Jump to content

totem staff

helga
 Share

Recommended Posts

Ik heb onlangs totem staff luidsprekers gekocht. Deze zijn nu aangesloten op een Cyrus 2 dmv chord odyssey enkel wire kables. Daarvoor staat een Rotel rcd 855 met audio note kabel. De staff hebben de neiging tot een scherpe slis merk ik, die ik soms in de winkel al eerder meende te horen met Tress kabels. Bij de thuisproef had ik korte kabels en klonk het goed nu zijn ze 7 meter lang.

Het geluid is nu ieler, minder bas en een scherpe slis. Het basisgeluid vond ik zo mooi, transparant, helder.

Wie weet hiervoor een oplossing? Andere kabels, andere versterker?

Het beste wat je kunt doen is gewoon even normale kabels er tussen doen. Geen exoten, gewoon goed klemmende interlinkjes van de lokale elektronikaboer en normale koper luidsprekerkabel van fatsoenlijke dikte. Mocht het dan allemaal toch nog slissen dan zou ik pas verder gaan zoeken naar mogelijke andere componenten.

Beste,

Gewoon een van den Hul 122 ertussen , daarbij ontbreekt het tophoog ( waar je nu teveel van hebt) ook het laag wordt wat aangedikt (waar je nu wat te weinig van hebt) daarna kun je aan andere componenten gaan denken.

BV een andere bron of andere versterker.

MvG,

Haudio

Beste,

Gewoon een van den Hul 122 ertussen , daarbij ontbreekt het tophoog ( waar je nu teveel van hebt) ook het laag wordt wat aangedikt (waar je nu wat te weinig van hebt) daarna kun je aan andere componenten gaan denken.

Als bovenstaande waar is: wat een kutkabel...

M.i. zit de scherpe S in het hoge middengebied en zeker niet in het top-hoog.

Hier mijn eeuwige gratis tip: de platte knoop.

1137482185_075d82f674_o.jpg

Wat doet die? Het is nog nooit verklaard, maar het maakt het geheel warmer, natuurlijker.

Is in ieder geval gratis. Het wordt een dure zaak als je 2x7m. moet vervangen.

Ik heb deze knoop in AL mijn kabels.

Als je natuurlijk echt problemen hebt leg je een knoop in je oren...

Maar serieus, het is logisch dat zo'n knoop wat doet, als je een knoop in stroomdraad maakt vliegt het ook sneller in de fik. Gewoon een verhaal van capaciteit en zo. De preciezen kunnen er vast nog meer over vertellen. Ik geloof dat MIT kabels maakt waar gewoon weerstanden in gesoldeerd zitten. Ideaal, maar in mijn ogen geen oplossing voor het probleem.

Waarom niet gewoon terug naar basis kabel en dan van daaruit het probleem isoleren?

Een Duits audio-tijdschrift had naar diverse knopen geluisterd(!)

Alleen de platte knoop had een hoorbare verbetering.

Er viel uiteraard iets te meten, maar dat was niet substantieel, zoals gewoonlijk in onze hobby.

Deze oplossing is gratis, als hij niet werkt kun je alsnog eerst goedkope nieuwe kabels kopen en dan duurdere uitproberen. Misschien ligt het aan de connectoren en niet aan de kabels.

Ik weet niet of winkels 7m. kabels uitlenen, dat kan natuurlijk ook.

Je kunt ook een 47 Ohm weerstandje over je tweeter solderen, een oude truuk, om de versterkerbelasting (onder de Fc van de tweeter) te vergemakkelijken. Maar dan moet je solderen, en een 50 cent weerstandje kopen x2 ...

Ik zou altijd eerst de goedkope oplossingen proberen, maar daarin is iedereen natuurlijk vrij. Je mag ook eerst dure kabels lenen.

Als je natuurlijk echt problemen hebt leg je een knoop in je oren...

Maar serieus, het is logisch dat zo'n knoop wat doet, als je een knoop in stroomdraad maakt vliegt het ook sneller in de fik. Gewoon een verhaal van capaciteit en zo. De preciezen kunnen er vast nog meer over vertellen. Ik geloof dat MIT kabels maakt waar gewoon weerstanden in gesoldeerd zitten. Ideaal, maar in mijn ogen geen oplossing voor het probleem.

Inderdaad. Als het al iets doet, zo'n knoop, dan is het symptoombestrijding... Not the way to go, i.m.o.

Dan komen we op de werkelijke oorzaak: de versterker controleert de combinatie lange kabel+ luidspreker niet. Ik denk dat die lange kabel van alles oppikt - het is een prachtige antenne. Tel daarbij de lengte van de interne bekabeling bij op. Het komt het tegenkoppelpad van de versterker binnen.

Zoals eerder geopperd lijkt het alsof nu de tweeter vrij kan bewegen op zijn resonantiefrequentie en daaronder. Dit geeft kennelijk die sss-en.

De enige betaalbare oplossing is een weerstand van 47 Ohm over de tweeter solderen. Ik denk dat honderden audiofielen dit al gedaan hebben :blink: De tip komt van Audio & Techniek en staat ook op hun site.

hoi

7 meter ,mijn god staan ze op het balkon of zo :huh:

max 3,5 en niet meer

helaas heb ik ook een probleem met de lengte maar ik zit op 3.18

en dan kan ik ze 1,5 meter de kamer in zetten

met andere woorden zet je set tussen de boxen

dan kun je veel goedkoper andere kabel kopen

maak bv van die 7 meter een set bi wire van 3,5

of korter

gr e

Dan komen we op de werkelijke oorzaak: de versterker controleert de combinatie lange kabel+ luidspreker niet. Ik denk dat die lange kabel van alles oppikt - het is een prachtige antenne. Tel daarbij de lengte van de interne bekabeling bij op. Het komt het tegenkoppelpad van de versterker binnen.

Zoals eerder geopperd lijkt het alsof nu de tweeter vrij kan bewegen op zijn resonantiefrequentie en daaronder. Dit geeft kennelijk die sss-en.

De enige betaalbare oplossing is een weerstand van 47 Ohm over de tweeter solderen. Ik denk dat honderden audiofielen dit al gedaan hebben :blink: De tip komt van Audio & Techniek en staat ook op hun site.

Hoi,

Dat foefje met die weerstand heb ik over nagedacht.

Die scherpte/hardheid heb ik ook en altijd in het hoge middengebied. Altijd gedacht dat de middentoner de oorzaak was.

Tijdens de jubileumdagen bij Audioselectief hierover gesproken met Rick Paap en die vermoedde dat het diffractie was tussen middentoner en tweeter. Tweeter? Diffractie?

Verhip, dacht ik, het zou b

Alsjeblieft.

Heb het even opgezocht. De tip staat hier: http://www.audio.nl/tips.htm

Er wordt gesproken over een weerstand van 47 Ohm, 1 Watt, direct over de tweeter te solderen.

Of de overnamefrequentie iets opschuift weet ik niet, het zal wel ...

Wat wel gebeurt is dat onder de overnamefrequentie de tweeter-impedantie heel laag is, en dan "ziet" de versterker in ieder geval nog die 47 Ohm. Ineens krijgt hij het gemakkelijker en ontstaat er geen oscillatie in het middengebied, juist bij die sss-en.

Maar ja het werkt, A&T vond het destijds onbegrijpelijk dat niet alle ls-fabrikanten dit standaard doen.

Ik denk dat heel veel lezers met handige handen deze tweak met succes uitgevoerd hebben.

dan haal je eigenlijk het gehele karakter weg, en gaat het minder breed klinken. :)

Wabedoellu? :D

Wat kan mij dat nou schelen?

In mijn geval werkt het en als ik er maar gemak van heb.

Dat "hele karakter" zal wel meevallen.

De tweeters zijn 6dB/oktaaf gefilterd. Slap dus.

Stel dat ik op het overnamepunt een piekje had zitten, dan is het daar nu gladgetrokken