Paulebappie Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 Ik speel nu al enige tijd met mijn Behringer UC en heb hier sinds een jaar alle apparatuur (PC, DVD/CD, TV-decoder) op aangesloten. Eerst gebruikte ik toslink voor de verbindingen en kon deze schakelen via een toslink switch. Een maandje of 2 geleden heb ik alles overgezet naar s/pdif omdat dit veel beter klinkt. Een week of 2 weken geleden heb ik de Behringer omgebouwd/gemod ala Soundevolution (Panasonic FC voor de voedingselko's, Elna Silmic II voor de ontkoppel c's en de smd-opamps vervangen door opa2134). Wat een verschil! Ik ben heel erg blij met het resultaat! Met een goede DAC kan dus erg veel winst gehaald worden in kwaliteit, ik had niet verwacht dat dit zoveel uit kon maken.... Dus ga je verder redeneren, denk even mee. Op dit moment gebruik ik de voorversterker uitsluitend als volumeregelaar, ik schakel met een s/pdif switch. De Behringer UC zit gebalanceerd aangesloten op de voorversterker (Sphinx Project 2 Mk II). Ik lees erg enthousiaste verhalen over de Benchmark DAC1, deze kan ook als voorversterker gebruikt worden (en als hoofdtelefoon versterker) omdat hij volumeregeling heeft. Dus zou ik mijn Sphinx en hoofdtelefoon-versterker (MF X-CanV3) kunnen verkopen en deze inruilen voor een DAC1? Ik ben hier een beetje huiverig voor want erg blij met de Sphinx, maar geluidskwaliteit staat voorop! Wie heeft hier ervaring mee of gebruikt de DAC1 ook als voorversterker? Alle zinnige suggesties zijn welkom. Set: Behringer UC Sphinx Project 2 MKII Nordost Blue Heaven MF A3.2cr eindtrap Nordost Solar Wind Dynaudio Contour 1.1 X-Can V3 met elko mods & Mullard HD 600 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willempie Posted 6 november 2007 Report Share Posted 6 november 2007 http://www.soundevolution.nl/mm/DAC1redesign.pdf Ben hier ook terechtgekomen omdat ik van D/A converters het principe wel snap maar daar bleef het ook bij hier wordt haarfijn uitgelegd waar t allemaal zit en wat t doet vond ik heel interessant en ben weer wat wijzer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 november 2007 Author Report Share Posted 7 november 2007 http://www.soundevolution.nl/mm/DAC1redesign.pdf Ben hier ook terechtgekomen omdat ik van D/A converters het principe wel snap maar daar bleef het ook bij hier wordt haarfijn uitgelegd waar t allemaal zit en wat t doet vond ik heel interessant en ben weer wat wijzer Hoi Willempie, Ze beschrijven het inderdaad uitvoerig, geen mysterieuse upgrades voor een hoge prijs. Als je kunt solderen is het mogelijk om voor een paar tientjes je apparatuur te upgraden. Jammer dat Bas destijds is afgehaakt, ik zie hem nooit meer posten. Ben dus ook erg benieuwd naar de DAC 1 upgrade, hij is uit de doos al erg goed (van horen & lezen, ik heb er geen). Gezien de kwaliteits winst door de Behringer UC modificatie ben ik erg benieuwd naar wat hier nog mogelijk is. Willen de mensen met een Benchmark DAC 1 zich even melden? Dank. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 Heb uitvoerig een DAC1 gehoord van ongeveer een jaar uit. Ik onderschrijf de recensie van Rene van Es op Hifi.nl dat de DAC1 je niet echt in de muziek trekt. Het klinkt klinisch en afstandelijk. De upgrade van Bas zou hiervoor goed werk doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 november 2007 Author Report Share Posted 7 november 2007 Heb uitvoerig een DAC1 gehoord van ongeveer een jaar uit. Ik onderschrijf de recensie van Rene van Es op Hifi.nl dat de DAC1 je niet echt in de muziek trekt. Het klinkt klinisch en afstandelijk. De upgrade van Bas zou hiervoor goed werk doen. Hoi Rein, Heb je hem alleen als DAC gebruikt of ook als voorversterker? Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 Ik heb hem alleen als DAC gebruikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 november 2007 Author Report Share Posted 7 november 2007 Ik heb hem alleen als DAC gebruikt. Ik lees ook net de recentie van Renee van Es, inderdaad niet zo positief. (luchtballon + prik = BOEM) Heeft er iemand ervaring met de gemodificeerde DAC 1? Of wie gebruikt hem ook als voorversterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 Ik ken de Benchmark DAC redelijk goed. Ik vond hem zelf wat aan de dunne kant en inderdaad niet zo erg muzikaal. Wel goed gedetailleerd en clean (wat ikzelf wel een goede eigenschap vind). Met een mooie buizen(voor-/eind-)versterker match je al snel behoorlijk goed, de pre functie vond ik niet bijzonder, meer iets wat je er gratis bijkrijgt, maar de kwaliteit is niet meer dan redelijk (maar ook niet slecht). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 7 november 2007 Author Report Share Posted 7 november 2007 Ik ken de Benchmark DAC redelijk goed. Ik vond hem zelf wat aan de dunne kant en inderdaad niet zo erg muzikaal. Wel goed gedetailleerd en clean (wat ikzelf wel een goede eigenschap vind). Met een mooie buizen(voor-/eind-)versterker match je al snel behoorlijk goed, de pre functie vond ik niet bijzonder, meer iets wat je er gratis bijkrijgt, maar de kwaliteit is niet meer dan redelijk (maar ook niet slecht). Hoi Arjen, Ik zoek een dac voor in de huiskamer en hij hoeft niet zo clean te zijn, integendeel ik verwacht betrokkenheid & muzikaliteit. De rest van m'n set kan goed overweg met detail, daar heb ik de boel op uitgezocht. Nu ben ik bang dat de Benchmark toch niet zo goed zal gaan bevallen omdat deze zo direct & clean kan klinken en dat zal een beetje teveel van het goede worden. Ik weet het, je moet zelf luisteren maar ik probeer alvast een eerste schifting te maken. Wat ik nu al kan lezen uit de recenties is dat hij zonder modificaties hier niet de deur in zal komen, ik moet toch op zoek naar een DAC met wat meer rust. Volgende stap: Wie heeft het verschil gehoord tussen een DAC 1 "out of the box" en een gemodificeerde DAC 1. Ook de Apogee Mini-DAC heeft een regelbare uitgang, iemand hier ervaring mee? En dan ook weer gebruikt als DAC + voorversterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 7 november 2007 Report Share Posted 7 november 2007 ik heb zelf een apogee mini DAC. In princiepe gebruik ik hem als voor versterker en dit bevalt goed. Ik gebruik namelijk de vollume regeling om van het hoge XLR niveau af te zwakken naar normaal uitgangs niveau. Maar of ik hem nu als totaal oplossing voor een voorversterker zou gebruiken? Ik denk het niet want ik heb het gevoel dat bij de hele lage vollumen als de potmeter nog maar een klein stukje van de 0 stand af is de balans niet echt gelijk is tussen beide kanalen. Het is overigens wel mogelijk om de vollume regeling te bypassen. Oja, wel een hoop detail maar nooit echt te helder ofzo groet bart Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 8 november 2007 Author Report Share Posted 8 november 2007 ik heb zelf een apogee mini DAC. In princiepe gebruik ik hem als voor versterker en dit bevalt goed. Ik gebruik namelijk de vollume regeling om van het hoge XLR niveau af te zwakken naar normaal uitgangs niveau. Maar of ik hem nu als totaal oplossing voor een voorversterker zou gebruiken? Ik denk het niet want ik heb het gevoel dat bij de hele lage vollumen als de potmeter nog maar een klein stukje van de 0 stand af is de balans niet echt gelijk is tussen beide kanalen. Het is overigens wel mogelijk om de vollume regeling te bypassen. Oja, wel een hoop detail maar nooit echt te helder ofzo groet bart Goeie tip van die onbalans in de volumeregeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zee Posted 8 november 2007 Report Share Posted 8 november 2007 Ik heb uitgebreide ervaring met de dac-1, zowel standaard als SE gemod. Ik heb nu even geen tijd, maar zal een dezer dagen even een uitgebreide reaktie posten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 9 november 2007 Author Report Share Posted 9 november 2007 Ik heb uitgebreide ervaring met de dac-1, zowel