Jump to content

netsnoer van coaxkabel, aircom plus

jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik krijg ineens hele nare flashbacks van chronisch onvoldoende rapportcijfers voor wiskunde... :huh:

Ik begrijp er werkelijk geen bal van...

765e376b9441bacbdfef8ed69af40ef3.png

Gelukkig is dat niet de formule voor karakteristieke impedantie, maar voor een overdrachtsfunctie. De karakteristieke impedantie bereken je als volgt:

cd4ba07d925cabe9b4b7295f93118b37.png

Valt wel mee toch? ;)

Allemaal leuk en aardig, maar je hebt er nog steeds niks aan voor een SPDIF kabeltje.

Gewoon een stukkie antenne coax van 75 ohm en een paar tulpluigjes. En als je het ook mooi vindt klinken met een dropveterje, prijs jezelf gelukkig.

En netsnoeren? Daarvoor zijn speciaal bedoelde kabels te koop in duizenden soorten, al dan niet afgeschermd. Daarmee kun al bijzonder genoeg doen dunkt mij.

;)

Guest tubejack

Heeft er iemand wel eens nagedacht, over het feit dat de stroomdraden naar

de stopcontacten ....wcd 's gewoon onafgeschermt in een 5/8 of 3/4 pvc pijpje zitten :o

Tuurlijk het kan geen kwaad om e.e.a. aandacht te geven en afgeschermde kabels te gebruiken, maar

maar waarschijnlijk heb je een evengoed resultaat als je er voor zorgt dat 230v-kabels en audiokabels

zeg een halve meter van elkaar blijven.

Zelf heb ik zoveel mogelijkde 230volt kabels aan de linkerstijl v/h audiorek met klittenband en

signaal/audiokabels rechts.

Groet,

Jack

Dat klinkt eng Jack.

Zou die dikke isolatie kunnen smelten of zo?

Ik wil natuurlijk geen risico's lopen. En zeker niet als ik met iemand anders zou ruilen.

Geaard zoals jij zegt heb ik wel gedaan.

Smelten doet de isolatie als ie heel warm is. Dat zal alleen gebeuren als je heel veel stroom trekt, dus dat loopt wel los. Maar isolatie kan maar een bepaalde spanning aan. Als de spanning hoger wordt, is de kabel niet meer aanraakveilig...

Dank voor info.

Ik ben a-technisch dus alle info is welkom.

Het probleem is dat ik de kabel erg lekker vind klinken.

Wat bedoel je met aanraakveilig?

Gaat er dan stroom door de isolatie heen?

En als ik alleen voor cd speler en voorversterker gebruik, dat trekt toch weinig stroom?

Ik vind stroom altijd een beetje eng en wil dus geen gevaarlijke dingen doen, maar ik heb het gevoel dat als du plug is volgekit en ik met de kabel niet te veel stroom trek er toch weinig kan gebeuren. Of is dat heel dom?

Ik krijg ineens hele nare flashbacks van chronisch onvoldoende rapportcijfers voor wiskunde... :huh:

Ik begrijp er werkelijk geen bal van...

765e376b9441bacbdfef8ed69af40ef3.png

Gelukkig is dat niet de formule voor karakteristieke impedantie, maar voor een overdrachtsfunctie. De karakteristieke impedantie bereken je als volgt:

cd4ba07d925cabe9b4b7295f93118b37.png

Valt wel mee toch? ;)

Ja, het was gisteren nogal laat, als ik jouw formule nu bekijk kan ik het ook wel aan ;) Ik bedoelde meer dat die wiki-pagina v

Dank voor info.

Ik ben a-technisch dus alle info is welkom.

Het probleem is dat ik de kabel erg lekker vind klinken.

Wat bedoel je met aanraakveilig?

Gaat er dan stroom door de isolatie heen?

En als ik alleen voor cd speler en voorversterker gebruik, dat trekt toch weinig stroom?

Ik vind stroom altijd een beetje eng en wil dus geen gevaarlijke dingen doen, maar ik heb het gevoel dat als du plug is volgekit en ik met de kabel niet te veel stroom trek er toch weinig kan gebeuren. Of is dat heel dom?

Misschien zou je geen experimentele kabels moeten maken als je a-technisch bent??

De mantel van een kabel heeft een doorslagspanning. Kom je boven die waarde dan kan je dus een optater krijgen als je de kabel aanraakt.

Vandaar dat je dus verschillende kabels met verschillende mantels voor verschillende doeleinden hebt.

En vandaar dus dat je beter geen kabel voor signaaloverdracht kan gebruiken voor je stroomvoorziening!

Pak gewoon een kabel die daar voor bedoeld is...

Misschien zou je geen experimentele kabels moeten maken als je a-technisch bent??

De mantel van een kabel heeft een doorslagspanning. Kom je boven die waarde dan kan je dus een optater krijgen als je de kabel aanraakt.

