ezo Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 de isolatie hier van is vaak heel dik bij de 2,5 varianten Maar is de isolatie ook goed genoeg? De dikte alleen zegt mij geen drol... Al is 230V natuurlijk ook weer niet zo veel dat het op centimeters afstand nog gevaarlijk is, maar toch... hoi tja wat is gevaarijk als je dood gaat van 230 was ik al wel 30 keer begraven mischien nog wel meer Dit soort opmerkingen moet je heel voorzichtig mee zijn. Misschien weet jij wel waar je mee bezig bent (al vraag ik me dat af, met zo'n opmerking), maar een leek niet... 230V is LEVENSGEVAARLIJK! Alles boven de 50VAC en 110VDC is in principe gevaarlijk. Het is niet voor niets dat alle installaties met spanningen hoger dan die 50V AC moet voldoen aan de NEN1010 hoor. Dat je een aanraking met 230V een keer (of zelfs 30 keer) overleeft hebt, wil nog niet zeggen dat het niet gevaarlijk is. En pijnlijk is het sowieso... montage draad wat in de muur verwerkt wordt is gevaarlijkerdit is zeker ook niet bedoeld om zo te gebruiken Hoezo is installatiedraad gevaarlijker? ja je hebt gelijk het is gevaarlijk!!! en het doet pijn het trek door het steekt en trekt dan door (de fase dan he) dat de meeste huizen tegewoordig een goede kast hebben hangen maakt het minder gevaarlijk ik weet niet meer hoe vaak is 230 heb gehad ,vaak! heel vaak ik kan me een keer herrineren dat ik door een draad knipte met 230 er op een knal een vonk iki voelde niets en het gekke was dat het een niet geisoleerde tang was er was een hap uit de tang montage draad is gevaarlijk omdat het niet bedoelt is om te gebruiken als er stroom op staat dat wil zeggen als er stroom op staat zit het in de muur in een buis de isolatie is niet bestand tegen gebruik! en gaat snel stuk gr ezo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 de isolatie hier van is vaak heel dik bij de 2,5 varianten Maar is de isolatie ook goed genoeg? De dikte alleen zegt mij geen drol... Al is 230V natuurlijk ook weer niet zo veel dat het op centimeters afstand nog gevaarlijk is, maar toch... hoi tja wat is gevaarijk als je dood gaat van 230 was ik al wel 30 keer begraven mischien nog wel meer Dit soort opmerkingen moet je heel voorzichtig mee zijn. Misschien weet jij wel waar je mee bezig bent (al vraag ik me dat af, met zo'n opmerking), maar een leek niet... 230V is LEVENSGEVAARLIJK! Alles boven de 50VAC en 110VDC is in principe gevaarlijk. Het is niet voor niets dat alle installaties met spanningen hoger dan die 50V AC moet voldoen aan de NEN1010 hoor. Dat je een aanraking met 230V een keer (of zelfs 30 keer) overleeft hebt, wil nog niet zeggen dat het niet gevaarlijk is. En pijnlijk is het sowieso... montage draad wat in de muur verwerkt wordt is gevaarlijkerdit is zeker ook niet bedoeld om zo te gebruiken Hoezo is installatiedraad gevaarlijker? ja je hebt gelijk het is gevaarlijk!!! en het doet pijn het trek door het steekt en trekt dan door (de fase dan he) dat de meeste huizen tegewoordig een goede kast hebben hangen maakt het minder gevaarlijk ik weet niet meer hoe vaak is 230 heb gehad ,vaak! heel vaak ik kan me een keer herrineren dat ik door een draad knipte met 230 er op een knal een vonk iki voelde niets en het gekke was dat het een niet geisoleerde tang was er was een hap uit de tang Ja, dat soort verhalen ken ik ook van m'n oom. Die heeft/had een installatiebedrijf... montage draad is gevaarlijk omdat het niet bedoelt is om te gebruiken als er stroom op staatdat wil zeggen als er stroom op staat zit het in de muur in een buis de isolatie is niet bestand tegen gebruik! en gaat snel stuk gr ezo Oh bedoel je het zo. Dat zou kunnen ja. Het is dan ook draad, geen kabel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bakmeel Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 OOeh wat baal ik dat mijn internet er de afgelopen tijd uit heeft gelegen... Dit soort veiligheidstopics zijn toch nog steeds de beste... Henri, respect voor je goede zaak... jij hebt het begrepen.... ezo, jepe, en alle andere aspirant-knutselaars, hou alsjeblieft op met knoeien aan de netaansluiting. Het gevaar zit m niet alleen in die van een schok. Onjuist gebruik van kabels en snoeren op het elektrisch net kan ook brand veroorzaken. Als je het dan niet voor jezelf veilig wil houden, doe het dan op zn minst voor je vrouw, vriendin, kinderen of buren en niet te vergeten je langekoesterde installatie plus muziek. Spelen met 230V is gewoon geen geintje. Doe jezelf en de rest een lol en gebruik alleen gekeurde netsnoeren (KEMA, VDE, en UL zijn de gangbare gerenommeerde keuringsinstanties, CE alleen is niet per definitie veilig), op een plek waarvoor ze bedoeld zijn. Dat wil zeggen: Installatiedraad in de muur, en soepele snoeren tussen het stopcontact en de gebruiker. Coax kabel is NIET geschikt als netsnoer. Luidspreker kabel is NIET geschikt als netsnoer (ook al lijkt de isolatie dikker). Ethernet kabel is NIET geschikt als netsnoer. Installatiedraad is NIET geschikt als netsnoer. Je kan het niet vaak genoeg herhalen.... Als je dan toch per se met 230V wil spelen, gebruik dan een gekeurde isolatietransformator en een gekeurde aardlekinrichting. Plaats een zekering aan de primaire en secundaire kant van de transformator en doe verder geen domme dingen. Ik hoop dat het duidelijk is zo. Groet, Bakmeel Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 november 2007 Report Share Posted 21 november 2007 Ja ik bedoelde natuurlijk een tuner van een zendmateur. Die hebben misschien ook wel audiofiele neigingen, of niet? Nee die hebben zend-o-fiele neigingen. Die forummen eigenlijk al van ver voor dat internet bestond maar dan vie de ether Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 24 november 2007 Report Share Posted 24 november 2007 Henri, respect voor je goede zaak... jij hebt het begrepen.... Dank je Bouke... Als je dan toch per se met 230V wil spelen, gebruik dan een gekeurde isolatietransformator en een gekeurde aardlekinrichting. Plaats een zekering aan de primaire en secundaire kant van de transformator en... ...en een trafo-diff, en een Buchholz-beveiliging, en een temperatuurbeveiliging... Oh wacht, het ging vast niet om olietrafo's, of wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts