Jump to content

uitleg testen met de zwakste schakel

ezo
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat je zelf heel goed kunt bepalen wat de zwakste schakel in een set is.

Heb je bijvoorbeeld speakers, al dan niet uit de batavierentijd, van de ALDI of het Kruidvat en je gaat daar een set aan hangen van ettelijke duizenden euri, wat zou dan de zwakste schakel zijn.......

Of een hele mooie/goede/dure set met idem speakers en kabels en dan ga je tussen die dure kabels een schakelrelais van

Ach Ezo,

Je bedoelt gewoon dat je als je gaat upgraden, het verstandig is om uit te vinden waar het het meeste effectief is. Wow. Bedankt voor het nieuwe inzicht.

`

hoi

een niets nieuws, alleen zijn er dan mensen die dingen gaan testen buiten de zwakste schakel,

en dan snappen ze met zijn allen niet meer dat ze dan geen verschil horen

gr ezo

Natuurlijk joh, je gaat twee componenten met elkaar vergelijken en als je dan geen verschil hoort, dan ga je net zo lang andere delen van je set vervangen tot je wel een verschil hoort. Zie je nu zelf de stompzinnnigheid van je redenering niet in? Er zou bijvoorbeeld sprake kunnen zijn van geen verschil.

Ik zie het al voor me: je hebt twee interlinks en je hoort geen verschillen. Tsjonge, hoe zou dat nou toch komen? Och, ja er is ergens in de keten een component die zwakker is dan de andere en daardoor hoor je het verschil niet meer tussen de twee kabels. Nou, maar eens even zoeken. Andere CDspeler er in... Hmmm, weer geen verschil. Andere luidsprekerkabels dan? Hmmm nee ook geen verschil. Andere luidsprekers dan maar? Nee, weer geen verschil. Dan moet het de versterker zijn. En ja hoor, als de volmaakt stabiele versterker vervangen wordt door een wat minder stabiele, dan hoor je ineens verschillen tussende kabels. Hoeraaaa, de versterker was de zwakke schakel, die is niet meer dan

Kijk, weer iemand die het begrijpt.

Ik zou natuurlijk onder een pseudoniem een bedrijfje kunnen beginnen die tegen woekerprijzen de zwakste schakel gaat uitzoeken. Dan ga ik eerst langs en probeer heel veel te vertellen, zonder iets zinnigs te zeggen. Als dit werkt, weet ik dat ik met een aufiodiel te maken heb en kan ik mijn strategie bepalen. Ik koop bijvoorbeeld een partij ergens op, bv cd-spelers en die wil ik met veel winst verkopen. Maar die zijn nooit de zwakste schakel. Toch moet ik ze verkopen. Nou, dan maak ik een netsnoer wat ten minste 500 euro per meter kost en bouw daar iets geks in. Dit snoer sluit ik aan op de cd-speler die de klant al heeft en warempel er wordt een verschil waarneembaar. Ja, logisch, want er zit een diode in het netsnoer ;)

Aangetoond is dat het goede netsnoer de ware aard van de cd-speler blootlegt en het is ook logisch dat daar een nieuwe cd-speler moet komen. En die lever ik natuurlijk met korting als er ook een houten volumeknop afgenomen wordt.

Mannuh: stop toch met die onzin...

Groet,

Jacco

Ik denk dat je zelf heel goed kunt bepalen wat de zwakste schakel in een set is.

Heb je bijvoorbeeld speakers, al dan niet uit de batavierentijd, van de ALDI of het Kruidvat en je gaat daar een set aan hangen van ettelijke duizenden euri, wat zou dan de zwakste schakel zijn.......

Of een hele mooie/goede/dure set met idem speakers en kabels en dan ga je tussen die dure kabels een schakelrelais van

[...]

ja je kan natuurlijk twee cd spelers wille uitproberen in de zelfde prijs klasse

die het zelfde klank beeld hebben

dan hoor je ook geen verschil

maar als twee dingen duidelijk anders zouden moeten kunnen klinken

en toch zit er geen verschil in ,is er iets anders in je set wat minder pressteerd

Nee, lieve schat. Dat hoeft helemaal niet. In het geval van cd-spelers is het wat mij betreft een open deur intrappen. Dan kun je gaan zitten zoeken in de rest van je set, maar je zult het echt niet gaan vinden.

Groet,

Jacco

Met een metertje zal je dat idd ook heel moeilijk kunnen vinden Jacco. Ga eens met je oren luisteren ipv met meters. ;)

Mvg. Miracle.

Dan hoor ik zelfs verschil bij dezelfde cd-spelers. Dat stadium ben ik al lang voorbij ;)

Groet,

Jacco

Wie bepaalt wat de zwakste schakel is in een set ?

Gr Hans

dat is in elke set anders <_<

bij mij was het de LSK

maar het kan van alles zijn

proef oder vindelijk vast te stellen

gr e

Tuurlijk is dat in iedere set anders, tuurlijk kan het van alles zijn...maar de mens bepaalt en is daarmee (voor mij) automatisch de zwakste schakel, mijn zwakste schakel hoeft niet de jouwe te zijn...toch ?

Gr Hans

Kijk, weer iemand die het begrijpt.

Groet,

Jacco

Deze "groene vriend" begreep het allang hoor.

Gr Hans

hoi

er zijn ook verschillen in cd spelers :P

maar ik weet niet of de huidige cd spelers van goede kwaliteit ooit de zwakste schakel kunnen worden

er zullen vast wel goedkope dingen zijn die slecht klinken

maar die gebruiken we hier vast niet

en ik heb hier geen ervaring mee

enkele jaren geleden was er zeker verschil.

die spelers kunnen dus wel de zwakste schakel worden

gr e

[...]

uitslag test er zit geen verschil tussen 5 verschillende cd spelers alle cd spelers klinken eender zelfs die van 5000 euri

Fout

de conclusie zou moeten zijn kennenlijk is dit niet de juiste set om cd spelers op te testen de cd spelers zijn hier niet de zwakste schakel

geluids kwaliteit voor deze set blijft dus *

Volgens mij snap jij het verschil tussen een absolute meting en een verschil meting niet en daarmee valt je gehele verhaal in duigen.

ook,al zal 30 jaar een ietsje overdreven zijn,alhoewel(en 3 jaar voor een slechte ook, dat is lang),maar ik doel op de klank,dat weet je toch? ;)

Oh dat. Nee, daar geloof ik niet meer in. Technisch heb ik dat altijd een moeilijk verhaal gevonden om aan te tonen: ik moest altijd heel diep zoeken en heel moeilijk doen voordat er iets tastbaars op tafel lag. En in de praktijk blijkt dat kwalitatieve verschillen te klein zijn. Alleen kwantitatieve verschillen blijven over en die vind ik te triviaal om moeilijk over te gaan doen.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Dit topic is op hififorum naar een achterafrubriek voor onzin verwezen en de schrijver er van in de ban gedaan.

Op de plaatsing hear zijn inmiddels 45 (nu 46) reacties gekomen. Behalve de topicstarter zijn die reacties vooral van jdekkers(7) en joboton(4), beiden moderator op het hififorum.

Is wat daar niet kan goed genoeg voor Hear?

Geen sterke vertoning heren!

Guest Kraus vonBentinck

@ Jacco

Wat je me in een PB schreef had net zo goed gewoon in het topic geplaatst kunnen worden.

Ik begrijp dus niet waarom het niet opgebracht kan worden om gewoon niet te reageren op iets waarover al vele malen, op diverse fora nota bene, overduidelijk de mening is geventileerd.

Juist van iemand die moderator (dat is "verzachter" -van tegenstellingen-) is.

Uitgerekend hear is dat voor Joboton en jou niet de plaats maar het hififorum.

Hoewel ik voor ieders recht ben om te schrijven wat en waar hij maar wil, lijkt me enige bescheidenheid (gemodereerdheid, zo je wil) en terughoudendheid hear op zijn plaats.

Zwijen is goud, nietwaar?

Kraus,

Het valt me vies van je tegen dat je moderatie en persoon niet uit elkaar houdt. Bovendien reageer ik niet veel op ezo, maar op andere mensen. Het valt me ook tegen dat je dat niet ziet. Het komt op mij over dat jij ergens een probleem mee hebt en op deze wijze mij iets in de schoenen wil schuiven. Jammer.

Vwb het ezo-verhaal. Er is aan hem gevraagd om met argumenten te komen en dat deed hij niet. Dat is de enige reden dat ezo een tijdelijke ban heeft gehad. Zo werkt dat nu eenmaal daar en hoe het bovendien ook werkt is dat het onderwerp in de pseudotechnische hoek behoort. Daar staat het nu al een tijdje en er gebeurt niets mee.

Groet,

Jacco

hoi

omdat er weer eens over mij reactie heen gelezen wordt

start ik dan maar een eigen topic.

hopelijk zonder al te veel spam :mad2:

waarom is testen zo moeilijk?

dat komt omdat de uitslag soms misleidend is

hoe komt dit ?

set a

bron heeft een *** geluids kwaliteit

kabel heeft een **** geluids kwaliteit

versterker heeft ***** geluids kwaliteit

kabel heeft een * geluids kwatiteit

speakers heeft een **** geluids kwaliteit

het eind resultaat van deze set is een geluids kwaliteit van *

nu kun je duidelijk zien wat de zwakste schakel is dus vervang je die

maar zo werkt het niet in de praktijk

we gaan cd spelers testen in deze set up

we hebben cd spelers meet geluids kwatiteiten van * / ** / *** / **** / *****

het voltallige pannen gaat zitten luisteren en gaat proberen het verschil te beoordelen tussen de cd spelers

uitslag test er zit geen verschil tussen 5 verschillende cd spelers alle cd spelers klinken eender zelfs die van 5000 euri

Fout

de conclusie zou moeten zijn kennenlijk is dit niet de juiste set om cd spelers op te testen de cd spelers zijn hier niet de zwakste schakel

geluids kwaliteit voor deze set blijft dus *

nu gaan we de speaker kabel vervangen met een *****

resultaat ***

als we nu gaan luisteren zit er in eens wel verschil in de cd spelers

tot ***

daar boven ook weer niet.

als alles ***** zou zijn dan pas kun je van ***** genieten eerder niet!!!!

het probleem van een totaal gelijke set is nog groter!!!!!!!

set B

cd *****

ka *****

ver*****

ka *****

sp *****

in deze set vervangen we de bron voor een hele duren cd speler *******

resultaat *****> conclusie is dan een cd speler van ******* is niet beter dan een van ***** FouT

als je meer ****** wil moet de hele set vervangen worden voor ****** alles dus!!

hier op gaan veel mensen de mist in met testen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

open je ogen en laat je niets wijs maken

elk onderdeel in je set doet mee aan de geluids kwaliteit

in dit verhaal zijn rand verschijselen die ook niet onbelangrijk zijn buiten beschouwing gelaten maar dit maakt het te ingewikkeld

op zoek naar je eigen zwakste schakel dus!!!!!

ezo

hoi

even een voor beeld uit de praktijk

kijk als je test komt er iets uit wat soms afwijkt van je verwachtings patroon

ik had een paar jaar terug een oude versterker die ik wilde vervangen

echt oud!

dus zocht iets nieuws dat werden 2 mono blokken van VM de pa111

kom ik tot de conclusie dat mijn oude versterker net zo goed of bijna net zo goed

klinkt als dat ouwe bakky.

dat vond ik vreemd.

nou had ik ook een extra kabel mee gekregen een speaker kabel van siltech amsterdam , die ik niet gebruikte in de vergelijking want die kon niet aan mijn oude versterker

dat zou dus niet eerlijk zijn in de vergelijking

nou het verschil was er wel maar dat was zo dun dat het bijna niet te herkennen was pas na veel luisteren kon je bepaalde dingen herkennen

maar bijna niets.

op de laatste dag dat die blokken hier stonden heb ik toch nog even die siltech er aan gehangen , toe viel ik van mijn stoeltje dit was het geluid waar ik op had gehoopt maar wat er maar niet uit wilde komen.

ik had dus kennenlijk zitten luisteren naar de beperking van mijn speaker kabel

de gewonen niets aan de hand 2,5mm kabel van 5 euri de meter.

ik had dus geen nieuwe versterker nodig maar nieuwe speaker kabels

van iemand kreeg ik toen een monsterkabel

die klonk beter als mijn oude en met het oude bakky ging ik verder.

dit klonk natuurlijk niet zo goed als die nieuwe versterker met de siltech maar het was beter. dus kocht ik wat later 2 mono blokken van sony de tan 55es

dit klonk meteen beter als mijn oude bakky.

maar het gevoel en de herinnering aan de siltech kabel bleef knagen dus haalde ik een jaar later toch ook die siltech

en dat was weer een grote stop voorwaards.

dus even

1

cd speler sony es 505

kabel linn

vv vM ca 202

kabel puur ziver

oudbakky >>>>>>deze werd vervangen door 2x vM pa111

lsk 2,5 mm

infinity rs6001

verschil nauwelijks

2

cd speler sony es 505

kabel linn

vv vM ca 202

kabel puur ziver

lsk 2,5 mm >>>>stap 2>>>toen werd deze vervangen voor een siltech

infinity rs6001

verschil enorm

3

cd speler sony es 505

kabel linn

vv vM ca 202

kabel puur ziver

oudbakky

lsk 2,5 mm >>>>stap 2>>>toen werd deze vervangen door de monster kabel 4,0mm

infinity rs6001

verschil goed hoorbaar

4

cd speler sony es 505

kabel linn

vv vM ca 202

kabel puur ziver

oudbakky >>>>>>>toen werd deze vervangen voor 2 x sony es 55

spk monster 4,0

infinity rs6001

verschil enorm

vervolgens

5

cd speler sony es 505

kabel linn

vv vM ca 202

kabel puur ziver

lsk monster toen werd deze vervangen voor een siltech amsterdam 2,5 of minder?

infinity rs6001

verschil enorm

gr ezo

heel graag inhoudelijk reageren

weer leg het maar

verklaar maar eens waar als jullie testen er geenverschillen zijn en als ik test er wel verschillen zijn

het arument dat een audio set geen tuinslang is klopt

het beide

het is een tuinslag met onderdelen die invloed hebben op de stroom hoe die uit eindelijk uit de speaker komt

de zwakste schakel is een bekent verhaal lijkt me , er zijn alleen een paar mensen die er kennelijk niet aan willen.

testen en geen rekening houden met de zwakste schakel, is een dood zonde, maar een hele goede methode om aan te tonen dat er geen verschillen zouden zijn

testen is dus kennelijk erg moeilijk

gr ezo