Ok en als ik de kabel nu aansluit, kan het dan na een dag draaien van de cd mogelijk zijn dat je dan pas boven die waarde komt. Of al dat na een half uur al kunnen?

Met andere woorden, is het niet mogelijk te kijken of de kabel in de praktijk toch veilig blijkt?

Ok en als ik de kabel nu aansluit, kan het dan na een dag draaien van de cd mogelijk zijn dat je dan pas boven die waarde komt. Of al dat na een half uur al kunnen?

Met andere woorden, is het niet mogelijk te kijken of de kabel in de praktijk toch veilig blijkt?

Het is geen batterij die je oplaadt ofzo... :D

Kortom, als de kabel in het stopcontact zit! Tijd maakt niks uit...

Tuurlijk kan je proefondervinderlijk kijken of de kabel veilig blijkt, daar ben je nu al mee bezig.

Met het risico dat jij (of een familielid) een optater krijgt, of dat je verzekering bij brand niet uitbetaald.

Matthias.

Ook iets over coaxkabel heb altijd dure coax gebruikt van Monster interlink voor mijn cd en md speler

ik heb het hier niet overstroomkabel, nu gebruik ik goedkope RG-59 kabel en ik kan U verzekeren

alles klinkt een stuk beter dus duur niet altijd best

Bij aanschaf van deze coax moet op de kabel het label RG-59 vermeld staan anders niet kopen!

Brasem

Jepe,

Je moet voor 230V gewoon geen kabels gebruiken die daar niet geschikt voor zijn. Matt heeft het al uitgelegd, dus ten overvloede: een kabel heeft een isolatie. Die isolatie kan maar een bepaalde (gespecificeerde) spanning aan. Zet je een hogere spanning op die kabel, dan is het niet meer aanraakveilig. Niet aanraakveilig wil zo veel zeggen als 'niet veilig om aan te raken'. Simpel gezegd: als je er met je klauwen aanzit, kun je een opdonder krijgen. Er gaat dan inderdaad stroom van de ader, door de isolatie, naar je lichaam...

Kortom: alleen een kabel gebruiken die geschikt (en dus gekeurd!) is voor 230V. Niet gaan hobby'en met 230V. 9 van de 10 keer gaat het misschien goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. 230V is dodelijk. Zowel direct als indirect. Direct is door aanraking. Indirect is bijvoorbeeld door brand, veroorzaakt door slechte isolatie (niet door kortsluiting; dat is zelden de oorzaak van brand, in tegenstelling tot wat je altijd hoort/leest in nieuwsberichten). Het is niet voor niets dat er allerlei normen zijn waar apparatuur (dus ook kabels) voor 230V aan moet voldoen. En het is ook niet voor niets dat alleen een installateur aan 230V mag werken (om nog maar te zwijgen over hoogspanning)...

Om nog even door te zeuren:

- er wordt gewaarschuwd dat de isolatie zou kunnen lekken. Maar dit zou je meteen moeten merken volgens deskundigen. (alhier) Dus als je niets voelt dan lekt het dus niet.

- de isolatie zou kunnen smelten. Maar er werd ook gezegd dat dit pas gebeurd bij hoge bealsting. Is het dan niet zo dat het bij een cd speler of voorversterker nooit te heet kan worden?

Het gaat mij erom of het praktisch risicoloos is niet of het theoretisch gezien mis kan gaan.

- er wordt gewaarschuwd dat de isolatie zou kunnen lekken. Maar dit zou je meteen moeten merken volgens deskundigen. (alhier) Dus als je niets voelt dan lekt het dus niet.

- de isolatie zou kunnen smelten. Maar er werd ook gezegd dat dit pas gebeurd bij hoge bealsting. Is het dan niet zo dat het bij een cd speler of voorversterker nooit te heet kan worden?

Het gaat mij erom of het praktisch risicoloos is niet of het theoretisch gezien mis kan gaan.

-Isolatie kan ook na een tijdje pas gaan 'lekken'. Het is misschien meer iets voor hoogspanning, maar de veldsterkte kan de isolatie van een kabel doen verslechteren...

-Bij een kortsluiting warmt een kabel heeeeel snel op. Kan best zijn dat de isolatie daarna een stuk minder is...

Maar doe vooral wat je niet laten kan. Wat kan er nou gebeuren met 230V, 50Hz... :rolleyes:

Wat ik alleen niet begrijp: waarom wil je nou per se die kabel gebruiken? Wat is er zo speciaal aan die kabel, dat je uitgerekend die moet gebruiken? Als het om de afscherming gaat, dan zijn er ook wel andere (geschikte) kabels die afgeschermd zijn. Leef je uit zou ik zeggen...

Guest tubejack

Jepe! Tjonge ben je vertegenwoordiger of zo? :o Ja je zeurt! als je al 3 pagina 's lang

tegen beter weten.... blijft je doordrammen...

Om bij het begin van het topic terug te komen..... mag ik.... is het antwoordt nee!

