VANZOMERENG Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Er zijn reeds vele discussies, m.b.t. de zin of onzin, c.q. noodzaak van (zeer)dure versterkers en cd-spelers. Immers beide zijn technisch uitontwikkeld en als de versterker voldoende power heeft om je luidsprekers aan te sturen is er ook niet meer nodig dan dat. Bij deze denk ik, dat voor luidsprekers min of meer het zelfde geldt alleen hier is de discussie anders en veel lastiger omdat er tussen luidsprekers wel (grote) verschillen worden gehoord. M.i.z. kan je luidsprekers zo groot en duur maken als je wilt maar vele dure luidsprekers zijn voor de meeste modale huiskamers veel te groot zoals een B&W D801 en kunnen derhalve in deze ruimtes veelal niet excelleren (akoestische problemen). In deze discussie beperken we ons tot normale Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 mijn visie is al langere tijd hetzelfde hierin. keer op keer vertellen fabrikanten je dat ze allemaal streven de meest neutrale luidspreker te maken. ook hear word dat veelvuldig gezegd. als een speaker zelf iets doet word dat gezien als negatief. daarop voort filosoferend kom ik erop uit dat uiteindelijk iedereen dus exact hetzelfde nastreeft en iedereen dus uiteindelijk het zelfde gaat produceren. dus een ongekleurd neutrale luidspreker. dus alle topmodelllen zullen daar in de buurt komen en vervolgens vrijwel hetzelfde geluid gaan produceren. een andere vraag is of dit ook al lukt. nee nog niet maar gelukkig want anders hebben we over 50 jaar niets meer om over te babbelen. logisch toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
majortom Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Voor een luidspreker geldt, denk ik, hetzelfde als voor bijna elk ander hifiprodukt. Het gaat erom hoe (kwalitatief goede) componenten worden samengevoegd; volgens mij is de discussie over 2weg,3 weg, dipool of bij versterkers over buizen en transistors of CD t.o.v. LP best interessant om te voeren, maar toch vooral te herleiden naar een meestal individuele voorkeur en niet te besluiten met een eenduidige aanwijzing van een superieur systeem. Het gaat immers over iets persoonlijks als geluidskwaliteit , ipv bv. meettabellen, die wel objectiveerbaar zijn. De wijze van samenvoeging en natuurlijk het eindresultaat zijn m.i. veel belangrijker en volgens mij zijn in dit opzicht (theorethisch is er een bijna eindeloze hoeveelheid combinatiemogelijkheden) versterkers en cd-spelers zeker nog niet "uitontwikkeld". Zeker niet als je bedenkt dat er nog steeds nieuwe potenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Bij deze denk ik, dat voor luidsprekers min of meer het zelfde geldt alleen hier is de discussie anders en veel lastiger omdat er tussen luidsprekers wel (grote) verschillen worden gehoord. Je beweert hier dus met droge ogen dat er tussen versterkers / CD-spelers geen verschillen te horen zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 24 oktober 2007 Author Report Share Posted 24 oktober 2007 Bij deze denk ik, dat voor luidsprekers min of meer het zelfde geldt alleen hier is de discussie anders en veel lastiger omdat er tussen luidsprekers wel (grote) verschillen worden gehoord. Je beweert hier dus met droge ogen dat er tussen versterkers / CD-spelers geen verschillen te horen zijn? Laat ik het voorzichtig formuleren; De veelal geclaimde verschillen tussen versterkers & CD-spelers is lang niet zo groot als veelal wordt beweerd en voor velen zodanig klein dat ze buiten het hoorbare bereik liggen. Hier wou ik het bij laten, deze topic ging over luidsprekers Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Ik denk dat uiterlijk zeker een factor is. Het zou mij niks verbazen als je 2 speakers met het zelfde filter drivers etc etc neemt maar de 1 is mooi afgewerkt en opgepoetst en de ander is een lelijk wrak dan horen mensen vast ook verschil. Ook ik heb liever een luidspreker die ik mooi vind en ben bereid daar eventueel extra voor te moeten betalen, mist het kan binnen mijn budget. Denk dat luidsprekers boven de 10k/per stuk voor een huiskamer wat te veel wordt als er geen acoustieke aanpassingen worden gedaan. Gebeurd dat wel dan durf ik er niks over te zeggen. Denk dat een 3weg ongeacht hoeveel drivers er gebruikt worden wel voldoende is. 4 of 5 weg systemen, lijkt mij het opzoeken van problemen. Hoe goed een luispreker ook is als deze minimaal 2 meter afstand van de muren nodig heeft om goed te klinken ga je deze luidspreker weinig in woonkamers vinden. Heb geen idee in hoeverre een fabrikant rekening houd met hoe "plaatsbaar" een luidspreker is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 volgens mij is het zonneklaar dat er tussen luidsprekers meer verschillen hoorbaar zijn dan tussen cd spelers danwel versterkers, waarmee iemand niet zegt dat er geen verschillen zijn. dus ja met droge ogen. echter als we zo door gaan en perfectie komt nader dan is er geen verschil meer en ook niet tussen luidsprekers. iedereen wil een speaker die een signaal wat erin komt exact gelijk ten gehore brengt zonder enige toevoeging van wat dan ook. dus uiteindelijk zullen luidsprekers niet meer verschillen en gaan we met zijn allen naar wewewe.akoestiek .enel Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Dat zou ook alleen zo zijn als luidsprekers er fysiek hetzelfde uitzien. Op het moment dat je drivers gaat plaatsen, heb je een ander geluid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Mmmm...een lastig punt, mede omdat ik gemerkt heb dat de akoestiek van je luisterruimte misschien nog wel het meeste invloed heeft over hoe luidsprekers worden beoordeeld. Luidsprekers die als bijzonder goed staan aangeschreven kunnen daardoor toch niet tot bloei komen in jouw situatie. Ik heb dit zelf meegemaakt met audio physic virgo II luidsprekers waarmee ik laagproblemen bleef houden vanwege een lastige hoek in de kamer. Recensies voor luidsprekers hebben dus voor mij geen waarde..kunnen me hooguit nieuwsgierig maken. De luidsprekers die ik nu heb (master two) heb doen het in mijn ruimte goed en zijn universeel voor al mijn muziek. Wel heb ik voorkeuren voor 2 wegsystemen omdat ik daarop stemmen echter vindt klinken - geen idee waarom maar ik kom daar iedere keer weer op uit. Objectieve metingen zeggen me niet zoveel omdat de luistersituatie nooit objectief is: specifiek, gericht op jouw luisterruimte en op jouw oren en luisterplaats en muziekkeuze. De laatste factor speelt mee in de beleving. Ik heb vroeger met Cerwin Vega gespeeld die geweldig, zoniet onovertroffen waren met (hard) rockmuziek gewoon omdat dat heel lekker klonk..en daarom de muziek echt beleefd werd ondanks het gebrek aan neutraliteit (hoe stel je zoiets eigenlijk vast met al die verschillende factoren die een rol spelen inclusief de typisch eigen karakteristiek van jouw oren?). Wat prijzen betreft, vind ik voor mij de grens op dit moment bereikt: ik heb binnen de prijsklasse van zo'n 5000 euro de voor mij goed klinkende luidspreker gevonden die matcht met mijn geluidsapparatuur. Betere luidsprekers zijn er ongetwijfeld maar ik blijf toch zitten met mijn eigen luisterruimte die tevens leefruimte is voor een gezin met kleine kinderen zodat meer uitgeven geen rendement oplevert voor de muziekbeleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Helaas voor jou, het Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 (...) Mijn luidsprekers zijn eigenlijk vijf weg speakers. De Watson woofer kun je n.l. als twee "wegen" zien.(...) Beste Hans, Elektrisch, ja. Maar akoestisch? Nee! Gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 (...) Mijn luidsprekers zijn eigenlijk vijf weg speakers. De Watson woofer kun je n.l. als twee "wegen" zien.(...) Beste Hans, Elektrisch, ja. Maar akoestisch? Nee! Gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 oktober 2007 Report Share Posted 26 oktober 2007 Misschien is dit ook het vermelden waard, luidsprekers voor slechthorenden Kalkmann Audio introduceert luidsprekers voor slechthorendenAnnieS 24.10.2007 Bron: Doof.nl Luidsprekerfabrikant Kalkmann Audio heeft een technologie ontwikkeld die het mogelijk maakt om geluid op een natuurlijke, heldere en onvervormde manier te ervaren. Deze geoctrooieerde technologie heeft het bedrijf toegepast in een nieuwe serie luidsprekers. Uit onderzoek blijkt dat deze luidsprekers bijzonder geschikt zijn voor mensen met een gehoorbeschadiging. Zij kunnen de luidsprekers aanschaffen via de audicien. Nieuwe technologie Doorgaans wordt elektronica gebruikt om het geluid over de speakers te verdelen, maar Kalkmann Audio maakt hiervoor alleen gebruik van mechanische elementen. Dit levert een evenwichtige en harmonische geluidsdruk op. Het geluid wordt onvervormd en onvertraagd weergegeven, waardoor de gehoorzenuw het goed kan waarnemen. Onderzoek bevestigt dit. Mensen met lichte en zware gehoorbeschadigingen geven aan het geluid uit de luidsprekers van Kalkmann Audio veel beter te kunnen onderscheiden dan ze gewend waren, en tegelijkertijd te kunnen communiceren. Voordelen Met de luidsprekers van Kalkmann Audio kunnen goedhorenden en slechthorenden samen naar muziek luisteren of van de televisie genieten, zonder hulpmiddelen zoals een ringleiding of infraroodsysteem. De luidsprekers kunnen kosten besparen voor gezondheidszorg, preventie, veiligheid en energie. Het geluid heeft namelijk een grote draagkracht; de luisteraar kan de sensatie beleven van Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 oktober 2007 Report Share Posted 27 oktober 2007 LS kopen is natuurlijk moeilijk omdat het resultaat vaak moeilijk is in te schatten. Toch denk ik dat bepaalde typen voordelen hebben. - ik ga in principe voor een tweeweg vanwege de simpele constructie. - (dus) geen woofer vlak boven de vloer met het risico op extra problemen. - een LS die je met zand kan vullen daarvan kan je de klank iets beinvloeden - met een poort achter kan je dat ook. - voorzichtig met bas want te veel aan bas krijg je niet zo makkelijk weg. Liever een subwoofer want die kan je uitzetten. - Rendement tegen de 90 Db en een makkelijk impedantieverloop voor mijn buizen Schiet maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 ik denk omdat lang niet alle muziek vraagt om een sub maar sommige wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Als ik jou was, dan zou ik luidsprekers kiezen met een rechte weergave van ca. 20 Hz tot in het supersone gebied, zodat ze alle grondtonen van zang en muziek en hun boventonen in de juiste sterkteverhouding kunnen weergeven. Die luidsprekers zouden dan ook een heel weinig fasevervorming moeten veroorzaken, zodat de timbres van stemmen en instrumenten zo weinig mogelijk worden aangetast. En bovendien zouden de behuizingen van die luidsprekers heel stijf en zwaar gebouwd moeten zijn, zodat er nagenoeg geen paneeltrilling is die na-ijling en kleuring zou veroorzaken. Maar als ik j Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Toonregeling = fasevervorming. (Tenzij DSP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 De echte muziekliefhebber gaat natuurlijk voor een 5.1 systeem. En dan heb je niet per se 5 full range speakers nodig, er zijn zelfs sacd-spelers die dat niet ondersteunen. Het extra sub kanaal dat soms wordt "meegeleverd" gaat dan via zo'n sub. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 - voorzichtig met bas want te veel aan bas krijg je niet zo makkelijk weg. Liever een subwoofer want die kan je uitzetten. Schiet maar Okee, open doel: Waarom een subwoofer aanschaffen als je 'm toch gaat uitzetten? Ik heb geen subwoofer. Maar als ik zou kiezen voor veel basbereik dan liever met een subwoofer die je kan uitzetten. Overigens spreekt me onderstaande speaker wel aan. Je kan zefs de poort naar voren plaatsen en zelfs eerst voor de monitor kiezen. Is ook heel geschikt voor aansturing met buizen. Heb ze alleen nog nooit gehoord Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 De echte muziekliefhebber gaat natuurlijk voor een 5.1 systeem. En dan heb je niet per se 5 full range speakers nodig, er zijn zelfs sacd-spelers die dat niet ondersteunen. Het extra sub kanaal dat soms wordt "meegeleverd" gaat dan via zo'n sub. Groet, Jacco de echte muziekliefhebber gaat voor''gewoon" stereo.Er zijn inmiddels ook al steeds meer muziekliefhebbers die weer terug gaan naar het 2 kanaals geluid.5.1 ed is leuk voor films enzo maar niet voor de ware muziekliefhebber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 De echte muziekliefhebber gaat natuurlijk voor een 5.1 systeem. En dan heb je niet per se 5 full range speakers nodig, er zijn zelfs sacd-spelers die dat niet ondersteunen. Het extra sub kanaal dat soms wordt "meegeleverd" gaat dan via zo'n sub. Groet, Jacco de echte muziekliefhebber gaat voor''gewoon" stereo.Er zijn inmiddels ook al steeds meer muziekliefhebbers die weer terug gaan naar het 2 kanaals geluid.5.1 ed is leuk voor films enzo maar niet voor de ware muziekliefhebber. Zeker wel. Het blijkt een beter systeem te zijn qua reproductie (in technische zin dan). Wel veel duurder. Zie: daar. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 jaa,misschien in technische zin,maar in de praktijk heeft een stereo-systeem toch meestal de voorkeur voor de meeste (echte) muziekliefhebbers,het is ook algemeen bekend dat er steeds minder meerwegsystemen worden verkocht ( wel veel ingeruild) en dat de 2 wegsystemen het toch lijkt te winnen,onder de ware muziekliefhebber welteverstaan,en terecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 Ik zou dat heel erg jammer vinden. Ik heb nog nooit 1 stereo systeem gehoord dat het kon opnemen tegen een goede multikanaals opzet. Het is appels met peren vergelijken, dat wel. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 er zijn toch heel veel mensen die dat precies andersom ervaren,gelukkig,en ik vind dat echt niet jammer als muziekgenieter.Bij mij bestaat er alleen maar stereo,mits op een goede set is dat niet te evenaren,maar dat blijkt ook wel uit het feit dat steeds meer lui hun multi-systemen de deur uit doen en weer terug gaan naar de basic's.Net hetzelfde verhaal dat steeds meer mensen de laatste jaren weer vinyl ontdekken,kijk maar naar de verkopen van goede draaitafels,en terecht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 Terug gaan naar de basics? Dat is de realiteit en dat is niet te evenaren. Eerst had je mono, toen stereo en nu multikanaals. Het wordt steeds beter, alhoewel een 5.1 systeem een aardig compromis blijkt te zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts