Jump to content

Phonar Veritas P5 EDMA

tginneke
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ben bij Stassen in Venlo geweest.

Heb daar verschillende speakers beluisterd in de prijsklasse tot 1500 euro

Waaronder KEF, B&W, Audio Physic, Canton, Focal enz.

Echter wat mij opviel was dat er een voor mij onbekende speaker uitsprong

namelijk de Phonar Veritas P5, de afwerking vind ik wel minder tov verschilende

andere merken maar het gaat mij om het geluid.

Na een x aantal uur luisteren raakte ik in de praat met de verkoper.

Hij melde mij dat het om een gemodificeerde uitvoering van de Veritas P5 ging.

Filter/demping enz zijn aangepast door Edwin Maas. (edmakoestiek.nl)

Deze speaker speelt in mijn ogen zeer goed voor z

Ik ken ze niet, maar toevallig zie ik ze in een overzicht/ranglijst staan van

alle geteste luidsprekers van het Duitse blad Stereo en is een van de weinige

met 5 ***** wat betekent een uitzonderlijke

goede/prijskwaliteitsverhouding.

Getest in nummer: 9/2006 ( www.Stereo.de )

Neemt niet weg dat alleen je eigen oren hierover kunnen oordelen,

maar wellicht zeker de moeite waard om eens te horen ?

"Ist ein ungemein Audiophiele feingeistige Standbox mit dennoch

ausgepragten dynamische Fahigkeiten, ein Preistipp !!!!

Hallo,

Ben bij Stassen in Venlo geweest.

Echter wat mij opviel was dat er een voor mij onbekende speaker uitsprong

namelijk de Phonar Veritas P5 EdMa....

Hallo,

Ik heb onlangs exact dezelfde ervaring gehad. Ik overweeg nu de aanschaf ervan.

Ik heb deze speakers echter niet op dezelfde installatie gehoord, maar op een buizen versterker. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk vergelijk. Ik twijffel daarnaast omdat het een voor audio minnend nederland een vrij onbekend merk is, en dat verbaasd mij dan. Als die speaker echt zo goed is, dan gaat elke audio freak er toch voor. Maar misschien zie ik dit verkeerd, immers geluid belevenis is voor iedereen anders.

Heb jij de Phonar Veritas P5 EdMa ook gehoord naast de gewone Phonar Veritas P5 op dezelfde installatie?

Ik had als referentie de TMA Premium 903 die ook heel goed klonken.

Voor mij geldt hetzelfde, alle reacties zijn welkom.

Phonar is een prima luidsprekermerk, daar zul je geen buil aan vallen. Het zijn speakers die een zeer hoge prijskwaliteit-verhouding kennen als alleen naar de geluidskwaliteit gekeken wordt. Vormgeving en kastafwerking is daarentegen erg goedkoop uitgevoerd. Een bewuste keuze van de fabrikant die zo al jaren werkt. Zeven jaar geleden stond ik voor de keuze: Phonar P300, B&W CDM-7NT of Quadral Aurum 7. De B&W's vielen af vanwege het wat schelle geluid, de Phonars waren objectief gezien het beste maar het oog wilde ook wat en dus koos ik voor het compromis, de perfect afgewerkte en lekker klinkende Quadrals. Afgelopen jaar ben ik wezen zoeken naar nieuwe speakers in de prijsklasse 1500,- tot 2000,- en toen kwam ik wederom bij Phonar uit. Dit keer de P5's. In de luisterkamer van Stassen vond ik dat die speakers het mooiste geluid gaven. Wederom baalde ik van de mindere afwerking, maar in de kleur kersen vond ik het nog wel acceptabel. Zeker als je de bijgeleverde zwarte voet weglaat en je de speakers met pucks op granieten of leistenen tegels zet, donker marmer kan ook.

De P5's kunnen klankmatig moeiteloos concurreren met speakers die het dubbele of meer kosten maar dan wel met mooiere materialen gebouwd zijn. Vergeet niet dat speakerunits en een filter slechts een beperkt deel van de kosten zijn voor een luidsprekerfabrikant. De meubels (kast, fineer, lak) zijn de duurste onderdelen. Door de eenvoudige opzet van de kasten kan de relatief goedkope Phonar P5 makkelijk concurreren met bijvoorbeeld een Audio Physic Scorpio of een Sonus Faber Grand Piano. De EDMA versie zou ik zelfs altijd preferen boven deze modellen. Het mooie van de P5 EDMA is dat deze speaker zo goed uitgebalanceerd is dat je hem overal op kan aansluiten. Hij is vergevingsgezind naar een matige versterker maar laat op een goede versterker pas zien waar hij echt toe in staat is.

Zelf heb ik afgelopen jaar de P5 EDMA's aangeschaft. Ik had ze bij Stassen gehoord op mijn eigen transistor versterker en was gelijk enthousiast. Daarna liet Edwin horen waar ze toe in staat waren op een goede buizenversterker (dat was een Edgar TP-105VR) en dat geluid liet mij niet meer los. Toen ik de speakers eenmaal thuis had staan mistte ik iets. Ik had ook nooit naar die buizenversterker moeten luisteren B) Uiteindelijk heb ik daarom een hele zoektocht afgelegd naar een nieuwe versterker tot het plaatje compleet was. Het werd geen Edgar maar een Unison Research, type Sinfonia. Dat deze versterker twee keer zoveel kost als

Goedenavond,

Bij deze meng ik mij ook even in het verhaal, ik hoop gewenst :)

Ik heb zelf vandaag ook de Phonar Vertitas P5 EDMA gehoord, dit naast de niet gemodificeerde P5. Wat ik er over moet en kan zeggen... het is een wereld van verschil.

Hoe leg je geluid uit... De klank is rustiger, maar compleet. Het heeft body maar beukt niet vervelend. Het hoog is strak en niet schel. Ook bij laag volume hou je een compleet geluid. Dit weekend neem ik deze luidsprekers in overweging, hij gaat namelijk redelijk boven mijn initiele budget, waar ik ABSOLUUT van te voren niet vanaf zou gaan wijken.

Deze luidspreker heeft mij aan het twijfelen gebracht, en dat zegt wel iets!

Grt. Carnifex

ps. over die test in dat blad, dat is nog ZONDER die EDMA modificatie, en die doet het hem pas echt!

Edited by Carnifex

• 3 weeks later...

Vraagje aan de Phonar Veritas P5 edma bezitters:

Wat zijn julle bevindigen mbt plaatsing van de speakers?

Dicht bij de wand mogelijk?

Afstand tussen de speakers belangrijk?

Gebruik van spikes op een houten vloer aan te raden of beter anders?

Zijn de speakers gevoelig voor speakerkabel keuze?

Bi wiring aan te bevelen?

ben benieuwd naar jullie reacties.

• 1 month later...

hoi,

Ik ben sinds een paar dagen in het bezit van een set Phonar speakers. Te weten: P5 edma, C3 edma, M3 edma en een as1000

Ik heb de speakers aangesloten op mijn Marantz 8002 AV receiver. Het is een lust voor het oor.

Denk dat het alleen maar beter wordt naarmate de speakers zijn ingespeeld.

Heren van Stassen... bedankt voor het goede advies.

Marcel

• 1 month later...

Hoi Marcello,

Ik ben zelf ook bij Edwin Maas geweest.

Ik werd ook door deze boxen bevangen na eerst enkele tientallen luidsprekers gehoord te hebben.

Ik heb ze gekocht en het is iedere dag weer opnieuw genieten!

Absoluut geen spijt van.!!

Frank

• 2 weeks later...

Probeer de P5's eens op een buizenversterker. De speakers lijken er voor gemaakt met hun stabiele impendantie en relatief hoge gevoeligheid.

