Jump to content

Triangle Genese Quartet luidspreker

VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Bij deze wil ik de volgende luidspreker onder de aandacht brengen:

Triangle Genese Quartet luidspreker

trianglegenesequartetdr4.jpg

In het echt is ie nog mooier dan op de foto en de afwerking is werkelijk subliem.

De kans was zeer groot, dat deze door mij gekocht zouden worden, ware het niet dat de grandioze aanbieding van de Dali Helicon 400 zijn pad doorkruiste.

Het geluidsbeeld van de Triangle Genese Quartet luidspreker toont veel overeenkomsten met de Dali Helicon 400 en de kwaliteit is m.i.z. niet zo heel veel minder dan de Dali Helicon 400 en dit is een prestatie op zich als men weet dat de Triangles nieuw 2.600 p/paar kosten en de Dali,s 4.600 p/paar.

De Triangle is te typeren als een helder en zeer fris klinkende speaker met een mooi groot open stereobeeld. Speelt t.o.v. de Dali iets meer naar voren (wat minder laidback) wat met name bij stemmen tot uitdrukking komt. Zowel de Dali als de Triangle laten zeer goed alle details horen,

zonder dat e.e.a ten kosten gaat van de musicaliteit (warmte). De Dali,s hebben m.i.z. wat meer bite/attack in het laag en midlaag en klinken strakker. Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat deze verschillen niet groot zijn en bij de Triangle wellicht nog wat winst te behalen is met een betere plaatsing en andere versterker. De Triangles heb ik n.l. gehoord op een 2 x 15 Watt buizen-Amp en

er was sprake van een houten vloer in de luisterruimte.

Het blijft uiteraard een kwestie van smaak, sommigen zullen de Triangle wellicht

Het blijft uiteraard een kwestie van smaak, sommigen zullen de Triangle wellicht "to brite" vinden klinken en anderen zoals ik kunnen deze heldere karakter (wat oplopend hoog?) wel waarderen.

Zou dit niet eerder wijzen op wat minder vervorming in mid-hoog en hoog ?

Of juist meer.. :o

toch niet als wordt opgemerkt dat stemmen beter tot hun recht komen.......... :huh:

Jawel hoor, wat niet kan. Ik maak tijdens de mastering van een aantal (vaak pop / hip hop / rock) producties wel eens gebruik van een tape-emulator welke niets anders doet dan vervorming

name='PD' date='6 Nov 2007, 18:18:42' post='298289'

En dan is er dus een kans dat in de oren van 'audiofielen' dit 'beter' klinkt..

:D

Dit is inderdaad niet uit te sluiten, maar gezien de tweeter een hoorntje is zou het zeer wel mogelijk zijn dat hier beduidend minder vervorming optreedt.

B)

Dat ziet er idd verdomd mooi uit! Heeft hij alleen een baspoort aan de voorkant of ook aan de achterkant?

Wellicht komen we hem vaker tegen?

Greetz,

Lestat

Baspoort zit alleen aan de voorkant.

zie:

http://www.triangle-fr.com/WD100AWP/WD100A...SYNC_1525027455

Het feit dat de baspoort alleen aan de voorkant zit, wel niet zeggen,

dat de speakers maar dicht tegen de muur geplaatst kunnen worden.

Veelal zijn ook deze speakers erbij gebaat om wat v/d muur af te staan

(minimaal 50 cm ??)

name='PD' date='6 Nov 2007, 18:18:42' post='298289'

En dan is er dus een kans dat in de oren van 'audiofielen' dit 'beter' klinkt..

:D

Dit is inderdaad niet uit te sluiten, maar gezien de tweeter een hoorntje is zou het zeer wel mogelijk zijn dat hier beduidend minder vervorming optreedt.

B)

Er is gewoon sprake v/e dome-tweeter in een trechter gevormde behuizing geplaatst.

Veelal zijn ook deze speakers erbij gebaat om wat v/d muur af te staan

(minimaal 50 cm ??)

Een waar woord! Gelukkig staan ze bij mij thuis minimaal 50 cm van de achter/ en zijwanden. Vooral makkelijk om ook eens te wisselen met speakers.

Greetz,

Lestat

Het blijft uiteraard een kwestie van smaak, sommigen zullen de Triangle wellicht "to brite" vinden klinken en anderen zoals ik kunnen deze heldere karakter (wat oplopend hoog?) wel waarderen.

Zou dit niet eerder wijzen op wat minder vervorming in mid-hoog en hoog ?

Of juist meer.. :o

Is niet relevant, immers speakers moet je luisteren, en ze bevallen wel of bevallen niet.

M.i.z. is dit gewoon een kwestie van filteren en loopt het hoog wellicht qua frequentie karakteristiek

iets omhoog. Of wellicht klinkt e.e.a helderder vanwege een goed/breed afstraalgedrag.

Is m.i.z ook een kwestie van filosofie en/of bewuste keuze v/d fabrikant om een bepaalde "klank"

te verkrijgen en dit is nu juist zo leuk en interessant omdat alle fabrikanten hier een eigen

invulling aangeven, ook al zijn de verschillen juist zeer subtiel.

Gelukkig maar, anders klonken alle speakers als eenheidsworsten !

Je moet eens weten hoeveel fabrikanten kleinere luidsprekers/monitoren een oppepper

geven rond de 60HZ (oplopend frequentie-karakteristiek van +??DB) om zo de indruk

te geven alsof het laag dieper doorloopt.

Dit hoeft op zich geen diskwalificatie of nadeel te betekenen, wellicht kan dit positief uitpakken

en juist als mooier wordt ervaren.

Kortom onze smaak hoeft geen gelijke tred te houden met z.g.n ideale specs zoals een

kaarsrechte frequentiekarakteristiek van speakers. Qua keuze prefeleert toch altijd je eigen smaak !