Jump to content

Schone stroom...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vandaag toch nog even gemeten... ik dacht dat ik misschien nog een mogelijkheid was vergeten.

En dat klopte...

Ik meet inderdaad 389 Volt tussen de twee fazen van de twee groepen..

Ik hoef dus niks te veranderen. De PC's van m'n zoon zitten nu op 'n groep die helemaal niet meer gekoppeld is aan m'n audiogroep.

:)

Maar nu... ik meet tussen de twee groepen 223 volt tussen de nul en beide fases en nul volt tussen beide fases. Eigenlijk had ik graag 480V tussen de fases gemeten want dan zat de "zooi" ook echt op 'n andere fase.

Als je 480V zou meten tussen 2 fasen, dan zou er iets mis zijn. Moet 400V zijn...

Maar dat jij 0V meet, komt doordat je niet tussen 2 fasen meet, maar tussen 2 groepen. Beide groepen zitten op dezelfde fase van de trafo bij jou in de straat (of buurt). Vandaar dat er geen spanningsverschil is...

Overigens, als je wel echt 2 fasen zou hebben, dan is het nog niet gezegd dat je problemen voorbij zouden zijn. Misschien heeft de buurman die op een andere fase zit (wat waarschijnlijk niet zo is, maar ok) ook wel een berg computers. Die kunnen dan bij jou nog steeds voor rotzooi zorgen...

Het volgende project is dus de meterkast eens open te schroeven... maar daar haal ik toch maar "versterking" bij. In onze meterkast komen n.l. drie fases binnen. Elke fase is afgezekerd, dus ik zou groepen zo moeten kunnen verwisselen dat ik mijn "audiogroep" helemaal vrij maak van andere aansluitingen.

Het is alleen zaak de juiste fase met de minste storing te kiezen. Ik vermoed n.l. dat dit de grootste verdienste is van de "netstroommannen" (zoals Kemp).

Ik weet niet of het energiebedrijf het zo leuk vind, als je zelf aan de fasen (dus niet aan de groepen, maar echt de fasen) gaat klooien. Als iedereen dat zou doen, en iedereen komt op dezelfde fase te zitten, dan ziet het energiebedrijf een enorm scheve belasting. Vinden ze niet leuk. Een woonwijk is zo opgebouwd dat de belasting op de trafo ongeveer symmetrisch is...

Omdat domme vragen niet bestaan.... :blink: Wordt met fase bedoeld op welk 'gat' in het stopcontact de spanning staat? En zijn die per groep dan met opzet gewisseld voor de belasting van die trafo in dat trafohuisje? Hoe dan ze dat dan b.v. in Engeland (Belgie geloof ik ook?), waar de fase altijd vast ligt?

Dat 'gat' waar de spanning op staat, is inderdaad de fase. Op welk gat dat zit, boeit niet. Het andere gat is de 'nul'...

Wat ik met scheve belasting bedoel, is het volgende: de trafo in een trafohuisje is een 3-fasen trafo. De spanning is op al die fasen gelijk, namelijk 230V, ten opzichte van aarde. Maar de spanning tussen 2 fasen (dus niet ten opzichte van aarde, maar ten opzichte van een andere fase) is 400V. Hoe dat komt? Zie hier: dat plaatje met die 3 sinussen.

Op elk van de 3 fasen van de trafo moet ongeveer dezelfde belasting zitten. Dus bijvoorbeeld 10 huizen aangesloten op fase 1, 10 huizen aansloten op fase 2 en 10 huizen aangesloten op fase 3. Dan heb je ongeveer dezelfde belasting op alle fasen... Als iedereen zelf wat gaat modderen met de aansluitingen, dan kun je (in theorie) het geval krijgen dat alle 30 huizen op 1 fase worden aangesloten...

Overigens krijgen veel huizen slechts 1 fase binnen. In de meterkast worden daar dan verschillende groepen van gemaakt, met elk een eigen overstroom/kortsluitstroombeveiliging en soms een eigen aardlekbeveiliging, maar die laatste kan ook gedeeld zijn door 2 groepen...

Beste Hans,

Wat je even moet (laten) uitzoeken of zelf op je energienota kijken of je een z.g.n. 3 faze

kilowattuurmeter hebt in je meterkast. :)

Als d

Hi,

Ik hoop niet dat ik een zooitje maak hier, ik weet niet pricies hoe het werkt.

Maar wil jullie wat vertellen over mijn jongste ervaringen

Als je aan netkabels of aparte aanvoerleidingen werkt, niet solderen, want dit heeft meestal een scherp randje, zoveel mogelijk klemmen en schroeven.

Ik heb het geluk dat bij mij 3 fasen binnen komt in de meterkast.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende, vanuit de meterkast naar mijn installatie 3 aparte groepen getrokken, gewoon 2,5 kwadraad bruin en blauw, elk op een andere fase, met natuurlijk een zekering er tussen, elke groep heb ik op 2 wandkontaktdozen afgemonteerd, alles zonder randaarde (geeft meestal rommel)

De CD zit op GR1, de voorverstrerker op GR2 en de eindversterker op GR3.

Resultaat, je weet echt niet wat je hoord, rust gemak, meer ruimte, meer dynamiek en veel losser van de speakers, kortom een hele grote verbetering.

Ik heb een aantal jaren geexperimenteerd met filters, ook via internet publicaties, op een gegeven moment echt een goed filter wat een hele verbetering was voor CD en Voorversterker.

Nu, met de gewijzigde stroomaanvoer, heb ik geen filter meer nodig, en gaat het ook niet ten koste van het laatste restje dynamiek.

Dit wilde ik jullie niet onthouden, en als je geen 3 fasen in huis hebt, moet je proberen met aparte aanvoer vanuit je meterkast maar dan wel op dezelfde groep. Bij voorkeur dus niet met een verdeelslof.

Je hebt dan dat je toch meer scheiding aanbrengt tussen de app. onderling, door de afzonderlijke bekabeling

Pas wel op, je werkt met 230/400 Volt, als je wat wilt proberen maar is het zeker waard.

Bovenstaand doet meer dan erg dure kabels uit de winkel

• 2 weeks later...

Hans,

Het leuke van netfilters is dat ze twee kanten op werken. Als omwille van het geluid liever geen filter in de voeding van je audio wil zetten, dan kan je ook proberen de storing bij de bron weg te filteren.

Als je al je computerspul nu eens voorziet van een leuk netfilter, dan zou dat de storing ook moeten blokkeren.

groeten,

bakmeel

Ik heb het geluk dat bij mij 3 fasen binnen komt in de meterkast.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende, vanuit de meterkast naar mijn installatie 3 aparte groepen getrokken, gewoon 2,5 kwadraad bruin en blauw, elk op een andere fase, met natuurlijk een zekering er tussen, elke groep heb ik op 2 wandkontaktdozen afgemonteerd, alles zonder randaarde (geeft meestal rommel)

Je realiseert je hopelijk wel dat als je huis onverhoopt afbrandt, en de inspecteurs van de verzekering ontdekken jouw knutselleidingen (hoe mooi je dat ook gedaan hebt), dat je dan de sigaar bent?

Zoiets mag alleen worden gedaan door een erkende installateur, zodat de eventuele aansprakelijkheid daar neergelegd kan worden.

Verder zit er in jouw systeem een potenti

Hi,

Ik heb al mijn papieren op installateur na, ik weet wat ik doe, en wat ik zei, alle 3 gezekerd.

Maar hoe stel je dat voor 1 app op 2 fasen (400v), heb daar ook tevoren over nagedacht, elk app. komt de 230 op een voedingtrafo uit dus dan moeten er 2 trafo's samen gaan........uitgesloten !

Ken je de werking van een 3 fasen app.? dat zou dan toch ook ?....

Maar het klinkt jongen, niet te geloven, zelfs 2 app. verwisselen van groep was hoorbaar nog beter......

Maar ben met je eens je moet weten wat je doet en veilig, netjes werken is een voorwaarde.

Marbuis

Tussen nul en fase, of tussen nul en gnd. / fase en gnd. zitten vaak van die leuke blauwe condensatortjes.

Die slaan wel eens door.

Dan krijg je 1 fase op de kast (want je hebt geen randaarde), via de interlink gaat dat naar app. 2, waar ook van die condensatortjes inzitten.

Die tussen fase en gnd. (kast) zit, krijgt dan 400V voor de kiezen en gaat er ook door.

Tevens krijgt het 2e apparaat dan (tijdelijk) 400V op de voedingstrafo of de SMPS. Exit.

Voordat die automaat heeft gereageerd (als die dat al doet, die ziet tenslotte uiteindelijk alleen een faseverschil en ik weet niet of die daarop aanspreekt, de aardlek doet dat wel) is de boel al kapot.

Dan is er nog de altijd aanwezige capacitieve lek van de trafowikkelingen naar de kern, in jouw geval wordt het erg belangrijk hoe dicht de wikkeling op de kern zit (primair zit altijd onderop) , en hoe de stekker in de WCD zit.

En dat je zelf installateur bent, prima.

Maar ik vraag me af waar de verzekeringsmaatschappij dan de aansprakelijkheid gaat neerleggen...............

Begrijp me goed, ik twijfel geen moment aan je vakkennis of je werk, maar ik wil je alleen wijzen op mogelijke gevaren hierin.

Klein beetje off-topic maar het heeft wel met scherpte te maken.

Ik gebruik nu allemaal onafgeschermde interlinks en ik ben eens gaan meten met een Power detector (van Medevoort). Zodra er een voedingskabel in de buurt komt van een interlink meet je vervolgens storing op de interlink, er is dus beinvloeding.

Remedie, alle 220V kabels afschermen met Lapp, Supra LoRad of Belden kabel. De afscherming steeds aan 1 kant (aan de bron kant) in de stekker met de aarde verbinden.

Daarna heb ik ook alle (onafgeschermde) kabels eens goed van elkaar gescheiden.

Weg scherpte, misschien heb je er wat aan.

Bedankt,

voor je goede advies, ik ga ervan uit dat ik goede app. heb, ik weet trouwens niet over welke C-tjes je het hebt, en dan moet ik het nog zien wat er gebeurd.

Het klinkt mij te goed zo, dus is de keuze niet moeilijk.

En wat de verzekering betreft, die weet in geval van....... altijd wel weer wat om er onderuit te komen, als je de termijnen maar betaald.

Marbuis

Even een reactie over stroom en zelf doen....

Pas daar idnerdaad mee op...!!

Een goede vriend van mij is z'n keuken geheel uitgebrand die ontstaan is achter de vaatwasser. Nu had hij dit zelf aangesloten, dus de verzekering zei gelijk dat er niet uitbetaald werd. Nu kon hij gelukkig laten zien dat hij de papieren voor elektrisch installateur heeft, dus toen was het probleem opgelost.

Echter nog niet helemaal... Het was n.l. een gebruikte keuken van enkele maanden oud. Omdat die tweedehands was zouden maar zo'n 50% van de nieuwwaarde vergoed krijgen. Waarop werd gevraagd wanneer diezelfde keuken niet verplaatst zou zijn, of die dan wel voor 100% werd betaald. Ja natuurlijk was het antwoord. Vreemde redenatie dus. Na veel vijven en zessen is er dan toch betaald (nadat gedreigd werd alle verzekeringen