hpw1523 Posted 1 juli 2008 Report Share Posted 1 juli 2008 Hallo, Ben bij Stassen in Venlo geweest. Heb daar verschillende speakers beluisterd in de prijsklasse tot 1500 euro Waaronder KEF, B&W, Audio Physic, Canton, Focal enz. Echter wat mij opviel was dat er een voor mij onbekende speaker uitsprong namelijk de Phonar Veritas P5, de afwerking vind ik wel minder tov verschilende andere merken maar het gaat mij om het geluid. Na een x aantal uur luisteren raakte ik in de praat met de verkoper. Hij melde mij dat het om een gemodificeerde uitvoering van de Veritas P5 ging. Filter/demping enz zijn aangepast door Edwin Maas. (edmakoestiek.nl) Deze speaker speelt in mijn ogen zeer goed voor z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Mijn god, mag dit topic dicht svp... wat een slap geouwehoer van een maker/verkoper, het topic was me nog niet opgevallen maar als ik het allemaal teruglees, tja, dan ben ik het wel volledig met Carl eens. Nu komt de persoon een maandje later terug op het forum, gaat ie weer met 4 verschillende mensen zitten posten. Het is altijd handig om positieve teksten op forums achter te laten, niemand kent het merk en een search hier of op google levert dan al snel deze teksten op die voor jaren blijven staan. Mensen lezen dan alleen die berichten over Phonar (wel even noemen, dan lezen deze mensen tenminste ook dit bericht) et voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Mijn god, mag dit topic dicht svp... wat een slap geouwehoer van een maker/verkoper, het topic was me nog niet opgevallen maar als ik het allemaal teruglees, tja, dan ben ik het wel volledig met Carl eens. Nu komt de persoon een maandje later terug op het forum, gaat ie weer met 4 verschillende mensen zitten posten. Het is altijd handig om positieve teksten op forums achter te laten, niemand kent het merk en een search hier of op google levert dan al snel deze teksten op die voor jaren blijven staan. Mensen lezen dan alleen die berichten over Phonar (wel even noemen, dan lezen deze mensen tenminste ook dit bericht) et voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Mijn god, mag dit topic dicht svp... wat een slap geouwehoer van een maker/verkoper, het topic was me nog niet opgevallen maar als ik het allemaal teruglees, tja, dan ben ik het wel volledig met Carl eens. Nu komt de persoon een maandje later terug op het forum, gaat ie weer met 4 verschillende mensen zitten posten. Eigenlijk niets nieuws onder de zon want er bewegen HEAR bosjes van dit soort forumgangers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Mijn god, mag dit topic dicht svp... wat een slap geouwehoer van een maker/verkoper, het topic was me nog niet opgevallen maar als ik het allemaal teruglees, tja, dan ben ik het wel volledig met Carl eens. Nu komt de persoon een maandje later terug op het forum, gaat ie weer met 4 verschillende mensen zitten posten. Het is altijd handig om positieve teksten op forums achter te laten, niemand kent het merk en een search hier of op google levert dan al snel deze teksten op die voor jaren blijven staan. Mensen lezen dan alleen die berichten over Phonar (wel even noemen, dan lezen deze mensen tenminste ook dit bericht) et voil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Kom kom, Arjen waar maak jij je nou druk om, in hifi is niets objectief of neem jij de tijdschriften en recensies op de diverse "onafhankelijke " webside`s wel serieus? Je zal toch wel wijzer zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hpw1523 Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Erg jammer dat mensen negatief reageren op mensen die een reactie geven. Zo verpest je het voor de goedwillende. Ik zeg maar zo, als je het niet bevalt, ga dan lekker op een ander forum mensen zitten afzeiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Dat zullen ze op dat andere forum dan ook wel zeggen, dus daar schiet niemand iets mee op vrees ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 3 juli 2008 Author Report Share Posted 3 juli 2008 Allen, Waar zijn we mee bezig? Ik ben de starter van dit draadje op dit forum. Ik ben echter alleen op zoek naar mensen die iets zinnigs te zeggen hebben over deze speakers, helaas zijn dat er blijkbaar maar bar weinig. De enige die reageren zijn mensen die twijfels hebben over sommige reacties hier, echter deze mensen hebben ook geen enkele ervaring met genoemd speaker merk. Versta me goed, ieder zijn mening wat mij betreft, maar hoe kunnen jullie oordelen als je ze nooit hebt gehoord? zijn de beweringen dan mischien toch terecht? Hoe het ook is, mij om het even, ik heb de speakers inmiddels enkele maanden en bevallen mij prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 welke beweringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 welke beweringen? Nau, ik ga maar s ofer in un andre steil, dan benk wie weet ijndeleik unijk. Keb hiero nit ziveel beweert ofer die dingen (wellke dingsen roep u dan), maare wel best hiero: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/784844 en net zo goet in men beste duitsch hiero: http://www.hifi-forum.de/viewthread-30-13020.html Naja macht nat Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Ik zie dat deze discussie nu ook al internationaal de aandacht heeft getrokken. Lijkt mij een goede zaak. Expertise op dit gebied is schaars dus iedere hulp vanuit het buitenland is daarom zeer welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pk ztr Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Beste mensen, Het lijkt mij het belangrijkst dat we h.e.e.a. met elkaar kunnen delen om elkaar te verrijken!! Voor de mensen die het hele verhaal zeer verdacht vinden, voor wat betreft dit topic, kijk nog eens naar het doel van het willen deelnemen aan dit forum mijnsinziens is dit het delen van kennis en ervaring is nl veel interessanter dan de feitelijk niet vastgestelde aannames/beschuldigingen!! En dan nu het belangrijkste...... mijn ervaring met Phonar by EDMA. Al een zeer lange tijd heb ik genoten van mijn voorgaande combinatie Yamaha AZ 2 icm JBL L90. Door verhuizing was het plaatsen van de L90's praktisch niet meer uitvoerbaar en was het tijd om me te ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 juli 2008 Report Share Posted 3 juli 2008 Kom kom, Arjen waar maak jij je nou druk om, in hifi is niets objectief of neem jij de tijdschriften en recensies op de diverse "onafhankelijke " webside`s wel serieus? Je zal toch wel wijzer zijn? Ja, je hebt gelijk, tijdschriften zijn ook verre van objectief, maar ik vind het jammer dat het forum met dit soort onzin besmeurt wordt door een onophoudend blik 'nieuwkomers' die allemaal even heel duidelijk willen roepen dat (gaan we weer) PHONAR, EDWIN MAAS en STASSEN zo geweldig zijn. Het wekt gewoon een allergiereactie bij me op, verder maak ik me er niet zo druk om hoor. Het is mij te verdacht allemaal, heb ook even op de andere forums gekeken, maar daar gebeurt precies hetzelfde, inclusief het Duitse Forum waar nieuwkomers even de naam van Edwin Maas (ohja, ook nog even overduidelijk EDMA zeggen, dan is het helemaal compleet) moeten noemen, vaak met een beetje smeuiig verhaal erbij zoals dat hier ook gebeurd. Overigens een topic met minder 'verdachte' figuren (mensen met enige historie op een forum die ook nog over andere dingen posten dan enkel Stassen en EDMA: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=70933.0 Okay, verder hou ik er over op, mensen moeten zelf maar het zijne er van denken, ik heb mijn gedachten hierover nu wel van me afgeschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 juli 2008 Report Share Posted 4 juli 2008 Beste mensen, Het lijkt mij het belangrijkst dat we h.e.e.a. met elkaar kunnen delen om elkaar te verrijken!! Voor de mensen die het hele verhaal zeer verdacht vinden, voor wat betreft dit topic, kijk nog eens naar het doel van het willen deelnemen aan dit forum mijnsinziens is dit het delen van kennis en ervaring is nl veel interessanter dan de feitelijk niet vastgestelde aannames/beschuldigingen!! Hear hear! Ik ben langzaam maar zeker naar een ander versterker aan het kijken, wie heeft een/de 'gouden' tip voor mij?? Als je een gouden tip wilt... bedoel je dan voor je portemonnee? Zelf gebruik ik een Marantz PM 7001 KI. Heel tevreden daarmee, heeft ook een prima MM-phono aansluiting. Maar ik kocht hem v Link to comment Share on other sites More sharing options...
