Jump to content

24bit cd speler

hmv
 Share

Recommended Posts

Er zijn veel cd spelers te koop die 24 bit d/a omzetting hebben, maar op de cd staat toch echt niet meer dan 16 bit, er moet dus wat bij gerekend worden wat er oorspronkelijk niet was.( en daar voor hadden we al oversampeling ;) )

Is de 24 bitter echt beter dan de 16 bitter?

(niet beginnen met luister maar, graag goed onderbouwen).

(niet beginnen met luister maar, graag goed onderbouwen).

sommige 16 bitters klinken beter dan sommige 24 bitters

sommige 24 bitters klinken beter dan sommige 16 bitters

Dus tja, hoe zou dat dan onderbouwd moeten worden?

;)

Guest tubejack

Lijkt me simpel ..... natuurlijk! b.v. een PCM1738, die gaat to 24bits en heeft geen enkel probleem met de 16 van een CD. :) Terwijl een 16 bits aan het max van zijn of

haar kunnen zit.

Groet,

Jack

Ja, heel mooi zo'n pcm1738, maar dan wel in een sacd speler, waar de 24 bit ook echt word benut, maar in een gewone cd speler?

Nogmaals, er staat maar 16 bit op het plaatje, dat is nu eenmaal de standaard.

24 bit word mijn inziens (voor een gewone cd speler) gebruikt als verkoop praat, 24 "klinkt " meer als 16, meer word snel gezien als beter.

Ik geloof best dat er hele goede 24 bit cd spelers zijn, maar is dat geheel toe te schrijven aan de hoeveelheid bits, het kan vogens mij net zo goed met 16 bitjes :D

( In 1985 was ik 17 en mijn eerste cd speler was een Philips cd 104).

Guest tubejack
Ja, heel mooi zo'n pcm1738, maar dan wel in een sacd speler, waar de 24 bit ook echt word benut, maar in een gewone cd speler?

Nogmaals, er staat maar 16 bit op het plaatje, dat is nu eenmaal de standaard.

Mijn ervaring een PCM1738...... klinkt heel erg mooi met CD :)

Met die 16bits die op de schijf staan heeft hij m.i. geen enkel probleem omdat hij nog lang niet aan zijn maximum kunnen zit.

Een 16bits DA zit w

We hadden ooit iemand (*) op het forum die vast heel goed zou kunnen uitleggen waarom een 24-bits decoder wel of geen nut heeft. Maar die iemand is inmiddels persona non grata. Of hij heeft er gewoon geen zin meer in... <_<

(*) iets met een s en heel veel nullen

• Members

Volgens mij (kom niet met technische vragen, onderbouwen kan ik het niet) hebben we het over een 24 bits resolutie, ofwel een 24 bits benadering. Of het nu zoveel beter is (zal in theorie denk ik wel), geen idee, een echte cd spelerman ben ik niet. Wat mij de laatste tijd wel opvalt, is dat de spelers die werken met een upsampeling naar 24 bits/96 kHz voor mij het meest aangenaam klinken.

Upsampeling naar hogere resoluties kunnen mij niet echt bekoren...

had de 16 bitter niet gewoon door ontwikkeld moeten worden, 24 bit klinkt in mijn oren wat te comercieel( en onzinnig voor een gewone cd speler).

Waarom klinkt 24 bit commercieler dan 16 bit...??

Had je eens in 1985 moeten leven... :rolleyes:

De meeste hear zijn toch wel ouder dan 22...

Ik denk dat het voor de chipontwerpers/bakkers gewoon economisch rendabeler is om DACs te maken die meerdere woorlengten aankunnen. Er zijn per slot van rekening ook toepassingen studio apparatuur en DVD spelers met grotere woordlengen. Een CD fabrikant past gewoon zo'n chippie toe en de marketing afdeling doet er een mooi verhaaltje bij. Dat de extra bits vermoelijk alleen met nullen wordt gevuld die nooit de DAC verlaten verklappen ze niet daarin.

Wellicht dat bij allerlei up/over sampling zaken de extra bitjes gebruikt worden om afrondings fouten te verminderen?

edit Zie dat Werner ook zoiets gepost heeft (met iets meer echte kennis van zaken overigens)

We hadden ooit iemand ...

Vanaf het moment dat een CD-speler oversampling gebruikt (om de reconstructiefiltering deels

in het digitale domein te doen) genereert hij aan de uitgang van dat filter samples met een resolutie die

16 bit ver overstijgt:

Een laagdoorlaatfilter is een interpolator, en wanneer je interpoleert genereer je significante

cijfers na de komma. Zo geeft de lineaire interpolatie van de samplestroom {3,4,...}

een nieuwe stroom {3.0, 3.5, 4.0, ...}

Uit de oversampler komt dus een stroom samples met meer beduidende bits (Sony zat in

1990 al aan 48 bit), en om dit correct naar analoog om te zetten heb je een DAC chip nodig

met een resolutie en lineariteit van meer dan het 16 bit equivalent. (Waarschijnlijk komt Jacco

nu zeggen dat een 16b DAC met correcte dithering ook goed is. Daar staat dan weer tegenover

dat je idealiter een signaal niet meer dan 1 keer dithert, en dat doen ze al in de studio...)

Zo rond 20-22 bit effectief is wel OK.

'24' is een magisch getal. 24 bits resolutie is fysisch quasi onmogelijk (zeker als het

goedkoop moet), maar 24 is wel 16+8 en ook onderdeel van de DVD standaard...

[...]Waarschijnlijk komt Jacco

nu zeggen dat een 16b DAC met correcte dithering ook goed is.

Dat zou ik kunnen zeggen, ja. En dat doe ik dan ook maar :lol:

Het verhaal heeft wel een voorgeschiedenis en die speelt zich al heel wat jaren geleden af. Ik heb daar ooit van gedachten over gewisseld met een digitale-man bij Philips die inmiddels niet meer onder ons is. In den beginne waren er 14 en 16 bits DAC's en die lieten nog wel eens wat steken vallen bij weinig bitjes. Lineariteit zeg maar en daar kwam natuurlijk verbetering in. Meer bits, hogere samplefrequenties etc. Toen de 18 en 20 bitters uitkwamen, waren die natuurlijk beter. En zo is het begonnen.

Nu, vele jaren later en inmiddels heb ik ADC's gezien met 16 bits 100 MHz (!) samplefrequentie of beduidend minder bits en ruim 2 GHz aan fs, zijn we aangeland in een bizarre tijd. technisch is het allemaal niet meer nodig en wordt het als verkoopargument gebruikt. 16 bits is in principe al meer dan wat het menselijk gehoor aan kan (92,6 dB aan dynamisch bereik is veul).

Groet,

Jacco

We hadden ooit iemand (*) op het forum die vast heel goed zou kunnen uitleggen waarom een 24-bits decoder wel of geen nut heeft. Maar die iemand is inmiddels persona non grata. Of hij heeft er gewoon geen zin meer in... <_<

hij is er nog wel maar is ook een dagje ouder geworden.

Ach, 24 bits DAC chips zijn technisch een makkie tegenwoordig. Al halen ze effectief niet meer dan 20 - 22 bits zoals al genoemd.

Kwa fabricage zijn ze niet duurder dan 16 bits, dus economisch bekommeren fabrkanten zich niet meer om 16 bit chips voor audio. 24 bits dac-chips zijn idd niet nodig voor goede CD weergave maar als ze heden ten dage toch standaard geproduveerd worden ga je niet moeilijk doen.

;)

Ssssst!! Geen slapende honden wakker maken!

:D Ik ben hear niet weg te slaan :D

24 bit :D spelers = onzin. Er is geen mogelijkheid informatie te toveren die niet op de CD staat. Maar goed die converters worden nu toch eenmaal gemaakt door IC-fabrikanten (in 1e instantie voor afnemers die SACD spelers bouwen enzo) om geld te verdienen. Het is onzinnig, maar goed als fabrikanten als Krell en consorten erom vraagt dan maken we het toch. Inmiddels had die groep door dat "24 bit" in de smaak valt bij de gewone CD speler consument (en dat die DAC de speler niet noemenswaardiger duurder in productie maakt) dus hoppa we stoppen die erin en hangen er een mooi verhaaltje aan.

:D Vorige keer was ik al weer met een post of 20 weggejorist. Kijken hoe lang het nu gaat duren. :D

ik ga zelfs overstappen op een 16 bit.

philips cd 650 als loopwerk en een zelfbouw dac door iemand die er verstand van heeft