danken aan een lagere-orde filtering, en dus een geleidelijke overgang met minimale fasefouten? (Kun je Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 21 oktober 2007 Report Share Posted 21 oktober 2007 Het enige wat ik verder van de technische gegevens van de luidsprekers weet is dat de impedantie 16 Ohm is en de versterkers daarop gebouwd zijn. Van het scheidingsfilter weet ik verder niets. Wat ik erg fraai vond was het beheerste laag; dat ging behoorlijk diep maar was beslist niet zwaar (hoewel er geen orgel is gedraaid). Er zijn twee cello-stukken van Bach voor solist gespeeld en dat was wat de klankkleur betreft erg mooi De integratie tussen de units is, ook op die korte afstand, behoorlijk goed al speelt de luisterafstand op het moment wel een rol. Ik vermoed dat een luisterafstand van 4 tot 5 meter optimaal zal blijken te zijn. De luidsprekers zijn ook speciaal gebouwd voor een grote ruimte en vrije opstelling In tegenstelling tot wat je zou verwachten is het geluid echter in het geheel niet confronterend. Ik verwachtte inderdaad de wind van voren maar dat was geenszins het geval. In de proloog van de west-side story, dat komt ook door de instrumentatie, dan hoor je een enkele keer de units apart aan het werk maar bij vol orkest, wanneer het geluid iets voller is, dan is er mooi 1 beeld. Sterk afhankelijk van de opname hoor je soms de twee kasten apart aan het werk en ontbreekt het midden wat maar bij andere opnamen komt het geluid wel goed los van de speakers. Wanneer je uit La Forza del Destino het koor met de abt en de monniken kent en de daarop volgende aria "La Vergine dell Angeli" dan geldt voor mij dat ik voor de eerste keer ook de stemmen uit het mannenkoor kon onderscheiden en verstaan en in het laatste gedeelte van de aria wanneer het orkest af en toe voluit gaat en er een enorme hoeveelheid laag bij komt, dan blijft de weergave toch goed gedefini Link to comment Share on other sites More sharing options...
telefunken Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 ik zou wel eens willen weten waar hij die buisjes voor gebruikt op het filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 ik zou wel eens willen weten waar hij die buisjes voor gebruikt op het filter. Daar ben ik ook wel benieuwd naar, zo te zien zet hij de buisjes (4?) parallel met de condensatoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Eenieder bedankt voor de leuke reacties op mijn spulletjes en natuurlijk vooral Kraus voor zijn levendige stukje. Kraus, met cd blijft de karakteristiek van de speakers hetzelfde. Het geluid wordt dus niet opdringeriger of harder. Spido, van het filter weet ik helaas weinig af. Het is gebouwd door een of andere Duitse filter goeroe waarvan ik de naam zal proberen te achterhalen om zo wat informatie los te krijgen. Je vroeg je af of door de tussenplaatsing van de hoogunit de middenunit niet wat seperaat zou klinken. Je bedoelt het precies andersom vermoed ik. Op de foto kun je zien dat de midden unit, de hoorn, tussen de laagunit en de hoogunit zit. Ik hoor zelf zo goed als geen 'ophakking'. M.a.w. het beeld is homogeen. Dit moet inderdaad wel door het filter komen. Ook de wat naar voren plaatsing van de basunit ( driver niet in een lijn met de andere units) leidt volgens mijn waarneming niet tot faseverschil. Waarschijnlijk ook aan de filters te danken. De buisjes tenslotte zijn volgens Ton van Tube Elysium om overbelasting te voorkomen. Ze zouden een beetje moeten gaan gloeien als het filter overvoerd wordt. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Hee, dat is leuk. De gloeidraden van een buis ipv een gloeilampje om overbelasting te voorkomen. Ik neem tenminste aan dat het filament in serie met de signaalleiding zit? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Beste Alabaster, Bedankt voor je uitleg! ik meende dat de unit bovenin de middentoner was, maar vergiste me dus. Komt helaas vaker voor... (Niet goed gelezen Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Wat ik nog wel zou willen weten, waarom Alabaster voor deze zware eindversterkers heeft gekozen. 90 watt klasse A per kanaal en dit in combinatie met een hoog rendement speaker lijkt me wat overdreven. Jos kan het volgens mij goed vergelijken, want daarvoor had hij de Single Ended van maar een watt of 9 dacht ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Wat ik nog wel zou willen weten, waarom Alabaster voor deze zware eindversterkers heeft gekozen. 90 watt klasse A per kanaal en dit in combinatie met een hoog rendement speaker lijkt me wat overdreven.Jos kan het volgens mij goed vergelijken, want daarvoor had hij de Single Ended van maar een watt of 9 dacht ik. Ja, ik ook. 90 Watt op 105 dB? Daar kun je zo je huis mee opblazen.. Gelukkig woont ie vrijstaand In ieder geval reserve genoeg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 22 oktober 2007 Report Share Posted 22 oktober 2007 Ik heb voor deze versterkers een 17/18 Watt en een 8/9 Watt gehad. De eerste wilden om een onduidelijke reden niet. Alles bleef vlak en dun. De Elysee deed het mooi maar met de Apotheosen komt er echt druk in de muziek en dynamiek. Ik denk dat de 15 inch woofers het toch wel lekker vinden om een beetje stroom te krijgen. Ik denk dat het niet zo'n ramp is dat eindbakken een beetje vermogen hebben; daar ben je immers zo doorheen. Probleem is in deze kleine ruimte wel dat de v.v. erg veel gain heeft. T.E. heeft de v.v. nu zo gemaakt dat ik de gain kan verminderen met 4, 7 en 12 dB. Meestal gebruik ik nu -7. Twaalf wordt iets te vlak. Ik hoop dat ik in de grote ruimte met -0 of -4 kan spelen. De luidsprekers zijn volgens de aan mij verkopende partij trouwens 98 dB. Voor de Altec 515C klopt dit wel. Of het ook geldt voor de middenunits en tweeters weet ik niet zeker. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 januari 2013 Members Report Share Posted 20 januari 2013 Mooi draadje, was ik helemaal vergeten, dus omhoog daarmee!. Kan me ook prima vinden in dit verhaal, zelf ben ik ook druk doende met hoge luidspreker rendementen en grote versterker vermogens. Volgens mij the way to go. Buiten dat, de inleiding van dit draadje is wederom een schoolvoorbeeld uit de proza-koker van Kraus, ik wacht met smart op zijn terugkeer, zeker omdat hij zijn set opnieuw aan het opbouwen is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Inderdaad een interessant onderwerp! Deze speakers zijn alles behalve "faselineair". De zogenaamde "groupdelay" moet enorm zijn met de midhoorndriver zo ver naar achteren t.o.v. de mid-woofer! En toch is daar blijkbaar niets van te horen, of zijn bepaalde andere kwaliteiten zo hoog dat ons gehoor dit op de koop toe neemt. Ook ik ben zeer geinteresseerd in hoogrendementspeakers, het liefst ook nog eens breedstralers (dus geen hoorns) maar dat is een verschil van smaak. Er is alleen 1 ding dat je ervoor moet opgeven: het laagste oktaaf. Het gekke is altijd, vind ik, dat je dit helemaal niet mist als je zoveel oppervlak hebt als een 15" woofer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 zelf ben ik ook druk doende met hoge luidspreker rendementen en grote versterker vermogens. Volgens mij the way to go. Hoog rendement OK, maar grote vermogens zijn dan niet meer nodig. Ik speel met mijn W/P's (93 dB/W) meestal op - 24 dB. Dit betekent (uitgaand van 100 W op 0 dB) dat ik met 0,75 W speel. En dat gaat in de pieken tot 90 dBA. Meer hoeft van mij echt niet. Ik heb eens Klipsch hoekhoorns gehoord op 2 x 4 W buizenversterkers, we zaten ruim 10 m vanaf die luidsprekers. En het was nog net alsof de luchtmachtkapel door de kamer liep. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Ik heb op mijn i pad een Db meter gezet. Als dat ding een beetje klopt dan is 80/90 Db behoorlijk hard.Ik heb overigens wel als voordeel dat ik stil woon en geen achtergrondlawaai heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Als dat ding een beetje klopt dan is 80/90 Db behoorlijk hard. Dabedoelik... Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Ik vermoed dat Arden dat vermogen nodig denkt te hebben voor dynamiek oftewel de weergave van zeer snelle pieken in muziek die door dB meters maar matig worden weergegeven door de manier waarop die dingen meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts