Andre Kel Posted 2 november 2007 Report Share Posted 2 november 2007 Hoi Caramba, Wat ik weet is dat het verschil tussen de 801 mk2 en 3 het meeste zit in de het filter werk. Bij de MK3 zijn de filters voor het mid/hoog en laag beide op een eigen print gezet en heeft meen meer ruimte aan de spoelen gegeven. Het zijn allemaal kleine aanpassingen geweest die hebben geleid tot een beter resultaat. Persoonlijk weet ik het niet want heb de mk2 volgens mij nooit gehoord. Ach ik ben er tevreden mee, en zeker zijn er mogelijkheden om deze filter ook weer te upgraden maar tegen welke prijs? Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 november 2007 Report Share Posted 2 november 2007 Beste Arjen, Als je een basluidspreker kleiner uitvoert, en hem toch opdraagt hetzelfde te presteren als zijn grotere collega, moet je hem naarmate de frequenties dalen steeds excessievere uitslagen laten maken. Want, om net zo veel druk te kunnen opbouwen, moet er door het kleinere woofertje toch net zoveel lucht verplaatst worden als door de grote woofer. Dit kun je doen door hem actief of passief te "boosten", waarbij ernstige fasevervorming kan optreden. Helaas verzet de lucht zich tegen deze praktijk: een onhebbelijkheid van dat medium, die valt onder de pneumatische niet-lineariteiten. Wordt veroorzaakt door de intrinsieke traagheid / inwendige wrijving van de lucht. Het komt het er op neer dat het kleine woofertje, als-ie erg goed z'n best doet, "een gat in de lucht slaat". Bovendien treden er zuchtende en steunende bijgeluiden op: zowel door het klapperen van de lucht (v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Beste Arjen, Als je een basluidspreker kleiner uitvoert, en hem toch opdraagt hetzelfde te presteren als zijn grotere collega, moet je hem naarmate de frequenties dalen steeds excessievere uitslagen laten maken. Want, om net zo veel druk te kunnen opbouwen, moet er door het kleinere woofertje toch net zoveel lucht verplaatst worden als door de grote woofer. Dit kun je doen door hem actief of passief te "boosten", waarbij ernstige fasevervorming kan optreden. Helaas verzet de lucht zich tegen deze praktijk: een onhebbelijkheid van dat medium, die valt onder de pneumatische niet-lineariteiten. Wordt veroorzaakt door de intrinsieke traagheid / inwendige wrijving van de lucht. Het komt het er op neer dat het kleine woofertje, als-ie erg goed z'n best doet, "een gat in de lucht slaat". Bovendien treden er zuchtende en steunende bijgeluiden op: zowel door het klapperen van de lucht (v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Eerlijk gezegd weet ik niet helemaal wat de nu gevoerde discussie met veranderende high-end eigenschappen van luidsprekers te maken heeft, laat staan dat mij duidelijk wordt wat hiermee bedoeld zou kunnen worden. Het lijkt me wel dat niet alleen de grootte van de woofer hiervoor verantwoordelijk gehouden kan worden, wel lijkt het me duidelijk dat een enkele - grotere - woofer te verkiezen is boven een samenstelling van meerdere kleintjes, denk hierbij aan onderlinge verschillen die dezen tov elkaar kunnen vertonen. Een speaker moet geluid weergeven, om deze weergave natuurlijk te laten klinken, is een hoge resolutie en dus ontbreken van vervorming een eerste vereiste, hierbij dient gekeken te worden naar alle units en de op het filter toegepaste componenten. Ook constructie van de kast en de gebruikte materialen kunnen hierbij zo hun invloed hebben. NB belangrijk lijkt me dat de vorm ondergeschikt zal zijn aan de functie, als ik zo kijk naar hetgeen men het predikaat high-end toekent, doet mij vrezen dat dit vooral op de uitvoering en vormgeving betrekking heeft, terwijl daarnaast de marketingjongens het vreselijk druk hebben met het goedpraten van alle kunstgrepen die zijn uitgevoerd om de functie ondergeschikt te maken aan de vorm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 mooi gezegd. zeg Jitze (even off topic) wat vind jij van de klipsch tangent 40. over speakers van 20 jaar oud gesproken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 5 november 2007 Report Share Posted 5 november 2007 De Tangent 40 ken ik niet, althans nooit gehoord, gezien de korte tijd dat ze in productie zijn geweest was men er bij Klipsch ook niet bijzonder van onder de indruk. Ook reacties van gebruikers lijken er op te wijzen dat dezen het af leggen tegen de Heresy, minder open, wel een dieper laag, denk dat het niet helemaal voor niets is dat Heresy en Cornwall wel in productie zijn gebleven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 november 2007 Report Share Posted 5 november 2007 kun je nagaan hoe dat klinkt met 30cm woofers Als een wapperende krant... In zo'n hybride systeem als dit is snelheid van essenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 (...) Bij deze speaker is het allemaal veel eenvoudiger, men heeft er gewoon voor gekozen om 4 kleinere woofers te gebruiken per speaker ipv 1 groot wapper ding. Zelfde (of wellicht wel meer gezien het in de praktijk geproduceerde laag) luchtverplaatsing en aanzienlijk strakker omdat ze veel makkelijker controleerbaar en in bedwang te houden zijn. Beste Arjen, Okay, je hebt op die manier inderdaad voldoende luchtverplaatsend oppervlak, naar ik meen te mogen aannemen. (Want een 30 cm woofer heeft een eff. conusoppervl. van ca. 500 cm2 en een 20 cm heeft een eff. conusoppervl. van ca. 250 cm2.) Is - wat jij noemt - de "servo-controller" een actieve booster? Zoiets als wat we van die boenkie-boenkie autootjes kennen? Want sn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Je weet precies wat zo'n servo doet en het is erg flauw om het zo minachtend op te schrijven terwijl je weet dat het veel meer doet, maar wellicht steekt het een beetje dat je niet zoveel snapt van de technische implementatie, het is namelijk een iets andere tak van sport voor een traditionele speakerbouwer. Maargoed, ik zal even de werking van een servo quoten, hierin staat precies wat het doet en wat de voordelen zijn, met name een aanzienlijke reductie in vervorming en een bijna ongelimiteerde dempingsfactor. In order to convey the bass frequencies accurately, a woofer has to move extremely forcefully in the air load of the room. This necessitates a large, strong (and therefore heavy) woofer cone. When you have a high-impact, low-bass signal that starts and stops suddenly (for example a tympani), the inertia of the woofer cone makes it slow to start moving, and then after it is moving, its momentum makes it continue to move after the signal has stopped. Most loudspeakers rely on the amplifier to supply sufficient power to make the woofer cone start moving, and its damping factor to stop the cone after the signal stops. However, this does not totally fix the problem. The sonic result is overhang, bloat, lack of tautness and definition, and a blurring of dynamic impact. The solution for this is the Genesis Servo-Bass System. The concept is an easy one to understand. An accelerometer mounted to the woofer voice-coil is used to constantly monitor the motion of the woofer cone. A comparison circuit instantly compares the motion to the input signal, identifies any deviation, and instantaneously applies a corrective signal to compensate for any deviation between the input and the woofer - correcting for both the inertia and the inherent non-linearity of the woofer. With the servo system, the circuit senses that the woofer is not moving as fast as it should, and it instantaneously applies more current to make it move faster. When the signal stops, it predicts that the woofer will continue to move when it shouldn't be and applies a counter-signal to stop the woofer faster and more effectively than an open loop woofer could possibly respond. Thus, the servo-drive reduces distortion and improves transient response by making the woofer seem massless. Typical non-servo woofer systems have distortion levels that exceed 10% at even moderate levels. The Genesis servo bass system reduces this distortion to below one percent at almost any output level. The system also drives the woofer to constant acceleration, which makes the frequency response of the woofer anechoically flat to the lowest frequencies. Very few loudspeakers use servo drives, either because most designers think that it is too difficult to design, too expensive, or because of the extraordinary demands a servo system makes on the amplifier and the transducer. It demands an extremely powerful and current-capable amplifier, and a tremendously strong transducer. The system in totality is also not easy to design. However, the Chief Scientist of Genesis, Arnie Nudell, first introduced the servo system in the legendary Infinity Servo Statik One in 1968 and has been constantly refining it. The result is a reliable system that delivers "floorshakingly-musical bass". bron: http://www.genesisloudspeakers.com/ Maar er zijn meer merken die servo's gebruiken, Velodyne bijvoorbeeld, een subwooferbouwer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 (...) Maar er zijn meer merken die servo's gebruiken, Velodyne bijvoorbeeld, een subwooferbouwer. Beste Arjen, Wat prachtig, toch: je bouwt een servo systeem in, en vanaf dat moment gelden er heel andere natuurwetten! De intermodulatievervorming van units die onder hun eigenresonantiefrequentie werken best Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 (...) Maar er zijn meer merken die servo's gebruiken, Velodyne bijvoorbeeld, een subwooferbouwer. Beste Arjen, Wat prachtig, toch: je bouwt een servo systeem in, en vanaf dat moment gelden er heel andere natuurwetten! De intermodulatievervorming van units die onder hun eigenresonantiefrequentie werken best Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 Je weet precies wat zo'n servo doet en het is erg flauw om het zo minachtend op te schrijven terwijl je weet dat het veel meer doet, maar wellicht steekt het een beetje dat je niet zoveel snapt van de technische implementatie, het is namelijk een iets andere tak van sport voor een traditionele speakerbouwer. Maargoed, ik zal even de werking van een servo quoten, hierin staat precies wat het doet en wat de voordelen zijn, met name een aanzienlijke reductie in vervorming en een bijna ongelimiteerde dempingsfactor. In order to convey the bass frequencies accurately, a woofer has to move extremely forcefully in the air load of the room. This necessitates a large, strong (and therefore heavy) woofer cone. When you have a high-impact, low-bass signal that starts and stops suddenly (for example a tympani), the inertia of the woofer cone makes it slow to start moving, and then after it is moving, its momentum makes it continue to move after the signal has stopped. Most loudspeakers rely on the amplifier to supply sufficient power to make the woofer cone start moving, and its damping factor to stop the cone after the signal stops. However, this does not totally fix the problem. The sonic result is overhang, bloat, lack of tautness and definition, and a blurring of dynamic impact. The solution for this is the Genesis Servo-Bass System. The concept is an easy one to understand. An accelerometer mounted to the woofer voice-coil is used to constantly monitor the motion of the woofer cone. A comparison circuit instantly compares the motion to the input signal, identifies any deviation, and instantaneously applies a corrective signal to compensate for any deviation between the input and the woofer - correcting for both the inertia and the inherent non-linearity of the woofer. With the servo system, the circuit senses that the woofer is not moving as fast as it should, and it instantaneously applies more current to make it move faster. When the signal stops, it predicts that the woofer will continue to move when it shouldn't be and applies a counter-signal to stop the woofer faster and more effectively than an open loop woofer could possibly respond. Thus, the servo-drive reduces distortion and improves transient response by making the woofer seem massless. Typical non-servo woofer systems have distortion levels that exceed 10% at even moderate levels. The Genesis servo bass system reduces this distortion to below one percent at almost any output level. The system also drives the woofer to constant acceleration, which makes the frequency response of the woofer anechoically flat to the lowest frequencies. Very few loudspeakers use servo drives, either because most designers think that it is too difficult to design, too expensive, or because of the extraordinary demands a servo system makes on the amplifier and the transducer. It demands an extremely powerful and current-capable amplifier, and a tremendously strong transducer. The system in totality is also not easy to design. However, the Chief Scientist of Genesis, Arnie Nudell, first introduced the servo system in the legendary Infinity Servo Statik One in 1968 and has been constantly refining it. The result is a reliable system that delivers "floorshakingly-musical bass". bron: http://www.genesisloudspeakers.com/ Maar er zijn meer merken die servo's gebruiken, Velodyne bijvoorbeeld, een subwooferbouwer. en hoe weet jij dat dat klopt wat hier staat. omdat zij het schrijven? ik kan je ook een prachtig verhaal laten zien over de reden dat de van de hul "magnum"een geweldige speaker kabel is. echt prachtig beschreven met theorie die klopt. echter klinkt het als dikke str........ ze hebben nogal wat te winnen met een mooi verhaal begrijp je , niet echt onafhankelijk. zelfde dat de zuivel industrie het voedingscentrum sponsort. melk is wel lekker hoor maar echt niet zo enorm gezond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 en hoe weet jij dat dat klopt wat hier staat. omdat zij het schrijven?ik kan je ook een prachtig verhaal laten zien over de reden dat de van de hul "magnum"een geweldige speaker kabel is. echt prachtig beschreven met theorie die klopt. echter klinkt het als dikke str........ ze hebben nogal wat te winnen met een mooi verhaal begrijp je , niet echt onafhankelijk. zelfde dat de zuivel industrie het voedingscentrum sponsort. melk is wel lekker hoor maar echt niet zo enorm gezond. Eerlijk gezegd interesseert het me geen drol wat ze zeggen en of het wel of niet waar is wat ze roepen. Min of meer geldt dat hetzelfde voor wat Klaas allemaal zegt. Ik ageer erg tegen mensen die (met wellicht verborgen commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 en hoe weet jij dat dat klopt wat hier staat. omdat zij het schrijven? ik kan je ook een prachtig verhaal laten zien over de reden dat de van de hul "magnum"een geweldige speaker kabel is. echt prachtig beschreven met theorie die klopt. echter klinkt het als dikke str........ ze hebben nogal wat te winnen met een mooi verhaal begrijp je , niet echt onafhankelijk. zelfde dat de zuivel industrie het voedingscentrum sponsort. melk is wel lekker hoor maar echt niet zo enorm gezond. Eerlijk gezegd interesseert het me geen drol wat ze zeggen en of het wel of niet waar is wat ze roepen. Min of meer geldt dat hetzelfde voor wat Klaas allemaal zegt. Ik ageer erg tegen mensen die (met wellicht verborgen commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Eh... sorry, hoor... maarre... ik zou nog even terug willen komen op mijn laatste twee postings. Ik... eh... liet me weer even te veel g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Eh... sorry, hoor... maarre... ik zou nog even terug willen komen op mijn laatste twee postings.Ik... eh... liet me weer even te veel g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Eh... sorry, hoor... maarre... ik zou nog even terug willen komen op mijn laatste twee postings.Ik... eh... liet me weer even te veel g Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 13 november 2007 Report Share Posted 13 november 2007 Beste m44, Vooral bij knock-outs is het zaliger te geven dan te ontvangen. Dat jij zo veel ervaring hebt met eindstoten verbaast me helemaal niks, m44. Houd je dekking dan ook beter gesloten! Hear doe je dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 13 november 2007 Report Share Posted 13 november 2007 Ik ben alleen ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
caramba65 Posted 17 november 2007 Author Report Share Posted 17 november 2007 Bedankt voor de reacties tot zover. Over Tannoy, hierbij zie je met regelmaat dat ze zo'n supertweeter toepassen. Is dat het gevolg van te weing hoog ? In principe vergal je daarmee toch ook de eigenschappen van een puntbron (dualconcentric), of zie ik dat verkeerd ? Gr. Roland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now