regenhond Posted 5 juli 2008 Report Share Posted 5 juli 2008 Ja, je hebt gelijk, tijdschriften zijn ook verre van objectief, maar ik vind het jammer dat het forum met dit soort onzin besmeurt wordt door een onophoudend blik 'nieuwkomers' die allemaal even heel duidelijk willen roepen dat (gaan we weer) PHONAR, EDWIN MAAS en STASSEN zo geweldig zijn. Het wekt gewoon een allergiereactie bij me op, verder maak ik me er niet zo druk om hoor. Het is mij te verdacht allemaal..... feit 1. Phonar is een onbekend merk in Nederland feit 2. Veel posts hier zijn van nieuwe leden Arjen, heb je in al je scepsis wel eens bedacht dat bovengenoemde feiten, welke jij verdacht vind, direct met elkaar te maken hebben? Stel jij komt ergens een waanzinnig goed audiocomponent tegen, je koopt deze en thuis kom je tot de ontdekking dat bijna niemand er ooit van gehoord heeft. Op internet vind je op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 5 juli 2008 Report Share Posted 5 juli 2008 Arjen, heb je in al je scepsis wel eens bedacht dat bovengenoemde feiten, welke jij verdacht vind, direct met elkaar te maken hebben? Stel jij komt ergens een waanzinnig goed audiocomponent tegen, je koopt deze en thuis kom je tot de ontdekking dat bijna niemand er ooit van gehoord heeft. Op internet vind je op Link to comment Share on other sites More sharing options...
regenhond Posted 5 juli 2008 Report Share Posted 5 juli 2008 [Verder heb ik geen enkel oordeel over deze speakers, ik heb ze nog nooit gehoord en zou dat best willen, maar zijn er geen andere dealers dan de niet geweldig aangeschreven Stassen waar ik w Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 5 juli 2008 Report Share Posted 5 juli 2008 Maar voor de gemodificeerde speakers moet je toch bij Stassen zijn omdat Ed Maas daar werkt? Of zijn de gemodificeerde versies ook elders te beluisteren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
regenhond Posted 6 juli 2008 Report Share Posted 6 juli 2008 ...zijn de gemodificeerde versies ook elders te beluisteren? Nee, alleen Stassen levert de EDMA uitvoeringen, Edwin Maas is daar werkzaam als verkoper. In Duitsland zijn er ook bedrijven die de Phonar P5 en P7 modificeren. De modificatie van Edwin Maas is overigens tot stand gekomen in samenwerking met de fabriek zelf, deze levert een licht aangepaste versie zonder tweeter uit aan Stassen die er uitendelijk zelf een tweeter (ook een Seas maar een ander type) in gooien en het filter aanpassen. Op het originele typeplaatje van Phonar staat dan gelijk de EDMA aanduiding, net zoals daar bij vorige series (P20, P30) de 'UK' aanduiding stond voor exemplaren die naar het buitenland gingen. Stassen is feitelijk importeur van Phonar alleen levert Stassen ze vooralsnog niet uit aan andere dealers. Ik heb eigenlijk geen idee of dat komt omdat ze dat niet willen of omdat er geen vraag naar is. Modificaties met hulp/toestemming van de importeur gebeurt overigens vaker. Volgens mij doet Hobo hifi dat met suces met Dali speakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tginneke Posted 6 juli 2008 Author Report Share Posted 6 juli 2008 Wat betreft versterker-tips. Houd er rekening mee dat de speakers een gevoelig tweetertje hebben. Deze laat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 juli 2008 Report Share Posted 6 juli 2008 Wat betreft versterker-tips. Houd er rekening mee dat de speakers een gevoelig tweetertje hebben. Deze laat h Link to comment Share on other sites More sharing options...
regenhond Posted 7 juli 2008 Report Share Posted 7 juli 2008 Hallo, Mag ik vragen welke versterking je nu gebruikt? Ik heb zelf ook de P5's en zoek ook versterking die de tweeters in toom houden en tevens meer fundament aan het laag geven. Ik zit nu zelf te denken aan: 1) Aram FMJ 32 2) Marantz PM15 3) Music Hall a50.2-->groter broerte van de a25.2 4) creed evo/destiny Alle adviezen om het lijstje uit te breiden zijn welkom Ik gebruik nu, zoals mumsoft reeds aanhaalde, inderdaad de Unison Research Sinfonia (2x 27 watt) en ben daar zeer tevreden over. De P5's heb ik thuis achtereenvolgens getest met Music Hall 25.2 ongemodificeerd (had ik al), Marantz PM-15S1 (zes weken thuis getest samen met SA-15S1) en Audio Analogue Puccini (gebruikt aangeschaft). De PM-15S1 was voor mij een hele teleurstelling omdat het verschil met de half zo dure Music Hall maar zeer minimaal was. Ziet er erg mooi uit die Marantz maar is naar mijn mening te duur voor wat hij klankmatig biedt. De Audio Analogue Puccini (zelfde prijs als Marantz) was de eerste versterker die klankmatig helemaal naar mijn smaak was. Deze klonk heel 'anders' dan ik gewend was. Warmer, voller, vloeiender en toch veel detail. Nu dat ik bekend ben met buizenversterkers zou ik het kunnen typeren als een buizengeluid. Qua klankkleur heeft de Puccini veel gelijkenissen met de Sinfonia, de laatste laat de muziek echter nog makkelijker/natuurlijker klinken. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen, smaak en muziekkeuze (singer-songwriter, jazz, pop) zou ik iedereen met een stel P5's adviseren om in ieder geval eens een buizenversterker uit te proberen. Een Prima Luna Prologue 2 bijvoorbeeld, voorzien van betere eindbuisjes is een goede optie en zeer betaalbaar. Ook hybride versterkers zijn een optie al heb ik ze zelf nooit geprobeerd. Het schijnt dat de Unison Unico een zijdezacht hoog kan leveren indien voorzien van de juiste stuurbuis. Bij diverse luistersessies viel mij het merk Naim positief op. Ik heb nog nooit een Naim Nait 5i of Naim voor- eindcombinatie kunnen beluisteren op mijn P5's maar ik vermoed dat dit nog wel eens goed samen zou kunnen gaan. Wat betreft de scherpte van de P5's. Behalve de versterker is ook de bron belangrijk hierin. Alle digitale scherpte van een goedkoop Japans cd-spelertje zal ook via een goede versterker worden doorgegeven aan de Seas tweeters van de P5's. Je zou kunnen zeggen dat de P5's zo 'goed' zijn dat ze de onvolkomenheden van zowel de bron als de versterker bloot leggen. Een andere versterker aanschaffen is mogelijk dus niet altijd de oplossing van het scherpte-probleem. Neem bij luistersessies dus niet alleen je speakers mee maar ook je bron, alleen zo kom je er achter waar het aan scheelt. ...En dan ben ik ook errug benieuwd of de sss-en en de tttt's daarmee prettiger klinken. Als voorbeeld heb ik At seventeen van Janis Ian In antwoord op Mumsoft. At Seventeen van Janis Ian is puur jeugdsentiment voor mij. Ik ken de muziek goed, ook live overigens. Elke opname verschilt en Ian heeft op sommige cd's een hardere 's' dan op andere. Naarmate mijn set gegroeid is ben ik meer de muziek gaan horen en minder de onvolkomenheden. Ik kan mij in ieder geval niet herinneren dat ik mij onlangs nog gestoord heb aan de harde 's' van At Seventeen. Zal hem morgen nog eens draaien. Voor het testen van apparatuur gebruik ik vaak twee van mijn favoriete cd's. Tori Amos - Scarlets Walk en Nathalie Merchants - Ophelia. De eerste is uit zichzelf al erg donker met een diep klinkende Bosendorfer. Deze cd klinkt altijd goed in het hoog, het is nooit te scherp maar kan wel te dof gaan klinken, te weinig open. Ophelia is echter erg schraal opgenomen, althans zo lijkt het. Er zit een diepe bas in sommige nummers maar die komt er vaak niet goed uit. De stem van Nathalie Merchant is dodelijk zo scherp, hard en schel. Ik vind het heerlijke muziek maar het geluid is vaak niet om aan te horen. Om die reden beluisterde ik deze cd aanvankelijk ook erg weinig. Alleen op mijn iPod met aangepaste equalizer. En toch, op en goede set is diezelfde cd een waanzinnige muziekbelevenis. Op de Sinfonia hoorde ik voor het eerst warmte in haar ijzige stem en de scherpte werd aceptabel. Het zit er dus wel in. Nu luister ik er weer met plezier naar. Met dezelfde set is de cd van Toris Amos heel donker maar toch ook weer heel open en met veel detail, allesbehalve dof. Voor mij het bewijs dat twee uitersten in opnames op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 8 juli 2008 Report Share Posted 8 juli 2008 Modificeert EDMA soms ook draaitafeltjes & elementen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 juli 2008 Report Share Posted 8 juli 2008 Modificeert EDMA soms ook draaitafeltjes & elementen?Korte vraag, kort antwoord: zie http://www.edmakoestiek.nl/ Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts