Jump to content

Luidsprekers, een discussie


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Mij lijkt het dat je luidsprekers niet aan elkaar kunt refereren, beter is t om de instrumenten die je uit je speakers hoort te vergelijken met hoe echte instrumenten klinken. helaas zijn er veel mensen die bijv. een viool, gitaar of pijporgel aleen uit hun kistjes hebben gehoord en niet in t echt. ok het gaat hier over luidsprekers maar als je een goede versterker hebt en goede speakers moet je ze niet altijd overal de schuld van geven, ik ben voor een echte cd speler aan t sparen met onafhankelijk loopwerk, een echte d/a-converter en een echt low-pass filter, zodat ik de grintbak die ik nu heb dan buiten tegen de muur kapot kan smijten. want als die al niet deugd ben je over je speakers nooit tevreden en probeer je dingen aan je boxen te veranderen die daar hun OORzaak niet hebben. toch?

n.b. ik heb de rogers monitors, en ik weet. beter is de vijand van goed.

Link to comment
Share on other sites

* Het idee heerst: 2 oren <=> 2 speakers als optimum. Dit is slechts waar bij koptelefoons.

 

... en alleen dan als er slechts twee microfoons gebruikt worden in een kunsthoofdachtige opstelling. En bij het beluisteren moet het signaal zodanig gefilterd/gemanipuleerd worden dat de oorschelpkarakteristiek van de luisteraar gesimuleerd wordt (het speciale kastje bij de AKG 1000).

 

De makke bij het stereo concept is dat men de twee oren situatie wil simuleren en vergeet dat men eigelijk het gehele geluidsveld, binnen een zekere straal om het hoofd, moet reproduceren.

Link to comment
Share on other sites

* Het idee heerst: 2 oren <=> 2 speakers als optimum. Dit is slechts waar bij koptelefoons.

 

... en alleen dan als er slechts twee microfoons gebruikt worden in een kunsthoofdachtige opstelling. En bij het beluisteren moet het signaal zodanig gefilterd/gemanipuleerd worden dat de oorschelpkarakteristiek van de luisteraar gesimuleerd wordt (het speciale kastje bij de AKG 1000).

 

De makke bij het stereo concept is dat men de twee oren situatie wil simuleren en vergeet dat men eigelijk het gehele geluidsveld, binnen een zekere straal om het hoofd, moet reproduceren.

Juist.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik vindt dat met dat kunsthoofdachtige gedoe met microfoons erin wel een beetje raar.

je hoeft toch alleen maar te reproduceren dat er geluid vertrekt vanuit een bepaalde positie in een ruimte.

en dan zo natuur getrouw mogelijk te doen. en dat zo je huiskamer insturen, pas dan komt t geluid in je oren terecht. dat er dan in je huiskamer andere omstandigheden zijn tja.

Link to comment
Share on other sites

Zouden er meerdere wegen naar Rome kunnen leiden ?

 

Het lijkt mij dat voor beide uitgangspunten zeker iets te zeggen valt, opvallend is dat oudere opnamen, gemaakt met slechts een tweetal microfoons, vaak bijzonder natuurlijk lijken te klinken, dit zou je enigszins kunnen vergelijken met binaural opnamen.

N_xp10_Memo_1.jpg

Hoe meer microfoons en dus kanalen men gebruikt hoe groter de invloed van de man of vrouw achter de schuiven en dit kan tot complete rampen leiden, zoals we kunnen meemaken in zalen tijdens concerten en ook de uitgave van de muziek op een schijf kan dit genadeloos aan het licht brengen.

 

Maar was dit niet een discussie over luidsprekers ?

Is hetgeen dat geldt voor microfoons ook niet op de speakers van toepassing ?

Zou het kunnen zijn dat hoe meer - hoe beter, eigenlijk niet opgaat ?

Misschien is het goed om een paar gevleugelde woorden van Einstein eens in gedachten te nemen.

 

"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."

 

"Imagination is more important than knowledge."

 

:o

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke!

Ik heb de tijd van de quadraphonie nog meegemaakt, en ook een aantal van de poor man's versions in huis gehad. Zoals het ScanDyna 4D kastje, dat uitgangssignalen die niet in gelijke fase waren met het hoofdsignaal in mono naar de beide achterluidsprekers dirigeerde. Was zeer verrijkend!

Uit die tijd herinner ik me bijvoorbeeld, om bij Harry Belafonte te blijven, het effect van de hamerslagen op de plaat met oude worksongs "Swing dat Hammer". Die leken wel echt van achteren weerkaatst te worden, ja zelfs van gindse bergen vandaan!

Overal in de kamer hoorde je wel een soort stereo-effect, maar dat was - hoewel soms overrompelend, omstuwend en warm - lang niet altijd realistisch.

Het ScanDyna 4D kastje is nu niet meer in gebruik. Net als de veel meer verantwoorde* en ook veel recenter Marantz SP-50 Surround Processor (Dolby ProLogic), bijvoorbeeld.

 

* want op lijnniveau, dus v

Link to comment
Share on other sites

ik denk omdat lang niet alle muziek vraagt om een sub maar sommige wel. :)

Een goed afgeregelde sub hoor je niet, totdat je hem uitzet, pas dan merk je dat er iets mist. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mijn Rogers zijn nu 23 jaar en heb er nooit spijt van gehad. ik had destijds de laatste versie van de kef weergevers te pakken gekregen, nieuw dus, nl de B139B samen met de B110B voor t laagmidden, audax hd 34d38 of zoiets en de magnetostaat van visaton, crossovers liggen op 200Hz, 2kHZ en 9kHz.

Ik vindt dat de speakers het lang hebben uitgehouden. de rubber ophanging is nog steeds stevig maar ik heb van de week ontdekt dat t rubber begint te plakken, bad omen. ga ik op niet al te lange termijn toch weer bouwen. dan wel met kasten die iets hoger zijn om dan af te stemmen op een Fs van 21 Hz. er zijn best goede woofers met een Fs van 21Hz. wat ook tevens mijn vraag is

Heeft iemand ervaring met de keramishe woofers van Thiel en partners? deze zijn 20cm diameter en hebben een Fs van 21hz . ik bedoel dus de C

Link to comment
Share on other sites

Ik vindt dat met dat kunsthoofdachtige gedoe met microfoons erin wel een beetje raar.

 

Misschien zou je je eens kunnen verdiepen in de materie. ;)

 

je hoeft toch alleen maar te reproduceren dat er geluid vertrekt vanuit een bepaalde positie in een ruimte.

en dan zo natuur getrouw mogelijk te doen.

 

Eigenlijk heel simpel, hje? Al eens geprobeerd een goedklinkende opname te maken in akoestiek van een kleine muziekale bezetting? :D

Link to comment
Share on other sites

Ja PD opnames zijn wel lang geleden voor mij maar nog niet vergeten, Hermes Houseband, Maywood enz.

zoals drums, basgitaar, acc.gitaar, keyboard en 5 vocalen en dan wel goed uitmixen. directe accoustiek en indirecte accoustiek en ja , je kan het hehoorlijk verpesten. zeker als je niet kunt luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Rogers zijn nu 23 jaar en heb er nooit spijt van gehad. ik had destijds de laatste versie van de kef weergevers te pakken gekregen, nieuw dus, nl de B139B samen met de B110B voor t laagmidden, audax hd 34d38 of zoiets en de magnetostaat van visaton, crossovers liggen op 200Hz, 2kHZ en 9kHz.

Ik vindt dat de speakers het lang hebben uitgehouden. de rubber ophanging is nog steeds stevig maar ik heb van de week ontdekt dat t rubber begint te plakken, bad omen. ga ik op niet al te lange termijn toch weer bouwen. dan wel met kasten die iets hoger zijn om dan af te stemmen op een Fs van 21 Hz. er zijn best goede woofers met een Fs van 21Hz. wat ook tevens mijn vraag is

Heeft iemand ervaring met de keramishe woofers van Thiel en partners? deze zijn 20cm diameter en hebben een Fs van 21hz . ik bedoel dus de C

Link to comment
Share on other sites

M44 bedankt voor de tip. ik zag in mijn gedachten al in de toekomst die rubbers langzaam wegsijpelen.

Als dat gaat werken laat ik t weten. zouden ze toch wel heel lang meegaan achteraf gezien.

Wat ik zeker weet is dat je er zoveel mogelijk vanaf moet blijven, geen afwasmiddel, zelfs geen water.

Maar siliconen spray had ik nooit aan gedacht.

Link to comment
Share on other sites

ja laat aub eens weten. ze zien er bij mij weer prachtig uit. spray op een zachte doek en zachtjes poetsen.

het is het enige wat ik ken dat rubber onderhoudt.

ps het was een tip die ik van een ander forumlid kreeg waar ze ook over hifi praten ;)

Link to comment
Share on other sites

PD je hebt me wel aan t denken gezet hoor, het menselijk gehoororgaan.

de oorschelp (hoorn), zo gevormd dat t verschillende frequenties opvangt. De gehoorgang, steeds verder naar binnen taps toelopend. resonantie vrij dus. trommelvlies (weergever). hamer,aambeeld, stijgbeugel (spreekspoel). slakkenhuis, lijkt een verlenging van de gehoorbuis. zou haast denken dat het een omgekeerde transmissionline is. laat ik ik nou net daar na 33 jaar experimenteren voor gevallen zijn. reactie graag.

Link to comment
Share on other sites

PD je hebt me wel aan t denken gezet hoor, het menselijk gehoororgaan.

de oorschelp (hoorn), zo gevormd dat t verschillende frequenties opvangt. De gehoorgang, steeds verder naar binnen taps toelopend. resonantie vrij dus. trommelvlies (weergever). hamer,aambeeld, stijgbeugel (spreekspoel). slakkenhuis, lijkt een verlenging van de gehoorbuis. zou haast denken dat het een omgekeerde transmissionline is. laat ik ik nou net daar na 33 jaar experimenteren voor gevallen zijn. reactie graag.

 

Beste Willempie,

 

Een taps-toelopende pijp resoneert niet minder dan een rechte.

Zowel de functie van de taps toelopende pijpjes van het gehoororgaan, als die van bijv. een trompet of een hoorn (muz.instr. zowel als luidspr.), zijn op resonantie gebaseerd.

Dat verklaart ook een deel van de eigenresonanties en dus de voorkeursfrequenties (zie de gehoorsgevoeligheidscurve) van het menselijk gehoor.

Dr. Bailey NOEMDE zijn transmissielijnsysteem wel non-resonant, maar - zoals ze bij ons in de buurt zeggen - "It is mei sizzen net to dwaan!" (vert. "Dat kun je nou wel z

Link to comment
Share on other sites

Hoi spido, bedankt voor je uitleg. tja die resonanties lijken wel logish, mijn TL resoneert ook maar dat was de bedoeling. ik had alleen niet verwacht dat ie op meerdere frequenties zou resoneren. Dan kunnen onze hersenen nogal wat hebben. Een TL vindt ik schoner klinken dan een BR.

Link to comment
Share on other sites

M44 bedankt voor de tip. ik zag in mijn gedachten al in de toekomst die rubbers langzaam wegsijpelen.

Als dat gaat werken laat ik t weten. zouden ze toch wel heel lang meegaan achteraf gezien.

Wat ik zeker weet is dat je er zoveel mogelijk vanaf moet blijven, geen afwasmiddel, zelfs geen water.

Maar siliconen spray had ik nooit aan gedacht.

 

Ik denk dat je beter talkpoeder kunt gebruiken (gemalen speksteen zeg maar).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Even teruggrijpend naar die Binaural opnamen, zojuist een CD van deze jongens binnen gekregen, Het Erard Ensemble met werken van Krill, Mahler en Schumann, werkelijk weinig op aan te merken. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

O ja ik zou nog ff zeggen van mn speaker rubber ophanging. toch voorzichtig geprobeert met siliconenspray.

Raad eens wat er van dat rubber afkwam? Teer, wij zijn rokers lol. zijn nu wel droog en voelen weer stevig aan. toch maar ook gelijk talkpoeder erop gedaan, denk dan aan conserverende werking. toch?

Link to comment
Share on other sites

Ik zou dat heel erg jammer vinden. Ik heb nog nooit 1 stereo systeem gehoord dat het kon opnemen tegen een goede multikanaals opzet. Het is appels met peren vergelijken, dat wel.

 

Groet,

Jacco

 

De beleving valt buiten de appels en de peren denk ik.

En ja, die beleving kan heel mooi zijn bij 5.1 en is van een heel hoger niveau dan stereo weergave.

 

Volgens mij hebben veel te veel mensen hier als referentie een setje melkpakken met een boembox. En ja, dan klinkt een stereoset al snel een stuk beter.

Wat mij opvalt is dat er erg veel multichannel materiaal slecht gemixt is, hierdoor krijg je de jammerlijke overdreven effecten.

 

Maargoed, de trend is dat stereo goed verkocht wordt en multichannel in de hogere sector steeds minder goed.

 

 

Toen ik 3 jaar geleden m'n luisterruimte inrichtte wilde ik in de huiskamer een surroundset. Ik heb toen zelfs 'n reciever serieus beluisterd (NAD). Toen ik daarna de Primare stereo versterker hoorde was ik echter snel bekeerd.

 

Voor hetzelfde geld had ik toen wel muziek. En dat met de B&W 600 serie zuiltjes bij Hobo in den Bosch. De NAD wist met deze speakers helemaal geen raad.

 

Wanneer Jacco dus stelt dat speakers belangrijker zijn dan de versterking moet hij toch eens wat vaker goedkopere apparatuur naast duurdere (lees betere) beluisteren.

 

:)

 

Wanneer ik zou moeten kiezen tussen een NAD multichannel en willekeurig iets anders in stereo zou ik ook altijd voor stereo gaan. NAD multichannel is echt rommel. (klankmatig

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...