Hans van Liempd Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Toen ik 3 jaar geleden m'n luisterruimte inrichtte wilde ik in de huiskamer een surroundset. Ik heb toen zelfs 'n reciever serieus beluisterd (NAD). Toen ik daarna de Primare stereo versterker hoorde was ik echter snel bekeerd. Voor hetzelfde geld had ik toen wel muziek. En dat met de B&W 600 serie zuiltjes bij Hobo in den Bosch. De NAD wist met deze speakers helemaal geen raad. Wanneer Jacco dus stelt dat speakers belangrijker zijn dan de versterking moet hij toch eens wat vaker goedkopere apparatuur naast duurdere (lees betere) beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Hier ben ik het wel mee eens, maar om nou een echoapparaat akoestiek te noemen... Ook al is dit nog zo goed gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Aan opnamezijde zitten een soort goden; daar hebben wij als liefhebbers geen invloed van betekenis op... Oh jawel... rommel bij de ploatenboas loaten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 [...]Wanneer Jacco dus stelt dat speakers belangrijker zijn dan de versterking moet hij toch eens wat vaker goedkopere apparatuur naast duurdere (lees betere) beluisteren. Stroom is stroom, Hans. Niet lullig bedoeld verder. Wat jij bedoelt is een specifieke tak van sport en dat is het gebruik van moeilijke speakers. Als je die niet hebt, dan is er verder geen verschil in versterking. Dan zou je zelfs met een buizenversterker nog daar kunnen komen waar je wilt. Natuurlijk veel minder spannend om het met prefab tegengekoppelde opamps met spierballen te doen, maar technisch is er geen vuiltje aan de lucht. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Bij het vraagstuk inzake mono, stereo, quadro, 5.1, 7.1 of nog uitbundiger ambiofone installaties, valt voor elke benadering, mits optimaal uitgevoerd, wel wat te zeggen. Als perfectie inhoudt dat zoveel mogelijk fouten moeten worden vermeden, is mono onbetwistbaar 't best. Via Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Bij het vraagstuk inzake mono, stereo, quadro, 5.1, 7.1 of nog uitbundiger ambiofone installaties, valt voor elke benadering, mits optimaal uitgevoerd, wel wat te zeggen.Als perfectie inhoudt dat zoveel mogelijk fouten moeten worden vermeden, is mono onbetwistbaar 't best. Via Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Een goede multi channel opname via een goed opgestelde m.ch. set heeft zeker meerwaarde boven puur stereo. Dat was tenminste mjn ervaring bij demo's bij Polyhymnia in Baarn, nu al weer zo'n 5 jaar geleden. Bron DVD-A, sacd en DSD op harddisk. Gemodificeerde Array versterkers met diverse soorten B&W (wel altijd identiek types), geen subs. Natuurlijk er waren ook opnames waarbij het effect te sterk was, zodat je midden tussen de muzikanten leek te zitten (leuk, maar gaat vermoeien), maar er waren ook (concert) opname met een adembenemende realiteits gehalte (kwa ruimtelijke beeld). Althans die illusie wekte het op. En nog een natuuropname (boswandeling met vogelgeluidjes de echt van boven, achteren, opzij etc leken te komen) Het toepassen van m ch in een huiskamer is echter veel te lastig. Los van de kosten (daar komt een audiofiel wel over heen) lukt het gewoon niet om 4 of 5 speakers op de juiste plaats op te stellen. Meestal belanden de achter speakers op een verkeerde plek (te dicht bij de luisterplek). De front speaker is overigens voor muziek niet echt nodig. Voor meer electronische muziek lijkt me mch niet zo zinvol, of je moer er echt creatief gebruik van maken (DSOTM is best leuk op mch) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Bij het vraagstuk inzake mono, stereo, quadro, 5.1, 7.1 of nog uitbundiger ambiofone installaties, valt voor elke benadering, mits optimaal uitgevoerd, wel wat te zeggen. Nee hoor, er is inmiddels veel meer bekend en het is zeker niet zo dat meer luidsprekers beter is. Maar ook niet het minimum van 1 speaker. Helaas voor veel mensen, maar dat is nu eenmaal zo. Bij de n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Gemodificeerde Array versterkers met diverse soorten B&W (wel altijd identiek types), geen subs. Die "modificatie" is door Array uitgevoerd en hield wat aanpassingen op inputniveau in. M.b.t. die demo's... Ik ben daar niet geweest, maar kennelijk waren dat redelijk grote ruimten met een ideale opstelling. Probeer dat thuis maar eens te maken. De stereoluidsprekers moeten meestal al achter het gordijn.. En ook hier proef ik een film-achtig en sensatie belust multikanaals reproductiesysteem. Het klopt domweg niet wat je beweert. Natuurlijk interpreteert je brein de informatie en kunnen er geluiden vanachter je lijken te komen. Dat is ook de hele illusie van stereoweergave. Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat dat met mono opnames kan, alhoewel je je brein wel iets meer moet trainen. Bij een goede multikanaals weergave hoef je jezelf veel minder te pijnigen met illusie: daar komt het signaal al vanachter. Dat is nu juist het grote voordeel. Groet, Jacco Ik heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 [...]Echte achterspeakers zijn er overigens niet. Daar zit n.l. altijd nog 'n hoek van 120 graden tussen. Een van de meest optimale opstellingen is deze: Het strookt niet met het idee wat veel audiofielen mensen hebben*, maar uit metingen blijkt dat dit ondanks alles toch een meerwaarde geeft. Zelfs een betere opstelling dan een 7.1 of wat dan ook voor opstelling als je het aantal speakers binnen aanvaardbare grenzen wilt houden. * Het idee heerst: 2 oren <=> 2 speakers als optimum. Dit is slechts waar bij koptelefoons. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Ik vraag me nog wel af hoe veel je kan "repareren" met de diverse instellingen van de dsp (looptijd verschillen opheffen en dergelijke). Wel een goede DSP gebruiken natuurlijk, bv zo'n Audionet MAP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Welke DSP? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 http://www.areadvd.de/hardware/audionet_mapv2_2.shtml Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Nou ja, je moet de kanalen kunnen instellen qua amplitude als de speakers niet hetzelfde zijn. Ook als je gaat afwijken van de opstelling kun je wat kloten met vertragingstijden, maar in principe is dat allemaal niet nodig. Dat doe je bij stereo ook niet. Wat ik veel zinniger zou vinden is om die DSP te gebruiken om roomcorrecties te doen. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Ik heb mezelf maar wat vragen gesteld: Waarom heb ik een stereo-set? - Omdat de muziek die ik luister in stereo wordt aangeboden. Waarom heb ik een cd-speler? - Omdat de muziek die ik leuk vind op cd uitkomt. Waarom heb ik een platenspeler? - Omdat sommige muziek beter klinkt dan op cd en soms helemaal niet eens daarop te verkrijgen is. Waarom heb ik geen surroud? - Omdat de muziek die ik leuk vind niet op surround te verkrijgen is. - Ik heb liever kwaliteit dan kwantiteit. - Omdat ik het niet wil plaatsen in mijn luisterkamer. - Omdat ik er alleen maar slechte ervaringen mee heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 [...]- Omdat ik het niet wil plaatsen in mijn luisterkamer. Dit is het enige wat overblijft als echt goed argument. De rest is het gebrek aan ervaring of inzicht. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 zeer lachwekkend Jacco ,blijkt maar weer steeds meer dat jij geen ECHTE muziekgenieter bent,en nog een tikje zelfingenomen ook nog om een ander te verwijten dat hij geen inzicht of ervaring zou hebben.Denk dat dat laatste meer op jouzelf slaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 zeer lachwekkend Jacco ,blijkt maar weer steeds meer dat jij geen ECHTE muziekgenieter bent,en nog een tikje zelfingenomen ook nog om een ander te verwijten dat hij geen inzicht of ervaring zou hebben.Denk dat dat laatste meer op jouzelf slaat. Je verwart het woord "muziekgenieter" met "audiofiel" *. En reken maar dat ik bovenstaande technische uitspraken niet ongegrond doe Groet, Jacco * Bij gebruik van een ITU 5.1 opstelling is er een belangrijk deel van de audiofiele beleving van muziek weg: de centerspeaker staat op de plaats waar normaliter het altaar der audiocomponenten stond . Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 zeer lachwekkend Jacco ,blijkt maar weer steeds meer dat jij geen ECHTE muziekgenieter bent,en nog een tikje zelfingenomen ook nog om een ander te verwijten dat hij geen inzicht of ervaring zou hebben.Denk dat dat laatste meer op jouzelf slaat. Je verwart het woord "muziekgenieter" met "audiofiel" *. En reken maar dat ik bovenstaande technische uitspraken niet ongegrond doe Groet, Jacco * Bij gebruik van een ITU 5.1 opstelling is er een belangrijk deel van de audiofiele beleving van muziek weg: de centerspeaker staat op de plaats waar normaliter het altaar der audiocomponenten stond . alweer mis jacco ,ik ben niet zo'n altaartype,staat bij mij dus ook niet tussen de speakers,alweer zo'n vooroordeel van jou, en wat muziekgenieter en/of audiofiel betreft,jij bent in ieder geval geen van beide,dat is wel duidelijk,maar een puur op techniek belust mannetje, dat blijkt wel uit al jou reactie's,jammer dat iemand zo emotieloos kan zijn en puur luistert aan de hand van cijfertjes en statestieken enzovoort .Ik benijd jou niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 zeer lachwekkend Jacco ,blijkt maar weer steeds meer dat jij geen ECHTE muziekgenieter bent,en nog een tikje zelfingenomen ook nog om een ander te verwijten dat hij geen inzicht of ervaring zou hebben.Denk dat dat laatste meer op jouzelf slaat. Je verwart het woord "muziekgenieter" met "audiofiel" *. En reken maar dat ik bovenstaande technische uitspraken niet ongegrond doe Groet, Jacco * Bij gebruik van een ITU 5.1 opstelling is er een belangrijk deel van de audiofiele beleving van muziek weg: de centerspeaker staat op de plaats waar normaliter het altaar der audiocomponenten stond . alweer mis jacco ,ik ben niet zo'n altaartype,staat bij mij dus ook niet tussen de speakers,alweer zo'n vooroordeel van jou, en wat muziekgenieter en/of audiofiel betreft,jij bent in ieder geval geen van beide,dat is wel duidelijk,maar een puur op techniek belust mannetje, dat blijkt wel uit al jou reactie's,jammer dat iemand zo emotieloos kan zijn en puur luistert aan de hand van cijfertjes en statestieken enzovoort . Ik ook van jou.... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
soundlover Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 * Het idee heerst: 2 oren <=> 2 speakers als optimum. Dit is slechts waar bij koptelefoons. Voor een optimale beleving (voor wat dat waard is) heb ik naast de koptelefoon ook wel eens de speakers aan staan... Dan heb je al 4 kanalen Gaat de goede kant op... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 31 oktober 2007 Author Report Share Posted 31 oktober 2007 * Het idee heerst: 2 oren <=> 2 speakers als optimum. Dit is slechts waar bij koptelefoons. Voor een optimale beleving (voor wat dat waard is) heb ik naast de koptelefoon ook wel eens de speakers aan staan... Dan heb je al 4 kanalen Gaat de goede kant op... Groet, Jacco Ik gebruik alleen mijn stereo-speakers en zing dan zelf mee, dan komt het geluid uit 3 bronnen. (ik fungeer zelf dan als center) Volgens mijn vrouw daalt de kwaliteit dan drastisch Wat tegenwoordig ook in is, zijn de "Soundsbar" Langgerekte zuilen, welke je veelal liggend onder de TV moet plaatsen, met ingebouwde versterkers en tig+tig heleboel drivers erin. Vaak nog aangevuld met 1 subwoofer. Behalve dat dit alleen voor films wordt gebruikt, wordt dit door diegene welke deze apparatuur hebben aangeschaft ook voor normale stereo-muziek ingezet. Ga binnenkort eens luisteren bij een bekende, die een Philips Soundbar heeft aangeschaft, mijn verwachtig is mischien valt het mee of wellicht klinkt het verrassend goed http://www.consumer.philips.com/consumer/n...atre+HTS8100-12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 november 2007 Report Share Posted 1 november 2007 Even serieus, David Hafler had ook een syteem waar bij gewoon stereo met vier kanelen werd gespleeld. Iemand ervaring mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 november 2007 Report Share Posted 2 november 2007 Ja, ikke! Ik heb de tijd van de quadraphonie nog meegemaakt, en ook een aantal van de poor man's versions in huis gehad. Zoals het ScanDyna 4D kastje, dat uitgangssignalen die niet in gelijke fase waren met het hoofdsignaal in mono naar de beide achterluidsprekers dirigeerde. Was zeer verrijkend! Uit die tijd herinner ik me bijvoorbeeld, om bij Harry Belafonte te blijven, het effect van de hamerslagen op de plaat met oude worksongs "Swing dat Hammer". Die leken wel echt van achteren weerkaatst te worden, ja zelfs van gindse bergen vandaan! Overal in de kamer hoorde je wel een soort stereo-effect, maar dat was - hoewel soms overrompelend, omstuwend en warm - lang niet altijd realistisch. Het ScanDyna 4D kastje is nu niet meer in gebruik. Net als de veel meer verantwoorde* en ook veel recenter Marantz SP-50 Surround Processor (Dolby ProLogic), bijvoorbeeld. * want op lijnniveau, dus v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts