Jump to content

netkabelvraagje

robbie
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

al vaak op het forum geweest, vragen over netkabels, maar een ding heb ik niet gelezen nog kunnen vinden:

wanneer je wilt experimenteren met netkabels kom je (zoals ik) in de problemen wanneer een netkabel vast zit aan het apparaat(Marantz cd10), of wanneer er een nietgeaarde kabel met zo'n achtje aansluiting aan de versterker zit(Denon PMA200R)wat dan???????????????

Greetz and a happy new year.

Rob

Hoi Robbie,

Met zo'n 8je kun je wel iets doen, deze connectors zijn los te krijgen.

De verbinding is echter niet zo goed als bij een eurochassisdeel.

Een gesoldeerd snoer wordt lastiger, dan moet je de draaddoorvoer weghalen (kan meestal zonder schade) en een snoer in de plaats solderen, of hoe hij ook vast zit.

Het hangt van je eigen vaardigheden en de garantie af of je toch een beter netsnoer er op zet.

Overigens kijk ik standaard of op een nieuw apparaat een euro chassisdeel zit, want standaard netsnoeren komen bij mij niet voor cool.gif

Greetinx

Andr

Geplaatst door robbie:

Beste mensen,

al vaak op het forum geweest, vragen over netkabels, maar een ding heb ik niet gelezen nog kunnen vinden:

wanneer je wilt experimenteren met netkabels kom je (zoals ik) in de problemen wanneer een netkabel vast zit aan het apparaat(Marantz cd10), of wanneer er een nietgeaarde kabel met zo'n achtje aansluiting aan de versterker zit(Denon PMA200R)wat dan???????????????

Rob

Hoi Robbie,

Je kunt de kabel intern los maken en vervangen door een betere versie. Hoe je moet aarden weet ik niet. Misschien de aarde aan het chassis verbinden? Ik denk in jouw geval dat het toch niks uitmaakt gezien het type versterker. Komt toch uit Japan?

Ik zou eerder proberen met zo'n KE SNS plug parallel netfiltertje te experimenteren. Eerst de stroom schoon...

Of een andere versterker kopen. Heb je al aan een Mark Levinson 383 ge

ja bedankt Mies........

zucht aan jou heb ik ook niet veel die mark levinson, tja eerst mijn studie!!

Maar zijn er misschien dealers die zoiets voor je kunnen regelen??

en Mies................................

beetje serieus antwoorden ja, ik begin toch ook niet weer over die jamo's van je

Geplaatst door robbie:

ja bedankt Mies........

beetje serieus antwoorden ja, ik begin toch ook niet weer over die jamo's van je

Robbie,

Het meeste was serieus bedoelt. Dat van die kabel is het proberen waard. Ik weet alleen niet of je zo MAG aarden. De KE SNS plug schijnt voor een aantal forummers echt te werken. Ik ga in ieder geval als m'n aparte groep aangesloten is zo'n ding uitproberen. Voor

Het is in de MEESTE gevallen erg moeilijk, zo niet onmogelijk om de netsnoeren van de interlinks te scheiden. De meeste mensen hebben namelijk hun set in een kast oid. staan waarbij de kabels veelal langs dezelfde openingen moeten worden gevoerd.

Of de hele set heeft dermate weinig ruimte aan de achterzijde dat de kabels langs de muur lopen en dus evenwijdig aan elkaar enige invloed op elkander kunnen uitoefenen.

In mijn ogen is de invloed van kabels op elkaar zo klein dat het niet te horen is.

Een interlink is niet voor niets 1 of meerdere keren afgeschermt en aangezien het over afgeschermde netkabels gaat is ook deze afscherming ervoor om storing buiten, maar ook binnen de kabel te houden. Voor speaker kabels geldt dit niet helemaal, omdat deze niet zijn afgeschermt (op enkele na dan) en deze dus meer invloed op de omgeving hebben en de omgeving op de kabels. Persoonlijk vind ik het liggen van kabels op dempers en meer van dat soort fratsen echt te ver gaan. Een stuk hoogpolig tapijt dempt ook en dus ligt een kabel daar net zo goed op.

Verder ben ik WEL van mening dat kabels wel degelijk verschil uitmaken. En ook de polariteit van netkabels maakt verschil.

Ik wil hier niet de hele netkabel gedachte mee op zeep helpen, maar wel aangeven dat bepaalde verschillen echt NIET te merken zijn op 99 van de 100 sets. Verder kan iemand zijn gehele elektrische installatie in huis volledig afschermen en optimaliseren, maar als vervolgens de buurman zijn 3 fase lasapparaat en draaibank gebruikt, dan heb je er nog weinig aan, want de storing zit in het net en dus komt die via het net ook in je audio apparatuur.

En daar zijn dan weer filters voor, maar die zorgens soms weer voor een minder snelle respons van je versterkers en dus blijft het een compromie zoeken tussen hoeveel je eraan kunt/wilt uitgeven en hoe goed je het eindresultaat wilt hebben. Het is NOOIT perfect. Zelfs niet als de muzikant recht voor je staat, want dan fluit er wel een vogel buiten, is hij/zij niet bij stem of is de buurvrouw boos op haar dochtertje.

Kortom zoek het maar uit.

Geplaatst door Edwin Snoek:

Hallo Hear vrienden.   :D

Ik vind het maar onzin die goede netsnoeren.

Ik zie het nut er maar niet van in.   :D  

De groetjes Edwin{ff Speedy pesten hoor}   :D   :D

Pff, die Edwin komt ook maar net kijken.

Niet op letten jongens, Edwin, blijf maar bij je leest (letterlijk :D ).

Greetinx

Andr

Hi guys,

Verschillen tussen een standaard netkabel en een hoogwaardige verbindingskabel van Harmonic Technology, Van den Hul, Siltech of duurdere van NBS of Nirvana zijn goed waarneembaar. Als je deze verschillen niet waarneemt, moet je beslist je oren laten uitspuiten! ;)

Overigens is het wel de combinatie van een aantal onderdelen die het 'm echt doen! M.a.w. alleen

Geplaatst door Audiopaul:

Hi guys,

Als je deze verschillen niet waarneemt, moet je beslist je oren laten uitspuiten!

Of andere kabels kopen! Hut zijn tenslotte net kabels :P

Mies cool.gif

Geplaatst door Ome Henk:

Maar desalnietemin zet je hier een mooie reactie neer Snoekie.

Groetnis, Henk    :D

Je zou bijna gaan zeggen dat Edwin weer eens forum-geil is :D

Greetinx

Andr

Geplaatst door Ruud:

Oh, was dit dus geen uitlok posting   :D    :D    ;)

Nou ehhh Ruud, een ras Rotterdammer als ik kent wel andere woordjes die beter als uitlokken bestempeld kunnen worden.

Ik ken Edwin van een ander forum en zag hem hier toevallig.

Sorry voor het ongemak..... :D

Heb je ook een "verboden" woordenboek?, dan lees ik dat ff voor ik weer iets ergs zeg :rolleyes:

Greetinx

Andr

Geplaatst door robbie:

ja bedankt Mies........

Robbie,

Als je heteens zelf wilt proberen heb ik op m'n site een bouwbeschrijving staan van een paar afgeschermde netsnoeren.

Daarnaast heb ik ook m'n "oude" cdspeler en versterker voorzien van een nieuw snoer met of zonder en IEC euroingang.

Kijk eens op http://www.platenspeler.com onder de rubriek diy (do it yourself).

En ja, er best dealers die dit vor je willen regelen, maar de kosten aan tijd zijn hoger dan die van materiaal dus als je een beetje handig bent kun je net zo goed zelf wat doen.

Maarten

Geplaatst door robbie:

Beste mensen,

Rob

Robbie,

Als je gaat voor een los afgeschermd netsnoer moet je deze altijd volledig bedraden dus op beide stekkers de aarde aansluiten (de afscherming alleen aan de stekker zijde).

Of je aarde intern in het apparaat ook echt aansluit is een tweede:

De IEC euro ingang is voor zover ik ze tot nu toe gevonden heb altijd voorzien van 3 polen dus inclusief aarde. Echter, mijn Marantz versterker en cdspeler zijn wel voorzien van een euro ingang waar ieder geaard netsnoer met IEC stekker inpast, maar Maranz heeft geen aardpin. Indien je apparaat niet geaard was voordat je een euro ingang ging plaatsen, moet je hem ook nu niet aarden. Dus de aarde in het apparaat niet aansluiten (hij is dan nl. dubbel geisoleerd).

Hetzelfde geldt overigens als je een nieuw vast netsnoer gaat aansluiten. Ik zou de aarde dan in het apparaat niet aansluiten.

De kans op het introduceren van brom is best groot.

Maarten

Geplaatst door Ruud:

Heb net even je foto's van je set bekeken en volgens mij loopt het netsnoer van je Wadia toch errug dicht langs je interlinks, of heb je een bepaalde afstand aangehouden?

Wat anderen al gezegd hebben het is wat moeilijk zo niet onmogelijk om de netsnoeren te scheiden van interlinks/luidsprekerkabels.   :(    :(

Hoi Ruud :D

Leuk dat je even hebt gekeken naar m'n set :)

Met dit soort dikke en stugge kabels is de bewegingsvrijheid inderdaad heel beperkt.

Echter, de Yamamura M6000 interlinks zijn goed afgeschermd, evenals het netsnoer, dat niet parallel loopt aan de interlinks maar deze kruist.

Ik hoor ook geen enkele brom.

Liever had ik de kabels anders gelegd, maar dit is toch de meest praktische oplossing.

Ik ben nog bezig met een andere indeling, waardoor ik 100% representatief zal zijn voor m'n eigen stelling.

Greetinx

Andr

Geplaatst door Edwin Snoek:

Waarom zou je dat woord niet mogen zeggen.    :D     :rolleyes:

Op hifi. nl is het heel normaal als je over een diepbruine ANAALoge weergave spreekt.      :D

de groetjes Edwin

Nou bedankt hoor Edwin :D

Bij Hifi.nl moest ik me suf posten om 5 sterren te verzamelen en hier krijg ik ze zomaar eek.gif

Greetinx

Andr