Sodejuu Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Hoi Mies, Is het te lastig? In feite is het bovenstaand verhaaltje redelijk simpel als je iets over spoelen weet. Een spoel heeft nl de vervelende eigenschap dat ze de energie wil behouden. Dat betekend dat als je de spreekspoel van een speaker een signaal aanbied, deze reageert door een uitslag. Valt dit signaal weg, dan gaat de spoel weer terug. Omdat het zijn energie wil behouden wekt de spoel zelf een "tegensignaal" op dat naar versterker wordt teruggestuurd. Dat gebeurd bij elke terugslag van de speaker. Dat is geen goeie zaak, want de luidsprekeruitgang is niet bedoeld om signaal in te sturen. De dempingsfactor moet dit signaal dus opvangen (afbreken). Hoe hoger deze factor is, hoe makkelijker het afgaat. Normaal is het zo dat een dempingsfactor van >50 toch wel de meeste speakers aankan een eentje van >100 meer dan genoeg is. Alleen speakers met een exotisch impedantieverloop vragen om meer (Infinity's of elektrostaten bijvoorbeeld). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mies Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Sorry Sodejuu, Ik ben electronisch niet echt onderlegd (vroegtijdig MTS verlaten, totaal geen interesse), maar nu begrijp ik het in ieder geval wel... Thnx very much Mies Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 4 januari 2002 Report Share Posted 4 januari 2002 Beste Richard Ik heb op het andere forum kunnen lezen dat jij daar het zelfde beweert. Geinteresseerden moeten maar op de andere site gaan kijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts