Jump to content

netsnoer van coaxkabel, aircom plus

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb een netsnoer gemaakt van 2 stukken aircom plus coax kabel.

(wat ook wordt gebruikt voor speakersnoer zie

http://www.audiofriends.nl/luidsprekers/ac...res/page2.html)

Ik heb -aangezien het erg stug is- de stekkers naderhand volgekit.

(wil niet risico lopen dat kables losschieten en onderling contact maken)

Ook heb ik de kabels getwist.

Ik vind het een goede verbetering op standaard bekabeling en ook beter dan Lapp Olflex.

2 Vragen:

- mag ik coax wel gebruiken als stroom kabel? (ik gebruik alleen de kern)

- mag ik een stekker helemaal dichtkitten? (vooral van belang: kan dit gevaarlijk zijn?)

Ik zoek verder mensen die eens een eigengemaakt netsnoer willen ruilen voor een met deze aircom kabel.

Ik gebruk stevige rubberen stekkers van goed kwaliteit maar geen fancy stekkers van 30 euro per stuk bv.

Hoi Jepe!

Ik heb ook eens een netkabel gemaakt van coax kabel (type CB: vingerdik en stug). Uiteraard gebruik je alleen de binnenader :) Bij mij lagen ze parallel, was bijna niet te twisten. Ik had steeds een goede gebalanceerde klank wat me opviel nadat ik de coax verving voor een Supra Lo Rad; dat klonk gewoon slechter (ik geloofde niet in verschil, nu wel). Vermits de coax niet echt praktisch was (moeilijk aan de pluggen h

Guest tubejack

Nee officieel niet, de isolatie is niet getest op 230volt. :unsure:

Bij brand door kortsluiting, kun je gegarandeerd gedonder verwachten van je verzekering. :(

Een stuk veiliger is de afscherming aan

Nee officieel niet, de isolatie is niet getest op 230volt. :unsure:

Bij brand door kortsluiting, kun je gegarandeerd gedonder verwachten van je verzekering. :(

Een stuk veiliger is de afscherming aan

Guest tubejack
Dat klinkt eng Jack.

Nee hoor, je vraag is "mag" en officieel is die kabel daar niet voor gemaakt. :o

Zou die dikke isolatie kunnen smelten of zo?

Als het iets van teflon is zeker niet, of je moet er h

Dat klinkt eng Jack.

Zou die dikke isolatie kunnen smelten of zo?

Ik wil natuurlijk geen risico's lopen. En zeker niet als ik met iemand anders zou ruilen.

Geaard zoals jij zegt heb ik wel gedaan.

Smelten doet de isolatie als ie heel warm is. Dat zal alleen gebeuren als je heel veel stroom trekt, dus dat loopt wel los. Maar isolatie kan maar een bepaalde spanning aan. Als de spanning hoger wordt, is de kabel niet meer aanraakveilig...

Een vraag voor je verzekeringsmaatschapij.

Voor netsnoeren mag geen gebruik worden gemaakt van massieve aders. met het verbuigen van het snoer gaan de aders ten opzichte van elkaar schuiven wat tot grote spanningen op de schroefjes van de stekkers kan leiden. Dergelijke verbindingen gaan op den duur los zitten en slecht contakt maken, of het koper breekt. De weerstand van de verbinding wordt warm of zelfs heet. Het is dan te hopen dat de kit die je hebt gebruikt vlamdovend is.

Maar misschien valt het allemaal wel mee. En als de verzekeringsmaatschappij er helemaal geen probleem mee heeft zou ik rustig gaan slapen.

mijn net snoer is (door mijzelf ) gemaakt van gewoon massief installatie draad. ik begrijp niet waarom de weerstand van de verbinding warm kan worden. dat spul ligt stil.

mijn net snoer is (door mijzelf ) gemaakt van gewoon massief installatie draad. ik begrijp niet waarom de weerstand van de verbinding warm kan worden. dat spul ligt stil.

Massief draad is minder goed af te klemmen. Daardoor laat het makkelijk een klein beetje los en dan krijg je een relatief grote overgangsweerstand. Als je vervolgens een grote belasting aan die kabel hangt, dan wordt die overgang heel warm, door de stroom die er doorheen gaat lopen...

Zo is dat. Met je tengels afblijven van die 230. Als het allemaal afgeschermd had moeten zijn, was dat allang zo geweest. Niet zelf mee gaan zitten prutsen. Het levert soms hilarische plaatjes op, maar het brengt je helemaal niets.

Groet,

Jacco

Ik heb ook eens een netkabel gemaakt van coax kabel (type CB: vingerdik en stug). Dikke Coax is ook leuk als digitale interconnect :)

Dit soort coax is juist helemaal niet bruikbaar als digitale interconnect, omdat dit allemaal 50 Ohm is.

Een standaard S/PDIF verbinding tussen 2 audio componeneten is altijd 75 Ohm.

Deze dikke coax kabels worden alleen toegepast in communicatie technieken zoals cb, zendamateurs en breedband ontvangers / scanners.

50 OHM ONBRUIKBAAR:

Aircom Plus, Aircell, Ecoflex, RG-58, RG-174, RG-178, RG-213, RG-214, RG-217, RG-316, H100, CLF400

75 OHM BRUIKBAAR:

RG-11, RG-59, RG-179, COAX12

Marc !

dus ik kan mijn massief draad beter vervangen door multi string. mag dat dan bijv wel luidspreker kabel zijn.?

ik heb nog mooie kabel liggen met de bekende doorzichtige mantel..

dus ik kan mijn massief draad beter vervangen door multi string. mag dat dan bijv wel luidspreker kabel zijn.?

ik heb nog mooie kabel liggen met de bekende doorzichtige mantel..

Dat mag alleen als die kabel de spanning aankan. Als er geen maximale spanning op aangegeven staat, zou ik het niet doen...

Er zijn genoeg leveranciers van goede kabel. Lapp is al genoemd. Is niks mis mee. Als je wilt is het zelfs afgeschermd en het is in allerlei soorten en maten te koop. Zie http://www.lappbenelux.com.

En er zijn uiteraard ook andere merken, al schieten die mij nu even niet te binnen. Wij gebruiken dan ook vooral Lapp op het werk...

Ik heb eens gekeken op de kabel en ik gebruik dus deze: Berkenhoff & Drebes 2.3/7.3 (made in Germany dus) 50 ohm.

Nu was ik ook even aan het denken over het verschil tussen 50 en 75 Ohm. Er wordt hear gesteld dat 50 Ohm niet werkt als digital interlink. Toch hoor ik weinig verschil tussen dit en bvb de Wire World Starligt Gold (799 euro), behalve het verschil tussen koper en zilver ;) . (DCC naar Sony DT 57ES DAC)

Nu dacht ik zo bij mezelf: die Ohmse weerstand op de kabel dat is toch gemeten op 1000 meter h