Jump to content

Help! Op zoek naar nieuwe set!

majortom
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ga op zoek naar monitors + stands met een behoorlijk rendement, een gesloten kast of hooguit baspoort aan de voorzijde tot zo'n €2500,-. Dan heb je iets heel moois.

De rest is makkelijk en van €5000,- kun je dan nog aardig overhouden.

Naast de Sonus Faber is ook Diapason iets om eens naar te luisteren (vooral de Adamantes als je het uiterlijk enigszins kunt verdragen)

De PrimaLuna 1 of 2 zie af en toe voor onder de 1000euro 2de hands. Welke beter is, is een kwestie van smaak de 1 heeft EL34 buizen 2 heeft KT88 buizen uit mijn hoofd. Ik als niet buizen man kan PrimaLuna zeker wel waarderen, heef niet dat stoffige, warme, laidback geluid wat ik bij sommige andere buizenversterekers ervaar. Een Naim NAIT 5i is ook een goede versterker voor rond 1000euro. De Naim CD5i CD-speler is volgens mij ook voor rond de 1200 te koop.

Dan een set Sonus Faber Cremona Auditor M erbij en klaar ben je. Eerst gewoon dropveters of zo gebuiken, niks fancy. Als je dan later nog wat wilt veranderen/verbeteren kan je betere interlinks, LS kabel etc etc kopen.

Succes in je zoektocht.

zeker de helft van je budget opmaken aan speakers , dan een goede match versterker kopen die ze gemakkelijk aanstuurt en als laatste de cd speler. waar ik persoonlijk het kleinste deel aan zal besteden.

oh ja en wat degelijke (hoeft niet duur) goed afgeschermde interlinks en simpele goede luidspreker kabels.

dus audio zaak in en kies eerst je speakers.

special__103_1.jpg

zoiets bijv. reference 3a Master, heel mooi in de vocalen.

eerst gewoon simpele kabels gebruiken. als de set dan niet klinkt zoals je wilt ga dan geen vermogen aan kabels spenderen, dan klopt er iets niet in de set combi

Ik vraag me stiekem wel eenns af hoe een setje degelijke actieve studio monitors zich zou verhouden tov de hierboven genoemde opties.

Bv zo'n Mackie 2-weg kost niet veel (1500 euro per set)

http://www.mackie.com/products/hrmk2/index.html

http://www.tweakheadz.com/review_of_the_mackie_hr_824.htm

En een leuke pre/cd speler erbij en spelen! (liefst gebalanceerd ivm kabel lengte).

T oogt natuurlijk wel wat minder dan SF.

Ik vraag me stiekem wel eenns af hoe een setje degelijke actieve studio monitors zich zou verhouden tov de hierboven genoemde opties.

Bv zo'n Mackie 2-weg kost niet veel (1500 euro per set)

http://www.mackie.com/products/hrmk2/index.html

http://www.tweakheadz.com/review_of_the_mackie_hr_824.htm

En een leuke pre/cd speler erbij en spelen! (liefst gebalanceerd ivm kabel lengte).

T oogt natuurlijk wel wat minder dan SF.

heel best. een vriend van mij heeft zo'n constructie met wat actieve phillips monitoren. erg mooi.

en die kosten geen 1500 per set maar 300. het zijn dan ook al oudjes. er staan momenteel veel van die ouwe dingen te koop bij iemand uit tiel, dat zijn echt leuke speakers hoor.

Dus we kunnen kiezen uit?

- Buizenversterker/transistorversterker

- CD-Speler

- Monitor luispreker/Vloerstaande luidsprekers

- Diverse zoals kabels/stands

Vloerstaand zou wel gaaf zijn. Wat zijn de muziekvoorkeuren en naar wat voor geluid gaat je voorkeur uit? Lekker analytisch of wat warm. Stevig of mag het wat laidback zijn. Moet het een 1 merksysteem zijn of mix & match?

Muziekvoorkeur is vooral jazz (vocaal,kleine bezetting),(klassiek (symphonisch) en verder draai ik van alles wat. Vinyl heb ik allemaal verkocht een paar jaar geleden en vind ik ondanks de soms fantastische klank eigenlijk geen optie meer.

Qua klank vooral niet te analytisch;heb vroeger in grote ruimte krell (kav300) en ML Sequel II met micromega cd gehad; dat was absoluut te veel van het goede; heb pas verbetering gehad door speakers te vervangen (audiophysic avanti) en cd-speler (copland met buis).

Geen blinde vergelijking, dus ik weet niet of de cd-speler nu het verschil maakte.... :P

Tof trouwens dat er zo snel gereageerd wordt op dit forum en sommigen zelfs aanbieden te komen luisteren.

Ik zeg er trouwens bij dat ik wel een voorkeur heb voor de winkels uit de Hifiwinkel(keten!?); ik heb daar vroeger altijd gekocht en heb altijd meer dan uitstekende service en adviezen gehad.

Majortom,

Ik ben zelf een bron-man. De stelling: "wat er niet inkomt, komt er ook niet uit" snijdt voor mij dikke planken. Ik zou dus wel veel aandacht aan de cd-speler geven. Helaas zijn er heel veel die op elkaar lijken en hun aanschafprijs niet waarmaken. Veel aandacht betekent trouwens niet direct een hoge aanschafprijs.

Kijk, het afspelen van cd is nog lang niet uitgesloten van leesfoutjes. Subtiele timingsfouten (bijv. doordat de foutcorrectie wordt ingeschakeld) kunnen (met name) jazz tot een saaie en onbegrijpelijke brei van muziek maken. Moeilijke (coltrane, miles) jazz wordt dan zelfs een beetje onluisterbaar. Met Oscar Peterson zal je dit minder merken. :) Dit soort fouten kunnen nergens anders weer goed gemaakt worden. Heb het zelf gehad bij al mijn voorgaande spelers. Bovendien zit er in heel veel spelers veel te weinig klankkleur (ongeacht prijs).

Speakers en versterkers zijn daarmee niet minder belangrijk, want in mijn ogen speelt een set zoals de zwakste schakel. Feit is wel dat speakers meegroeien met een betere bron. Geef alles aandacht, en het liefst in een complete set. Alleen dan kun je een redelijk oordeel vellen.

En als laatste: probeer eens niet op de makkelijke audio-dingen als diepte, resolutie, dynamiek, hoog, laag, etc. te letten. Maar of je wordt meegenomen in het moment. Kan heel verrassend werken! :)

Majortom,

Ik ben zelf een bron-man. De stelling: "wat er niet inkomt, komt er ook niet uit" snijdt voor mij dikke planken. Ik zou dus wel veel aandacht aan de cd-speler geven. Helaas zijn er heel veel die op elkaar lijken en hun aanschafprijs niet waarmaken. Veel aandacht betekent trouwens niet direct een hoge aanschafprijs.

Kijk, het afspelen van cd is nog lang niet uitgesloten van leesfoutjes. Subtiele timingsfouten (bijv. doordat de foutcorrectie wordt ingeschakeld) kunnen (met name) jazz tot een saaie en onbegrijpelijke brei van muziek maken. Moeilijke (coltrane, miles) jazz wordt dan zelfs een beetje onluisterbaar. Met Oscar Peterson zal je dit minder merken. :) Dit soort fouten kunnen nergens anders weer goed gemaakt worden. Heb het zelf gehad bij al mijn voorgaande spelers. Bovendien zit er in heel veel spelers veel te weinig klankkleur (ongeacht prijs).

Speakers en versterkers zijn daarmee niet minder belangrijk, want in mijn ogen speelt een set zoals de zwakste schakel. Feit is wel dat speakers meegroeien met een betere bron. Geef alles aandacht, en het liefst in een complete set. Alleen dan kun je een redelijk oordeel vellen.

En als laatste: probeer eens niet op de makkelijke audio-dingen als diepte, resolutie, dynamiek, hoog, laag, etc. te letten. Maar of je wordt meegenomen in het moment. Kan heel verrassend werken! :)

helemaal mee eens,is ook een mentaliteit van de engelsen,die geven over het algemeen ook het meeste uit aan de bron,is ook wel logisch eigenlijk, daar begint het mee.Ik hou ook van een cd-speler die zoveel mogelijk analoog klinkt en daar zit idd veel verschil tussen,de meesten zijn toch van die koude digitaal klinkende troep.We zullen wel weer een hoop shit over heen krijgen van bepaalde gasten hier die beweren dat alle cd-spelers gelijk klinken <_<

Onlangs een Naim set gehoord en daar was ik erg van onder de indruk (ritmisch). Misschien te combineren met Audio Physic Spark of Tempo. Hou je van wat rustigere weergave dan misschien nieuwe Linn Majik-i geintegreerde versterker en Majik cd-speler.

Onlangs een Naim set gehoord en daar was ik erg van onder de indruk (ritmisch). Misschien te combineren met Audio Physic Spark of Tempo. Hou je van wat rustigere weergave dan misschien nieuwe Linn Majik-i geintegreerde versterker en Majik cd-speler.

