Jump to content

Nieuwe luidsprekers ..............

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

De kogel is eigenlijk door de kerk.

Was nog steeds op zoek naar luidsprekers en had al een aantal luisterafspraken nog te gaan,

totdat ik op een een duitse advertentie stuitte voor nieuwe Dali Helicon 400 (2.790 p/paar)

Ik moest snel beslissen omdat ze nog 1 paar hadden staan, welke ze voor mij zouden reserveren.

Had deze nog nooit gehoord, omdat ze eigenlijk boven me budget waren maar wel de mindere luxe variant

de Dali Mentors 6. Over de Dali Mentor 6 was ik zeer enthousiast met wel een kanttekening dat deze bij mij thuis wellicht iets te veel presence in het hoog zouden geven.

Snel e.e.a hier en daar geraadpleegd, gebeld en internetsites geraadpleegd en de Helicons 400 zouden wat "milder" zijn in het hoog, geschikt zijn voor middelgrote kamer (tot 30m2) en kunnen redelijk dicht bij de achterwand worden gezet ( > 25 cm - meer is wel beter).

Per slot van rekening zouden de Helicon 400, mijn Kappa 90 moeten vervangen welke lichte "laagproblemen" opleverde omdat de Kappa,s 90 meer ruimte nodig hebben, dan ik nu kan bieden.

Alhoewel de Helicons 400 geen kleine boxen zijn, zijn ze zeker minder imposant dan de Infinity,s.

De Helicons zijn een stuk lager en smaller maar iets dieper dan de Infinity,s en met de donkere kersen hoogglans afwerking zouden ze een echte sieraad in mijn woonkamer zijn.

De gok maar gewacht, telefonisch gekocht en naar Bochum gereden ( 240km totaal heen & terug) om ze op te halen.

Inmiddels de Dali,s geplaatst op de bijgeleverde spikes en 40 cm v/d achterwand geplaats (gemeten vanaf de achterzijde v/d speakers) ca. 2,5 meter uit elkaar geplaatst en conform alle adviezen en bijbehorende handleiding "rechtuit" naar voren laten stralen (niet indraaien)

De eerste bevindingen zijn veelbelovend. Nu verlopig eerst ff veel luisteren, nog wat fine-tuning m.b.t. de plaatsing en ik zal later terugkomen met een uitgebreider luisterverslag.

klik op de links voor de foto,s

http://img87.imageshack.us/my.php?image=da...400bovenpq5.jpg

http://img138.imageshack.us/my.php?image=d...on400zijcg5.jpg

SPECS

Frequentie bereik +/- 3dB ; 31.5Hz - 27.000Hz

Crossover Frequentie; 700/3000/13.500Hz

Gevoeligheid (2,83V/1m.); 88dB

Nominale Impedantie; 4Ohm

Minimum Impedantie; 3.7Ohm

Maximum SPL; 111dB

Aanbevolen versterker vermogen (8Ohm); 50 - 300Watt

Tweeter; 1 x 25mm Softdome, 1 x 10 x 55mm. ribbon

Midrange; n.v.t.

Woofer; 2 x 6,5"

Bass reflex afstemming; 32Hz

Afstand tot muur; >25cm.

Afmetingen (H x B x D): 1.026 x 219 x 457 mm.

Gewicht: 31,5 kg

Afwerking: hoogglans kersen

toch maar geen monitoren?

zo te zien voor hetgeen je krijgt betaal je nu een goede prijs. 4600 lijkt me wat veel.

gefeliciteerd, ze zijn zeker mooi om te zien