Jump to content

interessant interview met AJ vd Hul

andromedaaudiodesign
 Share

Recommended Posts

Ik heb het hele stuk vannacht met plezier gelezen. Een goede manier om naast slapen de tijd te doden tijdens de griep. Vond met name ook het stuk over speakers interessant. De man formuleert veel dingen die ik denk te horen. Een beetje zoals Geert Wilders het gevoel van veel mensen in de politiek vertolkt... :D:P

Ach, dit is maar audio, dus ik wandel er rustig achteraan.

Je hebt gelijk, was even vergeten dat met de gebruikte samplingfrequentie je een periode hebt van 22us per sample

[Homer mode] Dohhhh[/Homer mode]

Als ik een DAC beschouw waarvan het signaal correct gedithered is geweest ( DR = 10log(3/7 * 2^(2*B)) ), dan kom ik op 92,6 dB als bruikbare ruimte voor een sinus. Maximale frequentie is fs/2 en heb ik een sinus-"slewrate" = 12,8 dB/us. Toch beter dan "A good analog record" ;)

Ach, en eigenlijk moet je kijken naar harde spanningen. Stel ik het amplitude wat uit een cd-speler kom op 3Vpiek, dan is de slewrate = 3*2*pi*22050 = 0,4 V/us.

Groet,

Jacco

dB/us is sowieso een idiote maatstaf in deze context. dB's zijn nl verhoudingen.

6 dB/us betekent een verdubbling van het signaalniveau per us. ???????

;)

Ik heb er ook even over moeten wenkbrauwen. Toch heeft het wel wat. Het geeft een figure of merit voor dynamisch bereik en bandbreedte. Ergens smaakt het naar iets bruikbaars.

Groet,

Jacco