René N. Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Ik heb even gezocht, maar kwam niet snel iets tegen over het volgende: Het lijkt mij dat een headshell behoorlijk wat invloed kan hebben in de combinatie element/arm/loopwerk. Ik heb nu de volgende combinatie: Ariston RD11s Stax UA-7m arm Benz (new) Ace M En een aantal vragen komen naar boven: Hoe stijver hoe beter? Welk materiaal? "Vast" materiaal of met een gatenpatroon? Ik kan mij voorstellen dat met een heel stijve shell het geluid wat "harder" zal worden. Maar wellicht is dat ook beter, want minder doorgifte van resonantie? Of meer? Ik zag ook houten shells, dat lijkt mij mooi "natuurlijk", maar is dat ook goed? En er loopt nu een topic over dempingsmateriaal, dat misschien ook ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 oktober 2007 Report Share Posted 24 oktober 2007 Voorop gesteld dat je een SME aansluiting hebt: Jelco Headshell (rond Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Rond 1980 jubelde Klaas Feenstra in HVT "J'ai perdu la t Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Jammer, dat Ortofon verder alleen disco-elementen in deze resonantie-arme uitvoering leverde. Hoezo? Dat element past alleen in S-armen en je hebt geen enkele mogelijkheid het goed af te stellen. In een rechte Thorens TP16 arm gaat ie al helemaal niet werken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 oktober 2007 Author Report Share Posted 25 oktober 2007 Inderdaad Kraus, ik heb een SME aansluiting. Dank alvast voor deze bijdragen, maar ik doelde meer op hoe ze "klinken" (of niet klinken natuurlijk, welke be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 hoe een headshel klinkt, daarmee kan ik je niet verder helpen. Een headshell kan de klank alleen verpesten, niet verbeteren. Ik kan me wel overigens voorstellen dat je iets zou willen doen aan die fingerlift met teveel schroefjes. De headshell die je nu gebruikt zou wel eens een negatieve invloed kunnen hebben. Als de (nieuwe) headshell goed op de arm aansluit en het biedt voldoende montagevrijheid voor het element wat je gebruikt en ze heeft het juiste gewicht en is voldoende stijf, dan zou ik me er verder niet al te veel zorgen over maken hoe de klank wordt beinvloed. Alles wat krakkemikkig is deugt natuurlijk niet maar verder..... Kan het element daarin volkomen correct gemonteerd worden dan heb je wat de klank betreft aan een headshell van 12,90 wel genoeg. Ik zou me over een "upgrade" naar een Clearaudio van Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Denk dat er niet veel mensen zijn die een klankonderzoek hebben gedaan naar verschillende head shells. Bovendien zijn de arm en de lagertjes dominanter denk ik. Tip: Wat wel erg scheelt: Haal om te beginnen dat stomme veertje van de head shell er af wat bedoeld is om de arm op te tillen. Dat ding resoneert vaak op een nogal vervelende wijze. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 oktober 2007 Author Report Share Posted 25 oktober 2007 Kijk, hier heb ik wat aan De tip van de armlift was al eerder langs gekomen. Zelfs al bij de montage in Sneek is dat aan de orde geweest. Toen Sodejuu (waar issie trouwens? Lang niet gezien) daar toen iets over zei, wees Henk naar de analyser en meldde, dattie het toch goed deed Maar inderdaad. Ik zal die er iig eraf schroeven. Kijken of ik dat verschil ga horen.... Verder heb ik iets met lelijke headshells.... Die heb ik dus steeds. De Nagaoka vond ik al lelijk en mijn huidige is ook al niet echt mooi. Dus ik zoek wel iets wat er ook een beetje uit ziet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Denk dat er niet veel mensen zijn die een klankonderzoek hebben gedaan naar verschillende head shells. uiteraard is dat wel gebeurd , wat is er nog niet "onderzocht" tenslotte. De alom ber(uchte)oemde hr van Es heeft hier ook de hand al in gehad. headshellklanken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Ah ja, een zeer deskundig en uitgebreid onderzoek zie ik Quote: Monteren. Dit is eenvoudig: door de sleuf laat het element zich eenvoudig correct monteren (geen overhang) Hoezo geen overhang? Dat zal wel lekker gaan klinken dan. Volgens mij lult ie hier maar wat. Neemt niet weg dat die shells er wel fraai uitzien maar wel tamelijk zwaar zijn. Tel dat op bij het relatief grote gewicht van de ACE en de arm ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 25 oktober 2007 Author Report Share Posted 25 oktober 2007 Neemt niet weg dat die shells er wel fraai uitzien maar wel tamelijk zwaar zijn. Tel dat op bij het relatief grote gewicht van de ACE en de arm ... Mmmm, deze boodschap is wel duidelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 mocht je je gaan ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 oktober 2007 Report Share Posted 25 oktober 2007 Jammer, dat Ortofon verder alleen disco-elementen in deze resonantie-arme uitvoering leverde. Hoezo? Dat element past alleen in S-armen en je hebt geen enkele mogelijkheid het goed af te stellen. In een rechte Thorens TP16 arm gaat ie al helemaal niet werken. Beste Pjotr, Ach, je zou ook kunnen zeggen dat op die manier de stuntelende stelfreak geen enkele mogelijkheid zou worden gegeven om het element verk Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 oktober 2007 Report Share Posted 26 oktober 2007 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 27 oktober 2007 Report Share Posted 27 oktober 2007 Ha, die Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 oktober 2007 Author Report Share Posted 28 oktober 2007 Hoi Lestat, Nee, nog niet, maar dat gaat er binnenkort wel van komen hoop ik..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 mocht je je gaan ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mark Posted 2 november 2007 Report Share Posted 2 november 2007 Ikeda headshell Alles is instelbaar en zeer stijf. Ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts