Jump to content

Hi-end eigenschappen van luidsprekers uit de jaren negentig nog steeds courant als het gaat om geluidskwaliteit ?

caramba65
 Share

Recommended Posts

Forumleden,

Ben mij nu alweer een tijdje aan het verdiepen in betaalbare, wat grotere luidsprekersystemen.

Wat ik mij nu afvraag, is of bijvoorbeeld een tweedehands setje B&W's 802 S3 nog in enig vergelijk staat met de geluidskwaliteit van een nieuw stel luidsprekers. Kijkend naar nieuwe technieken, lagere bouwkosten (lage loonlanden), betere meet/design software, modernere materialen enz.

Bij aanschaf van nieuw moeten dan natuurlijk vergelijkbare prijzen gehanteerd worden. In het geval van de 802 's zou het gaan om

Guest tubejack

Als je van strakke bas houd en het geen "designspeakers"

hoeven te zijn. (erg lage WAF)

Translator Impact 50 en speciaal dit type! geen 40, 30 oid.

Heeft rubberen randen. In 1999 heb ik ze nieuw gekocht, maar

zover ik weet, werden ze toen al, een een jaar of 10 gemaakt

Kunnen probleemloos, met nagenoeg

Je vraagt je terecht af of oudere luidsprekers nog kunnen voldoen. Die 802's zijn bijzonder fraaie luidsprekers maar ze smeken om een klasse-A versterker die ook veel stroom kan leveren. Een wat "makkelijker" type is bijvoorbeeld de DM-7 van B&W.

Die Translators zijn ook fraai, heel evenwichtig en makkelijk aan te sturen, maar ze missen de doortekening van die B&W typen.

Met de nieuwste generatie geluidsbronnen, zowel CD als DVD, worden er opnames aangeboden met een groter frequentiebereik. Moderne goede luidsprekers geven dat ook weer.

Bij nieuwe luidsprekers worden ook nieuwe materialen toegepast, zowel in de units als in de filter componenten. En dat hoor je!

En ........ alle luidsprekers "verslijten". Na 15 tot 20 jaar zijn ze echt de muzikale eigenschappen van toen kwijt.

Wanneer je kans ziet een set 802 - S3 voor 1.200 op de kop te tikken ben je spekkoper. Heb er jaren mee gedraaid. Geweldige all-rounder. Kan alles op een schaal van 1-10 met een gemiddelde 7-8 (plaatsing, focus, toonbalans), maar is nergens een uitschieter. Hoog en hoger mid is iets minder sterk aanwezig dan bij nieuwere ontwerpen (ook een kwestie van veranderende gemiddelde smaak), ze lijken daarom wat "donkerder" te klinken. Het helpt om de interne bekabeling aan de filters en woofers te solderen, en de interne brugjes voor de mid-hoog koppen te elimineren (allemaal snelmontage schuifcontact). Heeft een beetje kubieke meters nodig om het laag lekker kwijt te kunnen, denk aan 100+ (dempen van de poort helpt).

Forumleden,

Ben mij nu alweer een tijdje aan het verdiepen in betaalbare, wat grotere luidsprekersystemen.

Wat ik mij nu afvraag, is of bijvoorbeeld een tweedehands setje B&W's 802 S3 nog in enig vergelijk staat met de geluidskwaliteit van een nieuw stel luidsprekers. Kijkend naar nieuwe technieken, lagere bouwkosten (lage loonlanden), betere meet/design software, modernere materialen enz.

Bij aanschaf van nieuw moeten dan natuurlijk vergelijkbare prijzen gehanteerd worden. In het geval van de 802 's zou het gaan om

J(...) Die Translators zijn ook fraai, heel evenwichtig en makkelijk aan te sturen, maar ze missen de doortekening van die B&W typen. (...)

Beste Johnrtd,

Dit ben ik volslagen met je oneens! Als je luidsprekers zoekt met een slanke, niet-modderige, analytische basweergave, zijn de Translators zeer aan te bevelen!

E

Andre,

Jij zegt bevooroordeeld te zijn met de B&W 801 S3, is dat niet nagenoeg hetzelfde geluid als de 802 ?

Natuurlijk met uitzondering van de grotere laagunit (waarvan overigens negatieve verhalen verteld worden omdat deze door het hoge conusgewicht zou gaan "uithangen" in de tijd), of is er ook verschil op midden/hoog ?

Wat een ander forumlid ook schreef, is dat de 802's alround erg goed zijn, maar nergens in uitblinken, dat hoor ik erg vaak. Weet niet of ik daar nu blij mee moet zijn.....of moet concluderen dat ze mij nergens zullen raken.

Zelf had ik JBL 250Ti Jubilee, maar ik kan nog niet goed beoordelen of ik daarmee "bevooroordeeld" was, het was in het laag nauwelijks te overtreffen, echter was het middengebied te dun, en stemmen werden erg klein en "puntig" neergezet.

Die kwaliteit moet het zeker gaan overtreffen. Om deze speakers niet meteen als PA in te gaan delen; die hadden in het guldentijdperk zo rond de 18.000 gekost. (Laatste setjes waren, en dat hoorde ik achteraf, voor 3500 euro verkocht.). Dat heb ik er niet voor betaald overigens, ik was de tweede eigenaar.

Translator heb ik vaak beluisterd, vooral de kleinere types uit de "impact" serie, maar vond die erg vlak en dun klinken. Misschien is de Translator reference wel een optie, daar heb ik meeredere positieve berichten over gehoord.

Poeh, weer stof om over na te denken.....

Hartelijk dank voor jullie reactie's

M.v.g.

Roland

Roland,

enkele vloerstaande speakers uit de oudere CONTOUR-reeksen van DYNAUDIO zijn ook fantastische allrounders, meer bepaald de Contour 2.8 (gesloten kast) en de 3.0 en 3.3 (bassreflex).

Met "allrounders" bedoel ik niet dat ze gemiddeld en saai klinken, maar wel even mooi op klassiek, jazz, rock, electro...

Overigens, wat betreft de wat oudere highend-speakers : de tendens lijkt tegenwoordig te zijn om steeds meer resolutie uit een speaker te knijpen. Dit mag een goede zaak lijken, maar ik vind de klankbalans van veel van deze recentere ontwikkelingen vaak wat nijgen naar het analytische, het ontleden van alle onderdelen van de muziek. Het geheel komt mij dan minder over als echte muziek.

De genoemde Dynaudio-speakers (ongeveer 7

J(...) Die Translators zijn ook fraai, heel evenwichtig en makkelijk aan te sturen, maar ze missen de doortekening van die B&W typen. (...)

Beste Johnrtd,

Dit ben ik volslagen met je oneens! Als je luidsprekers zoekt met een slanke, niet-modderige, analytische basweergave, zijn de Translators zeer aan te bevelen!

E

iets beters dan de jbl TI 250....hmmm succes.

dat gaat je met merken als translator en b&w niet lukken. ik denk dat de 250 verkeerd word aangestuurd want ik ken dat fenomeen waar je het over hebt echt niet. wellicht exotische kabels eraan of zo of hy-brrrrrrr-ide interlinks.

tannoy is zo'n merk wat een verbetering kan geven tov JBl maar ook niet altijd. en als je ervan houdt klipsch.

Roland,

enkele vloerstaande speakers uit de oudere CONTOUR-reeksen van DYNAUDIO zijn ook fantastische allrounders, meer bepaald de Contour 2.8 (gesloten kast) en de 3.0 en 3.3 (bassreflex).

Met "allrounders" bedoel ik niet dat ze gemiddeld en saai klinken, maar wel even mooi op klassiek, jazz, rock, electro...

;)

Ik ben bang dat (met name de 3.0 en 3.3) buiten je budget zullen vallen. Verder ben ik het wel met Fons eens.

groet,

Met zulke luidsprekers is een "awesome bass" (een ontzagwekkende bas) mogelijk. Want voor full-range is een basis van tenminste 30 cm nodig. Dat was toen zo, en dat is niet veranderd.

Toch zijn de woofers in mijn speakers niet groter dan 20 cm en gaat het moeiteloos naar 16hz en dan is het nog een gesloten kast ook... wonderlijk, of is je perceptie van wat er zoal veranderd is in de wereld op audiogebied een beetje verouderd?

Zo ver als ik het weet, zijn de mid en hoog constructie bij de 801 en de 802 hetzelfde. Het grote verschil is idd het laag. Ik heb geen last van 'uithangen', maar moet ook eerlijk zeggen dat ik ook niet precies weet wat men daar mee bedoelt. Anderzijds staat me er hear wel iets van bij. en werd ook gezegd dat het onzin was. Maar ok.

Dat ze misschien nergens in uitblinken kan juist heel positief zijn. Dus zijn ze neutraal, of voegen ze niks toe, of wat je ook wil horen. Men kan het ook als saai betitelen.

Mijn matrix 801 mk3 vind ik alles behalve saai. En ik, ik zeg ik, vind ze uitblinken in het laag. en spido zegt het goed maar zal het qua luidspreker misschien niet met mij eens zijn. Niet hoe laag ie gaat maar hoe hij het doet. Ik vind dat bij de 801 super. De 802 heb ik ook gehoord die kon dat ook goed, minder dan de 801 maar ik vind het prima. De Nautilus 802 doet dat bij lage volumes niet zo mooi. De N802D wel.

Een goede versterker moet er wel zijn. Maar dat ie nou perse heel sterk moet zijn hangt er van af hoe hard je gaat luisteren. Men heeft altijd gezegd dat een Luxman C-03 M-03 een versterker was die te min is voor de 801, kwalitatief dan. Heb er nooit last van gehad. Zekers zijn er betere, heb ik nu, en er zijn nog betere en die heb ik niet, hahaha.

Beetje kracht is wel wenselijk maar het hoeven geen 300w per kanaal te zijn. Goeie stabiele voeding.....

Groet,

Andre

van mij mag je gerust komen luisteren.

Guest tubejack
yep het begint bij 30 cm :D

klinkt alles anders, niet alleen het laag.

groet

Sssshhh&*%%%$#t die woofers van mijn speakers zijn maar 26cm :(

Het zal mij benieuwen Rob hoe het klinkt .... al je buren gewaarschuwd

voor de 24e? :lol: Ik neem wat vette trance mee met "schokgolven" :lol:

Groet,

Jack

Andre,

Jij hebt mij nu erg nieuwsgierig gemaakt....., een setje 801's krijg ik hier ook wel geplaatst.

Hmmmmm, dat is natuurlijk in het laag wel wat meer wat ik gewend ben, zoals iemand dat ooit tegen mij zij over de laagunit van de JBL 250Ti's "het lijkt wel een kinderbadje". :lol:

Ik kom er nog op terug, en hartelijk bedankt voor je aanbod om eens te komen luisteren.

p.s. weet jij trouwens of de onderlinge verschillen tussen de S2 en S3 groot zijn ?

Roland

yep het begint bij 30 cm :D

klinkt alles anders, niet alleen het laag.

groet

Sssshhh&*%%%$#t die woofers van mijn speakers zijn maar 26cm :(

Het zal mij benieuwen Rob hoe het klinkt .... al je buren gewaarschuwd

voor de 24e? :lol: Ik neem wat vette trance mee met "schokgolven" :lol:

Groet,

Jack

Ik win mijn woofers zijn maar 14cm

^_^ O, maar met kleine woofertjes kun je ook best veel plezier hebben!

Dat zal ik nooit ontkennen.

(Midget golf is toch ook leuk?

En tafeltennis?)

Ik heb zelf ook wel van die kleine spekstenen speakertjes in huis, met een 16,5 cm of een 13 cm kevlar woofertje d'r in.

Die gaan verbazend diep en veroorzaken daarbij maar heel weing kleuring.

Maar een "awesome bass"?

Zo eentje waarvan je denkt "Wauw!!" of "G*dallemachtig!"?

Zo eentje waarvan je denkt "Zou de wereld vergaan of zo?"

Nou... n

gaan we nu al monacor speakers vergelijken met de 800 serie van B&W

de beste houten speakers :unsure:

die PPseakers zijn er toch ook gewoon in hout met een grote moancor woofer aan de zijkant

anders past die niet

Beste Ralf,

Nee, die werden ni

En tafeltennis?)

Ik heb zelf ook wel van die kleine spekstenen speakertjes in huis, met een 16,5 cm of een 13 cm kevlar woofertje d'r in.

Maar een "awesome bass"?

Nou... n

En tafeltennis?)

Maar een "awesome bass"?

Nou... n