standaard als SE gemod. Ik heb nu even geen tijd, maar zal een dezer dagen even een uitgebreide reaktie posten. Daar zat ik op te wachten, bedankt alvast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartverwaaijen Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 Ik heb trouwens een leuke upgrade voor mijn apogee dac. Een externe accu van batterygeek.com. Stuurt mijn dac ongeveer 20 uur onafgebroken aan en daarna 6 uurtjes opladen. Het lag is naar mijn idee nog een fractie strakker geworden en het hoog nog wat helderder of transperanter of hoe je het ook noemen wilt. Het scheelt in iedergeval wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 21 januari 2008 Report Share Posted 21 januari 2008 Paulebappie: LM4562!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 22 januari 2008 Author Report Share Posted 22 januari 2008 Paulebappie: LM4562!!! Hoi Sander, Die zit er in inmiddels en gaat er niet meer uit! Mooie opamp met strak laag, open midden en hoog zonder scherpte. Het geheel is ook mooi in balans. Klinkt echt beter dan de opa's. Volgende stap: een voeding met LM317 & LM337 voor het analoge gedeelte. Ik heb een Velleman kit besteld omdat ik dan ook een mooi printje krijg voor 9,95 (ex trafo). Maar de levertijd bij Velleman is ver beneden peil, ik wacht al een maand Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
red Posted 20 maart 2008 Report Share Posted 20 maart 2008 http://www.soundevolution.nl/mm/DAC1redesign.pdf Ben hier ook terechtgekomen omdat ik van D/A converters het principe wel snap maar daar bleef het ook bij hier wordt haarfijn uitgelegd waar t allemaal zit en wat t doet vond ik heel interessant en ben weer wat wijzer Voor de lezers van deze thread zou post #70 door 'Victor' op de volgende pagina misschien interessant kunnen zijn: External DAC recommendations please Dit lijkt in contrast te staan met wat Sound Evolution beweert in de gequote brochure: "De Benchmark DAC1 is vanwege zijn FIFO buffer nagenoeg onbe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 22 maart 2008 Report Share Posted 22 maart 2008 http://www.soundevolution.nl/mm/DAC1redesign.pdf Ben hier ook terechtgekomen omdat ik van D/A converters het principe wel snap maar daar bleef het ook bij hier wordt haarfijn uitgelegd waar t allemaal zit en wat t doet vond ik heel interessant en ben weer wat wijzer Voor de lezers van deze thread zou post #70 door 'Victor' op de volgende pagina misschien interessant kunnen zijn: External DAC recommendations please Dit lijkt in contrast te staan met wat Sound Evolution beweert in de gequote brochure: "De Benchmark DAC1 is vanwege zijn FIFO buffer nagenoeg onbe Link to comment Share on other sites More sharing options...
knireis Posted 18 maart 2009 Report Share Posted 18 maart 2009 Ik heb uitgebreide ervaring met de dac-1, zowel standaard als SE gemod. Ik heb nu even geen tijd, maar zal een dezer dagen even een uitgebreide reaktie posten. Je reactie is al weer een tijd geleden en dit topic niet meer actief. Maar toch ben ik erg benieuwd naar je ervaringen tussen de standaard dac 1 en de gemodificeerde. Zou je zo vriendelijk willen zijn hier nog enkele woorden aan te wijden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 19 maart 2009 Author Report Share Posted 19 maart 2009 Ik heb uitgebreide ervaring met de dac-1, zowel standaard als SE gemod. Ik heb nu even geen tijd, maar zal een dezer dagen even een uitgebreide reaktie posten. Je reactie is al weer een tijd geleden en dit topic niet meer actief. Maar toch ben ik erg benieuwd naar je ervaringen tussen de standaard dac 1 en de gemodificeerde. Zou je zo vriendelijk willen zijn hier nog enkele woorden aan te wijden? Klopt Zee, die hadden we nog tegoed Inmiddels is de DEQ2496 voorzien van 3 ALWSR voedingen (http://www.at-view.co.uk/alwsr.htm) en dat bevalt erg goed, volgende upgrade is de direct-out mod van Jan Didden. Groeten Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts