Jump to content

marantz pm80 klasse a kapot

m44
 Share

Recommended Posts

vandaag bij een vriend op bezoek geweest en daar heb ik wat zelf opgeknapte luidsprekers aangesloten , terwijl ik dat deed zag ik de klasse a schakeling uit staan en toen ik hem indrukte hoorde ik niets anders dan heel zacht muziek en veel gekraak. dat was plotseling zo gekomen zei die en wist niet meer precies of er een directe aanleiding voor was.

echter zet je de klasse a uit dan doet ie het prima.

is dit een teken dat de marantz binnenkort het loodje gaat leggen? ik vond hem qua klank ook wat korrelig.

of is het iets wat een hoogstwaarschijnlijke oorzaak heeft en is wellicht makkelijk te verhelpen.

tsja korrelig

niet schoon alsof het opgebouwd was uit blokjes ipv een mooie sinus golf. de rust was er wat uit. dat ligt niet aan de klasse a of b want zoveel verschil hoor ik niet daartussen.

Ik begrijp uit je bericht dat het apparaat aan stond terwijl je de instelling veranderde (het knopje indrukte).

Uit de gebruiksaanwijzing:

Klasse-A schakelaar (Class A)

Stel de schakelaar in terwijl het apparaat uitgeschakeld staat.

Het duurt vervolgens na aanzetten ook iets langer voor het relais klikt dan in AB stand.

ik zal het hem eens zeggen. maar ik denk dat je die schakelaar aan en uit moet kunnen zetten wanneer je maar wil.

ik zal het hem eens zeggen. maar ik denk dat je die schakelaar aan en uit moet kunnen zetten wanneer je maar wil.

Je kunt de schakelaar best aan en uit zetten wanneer je maar wilt.

Het ligt er maar aan welk resultaat je wenst te krijgen.

Voor een goed resultaat kun je maar het beste de gebruiksaanwijzing volgen.

Eventueel heb ik de tekst uit de gebruiksaanwijzing ook nog wel in wat andere talen...

Ik denk dat je uit de handleiding kunt afleiden dat er een inschakelvertraging op de voeding zit en die ziet ergens de klasseA/AB stand-schakelaar tijdens het inschakelen van de amp? Schakelt zich dan naargelang de positie A/AB aan.

Waarom ie het dan moeilijk doet in jullie geval is mij een raadsel; versleten schakelaar, slecht contact? :confused:

mvg RastaPhil

Dat je de versterker uit moet zetten is inderdaad zo als je overschakeld tussen A en AB en zou het ook maar doen. Je belast dan nemelijk niets in die schakeling en kan er ook geen IC kapot gaan. Als die eruit klapt dan ben je zuur want die zijn moeilijk te krijgen (uit eigen ervaring).

ik denk dat de potmeters voor de klasse A instelling gewoon kapot of verstoft zijn;

dit zijn ook meestal goedkope onderdelen.

Je zou ze moeten vervangen door betere (multi-turn), daarna kun je zelfs uiterst nauwkeurig de bias van de eindversterker instellen!

Op TNT-Audio staat een fantastisch artikel hierover: Put a tiger in your amp!

Maar je moet dan wel het schema hebben en soldeerervaring. Kosten: een paar euro.

Of je laat het doen.