Zoals in mijn eerdere post al vermeld heb ik bij Stassen de P5's ooit beluisterd op de Edgar die ze daar hebben staan. Klonk zeer overtuigend. Sindsdien ben ik nogal tube-minded. Ik speel nu met een Unison Research Sinfonia, een dijk van een versterker met een heel verfijnd geluid. Ik ben er zeer tevreden mee maar wil uit nieuwsgierigheid wil nog eens gaan experimenteren met andere buizen. Andere opties voor een geschikte buizenversterker die ik tegenkwam op mijn zoektocht zijn de Pure Sound A30 (volgens mij heeft Stassen die nu ook in haar assortiment), Melody Astro Black of Mystere iA21.

• 1 month later...

hallo,

ik ben ook in het bezit van een paar edma pheritas p5 speakers en was op zoek naar een passende versterker.

geprobeerd op van medevoort 350 , vergeleken in dezelfde ruimte met een goedkope rotel ra 1062, met je ogen dicht kon je zelfs al zou je er veel geld voor krijgen zo goed als helemaal geen verschil tussen horen

en beluiterd met pop jazz klassiek en blues muziek.

wat ik wil zeggen is dat je niet op test gegevens af moet gaan . ( volgens hi-fi nl een geweldige versterker )

toen geluisterd met een audionet sam v2 ( 3000 euro ) , vervolgens prmare i30 .

toen via een kennis kennis gemaakt met het onbekende merk lfd , de silver signature lijn, in vergelijking met de andere ; meer dynamiek en opener geluid.

heb hem aangeschaft en ben dik tevreden.

Alleen al op basis van het commentaar in dit topic heb ik besloten de hele serie tegelijk te kopen en iedere kamer in mijn huis zijn eigen Veritas (waarheid) te geven.

Als je als fabrikant, importeur of winkelier trots bent op je produkt of er gewoonweg een zootje van hebt ingekocht die je kwijt moet mag dat van mij. Maar ga dan niet inloggen onder een valse naam in een forum om wat reclame te maken (zelfs een paar keer). En als je dat dan doet doe het dan wat slimmer.

Ik vind het toch wel merkwaardig dat iemand een vraag stelt en dat dan vervolgens een paar mensen zeer lovend op het produkt reageren. Die Jacq, Regenhond en Carnifex reageren ook alleen maar op dit onderwerp en 100 % actieve berichten. Dat riekt en mag wel eens gezegd worden.

Guest Rev. Fatman
Ik vind het toch wel merkwaardig dat iemand een vraag stelt en dat dan vervolgens een paar mensen zeer lovend op het produkt reageren. Die Jacq, Regenhond en Carnifex reageren ook alleen maar op dit onderwerp en 100 % actieve berichten. Dat riekt en mag wel eens gezegd worden.

Ja het begint nu echt op een ping & pong gebeuren te lijken. Wat moet je hier mee? Glimlachen lijkt mij de beste optie. Het is natuurlijk wel een optimale product ondersteuning. :)

• 4 weeks later...

Ik ben ook laatst bij Stassen geweest samen met mijn vriendin om een niewe versterker bij mijn boxen te zoeken. Ik heb nu een surround installatie, maar ik gebruik het vooral in stereo mode en vond dat dat niet optimaal was. Ik kon niet echt een bevredigende combinatie vinden met een versterker(had mijn eigen speakers MB Quart meegenomen) en de conclusie was dat ik maar eens aan nieuwe boxen moest denken. Jammer, maar het heeft geen zin een dure versterker te kopen als het geluid dan geen sprong vooruit maakt.

Toen maar eens geluisterd naar de phonar P5 Edma. Dat was een openbaring zowel voor mij als voor mijn vriendin (die niets van merken weet maar gewoon luistert naar de muziek en zelf ook in een orkest speelt). Dat waren echt fantastisch klinkende luidsprekers, vooral zeer zuiver zonder analytisch te klinken. We hebben het hele scale geluisterd (zoals we thuis ook doen) van Robie Williams, Dave Brubeck, tot grote sympfonie orkesten enz.

Stemmen waren zeer indrukwekkend en ook de instrumenten waren zeer goed, een piano is een echte piano, een klarinet echt een klarinet, en allemaal zeer makkelijk van melkaar te scheiden.

Overigens hebben we als versterker naar een Thule geluisterd, dat lijkt een hele mooie combinatie.

Na een tijd luisteren kwamen we alleen tot de conclusie dat wij beiden iets misten in het geluidsbeeld, en het verbaast me dat dit in dit forum nog niet naar voren is gekomen:

Wij misten een een fundament onder de muziek. En dan vooral een lage tonen (bas) fundament. De bas is er wel maar hij is gewoon niet dynamisch genoeg en daardoor mist de muziek een zekere spanning. Bij nader luisteren vonden we dit bij alle typen muziek (uitgezonderd misschien bij pure zang) maar in het bijzonder bij het luisteren naar grote dynamische sympfonie orkesten. Dit was duidelijk zowel bij lage als hoge volumes.

Toen we dit met Ed Maas bespraken wist hij meteen waar we het over hadden en bevestigde onze indruk - dit zijn boxen met zeer goede kwaliteiten in het midden en hoog maar in het laag haalden ze niet het niveau van de rest van de luispreker.

Ed raadde ons aan er een subwoofer bij te zetten. Dit vond ik wel verrassend, ik dacht altijd dat subwoofers alleen werden gebruikt bij surround films voor de actie scenes met grote explosies e.d. maar niet voor muziek. Dus ik was behoorlijk skeptisch.

Maar zo gezegd zo gedaan, ze hebben er een (phonar) subwoofer bij gezet.

En tot mijn grote verbazing was dat idd precies wat de muziek miste. Het is moeilijk uit te leggen, je merkt in eeste instantie niet direct dat de woofer aanstaat, er komt absoluut geen krachtige bas of id op je af. Maar vanaf dat moment was de muziek veel meer in balans, wij vonden het allebei een zeer duidelijk verschil. Met name bij orkesten, maar ook bij poulaire muziek klonk het geheel zeer indrukwekkend.

Wij zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat we deze luidsprekers maar moeten kopen, hoewel het duidelijk boven ons oorspronkelijk budget gaat. En wij kopen ze zeker met de subwoofer, het heeft geen zin om zo een bedrag uit te geven en het dan maar half te doen, en met de woofer klinkt het echt zeer goed.

We moeten alleen nog kijken naar de versterker, de phonars klonken zeer goed met de thule, maar ik wil liever een surround versterker voor als ik soms een film kijk.

Niemand anders hier die hetzelfde is opgevallen bij het laag? Ik las zelfs dat sommigen het laag goed vonden, dat heeft me een beetje verbaasd, maar muziek luisteren is toch een persoonlijk iets.

Wow, wat een scepsis hier onder sommigen. Al een tijdje niet meer op dit forum gekeken en lees nu pas de argwanende reactie van Carl.

Om te beginnen heb ik geen enkele band met Stassen anders dan dat ik er meerdere malen apparatuur gekocht heb. Ondanks dat ik zelf goed met de heren van Stassen door

• 1 month later...

Ik zet dit maar even op de TAM-TAM.

Komt uit een ander forum.

"

Wij zijn reeds 6 maanden bezig met de P7 en de

vorderingen zijn fantastisch.

De prijs van de box zal tegen de 2000 euro per stuk

liggen.

We vervangen de hogetonen speaker, demping, iets

andere versie middentoner, inhoud kast is anders verdeeld

en er is een kompleet nieuw wisselfilter voor ontworpen.

Waar we nu nog mee bezig zijn is het aftunen van de box

om er werkelijk alles uit te halen wat er in zit.

Dit neemt niet weg dat de P5 nog steeds een super

speaker is.

Met vriendelijke groet,

Edwin Maas ( EdMa )

"

Ik heb zelf de P5 EdMa en laat me niet (weer) gekmaken.

Ik koop misschien ooit een buizenversterker, en wie weet, een subwoofer.

Maar de P5's staan bij mij nog niet eens op hun definitieve plaats, en daar wacht ik toch eerst op/ga ik aan werken.

Eigenlijk hoop ik dat die P7 EdMa vreselijk gaat tegenvallen, maar die hoop moet ijdel zijn. :wub:

groetjes,

Marc