Jump to content

Magnepan aankoop

Guest edwin
 Share

Recommended Posts

Mijn installatie bestaat uit een Denon 735 CD-speler, een NAD-317 versterker en een NAD-214 versterker gebiampd samen. Deze versterkercombo drijven twee Audax luidsprekers aan (Zelfbouw). Deze luidsprekers wil ik dus graag vervangen door Maggies. Mijn vraag is tweeledig:

-Passen Magnepans bij Nad? Ik weet nog niet welke Magnepans het worden.

-Mijn kamer is +/- 4 bij 5 meter. Kan dit wel met een vlakstraler?

Tenslotte nog een los vraagje. Is het verstandig om Magnepan 2e hands te kopen?

Met vriendelijke audiogroet,

Edwin.

Hallo Edwin,

Magnepans op NAD is geen probleem, bedenk alleen wel dat het rendement van Magnepans vrij laag is, en dus dat je qua maximale luidheid wat moet inleveren. Maar in het formaat kamer wat jij schetst moet dat geen probleem zijn. Wel de opstelling: Magnepans moeten vrij staan van de achterwand en een beetje van de zijwand (min. 80cm, vaak meer). Voordeel is wel dat Magnepans ook wanneer je er dicht op zit toch nog wel lekker klinken, een beetje als een mega-headphone met 3D weergave. Experimenteer met de opstelling: tweeters binnen of buiten (binnen wint meestal), indraaien, slechts een beetje indraaien, of helemaal niet indraaien, wat breder of wat smaller enz. Ook de grotere Magnepans klinken vaak in een wat kleinere kamer (na wat experimenteren met de opstelling) best goed.

Groet,

Marcel

Hallo Marcel, bedankt voor je commentaar je hebt me echt over de streep getrokken. Alleen ik weet nu nog niet of het verstandig is om Magnepan 2e hands te kopen. Ik heb enkele zeer interessante advertenties gezien met 2e hands magnepan luidsprekers, sommige oud (smgb) en sommige behoorlijk up to date (ik geloof mg 1.5). Waar moet ik op letten als ik zo zou willen proberen. Natuurlijk ga ik wel luisteren met mijn eigen versterker combo. Bij een HIFI zaak zit ik veelal wel goed maar particulier is het toch altijd wel een gok.

In ieder geval bedankt.

Edwin

Hallo Edwin,

Speel er eens muziek op af met doordringende tonen, zowel in het laag als in het hoog. Probeer zowel muziek met felle pulsen (piano?) als met aanhoudende tonen. Als er iets trilt of rammelt komt dat vaak door lossmeltende bedrading van het membraan. Dat is door importeur Tan Audio te repararen, maar kost wel een paar honderd piek.

Groet,

Marcel

• 4 weeks later...
Guest Jenkins

Beste Edwin,

Naast een paar oude (maar zeer fijne Missions 760) heb ik me een goed half jaar geleden een paartje MG12 gekocht. In de woonkamer van 6,5 bij 4,5 doen ze het heel fijn. Wel even moeten wennen aan het luchtige geluid, maar inmiddels willen m'n vrouw en ik niets anders meer dan Maggies!

Tweedehands is altijd een gokje, maar weet dat de meeste Maggie-eigenaars echte liefhebbers zijn. Mocht je een paar gaan beluisteren bij een partieculier, neem dan zo'n goedkope test-cd mee en laat er op behoorlijk volume een frequentie-sweep op los. Rammelt er iets dan zal de prijs behoorlijk interessant moeten zijn. De service van de importeur, door dhr. Tan zelf verzorgd, kent z'n gelijke niet! De "enkelvoudige plank-speakers" van Magnepan hoeven niet meer problemen op te leveren dan speakers met 6 plankjes. Maar wees gewaarschuwd; na pak 'm beet een half jaar wil je geen ander geluid meer. Als je wel eens op de VAD-show hebt rond geluisterd en sets van vele 10-duizende guldens hebt horen spelen en het mag je niet boeien... dan begrijp je wat ik bedoel. Oh ja, neem ruiuiuim de tijd om te schuiven met je Maggies. Gun ze de ruimte, een stevige versterker en je zult rijkelijk beloond worden met nimmer vermoeiend geluid.

Jenkins