Jump to content

scheidingsfilter

cerwinvega
 Share

Recommended Posts

Hallo beste forumers,

ik heb een vraag waar ik hopelijk antwoord op kan krijgen. Ik heb 2weg speakers die ik een beetje wil verbeteren. Over het geluid ben ik over het algemeen goed tevreden. Ik heb maar eens in de box gekeken en was zeer teleurgesteld over de simpelheid van het scheidingsfilter, en de goedkope elementen die gebruikt zijn. Eerst dacht ik gewoon de onderdelen (spoel en condensator ) te vervangen voor onderdelen met dezelfde waarden. Maar op de spoel (solide kern) staan geen waarden. Het verdere probleem is dat ik niet kan achterhalen hoe het circuit in elkaar zit (het zit op een raar metaal/plastic plaatje gemonteerd en ik kan de circuits gewoon niet volgen), en het blijkt ook geen standaard 6db of 12 db filter te zijn. Voor een 6db filter heb ik een condensator teveel, en voor een 12db filter een spoel te weinig. Wat ik dus heb zitten zijn twee condensators (allebei 100 V, een 3,5 mF en een 7mF), een spoeltje (waarde onbekend) en een weerstandje (waarde onbekend). De waarden van de luidsprekers ken ik ook al niet. Van de box is de gevoeligheid 93db geloof ik. Wat moet ik doen? Zelf een filter berekenen, of dan eerder schatten, of iets anders?

heb jij deze vraag alniet eens eerder gesteld?

ik zou ermee naar speaker en co gaan of speakerland. daar kunnen ze je helpen met doormeten en direct iets ter vervanging aanbieden.

ik weet niet of je verbeteringen gaat krijgen met andere componenten hoor. simpel is niet altijd verkeerd.

soms kan een "beter"onderdeel in een filter iets aan het licht brengen wat je helemaal niet had gehoopt

Je hebt zeer waarschijnlijk een filter waar het laag/mid 6dB wordt gefilterd en het hoog 12dB.

Scheidingsfrequentie vermoedelijk ca 3500 Hz.

Aangezien het meestal moeilijk is om van units in fabriekskasten de gegevens te achterhalen, zou ik je willen adviseren niks te veranderen. Kost alleen maar geld en leverd in verhouding te weinig op. Als het wat opleverd!

Als je wilt gaan knutselen, kun je beter es om je heen kijken naar zelfbouwontwerpen of zo.

Als je wilt gaan knutselen, kun je beter es om je heen kijken naar zelfbouwontwerpen of zo.
Een wijs advies van een man met ervaring!

Ik zou ook geen geld en energie steken in het opwaarderen van goedkope fabrieksluidsprekers. Dit levert waarschijnlijk nauwelijks wat op, de kans is zelfs erg groot dat het nog beroerder gaat klinken met de dure componenten.

Dank voor reacties. Eerstens waren het geen goedkope speakers. Het lijkt mij gewoon leuk en kan me niet voorstellen dat het geen resultaat zal hebben. Het is niet zo dat ik van slecht klinkende speakers goede wil maken. ik wil van lekker klinkende speakers nog lekkerdere maken. Maar misschien is het inderdaad teveel gedoe erachter te komen welke waarden de onderdelen hebben. Maar het lijkt mij gewoon dat een luchtspoel verbetering gaat opleveren ten opzichte van een solide kern.

Wat de spoel betreft: een luchtspoel heeft geen probleem wat verzadiging betreft, maar er is een grotere draaddikte nodig om dezelfde geringe inwendige (ohmse) weerstand te bereiken als jouw huidige kernspoel.

Overigens kun je die spoel lossolderen en (laten) doormeten. Iedereen met een LCR meetapparaatje kan snel de zelfinductie vaststellen.

Vervanging lijkt me overigens weinig zinvol, tenzij je gewend bent veel vermogen aan te wenden, gedurende langere tijd.

Staat er op je condensatoren een vermelding als "electrolytic capacitor", "elco", "elcap", "MKT" of "MKP"?

(Als er MKP op staat, kun jij je de moeite besparen, dunkt me.)

wederom bedankt.

het model speaker is de cerwinvega vs 80. In amerika doorgaans goedkope maar zeer populaire speakers. Ik vind dat ze eigenlijk beter klinken dan wordt aangenomen, mits je de moeite neemt ze correct op te stellen e.d. Vooral qua ruimtelijkheid vind ik ze goed door de bocht komen.

Veel vermogen komt er niet echt doorheen, dat hoeft niet met 93db/w/m.

Op de condensatoren staat ook weinig vermeld, behalve de waarden. MKP is het zeker niet, helaas.

Het liefst vind iemand voor mij het schema, of noemt wat sites waar ik die misschien kan achterhalen, want ik weet niet waar en dan bouw ik het filter na met onderdelen van gemiddelde kwaliteit. Want wat in deze boxen zit is echt triest vind ik. Maar het geluid kan er mee door. Het levert misschien weinig op, maar leuk lijkt het wel, en niet al te duur denk ik zo. Dat zal dan mijn eerste ervaring worden in het tweaken.

Ik heb er aan gedacht een foto te maken en deze te gebruiken om te achterhalen hoe het in elkaar zit. Maar eerst zal ik toch echt de waarden moeten weten van de onderdelen, vnml de spoel. En het weerstandje, of is dat dan misschien de ptc voor de tweeter? kan je daar dan zomaar elk soort ptc voor gebruiken, of moet deze ook weer een speciale waarde hebben?

...Maar eerst zal ik toch echt de waarden moeten weten van de onderdelen, vnml de spoel.
(laten) meten is de enige optie, dat is al eerder gemeld. Hiervoor heb je een LC-meter nodig.
En het weerstandje, of is dat dan misschien de ptc voor de tweeter? kan je daar dan zomaar elk soort ptc voor gebruiken, of moet deze ook weer een speciale waarde hebben?
Je moet een vergelijkbare hebben. Maar waarom zou je de PTC willen vervangen door een andere PTC?

Je kan de PTC ook weglaten, dan wel opletten met de stand van de volumeknop. De tweeter kan eerder worden opgeblazen.

Het schema van dit filter is niet simpel te vinden, je zult dus inderdaad of contact moeten opnemen met de fabrikant, of het gewoon uittekenen.

Overigens hoeft een simpel filter beslist niet slechter te zijn dan een grote bak onderdelen, zeker niet als er economisch wordt ingekocht.

Het toepassen van betere componenten kan grote veranderingen teweeg brengen, voor de C's is dat simpel te doen. de spoelen moeten gemeten worden.

Hopelijk heb ik dit weekend de spoelen voor mijn speakers, condensatoren zijn reeds vervangen, ben zeer benieuwd wat dit gaat brengen. B)