Henk&audio Posted 2 januari 2002 Report Share Posted 2 januari 2002 Ik ben van plan om een draaitafel aan te schaffen waar ik in mijn jeugd (lang geleden)slechts van kon dromen. Mij is een Thorens TD 160 en een type 126, beide met SME-arm aangeboden. De 126 spreekt mij het meest aan, maar algemeen wordt beweerd dat de TD160 beter is. Kunnen jullie mij adviseren: welke klinkt beter, is mechanisch beter, betrouwbaarder, vervangende onderdelen te koop, etc. Helaas heb geen van beide nog kunnen beluisteren. Wie helpt mij uit dit dilemma?? Groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 2 januari 2002 Report Share Posted 2 januari 2002 Tja, lastige vraag. De TD126 was in mijn ogen destijds het luxe broertje van de TD110/TD115 reeks! En die modellen had Thorens beter niet kunnen bouwen. De TD126 heeft nogal wat electronica, hoewel dat dankzij de SME-arm een stukje minder wordt (geen electronische afslag en lift meer en wat minder knopjes) De TD126 heeft, net als de TD110/TD115 een servo geregelde DC motor met 72-polige tachogenerator. De snelheid (3) wordt electronisch geregeld. Al deze snufje heeft de TD160 (is het een MKII?) allemaal niet. Dus gewoon een 16-polige synchroonmotor, onafhankelijk afgeveerd subchassis en niet kapot te krijgen! Welke arm zit er op beide draaitafels, een SME 3009 II, een 3009 III, een 3009R of een 3009 III S? De TD160 MKII/SME 3009 III S kostte destijds F1048,- en de TD126 MK III/SME 3009 III S kostte F1798,-. Gezien de prijs en de betere specificaties (rumble en wow&flutter waarden) zou je dus voor de TD126 kunnen kiezen. Persoonlijk koos ik voor (mechanische)betrouwbaarheid en nam een TD160 (bijvoorkeur een MKII, die ik zelf ook nog bezit trouwens) Verkeerd de TD126 in een perfecte staat? Tja lastig hoor, maar goed, ik hoop dat ik je iets verder heb geholpen! Succes met je keuze en wellicht kan Haudio (of andere kenner) nog wat meer vertellen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 2 januari 2002 Author Report Share Posted 2 januari 2002 Hallo Audiopaul, Zeer veel dank voor je antwoord. Rationeel weet ik dat de 160 de meer verstandige keuze is. Hoewel, je geeft aan dat de meetwaarden van de 126 beter zijn.... De 126 betreft een MKIII met een 3009S arm (en een Yamaha MC9-element). De 160 is een MKII met een 3009MKIII-arm (zonder element). Ik heb veel lovende berichten gehoord over het Benz Micro -element. Wat maakt de 160MKII eigenlijk beter dan een MKIII? Wat is het verschil? Ken jij de noemde elementen? groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk&audio Posted 2 januari 2002 Author Report Share Posted 2 januari 2002 Hallo Audiopaul, Zeer veel dank voor je antwoord. Rationeel weet ik dat de 160 de meer verstandige keuze is. Hoewel, je geeft aan dat de meetwaarden van de 126 beter zijn.... De 126 betreft een MKIII met een 3009S arm (en een Yamaha MC9-element). De 160 is een MKII met een 3009MKIII-arm (zonder element). Ik heb veel lovende berichten gehoord over het Benz Micro -element. Wat maakt de 160MKII eigenlijk beter dan een MKIII? Wat is het verschil? Ken jij de noemde elementen? groeten Henk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 januari 2002 Report Share Posted 3 januari 2002 Beste Henk, Hierbij een afbeelding van m'n, inmiddels naar de werkkamer verhuisde, TD160 MKII. Op deze draaitafel zit een TP16 MKIII-arm en een Benz Micro MC Gold element. Bedoel je het verschil tussen een TD160 MKII en MKIII? Niet zo heel veel, alleen dat de latere Thorens-armen toch weer iets "minder" zijn dan de TP16 MKIII. Althans, wat ik heb gehoord, ik weet het niet uit ervaring. Het Yamaha-element ken ik niet, maar Micro Benz wel en dan in het bijzonder de MC Gold. Overigens zit in de draaitafel in m'n hoofdset een Goldring Eroica LX. Deze zit in ongeveer dezelfde prijsklasse als de MC Gold, maar klinkt iets rustiger! Daarentegen vind ik de MC Gold wat strakker in het laag! 't Is maar net wat je verkiest, beide elementen zijn zeer goed! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henk Posted 3 januari 2002 Report Share Posted 3 januari 2002 Hallo Audiopaul, Ik heb minder goede ervaringen met de Benz Micro Gold in een Rega Planar 3 draaitafel terwijl ik er wel van overtuigd ben dat het een goed element is. Heb je ook ervaring met de door jou genoemde Goldring in combinatie met de Planar 3 (of andere goede combinaties). Het probleem met het kiezen van het beste element voor mij is dat je niet veel kunt uitproberen en testen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 januari 2002 Report Share Posted 3 januari 2002 Henk, Ik heb alleen luister-ervaring met de MC Gold in de Thorens, niet in andere draaitafels. Ik kan je daar dus niks zinnigs over melden! Wel weet ik dat de TP16 MKIII van m'n Thorens een uitstekende arm is, die de MC Gold prima tot z'n recht laat komen, mits goed afgesteld uiteraard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts