Guest Rein! Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Ik ben op zoek naar een goede FM antenne. Als ik het goed heb begrepen dan is een Yagi antenne het mooist. Ik ben tegen een paar antennes aangelopen, de 8 elements Winegard HD6055P & Blake FM8 maar ook de 9 & 13 elements van Antenna Performance Nog geen idee welke ik moet kiezen en een paar vragen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Zijn Yagi antennes inderdaad het mooist? Voegen 9 en 13 elements antennes nog wat toe t.o.v. kleinere varianten? Sommige antennes zijn 300ohm, dit is voor mijn tuner geen probleem. Welke kabels gebruik je hier voor? Wat is beter 300ohm of 75 ohm? Er wordt gesproken over gain, boom length en turning radius, wat houden deze termen in bij antennes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
crown Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Ik ben op zoek naar een goede FM antenne. Als ik het goed heb begrepen dan is een Yagi antenne het mooist. Ik ben tegen een paar antennes aangelopen, de 8 elements Winegard HD6055P & Blake FM8 maar ook de 9 & 13 elements van Antenna Performance Nog geen idee welke ik moet kiezen en een paar vragen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Zijn Yagi antennes inderdaad het mooist? Voegen 9 en 13 elements antennes nog wat toe t.o.v. kleinere varianten? Sommige antennes zijn 300ohm, dit is voor mijn tuner geen probleem. Welke kabels gebruik je hier voor? Wat is beter 300ohm of 75 ohm? Er wordt gesproken over gain, boom length en turning radius, wat houden deze termen in bij antennes? Een heel goeie kabel is de RG-59 (0,70 eurocent de meter) dit moet wel degelijk op de kabel vermeld staan anders niet kopen! Crown Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Dat soort antennes moet je wel kunnen richten. Ik zou gewoon een "spriet"antenne doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
huub Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 ben ook op zoek.welke spriet atene bedoel je dan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 http://www.magnumdynalab.com/fmantennas-overview.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Dat soort antennes moet je wel kunnen richten. Ik zou gewoon een "spriet"antenne doen. Moet ik daaruit concluderen dat jij niet kan richten? Ik heb hier in principe genoeg ruimte voor op een plat dak. Dan lijkt mij een Yagi een betere oplossing dan een spriet. Meningen hierover zijn welkom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Tja, mijn tuner hangt aan de kabel. Heb geen antennen op dak nodig. Kijk, ik denk dat het belangrijk is wat je van jou tuner verwacht. Ik verwacht er geen hi-end dingen van. Locale omroep, nieuws etc. Maar als je hogere eisen steld, kan een richtantenne betere resultaten geven dan een spriet. Maar dan moet je hem wel kunnen richten tenzij er een steunzender ergens in de "buurt" is die alles doorgeeft en daar vast op ingesteld kan staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
crown Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Dit moet mij toch van het hart is bij julli de tunerklank ook zo mottig het verschil tussen cd en tuner is groot zelfs mp3 op de pc is stukken beter die tuner klinkt dof en leeg(Rotel-rt725) de enige zender met een goeie klank is radio21 uit Wallonie de BRT'S zijn erbarmelijk of heb ik het mis! Crown Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 de luxman zit op de kabel en mijn jvc setje in mijn rommel hok heb ik op een auto antenne aangesloten ( van de sloop) en verbluffend goed resultaat ............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sietse Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Dit moet mij toch van het hart is bij julli de tunerklank ook zo mottig het verschil tussen cd en tuner is groot zelfs mp3 op de pc is stukken beter die tuner klinkt dof en leeg(Rotel-rt725) de enige zender met een goeie klank is radio21 uit Wallonie de BRT'S zijn erbarmelijk of heb ik het mis! Crown Geen last van. Heb een Denon tuner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 is bij julli de tunerklank ook zo mottig het verschil tussen cd en tuner is groot zelfs mp3 op de pc is stukken beter Bij ons is er veel niet goed. Plat en doods inderdaad. Maar ook dingen wel goed, zo schijnt Radio 2 soms goed te zijn, maar dat luister in