Wat je verder doet, is jouw verantwoording, ook t.o.v. de mensen in je omgeving. ;)

Jack

-Isolatie kan ook na een tijdje pas gaan 'lekken'. Het is misschien meer iets voor hoogspanning, maar de veldsterkte kan de isolatie van een kabel doen verslechteren...

-Bij een kortsluiting warmt een kabel heeeeel snel op. Kan best zijn dat de isolatie daarna een stuk minder is...

Ok dat is duidelijk. Nu begrijp ik het beter.

Maar zijn er ook mensen die de kabel kunnen testen op deze eigenschappen?

Want misschien blijkt hij wel heel veilig.

Afijn zonder dat hij getest is zal ik hem niet meer gebruiken.

Jepe! Tjonge ben je vertegenwoordiger of zo? :Jack

Nee geen vertegenwoordiger, maar ik heb nu ineens wel een handeltje. 20 meter coax van hoge kwaliteit in de aanbieding. Wel geschikt voor interlinks, maar kan er zelf niets mee want ik kan niet solderen. (netsnoeren kon ik wel want schroeven lukt nog net wel) O ja je kan er ook leuk budget speakersnoer mee maken. Of natuurlijk: superkwaliteit antenne kabel voor een leuke analoge tuner. Is dat niets voor jou Jack.

Of natuurlijk: superkwaliteit antenne kabel voor een leuke analoge tuner.

Daarvoor is het niet geschikt, Aircom is 50 Ohm en bedoeld voor zendapparatuur, een tuner heeft 75 Ohm kabel nodig.

Ja ik bedoelde natuurlijk een tuner van een zendmateur. Die hebben misschien ook wel audiofiele neigingen, of niet?

Ok dat is duidelijk. Nu begrijp ik het beter.

Maar zijn er ook mensen die de kabel kunnen testen op deze eigenschappen?

Ja, de KEMA in Arnhem kan dat wel. Is vreselijk duur, maar dan krijg je er wel een mooi rapport bij :rolleyes:

Maar als het goed is, is de kabel al wel getest (zit er een CE keurmerk op?). Zo niet, dan is ie niet geschikt voor spanning van meer dan 50V (althans, daar zou ik voor het gemak even van uitgaan)...

Ja ik bedoelde natuurlijk een tuner van een zendmateur. Die hebben misschien ook wel audiofiele neigingen, of niet?

Nee die hebben zend-o-fiele neigingen. Die forummen eigenlijk al van ver voor dat internet bestond maar dan vie de ether :D

Overigens vind ik analoog aan zendamateur (of radioamateur) "Audioamateur" eigenlijk veel toepasselijker dan "Audiofiel" voor beoefenaars van de audiohobby.

:D;)

hoi

voor netkabel gebruk ik afgedankte LS kabel

de isolatie hier van is vaak heel dik bij de 2,5 varianten

ik gebruik het gewoon dus als 2ling snoer voor ongeaard

en gevlochten voor geaard

afscherming gebruik ik niet

gr ezo

Maar is de isolatie ook goed genoeg? De dikte alleen zegt mij geen drol... Al is 230V natuurlijk ook weer niet zo veel dat het op centimeters afstand nog gevaarlijk is, maar toch...

Maar is de isolatie ook goed genoeg? De dikte alleen zegt mij geen drol... Al is 230V natuurlijk ook weer niet zo veel dat het op centimeters afstand nog gevaarlijk is, maar toch...

hoi

tja wat is gevaarijk

als je dood gaat van 230 was ik al wel 30 keer begraven mischien nog wel meer :D

montage draad wat in de muur verwerkt wordt is gevaarlijker

dit is zeker ook niet bedoeld om zo te gebruiken

iedeen heeft volgens mij wel een stuk 2,5 speaker kabel liggen

is ooit als eens betaald gratis dus en het doet het heel goed

in gevlochten vorm is het ook erg mooi soepel

ezo

hoi

tja wat is gevaarijk

als je dood gaat van 230 was ik al wel 30 keer begraven mischien nog wel meer :D

:o

Dit soort opmerkingen moet je heel voorzichtig mee zijn. Misschien weet jij wel waar je mee bezig bent (al vraag ik me dat af, met zo'n opmerking), maar een leek niet...

230V is LEVENSGEVAARLIJK! Alles boven de 50VAC en 110VDC is in principe gevaarlijk. Het is niet voor niets dat alle installaties met spanningen hoger dan die 50V AC moet voldoen aan de NEN1010 hoor. Dat je een aanraking met 230V een keer (of zelfs 30 keer) overleeft hebt, wil nog niet zeggen dat het niet gevaarlijk is. En pijnlijk is het sowieso...

montage draad wat in de muur verwerkt wordt is gevaarlijker

dit is zeker ook niet bedoeld om zo te gebruiken

Hoezo is installatiedraad gevaarlijker? :huh: