Jump to content

vakman

mc hammer
 Share

Recommended Posts

126511126_6_UbUO.jpeg

Hallo audio liefhebbers, ik ben de laatste tijd al meer bezig met audio. En dan vooral met het bouwen van speakerboxen, nu ben ik me een beetje aan het orienteren bij de bron. Ik zit er namelijk aan te denken om meer met mijn vakmanschap te doen dan alleen meubelmaken wat ik nu doe. Mijn vraag is daarom is er vraag naar op maat gemaakte boxen. Wellicht zijn er mensen of bedrijven die hier antwoord op hebben

maak een bedrijfsplan en ga er mee naar een bank, die kan je beter uit de droom helpen dan wij Hear.

Negatief maar waar.

Alhoewel, als je ook meubels maakt is het misschien mogelijk om via audio een klein tweede geldstroompje binnen te hengelen.

Lijkt me een lastige markt. Zelf de kast bouwen is juiste datgene waarop een diy er bespaart. De uren die je er insteekt niet mee gerekend natuurlijk. De beginnende diy koopt een bouwpakket met op maat gezaagde panelen. De die hards willen of zelf alles in de hand houden, of ze besteden het uit (zoals Tony Gee bv), maar denk niet dt je daar echt veel mee kunt verdienen. Dat zijn er misschien maar een tiental in NL.

Lijkt me een lastige markt. Zelf de kast bouwen is juiste datgene waarop een diy er bespaart. De uren die je er insteekt niet mee gerekend natuurlijk. De beginnende diy koopt een bouwpakket met op maat gezaagde panelen. De die hards willen of zelf alles in de hand houden, of ze besteden het uit (zoals Tony Gee bv), maar denk niet dt je daar echt veel mee kunt verdienen. Dat zijn er misschien maar een tiental in NL.

En de mensen die veel geld investeren in speakers zijn nu juist vaak degene die niets van diy willen hebben.

Ja heb ik in het verleden zelf ook gemerkt, met mijn recycl'art speakerprojecten: bouw je een ongelooflijke tweeweg voor peanuts (in mijn geval een imitatie - of eerder inspiratie - van een Bowers & Wilkins Silver Signature, m

Hallo audio liefhebbers, ik ben de laatste tijd al meer bezig met audio. En dan vooral met het bouwen van speakerboxen, nu ben ik me een beetje aan het orienteren bij de bron. Ik zit er namelijk aan te denken om meer met mijn vakmanschap te doen dan alleen meubelmaken wat ik nu doe. Mijn vraag is daarom is er vraag naar op maat gemaakte boxen. Wellicht zijn er mensen of bedrijven die hier antwoord op hebben

pas heel goed op wanneer je "commercieel" gaat. Van veel bestaande modellen zijn tekeningen beschikbaar voor de echte doet-ut-zellevert, zodra je op bestelling gaat leveren kun je problemen verwachten.

Is het allemaal zo somber...??

In nederland kennen we verschillende luidsprekerfabriekanten die hun kasten door meubelmakers laten maken.

Benader eens wat merken, misschien zijn ze helemaal niet blij met hun bestaande leverancier.

Wanneer je standaardkasten gaat bouwen kun je er net zo goed gelijk de units erin schroeven, dan hebben we er weer een speakerfabrikant bij.

:)

In nederland kennen we verschillende luidsprekerfabriekanten die hun kasten door meubelmakers laten maken.

Benader eens wat merken, misschien zijn ze helemaal niet blij met hun bestaande leverancier.

Wanneer je standaardkasten gaat bouwen kun je er net zo goed gelijk de units erin schroeven, dan hebben we er weer een speakerfabrikant bij.

Maar heeft niemand dan in de gaten dat de topicstarter een vakman is qua houtbewerking / meubelmaken? Als je de dingen die je bouwt "speakerboxen" noemt, zou dat voor een goed verstaander toch iets moeten zeggen, of zie ik dat verkeerd? ;)

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, en laat ik alvast wat uit de lucht halen. Een meubelmaker hoeft zich voor zijn vak niet in de Nederlandse taal te verdiepen (of een mengeling van Engels en Nederlands) :rolleyes: Misschien moet ik eens uitleggen hoe dit idee in mijn hoofd gekomen is. Een paar weken terug was ik in Den Bosch en liep ik langs een audio winkel (Goosen hi-fi) in de etalage stonden twee mooie zuilen, toen werd ik erg nieuwsgierig wat je voor deze zuilen moest betalen. Ik ben naar binnen gegaan en raakte aan de praat met de eigenaar, de beste man vertelt mij dus dat luidsprekerbouwer een vak was wat niet veel meer werd beoefend. Omdat ik veel plezier heb in het bouwen van luidsprekers (al 4 sets gemaakt), dacht ik bij mijzelf blijf ik doen wat ik nu doe, of ga ik mijn kennis (in bijv cnc) en enthousiasme voor iets anders gebruiken. ( ps ga wel even proberen om een foto van de set bij mij thuis te plaatsen)

126511130_3_j3sJ.jpeg

126511126_3_UbUO.jpeg

126511124_3_Kh31.jpeg

126511123_3_4COE.jpeg

het is volgens mij een jbl uit 1950. soort van olympus. of had B&W ook bullet tweeters

ik zou als ik jou was opzoek gaan naar een persoon die zich heeft verdiept in filters en drivers en dan samen een kwalitatie hoogstaand stukje werk gaan afleveren. wat ik op de foto's zie ziet er mooi uit.

Maar heeft niemand dan in de gaten dat de topicstarter een vakman is qua houtbewerking / meubelmaken? Als je de dingen die je bouwt "speakerboxen" noemt, zou dat voor een goed verstaander toch iets moeten zeggen, of zie ik dat verkeerd? ;)

dat kan ook gewoonte zijn of zelfs dialect ik ken veel mensen die het woord gebruiken en ook enkelen di echt wel weten waar ze het over hebben.

niet zo heel knap hoor. kijk maar eens wat er aan ouwe kasten word verkocht op ebay die zeer lijken op dit model

ik dacht dat Wharfedale geen bullettweeters gebruikte (dat is reden 1)

heb even gegoogeled maar de rosedale is een 3 weg. jbl heeft enleke 4 weg's in zo'n kast vandaar.(reden 2)

projectie waar?

(...) ik dacht dat Wharfedale geen bullettweeters gebruikte (dat is reden 1)

heb even gegoogeled maar de rosedale is een 3 weg. jbl heeft enleke 4 weg's in zo'n kast vandaar.(reden 2)

projectie waar?

Beste m44,

Inderdaad was de Rosedale een driewegsysteem, en inderdaad hoorde er geen bullet-tweeter in te zitten.

(Een bullet tweeter hoort trouwens in geen

Ik denk dat er met alles geld te verdienen is ..... als je het maar goed doet.

- Als je kasten voor een fabrikant wilt maken verdient hij het geld en komt er een moment dat een ander het goedkoper doet.

- Kasten maken voor DIY is een leuk idee, kan je wat bijverdienen en de hobby in stand houden meer niet.

- Zelf een LS op de markt brengen in kleine stukgetallen voor liefhebbers. Op zich heb jij daar de kennis niet voor lijkt het, maar is toch te doen. Er zijn natuurlijk heel veel LS ontworpen die best goed waren maar die commercieel geflopt zijn. Als je zoiets overneemt zonder tussenkomst van een winkelier kan je een concurrerend produkt op de markt zetten.

Ik heb wel een suggestie namelijk de Etude LS http://www.cybercomm.nl/~etude/. Roemrijke LS met een afwijkend en fraai uiterlijk (de tweeter zit niet in de kast maar op het doorlopende front). Je zou daar de twee en/of drieweg als basis kunnen gebruiken met moderne units en filter. Moet je in het begin iemand bijhalen die er technisch verstand van heeft maar dan zou het moeten kunnen.

(...) ik dacht dat Wharfedale geen bullettweeters gebruikte (dat is reden 1)

projectie waar?

Beste m44,

Inderdaad was de Rosedale een driewegsysteem, en inderdaad hoorde er geen bullet-tweeter in te zitten.

(Een bullet tweeter hoort trouwens in geen

• 2 weeks later...

Zoals er reeds zovelen voor mij wisten te zeggen, volgens mij is het niet kostefficient om hier nog een nieuwe markt in te gaan zoeken. Er is reeds heel wat aanbod, en een nieuwe speaker/kast in de markt brengen heeft in het algemeen ( tenzij je voor jezelf werkt ) heel wat om het lijf. Marketingkosten, produktanalyse.....

Toch mooie ontwerpen naar mijn gedacht! Proficiat :)