Ik denk dat dit voor het gestelde budget wat moeilijk wordt...

:(

Ik denk dat dit voor het gestelde budget wat moeilijk wordt...

:(

Met een Naim NAIT5i en CD5i en Sparks moet het zeker wel lukken, wellicht passen die Tempo's dan nog wel in het budget. Met Linn schiet je er idd overheen, voor mijn gevoel prijzen ze zich ook wel een beetje uit de markt.

Verplicht Naim dus... :D

Bedankt voor je reactie Hans. ;)

Als ik een paar duizend Euro te besteden had dan zou ik zeker i.c.m. een Korsun/Dussun 99 een paar leuke speakers opsnorren. De versterker is m.i. het meeste waar dat je wereldwijd voor je geld kunt krijgen.

Zet daarbij een paar matchende speakers, die je ook nog qua smaak bevallen dan kun je ook nog een leuke cd-speler en wellicht nog heel wat mooie cd's kopen.

Ik heb de Korsun driekwart jaar zelf gebruikt i.c.m. een setje Quadrals (tweeedehands in Duitsland zo rond de vijfhonderd Euro) en dat maakte geweldige muziek.

Succes bij je zoektocht gewenst!

Guest Kraus vonBentinck

(goede) monitors geven vaak een mooi beeld en zijn beperkt in het laag.

In een kleine kamer zijn die twee dingen van groot belang.

Omdat in een dergelijke ruimte de natuurlijke afval van de monitors (zeg bij 55 hz) en de boost die je krijgt door de kamer, elkaar veelal aardig opheffen. Bij grotere speaker wordt het vaak teveel van het goede

In jouw situatie komen alleen monitors in aanmerking,

bij staanders wordt het m.i.z. droevig i.v.m beperkte ruimte en houten vloer.

Zo zelf verhoudingsgewijs VEEL in de speakers stoppen

Aantal tips voor monitoren

- Sonis Faber Auditor M

Wat minder duur maar uitstekend en niet per definitie minder als de Sonus (kwestie van smaak)

- Usher X-718 of X-719 of RW-729

- Aurum Cantum Leisure 6

- Dali Helicon 300 of 300 mkII

- Ayon Gecko

M.b.t. de cd-spelers en versterkers is het minder spannend maar houdt er

wel rekening mee, dat vele monitoren niet zo,n heel hoog rendement hebben,

en gezien de grote v/d kamer en uitgaande dat de meeste monitoren wel gemiddeld zo

rond de 87db/Watt zitten, heb je m.i.z aan ca. 2 x 80 echte Watts (8 Ohm) voldoende.

Volgende merken bieden goede versterkers en cd-spelers voor schappelijke prijzen

NAD - CAMBRIDGE - MARANTZ - DENON

Verder kan je m.b.t de CD-spelers ook denken aan een Rega Appollo of Creek Evo

Kijk ook eens naar het chinese merk Xindak PRIJSTIP !

(voorbeeld versterker XA6950 + bijpassende CD-Speler Xindak Muse 1.1 of ??)

Hebben nu een officiele vertegenwoordige en officiele dealers in Nederland)

Nou, ik verwacht een hoop discussie op dit punt. Grote speakers kunnen ook gefilterd worden als dat nodig is (en reken maar dat ik dat liever zelf in de hand heb dan dat ik moet vertrouwen op een natuurlijke afval). Normale speakers ook trouwens. Er zijn ook zat gewone speakers die ook al weinig laag hebben, bijvoorbeeld gesloten kasten. Ik zie de noodzaak niet zo, eerlijk gezegd.

Groet,

Jacco

Nou, ik verwacht een hoop discussie op dit punt. Grote speakers kunnen ook gefilterd worden als dat nodig is (en reken maar dat ik dat liever zelf in de hand heb dan dat ik moet vertrouwen op een natuurlijke afval). Normale speakers ook trouwens. Er zijn ook zat gewone speakers die ook al weinig laag hebben, bijvoorbeeld gesloten kasten. Ik zie de noodzaak niet zo, eerlijk gezegd.

Groet,

Jacco

Jaco,

Technisch heb je wellicht gelijk maar uit financieel oogpunt kosten staanders meestal meer

en verder is niet iedereen zo handig met de soldeerbout zoals jij.

Het enige wat bij monitoren als extra grote onkostenpost er vaak bij komt, zijn de

vaak belachelijke dure prijzen van de orginele luxe standaards.

Hiermee is wel veel geldwinst te halen door

- of ze zelf te maken

- bij een "ordinaire" luidsprekerboer als accesoire kopen