Jump to content

Dempen LS kabels

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Van de week wat aan het experimenteren geweest met het dempen van mijn luidspekerskabels.

Ik heb vanaf ongeveer 8 cm van de speakeraansluiting de volgende 30 cm van een stevig stuk staf voorzien. (met drie tie wrapjes vastgezet) Het was mij namelijk wel eens opgevallen dat de kabel onderaan de speaker met de hand voelbaar trilt.

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van het resultaat. Detailrijkdom is toegenoemen, maar ook de plaatsing -die bij mij toch al goed was- is nog iets strakker omlijnd geworden. Stemmen hebben nu ineens iets meer doortekening. Bekkens klinken losser. Iets wat ik altijd als (een lichte) scherpte omschrijf, maar waarschijnlijk fasefouten zijn, was ook minder geworden

Na dit experiment bedacht ik dat er intern in de kast ook nog wel wat kabel aan trilling bloot staat, dus dat ook maar van een stuk staf voorzien. En ja hoor, hetzelfde effect nog een keer erover heen.

Nu weet ik niet of de stafjes van het door mij gebruikte materiaal moeten zijn. Ik zit wat betreft het gekozen materiaal (Twaron in epoxy) nogal dicht bij het vuur.

Volgens mij moet er ook wel iets te bereiken zijn met hardhouten latjes of evt glas in epoxy. (Vliegerwinkel!)

Misschien iets voor de experimenteerders onder jullie?!

Succes ermee.

Groet,

Leobus

ik voel bij mij de kabels geenszins trillen derhalve zal het effect te verwaarlozen zijn. de kasten van de speakers trillen bij mij ook niet. denk je niet dat het plakken van loodbitumen inde kast je euvel zal kunnen verhelpen.

Best mogelijk dat er nu veel minder kabel in de buurt van je magneten hangt want ik zou me kunnen voorstellen dat als er veel overschot aan kabel bij de sterke magneten hangt, en die dan ook nog es op de maat van t laag gaan trillen er gekke dingen in die kabels gebeuren.

Ben t trouwens wel met m44 eens dat extern je kabels trillen wel vreemd is. intern snap ik t helemaal.

zou t niet zo kunnen zijn dat het laag je handen doen trillen en je denkt dat het de kabels zijn?

ik weet ook niet wat voor speakers je hebt. toch niet merk sigarenkist met hardboard achterkant? Grapje.

Maar nogmaals intern moet alles vast liggen anders gaat t helemaal fout

ik weet ook niet wat voor speakers je hebt. toch niet merk sigarenkist met hardboard achterkant? Grapje.

:huh:

Ik kan me met de kasten van leobus niet veel voorstellen m.b.t. trillingen. Ik heb n.l. zelden stijvere kasten gezien.

En dat trillen van de kabels...??? 'T zou best kunnen, ik ga ook eens wat proberen.

:)

Hallo,

Even wat antwoorden op jullie vragen cq opmerkingen.

Hans geeft het al aan: mijn kasten zijn zeer stijf en van een 6 laags constructie, waarvan twee met Twaron in epoxy, gemaakt. Loodbitumen dragen niet bij aan stijfheid, hoogstens aan massa. Overigens is de constructie niet alleen stijf, maar ook nog eens zwaar.

Toch voelde ik de kabels (zachtjes) trillen.

Binnenin de kast hingen de kabels al op maximale afstand van de magneten; daar zitten ze nu nog, maar wel vast gemaakt aan de staf.

Audiofreak,

Het is een beetje lastig uit te leggen wat de staafjes nou precies zijn. Ik probeer het toch.

Het zijn staafjes epoxy die versterkt zijn met (vrij veel) Twaron in de lengterichting. Voor de (platte) speakerkabels heb ik twee platte staafjes gebruikt, intern in de box ronde staafjes.

Groet,

Leobus