nooit. Radio 4 vind ik zelfs erg goed. Ook de lokale zenders zijn niet slecht. Van de duitse zenders die ik hier ontvang is NDR Kultur ook erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Ik ben op zoek naar een goede FM antenne. Als ik het goed heb begrepen dan is een Yagi antenne het mooist. Er wordt gesproken over gain, boom length en turning radius, wat houden deze termen in bij antennes? Hoi Rein!, Leuke vraag, er is m.i. g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Dag Jack, Dank je voor je uitgebreide antwoord. Ik woon ongeveer 60km van zowel de Nederlandse als de Duitse zendmast, deze verhouden zich in een hoek van ongeveer 110 graden van elkaar. Een rotor is dus noodzakelijk. Ik wil de antenne op 3 meter hoogte vrij van huizen e.d. plaatsen. Hoger wil ik niet gaan omdat ik het dan storende voor de omgeving vind. Zou dit kunnen? Zou de conrad 7 elements dat ook kunnen? Trouwens onderstaand plaatje is met mijn boerenverstand horizontaal geplaatst, verticaal zou hij over de lengte -as toch 90 graden moeten draaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 Hoi Rein, Hou er wel rekening mee dat het signaal in Nederland verticaal gepolariseerd is. Je antenne moet dus met zijn pootjes verticaal komen anders kun je een Yagi optuigen wat je wilt, je hebt er dan niet veel aan. Hoe het in Duitsland is weet ik niet. Verder idd koop goede antenne coax. Dat is iig coax met geschuimde PE isolatie. Goede SATV-downstreamkabel van de schotelboer is ook prima. Dat eerder genoemde RG59 is wel 75 ohm coax maar heeft vaak veel meer demping ( = verlies). Ter aanvulling: Gain is versterking tov een standaard dipool. En koop je hem alleen voor de FM band, koop dan ook specifiek een antenne daarvoor en geen combi met de VHF TV band zoals deze b.v. http://www.winegarddirect.com/viewitem.asp?p=HD-6000 De tip van Jack mbt insmeren met vaseline is idd noodzaak. Maar mijn ervaring is dat dat niet lang stand houdt. Aflakken van de contacten met celuloselak/vernis houdt beter/langer. Nog beter is goed insmeren met siliconenkit, wel eerst goed vetvrij maken dan. Ook het doosje aan de antenne goed afdichten met siliconenkit helpt stukken voor langer luisterplezier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 november 2007 Report Share Posted 3 november 2007 De tip van Jack mbt insmeren met vaseline is idd noodzaak. Maar mijn ervaring is dat dat niet lang stand houdt. Aflakken van de contacten met celuloselak/vernis houdt beter/langer. Nog beter is goed insmeren met siliconenkit, wel eerst goed vetvrij maken dan. Ook het doosje aan de antenne goed afdichten met siliconenkit helpt stukken voor langer luisterplezier. Da 's een mooie aanvulling Peter, mijn ervaring is dat nu het insmeren van alle bouten, schroeven, beugels etc van en rondom de antenne met vasoline dat je het jaren later weer vaak moeiteloos los draaidt, handig als je gaat verhuizen of een andere antenne wil plaatsen. Echter de coaxaansluiting in de antenne, waar 9 van de 10 x een impedantietrafo zit om het van 75ohm naar 300ohm te transformeren kun je idd beter aflakken tegen weersinvloeden, je kunt nog een stap verder gaan door de coax niet alleen te schroeven maar ook met een kloddertje soldeer vast te zetten en daarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Vergeet ook niet de antennemast met een paar RVS tuidraden (4/3 of 8/6) vast te zetten, zo'n 7 of 9 elements antenne vangt een hoop wind, bij storm altijd met kop in de wind draaien. Succes, Jack Bij een lange 7 elements moet dat zeker. Die vangen idd erg veel wind. Toen ik nog in Rotterdam woonde had ik een 4 elements en daarbij was het niet nodig. Met die 4 elements kon ik 's-zomers af en toe prima genieten van de WDR in stereo zonder een spatje ruis. Ohw ja, haal bij onweer en als je op vakantie gaat ALTIJD de antenne uit je tuner en leg de kabel ver weg van je set. Mij is het nooit overkomen maar bij de buren is een keer de hele set naar de eeuwige jachtvelden gegaan door blikseminslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 De publieke, en ook veel commerciele, zenders in Nederland zijn meestal verticaal gepolariseerd. Tegenwoordig wordt er ook vaker over gegaan op circulaire polarisatie. Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat de meeste FM antennes die je op de daken ziet staan zuist horizontaal zijn geplaatst. Let er bij vertikale plaatsing van een antenne overigens wel op dat je dan of een kuststof antennemast gebruikt, of de antenne op een (lange) zijdrager monteert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 Dat is wel een goeie Zee, was ik helemaal vergeten van die zijmast. Mijn ervaring stamt nog uit eind jaren '70 toen het signaal nog horizontaal gepolariseerd was. Eigenlijk ben je dan beter af met 2 antennes naast elkaar voor de balans en windbelasting, heb je ook 3 dB winst. Maar dan heb je weer een combiner nodig en die heb ik niet kant en klaar gezien in de handel voor de FM band. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 november 2007 Report Share Posted 4 november 2007 De publieke, en ook veel commerciele, zenders in Nederland zijn meestal verticaal gepolariseerd. Tegenwoordig wordt er ook vaker over gegaan op circulaire polarisatie. Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat de meeste FM antennes die je op de daken ziet staan zuist horizontaal zijn geplaatst. Let er bij vertikale plaatsing van een antenne overigens wel op dat je dan of een kuststof antennemast gebruikt, of de antenne op een (lange) zijdrager monteert. Weer zo'n goeie tip! mijn laatste kunstof "mast" was een pvc pijp van ik dacht 40mm, hierin een pijp 32mm ingelijmd en hierin een stuk van een bezemsteel 2 doppen erop lijmen en klaar (gewoon ff bij de bouwmarkt kijken welke PVC afvoerbuizen in elkaar passen) Meestal heb je 1..... hooguit 1,5 meter nodig .... alleen dat stuk op de rotor waar de antenne aan komt hoeft kunstof te zijn......dus wat optisch in het verlengde zit van je antenne.. voor de rest kun je gewoon staal gebruiken. Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 5 november 2007 Report Share Posted 5 november 2007 Nou, er zijn al heel wat goede tips gegeven. Om ook een duit in het zakje te doen. Een Yagi antenne is inderdaad het mooist. Een 8-elements is een hele goede optie. Ik probeer zelf een draaibare 8-elements Fuba in leven te houden en heb ook nog een 14-elements Stolle als reserve in de kast liggen (als een goede fles wijn voor de oude dag, maar ik mag wel opschieten want straks is alles digitaal). Dat de meeste van die antennes nog horizontaal staan opgesteld is niet vreemd, want met zo'n antenne ga je natuurlijk niet naar de Nederlandse zenders (en al helemaal niet naar de commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Er zijn inderdaad al veel goede tips langsgekomen. Ik beraad me even, ga mijn vrouw overtuigen van het nut van een groot stuk ijzer bij het huis. Dat kon nog wel eens lastiger worden dan ik op voorhand had gedacht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Ook een antenne ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Ja, ik ben eigenlijk bang dat ik daar niet genoeg bereik mee heb Jitze. Plus een teveel aan negatieve FM effecten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Hier in een uithoek van het land doettie het geweldig, ook in mijn vorige woonstee in het hart van Amsterdam was er niets om over te klagen, lijkt me de moeite om het eens uit te proberen. Hebben we het toch ook over afstanden van tussen de 40 en 50 kilometer gerekend naar de zendmast, en zeker in Amsterdam een overvloed aan reflecties en andere ellende, laagovervliegende alluminium dozen etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Tip: voor een stuk kuststofmast dat je boven de rotor kunt zetten (nogmaals: noodzaak bij verticale polarisatie) kun je het beste een stuk van ene oude windsurfmast afzagen (glasfiber, neem geen koolstogmast want dat geleidt weer). Dit is echt supersterk en zo'n oude mast moet met wat zoeken nog in heel veel garages te vinden zijn. Het 'stacken' van 2 antennes is zeker op de 3m FM band een omslachtig geheel omdat de 2 antennes mininaal 2 lambda (dus ongeveer 6m uit elkaar moeten staan). dit wordt dus een heel grote en zware constructie die ook heel veel wind vangt. Voor die 2-3 dB extra gain kun je dan beter zoeken naar een yagi die op zichzelf veel meer gain geeft. Ik had vroeger een 6 elements zelfbouw yagi die ruim 6 meter lang was. Dit gaf meer gain dan een standaard 8 elements en had ook een kleinere openingshoek. Ik zal kijken of ik het bouwschema nog ergens kan vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts