Hans van Liempd Posted 27 oktober 2007 Report Share Posted 27 oktober 2007 De laatste weken ben ik wat bezig geweest om het scherpe geluid wat geleidelijk aan was ontstaan weer weg te krijgen... Uiteindelijk was het simpeler dan ik ook maar ooit kon vermoeden. De druppel was n.l. de nieuwe scanner van m'n zoon die een geschakelde (stekker)voeding heeft. Dat ding zit altijd in het stopkontact en is gewoon niet uit te zetten. Die hele computerzooi (enkele PC's een notebook, printer scanner, netwerkschijf enz) hangt dus aan dezelfde groep als mijn mooie audiospulletjes. Ik dus aan de gang met filters. Ik heb wat van die dingen liggen en heb bovendien een dikke scheidingstrafo. Al dat spul was eigenlijk buiten gebruik omdat de dynamiek van het geluid er toch wel onder lijdt. Na diverse pogingen en twee keer in het donker gezeten te hebben bleken die filters op welke manier dan ook geschakeld geen echte oplossing. Eigenlijk was de oplossing heel simpel... (bleek later). in de kamer die m'n zoon gebruikt voor z'n computerspullen bleek nog 'n stopkontact te zitten (achter de kast) en laat dit nu op 'n andere groep zitten.. Dus snel een verlengkabel gemaakt en "mijn" groep is nu helemaal schoon. Op wat lampen na, maar die zijn meestal uit en die verstoren de sinus ook niet zo erg. Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase. Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen. Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp). Uiteraard moet ik aan NEN 1010 blijven voldoen... Of zit ik helemaal verkeerd te denken..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 27 oktober 2007 Report Share Posted 27 oktober 2007 Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase. Als je 480V zou meten tussen 2 fasen, dan zou er iets mis zijn. Moet 400V zijn... Maar dat jij 0V meet, komt doordat je niet tussen 2 fasen meet, maar tussen 2 groepen. Beide groepen zitten op dezelfde fase van de trafo bij jou in de straat (of buurt). Vandaar dat er geen spanningsverschil is... Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen. Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp). Ik weet niet of het energiebedrijf het zo leuk vind, als je zelf aan de fasen (dus niet aan de groepen, maar echt de fasen) gaat klooien. Als iedereen dat zou doen, en iedereen komt op dezelfde fase te zitten, dan ziet het energiebedrijf een enorm scheve belasting. Vinden ze niet leuk. Een woonwijk is zo opgebouwd dat de belasting op de trafo ongeveer symmetrisch is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 27 oktober 2007 Report Share Posted 27 oktober 2007 De druppel was n.l. de nieuwe scanner van m'n zoon die een geschakelde (stekker)voeding heeft. Dat ding zit altijd in het stopkontact en is gewoon niet uit te zetten. Hoe is de situatie als je die scanner uit het stopcontact trekt? Bij mij in huis staan 5 computers plus nog een aantal van die platte bakjes met knipperlichtjes. En die laatsten liggen onder nijn versterker en zitten dus ook op de zelfde groep. Enige tijd geleden had ik ook een soort storing die interferentie veroorzaakte met het audio signaal. Ben er nog steeds niet achter waar het weg kwam. Maar in ieder geval niet intern. Laatste tijd ook geen last meer van. Maar de voeding van die scanner kan fout zijn. Dus ff er uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 27 oktober 2007 Author Report Share Posted 27 oktober 2007 Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase. Als je 480V zou meten tussen 2 fasen, dan zou er iets mis zijn. Moet 400V zijn... Maar dat jij 0V meet, komt doordat je niet tussen 2 fasen meet, maar tussen 2 groepen. Beide groepen zitten op dezelfde fase van de trafo bij jou in de straat (of buurt). Vandaar dat er geen spanningsverschil is... Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen. Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp). Ik weet niet of het energiebedrijf het zo leuk vind, als je zelf aan de fasen (dus niet aan de groepen, maar echt de fasen) gaat klooien. Als iedereen dat zou doen, en iedereen komt op dezelfde fase te zitten, dan ziet het energiebedrijf een enorm scheve belasting. Vinden ze niet leuk. Een woonwijk is zo opgebouwd dat de belasting op de trafo ongeveer symmetrisch is... Ik bedoel natuurlijk 400V. In huizen met meerdere groepen (hier zitten er 'n stuk of 7) is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase. Als je 480V zou meten tussen 2 fasen, dan zou er iets mis zijn. Moet 400V zijn... Maar dat jij 0V meet, komt doordat je niet tussen 2 fasen meet, maar tussen 2 groepen. Beide groepen zitten op dezelfde fase van de trafo bij jou in de straat (of buurt). Vandaar dat er geen spanningsverschil is... Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen. Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp). Ik weet niet of het energiebedrijf het zo leuk vind, als je zelf aan de fasen (dus niet aan de groepen, maar echt de fasen) gaat klooien. Als iedereen dat zou doen, en iedereen komt op dezelfde fase te zitten, dan ziet het energiebedrijf een enorm scheve belasting. Vinden ze niet leuk. Een woonwijk is zo opgebouwd dat de belasting op de trafo ongeveer symmetrisch is... Omdat domme vragen niet bestaan.... Wordt met fase bedoeld op welk 'gat' in het stopcontact de spanning staat? En zijn die per groep dan met opzet gewisseld voor de belasting van die trafo in dat trafohuisje? Hoe dan ze dat dan b.v. in Engeland (Belgie geloof ik ook?), waar de fase altijd vast ligt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 enkele draadloosnetwerk zenders, Dat zou ik ook bedenkelijk vinden. Maar wat Yoda schrijft, Met buizenversterkers wou het vroeger nog wel es zo wezen dat brom bv, werd opgelost door de stekker in het stopkontact om te draaien. Klinkt misschien raar, maar had te maken met aarding van de versterker. Je weet maar nooit.... Zal ik zelf ook es ff proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase. Als je 480V zou meten tussen 2 fasen, dan zou er iets mis zijn. Moet 400V zijn... Maar dat jij 0V meet, komt doordat je niet tussen 2 fasen meet, maar tussen 2 groepen. Beide groepen zitten op dezelfde fase van de trafo bij jou in de straat (of buurt). Vandaar dat er geen spanningsverschil is... Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen. Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp). Ik weet niet of het energiebedrijf het zo leuk vind, als je zelf aan de fasen (dus niet aan de groepen, maar echt de fasen) gaat klooien. Als iedereen dat zou doen, en iedereen komt op dezelfde fase te zitten, dan ziet het energiebedrijf een enorm scheve belasting. Vinden ze niet leuk. Een woonwijk is zo opgebouwd dat de belasting op de trafo ongeveer symmetrisch is... Omdat domme vragen niet bestaan.... Wordt met fase bedoeld op welk 'gat' in het stopcontact de spanning staat? En zijn die per groep dan met opzet gewisseld voor de belasting van die trafo in dat trafohuisje? Hoe dan ze dat dan b.v. in Engeland (Belgie geloof ik ook?), waar de fase altijd vast ligt? Dat 'gat' waar de spanning op staat, is inderdaad de fase. Op welk gat dat zit, boeit niet. Het andere gat is de 'nul'... Wat ik met scheve belasting bedoel, is het volgende: de trafo in een trafohuisje is een 3-fasen trafo. De spanning is op al die fasen gelijk, namelijk 230V, ten opzichte van aarde. Maar de spanning tussen 2 fasen (dus niet ten opzichte van aarde, maar ten opzichte van een andere fase) is 400V. Hoe dat komt? Zie hier: dat plaatje met die 3 sinussen. Op elk van de 3 fasen van de trafo moet ongeveer dezelfde belasting zitten. Dus bijvoorbeeld 10 huizen aangesloten op fase 1, 10 huizen aansloten op fase 2 en 10 huizen aangesloten op fase 3. Dan heb je ongeveer dezelfde belasting op alle fasen... Als iedereen zelf wat gaat modderen met de aansluitingen, dan kun je (in theorie) het geval krijgen dat alle 30 huizen op 1 fase worden aangesloten... Overigens krijgen veel huizen slechts 1 fase binnen. In de meterkast worden daar dan verschillende groepen van gemaakt, met elk een eigen overstroom/kortsluitstroombeveiliging en soms een eigen aardlekbeveiliging, maar die laatste kan ook gedeeld zijn door 2 groepen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Beste Hans, Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze kilowattuurmeter hebt in je meterkast. Als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 oktober 2007 Author Report Share Posted 29 oktober 2007 Beste Hans, Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze kilowattuurmeter hebt in je meterkast. Als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... onder "normale" omstandigheden worden de drie fasen (+ / - / 0) verdeeld over de huizen. Bij een stroomstoring zie je ook vaak 1 huis donker, 2 verlicht enzovoort. De buurman (beide zijden) zit dus beslist altijd op een andere fase (vervuiling in oude wijken daargelaten). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... onder "normale" omstandigheden worden de drie fasen (+ / - / 0) verdeeld over de huizen. Bij een stroomstoring zie je ook vaak 1 huis donker, 2 verlicht enzovoort. De buurman (beide zijden) zit dus beslist altijd op een andere fase (vervuiling in oude wijken daargelaten). Zou kunnen dat het zo gedaan wordt... In dat geval gaat het dus om de buurman 3 huizen verderop... Beste Hans, Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze kilowattuurmeter hebt in je meterkast. Als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 oktober 2007 Author Report Share Posted 29 oktober 2007 Ik heb in elk geval een 3 fase meter... er staat n.l. op 3x 380/220V. Wisselen van fase is dus mogelijk. Maar hoe kom ik er nou achter wat de "beste" fase is..?? Moet ik dan eerst de buurt rond om alle PC, sauna's, zwembadpompen jacoesiverwarmingen enz aan te zetten.. en dan gaan meten... En waarmee moet ik meten...??? Of blijft het gewoon bij... luisteren.... anders aansluiten en weer luisteren, en dat zo drie keer...??? De PC's van m'n zoon sluit ik dan later aan op 'n fase die ik niet gebruik natuurlijk... Pfffffffffff... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... onder "normale" omstandigheden worden de drie fasen (+ / - / 0) verdeeld over de huizen. Bij een stroomstoring zie je ook vaak 1 huis donker, 2 verlicht enzovoort. De buurman (beide zijden) zit dus beslist altijd op een andere fase (vervuiling in oude wijken daargelaten). Zou kunnen dat het zo gedaan wordt... In dat geval gaat het dus om de buurman 3 huizen verderop... Beste Hans, Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze kilowattuurmeter hebt in je meterkast. Als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2007 Author Report Share Posted 30 oktober 2007 Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen... onder "normale" omstandigheden worden de drie fasen (+ / - / 0) verdeeld over de huizen. Bij een stroomstoring zie je ook vaak 1 huis donker, 2 verlicht enzovoort. De buurman (beide zijden) zit dus beslist altijd op een andere fase (vervuiling in oude wijken daargelaten). Zou kunnen dat het zo gedaan wordt... In dat geval gaat het dus om de buurman 3 huizen verderop... Beste Hans, Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze kilowattuurmeter hebt in je meterkast. Als d Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 In dat verzegelde kastje zit de hoofdstroom zekering , ik dacht bij mij 26 ampere. Ik weet dat zo goed omdat deze bij mij los/vast gelast zat in de zekeringhouder, dit zorgde voor spannings val, foutje van de nuonmonteur, maar ik kon het wel betalen +- 130 euro voor het vervangen vd stop + houder. Hierna gaf mijn levinson nooit meer problemen , in tegnstelling tot die wadia,No data,geen signaal. Wadia negatief koopadvies gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 In dat verzegelde kastje zit de hoofdstroom zekering , ik dacht bij mij 26 ampere.Ik weet dat zo goed omdat deze bij mij los/vast gelast zat in de zekeringhouder(...) Ik denk dat je het toch niet helemaal goed weet Volgens mij is 26A geen handelswaarde. Natuurlijk, op bestelling is er van alles te koop, maar de kans dat er in jouw huis een 'special' is gebruikt, acht ik gelijk aan nul Het zal wel een 25A zekering zijn. Die zijn wel gangbaar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Het probleem met netfilters is, dat deze een aarding nodig hebben om goed te werken. Die zit lang niet overal in m'n huis. Ik heb tussen de Pc spullen van m'n zoon dus al lang 'n filter hangen. maar dat zit dus niet aan aarde. Dan trek je toch even een aarddraadje? .... en maak gelijk een mooi randaarde WCD voor je zoon zijn computer en op alle andere plekken waar lichtnetvervuilende apparatuur staat Echt moeilijk en duur is dat niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2007 Author Report Share Posted 30 oktober 2007 Op het moment is het "probleem" opgelost. Geen storende scherpte meer te horen... Dat kan aan twee dingen liggen: a: de scherpte is er niet meer. b: ik stoor me er niet meer aan... Maar ik houd het effe op a. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 Op het moment is het "probleem" opgelost. Geen storende scherpte meer te horen... Dat kan aan twee dingen liggen: a: de scherpte is er niet meer. b: ik stoor me er niet meer aan... Maar ik houd het effe op a. Misschien was die scherpte er wel helemaal niet en had je een rot-dag Als ik zo'n dag heb, dan lijkt het wel of mijn set slechter klinkt. Mocht het terugkomen, gewoon mouwen opstropen en ambachtelijk draden trekken. Ik vind het een positieve ontwikkeling, dat in de tegenwoordige nieuwbouw Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 wat een getob...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2007 Author Report Share Posted 31 oktober 2007 wat een getob...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 oktober 2007 Report Share Posted 31 oktober 2007 wat een getob...... Nop, gewoon logisch nadenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Ja kan soms bittere ellende zijn. ik had altijd heel in de verte een 100Hz brom over mn speakers, van alles aan gedaan. alles onderling aan massa in mn set. en nog was ie er. geen zwevende massa's dacht ik dus. uit eindelijk trok in de casema kabel uit mn tuner en toen was die brom weg. andere kabel hielp ook niet. dan maar geen tuner lol. en daarna hoorde ik dat met mij nog vele anderen dit probleem hadden. behalve degenen met de beruchte bij hun midisetje gratis meegeleverde sigarenkistjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Ja kan soms bittere ellende zijn. ik had altijd heel in de verte een 100Hz brom over mn speakers, van alles aan Hoi Willem, Daar zijn speciale mantelstroomfilters voor, Conrad heeft ze vast. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 5 november 2007 Report Share Posted 5 november 2007 Bedankt voor je tip Jack, gaan ik toch weer es wat met mn tuner doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts