Jump to content

Plaat smeren?

spido
 Share

Recommended Posts

Hier nog een (voor hear nieuwe) accessoire die ik al een paar jaar met succes gebruik: een microscoop met opvallend licht. Gebruik ik bij het reinigen van een groef! Je kent dat wellicht wel: je koopt een op het oog mooi stukje vinyl, blijkt er thuis bij het afspelen een paar forse tikken in te zitten, terwijl er toch geen kras te zien is. Ook met je vingers voel je niets. Rara.

Mijn ervaring is vaak dat het dan gaat om een minuscuul stukje vuil (of soms ook een beestje) dat zich in een of twee groeven heeft genesteld. Onder de microscoop perfect te traceren en met een houten micro-tandenstoker altijd weg te krijgen na enig duwen.

Heb ook een keer een plaat gehad waarbij de naald in een groef bleef hangen. Onder microscoop bleek waarom: het 'vinyldammetje' tussen twee groeven was plaatselijk al bijzonder dun en door gebruik geheel doorgesleten.

Een andere ervaring is dat ogenschijnlijke krassen soms ook 'vetsporen' zijn (kaarsenvet?). Met de minitanderstoker is dat 'vet' dan perfect uit de groeven te verwijderen. Weg tikken.

CVE http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...1032&st=240

Vervuilde LP's vormen een probleem. Vooral voor mensen die droog afspelen.

Gelukkig zijn er voor hen allerlei platenwasmachines en andere schoonmaakartikelen verzonnen.

Maar wat doen we met platen die eigenlijk niet meer fasoenlijk afgespeeld k

Mijn vraag is nu: zou kruipolie ook bruikbaar kunnen zijn voor LP's?

Of zou het meer kwaad doen dan goed?

Voor het afspelen zal het wel gaan, maar kruipolie bestaat uit meer dan alleen 'olie', geen idee wat de andere bestanddelen doen.

Vetten en olien op PVC leveren zeer vaak 'weekmakermigratie' op. De weekmakers verplaatsen zich meer naar het oppervlak van de PVC en treden naar buiten. Een beetje osmose-achtig verschijnsel. Op den duur niet goed voor de plaat, die wordt bros. Weekmakermigratie is ook de voornaamste reden waarom je geen PVC binnenhoezen moet gebruiken.

Het beste schoonmaakmiddel na pure H2O is citrusolie.

Met pure H2O moet je ook oppassen, dat spul heeft de neiging om ionen te ontrekken uit van alles en nog wat. Omdat er niks meer in zit. Ook is WFI (en demi water in mindere mate) wat zuur. De pH van demiwater is dacht ik 6.5 bij 25