Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Forummers, Kan iemand mij (bij voorkeur zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Hoi Mies, De dempingsfactor van een versterker geeft aan hoe goed de terugkomende signalen van de luidsprekers worden onderdrukt. Het is eigenlijk een relatieve waarde en kan worden uitgerekend met de uitgangsimpedantie van de versterker en de impedantie van de luidspreker bij een bepaalde frequentie. Of de dempingsfactor van jouw versterker voldoende is hangt dus af van je (soort) luidsprekers! In jouw geval hoef je je geen zorgen te maken want die waarde van 500 (meestal bij 1000 Hz)is voldoende om je speakers onder controle te houden! Mijn eigen eindbak heeft bijv. een dempingsfactor van >2000! In de praktijk merk je overigens vaak dat een versterker met een hoge dempingsfactor een veel strakker laag produceert dan een versterker met een lage dempingsfactor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Audiopaul, ...en strak laag is wat we willen...!!! Bedankt voor je heldere uitleg. Mies P.S. het gaat om de T+A A1520.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies:Audiopaul, ...en strak laag is wat we willen...!!! Bedankt voor je heldere uitleg. Mies P.S. het gaat om de T+A A1520.. Hoi Mies, Ik dacht al dat je 'm thuis had . Wanneer ga je 'm halen? De Bryston van mij heeft een dempingsfactor van >500 bij 20Hz/8ohm. Die is ruim genoeg om de grootste "flapperaars" onder controle te houden. Trouwens, dit is wat er op de Hear-site over de dempingsfaktor wordt gezegd (zie "Techniek"): Dempingsfactor: De verhouding tussen de uitgangsimpedantie van een versterker en de impedantie die een luidspreker bij een bepaalde frequentie heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter Schut Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Hoi Mies, Een hoge dempingsfactor garandeerd ook dat de frequentie curve van je speaker niet door de versterker wordt aangetast. Een versterker met een lage dempings factor (= hoge uitgangs impedantie) zal meer last hebben van een complexe belasting als een speaker. Dat is ook de reden waarom buizen versterkers met meestal een dempings factor van minder dan 30 compleet anders kunnen klinken. De veschillenede gebieden van laag naar hoog kunnen daardoor volume verschillen veroorzaken. Een impedantie gecorigeerde speaker met een zo ohms mogelijk verloop zal daar minder last van hebben (Dynaudio) Hope this helps, Peter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Bedankt Sodejuu, Ik heb 'm nog niet. Wordt nog aan gewerkt. Kreeg gisteren een mailtje van Sound Investments dat HOBO in Amersfoort (lekker dichtbij) graag dealer wil worden/is geworden. Ben ik vandaag heen geweest en willen wel T+A aan mij slijten. Ik heb nog twee DENON mono's in te ruilen dus daar moeten we nog over onderhandelen. In principe staat de PD1200 digitale vv met de A1520 op m'n lijstje later aan te vullen met de DD1510R ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies:Bedankt Sodejuu, Ik heb 'm nog niet. Wordt nog aan gewerkt. Kreeg gisteren een mailtje van Sound Investments dat HOBO in Amersfoort (lekker dichtbij) graag dealer wil worden/is geworden. Ben ik vandaag heen geweest en willen wel T+A aan mij slijten. Ik heb nog twee DENON mono's in te ruilen dus daar moeten we nog over onderhandelen. In principe staat de PD1200 digitale vv met de A1520 op m'n lijstje later aan te vullen met de DD1510R ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Sodejuu, Klopt, dat van die Concert 8. Zijn goed vlak over het gehele frequentieverloop en relatief gevoelig met 94dB of zo. Ik doe die voorlopig nog niet weg tenzij ik voor hetzelfde geld (wat dus nooit zal gebeuren twee setjes Cabasse Baltic + Sub kan aanschaffen. Kreeg zojuist een mailtje dat HOBO dus nog geen dealer is maar het wil worden.... Greetz Mies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Ruud: O.K. Paul jij hebt gewonnen W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies:Sodejuu, Klopt, dat van die Concert 8. Zijn goed vlak over het gehele frequentieverloop en relatief gevoelig met 94dB of zo. Ik doe die voorlopig nog niet weg tenzij ik voor hetzelfde geld (wat dus nooit zal gebeuren ) twee setjes Cabasse Baltic + Sub kan aanschaffen. Greetz Mies. Aha, je houd dus van de kleinere speakers. Die Baltic's hebben een minimale impedantie van 3,4ohm (nominaal 8ohm). Dat betekend dat ze wel eens "uit het lood" willen gaan slaan bij een minder krachtige versterker. Voor deze jongetjes heb je dus wel een versterker nodig met een fatsoenlijke dempingsfactor (>120), die ook nog wel wat power moet kunnen leveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Sodejuu, Zo klein zijn toch niet???? Incl. bijbehorende statief zijn het toch behoorlijk jongens (of zijn het meisjes??) Ik vind ze BLOEDMOOI om te zien er verliefd op sinds ik weet hoe ze klinken... Greez Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Ik zeg altijd, je moet er van houden. Lelijk zijn ze zeker niet, maar het is niet helemaal mijn smaak. Ik weet dat Haudio je het hoofd op hol heeft gejaagt met z'n demo en het is nog waar ook. Ze klinken (i.c.m. de sub) gewoon erg goed. En vijf van die bollen plaatsen gaat gemakkelijker dan 5x een N804 ergens te plaatsen. BTW: betere spreuk dan je vorige! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door sodejuu:Ik zeg altijd, je moet er van houden. Lelijk zijn ze zeker niet, maar het is niet helemaal mijn smaak. Ik weet dat Haudio je het hoofd op hol heeft gejaagt met z'n demo en het is nog waar ook. Ze klinken (i.c.m. de sub) gewoon erg goed. En vijf van die bollen plaatsen gaat gemakkelijker dan 5x een N804 ergens te plaatsen. BTW: betere spreuk dan je vorige! Sodejuu, Ik ben niet naar de Cabasse demo geweest van Haudio. Beetje te ver weg voor mij.. Maar ik heb ze heel lang beluisterd op VAD2001 met Accuphase ervoor. Klok wel zo allejezus mooi dat ik gelijk om was. Let op! Ik ben muzikant geweest (Bass en toetsen) en altijd op zoek naar LIVE! beleving op volume...Nou dat kreeg ik dus keihard voor m'n kanis op VAD2001. WAANZINNIG vond ik het. De spreuk is inderdaad leuker h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies:Sodejuu, Zo klein zijn toch niet???? Incl. bijbehorende statief zijn het toch behoorlijk jongens (of zijn het meisjes??) Ik vind ze BLOEDMOOI om te zien er verliefd op sinds ik weet hoe ze klinken... ...In dat geval zijn het zeker meisjes Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies: De spreuk is inderdaad leuker h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Audiopaul: Ik wist wel dat het goed zou komen met Mies! Hoe bedoel je: zou komen.... Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 De demo van Cabasse tijdens de VAD was inderdaad indrukwekkend. Ik denk dat je de afdrukken in de achterwand van de personen die er tegenaan geblazen werden, nu nog kan bewonderen . Phoe wat ging dat hard. 't Was mij iets t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Sodejuu, Ik was inderdaad (staat op de tweede plaats bij mij) errug onder de indruk van PMC. Vooral die kleine blauw/zwarte active transmissielijn AML1 minimonitors met Bryston electronica waren te gek. ook weer dat LIVE gevoel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Ik vond de FB1 echt geweldig. Die kleintjes hebben me ook echt van de stoel gekregen. Ik hou echter meer van niet te zeer uit de kluiten gewassen standspeakers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Tja, Big is not ALWAYS better.... Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 29 december 2001 Report Share Posted 29 december 2001 Geplaatst door Mies:Tja, Big is not ALWAYS better.... Mies Een waar woord (ook een goeie spreuk ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud_F Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Ok, Hoe hoger de dempingsfactor hoe beter. Dan heb ik toch een probleem/vraag want hoe zit het dan bijvoorbeeld met de Unison Research SR 1 met een dempingsfactor van >50 ??? Hier wat meer gegevens, Output power: 80 watts per channel Output impedance: 8 Ohm Bandwidth: 2 Hz-70 kHz at -1 dB Input impedance: 47 kOhm/50 pF Input stage: double triode ECC82 configured in a first Pure Triode Input Stage followed by a second triode stage with Bias Active Control. Anode voltage and heater current (dc) are stabilized Output stage: improved dynamic class A symmetrical stage employing power MOSFET complementary pair Damping factor: > 50 Feedback factor: 8 dB Amplifier overdrive: overdrive indicated for THD > 1% Power consumption: 290 W (at full output power) In principe moeten de speakers al gaan "fladderen" bij het aanzetten, of vergis ik me Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Op een ander forum heb ik gelezen dat de dempingsfactor uitsluitend van belang is voor de laagste frequenties. De gedachtengang is als volgt: luidsprekers trillen na en wekken daarmee stroompjes op. Dat natrillen moet in de hand gehouden worden en daar speelt de dempingsfactor een belangrijke rol in. Hoe hoger de massa vabn de luidspreker, hoe groter het natrileffect. Hetzelfde geldt voor de grootte van de conusuitslag. Basluidsprekers hebben een relatief grote bewegende massa (de conus) en als die een lage toon weergeven (en dus een grote uitslag maken), dan doet het natrillen zich in de grootst mogelijke mate voor. Daarom is het van belang om te weten wat de dempingsfactor bij lage frequenties is en zegt de waarde bij 1000Hz niet zo veel. Overigens schijnt een waarde van 20 tot 40 in de meeste gevallen ruim voldoende te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Geplaatst door rakker:Op een ander forum heb ik gelezen dat de dempingsfactor uitsluitend van belang is voor de laagste frequenties.....Daarom is het van belang om te weten wat de dempingsfactor bij lage frequenties is en zegt de waarde bij 1000Hz niet zo veel. Overigens schijnt een waarde van 20 tot 40 in de meeste gevallen ruim voldoende te zijn. Rakker, dan heb je op dat andere forum ook kunnen lezen dat de dempingsfaktor in het hoog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Geplaatst door richard: Kan iemand mij (bij voorkeur zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts