Jump to content

uitleg testen met de zwakste schakel

ezo
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Ik wil de boel niet escaleren en daarom mijn laatste reactie hierop:

Ik heb mijn mening gezegd en gewezen op een volgens mij aanwezige tegenstrijdigheid.

In mijn eerste reactie op dit topic ( volkomen overbodig ook op hear gestart, maar dat is een andere kwestie) heb ik verklaard dat het aantal reacties op dit topic iets zegt over de kwaliteit van de forumbezoekers op een forum. Hear komt er in vergelijking met Hififorum (toch maar 10 pagina's voordat het topic werd verschoven) en Audiofreaks erg goed vanaf. Dat vind ik iets om trots op te zijn wat betreft Hear en haar bezoekers. Dat is overigens maar mijn mening en verder niet van belang.

Wel vind ik het dan jammer dat men juist vanuit de overzijde dit topic hear levend gaat houden.

En wat betreft de opmerking dat van mijn kant "een probleem" de verklaring zou zijn voor de door mij verkondigde mening over het optreden van moderators van daar op hear, dat beschouw ik als een erg onprettige manier van het uitwisselen van (non)argumenten. Maar ik zal daar verder geen conclusies aan verbinden betreffende de persoonlijkheidsstructuur van de maker van dit soort onwellevendheden. Wetenschappelijk ontbreekt immers de grond voor dit soort uitspraken, is men daar op grond van kennis en inzicht meestal niet toe bevoegd en op grond van beschaving niet toe gerechtigd.

Laten we Jacco en Joboton maar effe links liggen...

In dat zwakste schakel idee zit volgens mij best wat in. Niet dat elk component van even doorslaggevend belang is, maar toch.

Stel n.l. dat de luidsprekers hopeloos slecht zijn, dan kun je tweaken en rommelen tot je een ons weegt, het zal nooit wat worden. Van de andere kant (letterlijk), met een slechte opname kun je de verschillen ook nooit horen.

En alles wat daar tussen zit doet op een of andere manier mee aan dit "spel".

Ik kan me er wel in vinden.

:)

[...]

Dit neem ik serieus op. Het telt op bij je eerdere uitspraak dat ik maar beter mijn biezen kan pakken.

Ongelooflijk, werkelijk waar. Heel kinderachtig ook.

Groet,

Jacco

Guest Kraus vonBentinck

Niet overdreven reageren.

Het is kritiek van mensen die al eerder hebben laten blijken je een warm hart toe te dragen. Kritiek van hen is naar mijn idee makkelijk te verdragen, goed te plaatsen

Niet overdreven reageren.

Het is kritiek van mensen die al eerder hebben laten blijken je een warm hart toe te dragen. Kritiek van hen is naar mijn idee makkelijk te verdragen, goed te plaatsen

[...]

Dit neem ik serieus op. Het telt op bij je eerdere uitspraak dat ik maar beter mijn biezen kan pakken.

Ongelooflijk, werkelijk waar. Heel kinderachtig ook.

Groet,

Jacco

Ik doelde toch meer op het schoonhouden van dit topic. Kennelijk heb jij er plezier in topics te vervuilen.

In dat zwakste schakel idee zit volgens mij best wat in. Niet dat elk component van even doorslaggevend belang is, maar toch.

Ook een set waarmee de eigenaar volmaakt tevreden is bevat een zwakste schakel.

Anders gezegd: ook een set die prima matcht kent een zwakke schakel.

De teneur is om een zwakke schakel te beschouwen als iets dat moet worden verbeterd, maar dat is eerder een denk- en/of benaderingsfout dan noodzaak.

Een zwakke schakel is hooguit de plek -- de opstap -- van waaruit verder upgraden het meest zinvol zal zijn.

Het risico van het upgraden van een set waarover tevredenheid bij de eigenaar bestaat is groot: het kan aanleiding zijn om successievelijk ALLES op de helling te zetten, omdat het vervangen van

Stel n.l. dat de luidsprekers hopeloos slecht zijn, dan kun je tweaken en rommelen tot je een ons weegt, het zal nooit wat worden. Van de andere kant (letterlijk), met een slechte opname kun je de verschillen ook nooit horen.

En alles wat daar tussen zit doet op een of andere manier mee aan dit "spel".

Ik kan me er wel in vinden.

hoi

heel goed

jij bent misschien verder dan wat ik al schreef

er moet waarschijnlijk onderscheid gemaakt worden in drie groepen

te verstaan :::bron -keten -luidspreker

(onder keten versta ik de rest tussen bron en Luidspeker)

de bron en de luidsperker staan anders in in de weergave als de keten

daarnaast is er nog de akoestiek en de luisterruimte

akoestiek en luisterruimte is voor mijn gevoel 2

akoestiek is de reflektie van de ruimte

luisterruimte is bv de mee trillende losse vloer

anders gezegt de vaste delen van de ruimte

voor de bron en de keten hebben we dan nog het bron materiaal

en de stoom voorziening

wat de verschillende onderdelen precies doen is erg moeilijk

een ding is zeker dat gene die het het slechts doet bepaald het uiteindelijke geluidsbeeld naar waar we luisteren

gr ezo

Kijk, weer iemand die het begrijpt.

Ik zou natuurlijk onder een pseudoniem een bedrijfje kunnen beginnen die tegen woekerprijzen de zwakste schakel gaat uitzoeken. Dan ga ik eerst langs en probeer heel veel te vertellen, zonder iets zinnigs te zeggen. Als dit werkt, weet ik dat ik met een aufiodiel te maken heb en kan ik mijn strategie bepalen. Ik koop bijvoorbeeld een partij ergens op, bv cd-spelers en die wil ik met veel winst verkopen. Maar die zijn nooit de zwakste schakel. Toch moet ik ze verkopen. Nou, dan maak ik een netsnoer wat ten minste 500 euro per meter kost en bouw daar iets geks in. Dit snoer sluit ik aan op de cd-speler die de klant al heeft en warempel er wordt een verschil waarneembaar. Ja, logisch, want er zit een diode in het netsnoer ;)

Aangetoond is dat het goede netsnoer de ware aard van de cd-speler blootlegt en het is ook logisch dat daar een nieuwe cd-speler moet komen. En die lever ik natuurlijk met korting als er ook een houten volumeknop afgenomen wordt.

Mannuh: stop toch met die onzin...

Groet,

Jacco

Leuke posting jacco :D

gr :unsure: hj :D

bij jou is allen twijfel of je bij een klant de zwakste schakel moet vervangen

als een klant te vreden is , waar om wordt hij dan klant

ok , akoestische aanpassingen

daat kan buiten de keten zeer zeker de zwakste schakel zijn

De belangrijkste denkfout in deze redenatie is, dat akoestiek in werkelijkheid gewoon een essentieel component is dat ook IN de keten is opgenomen.

Het is inderdaad waar dat ik nooit inbreuk maak op de hardware-situatie. Waarom zou ik? De meeste mensen die ik tegenkom weten heus wel wat ze zoeken, wat ze willen horen en waarom ze hun aankopen doen.

Een mismatch is iets anders, maar dat komt niet zo vaak voor eerlijk gezegd.

maar als een klant aan geeft verder te willen, nadat de akoestiek niet meer de zwakste schakel is.

en maar een bekert buget heeft voor de vervanging van 1 componet dan is het toch logich om de zwakste schakel te pakken anders is het namelijk zinloos

Het is helemaal niet logisch om de zwakste schakel aan te pakken, omdat het niet altijd logisch is om te willen upgraden en je je niet bewust bent van wat je eventueel over jezelf afroept als je begint met het vervangen van

Conclusie van deze thread: De audiofiel vormt de zwakste schakel.

Op basis van "de zwakste schakel" kun je zonder technische kennis een set totaal niet verbeteren.

waarom niet????, als ik bv met een giga versterker een set B&W 801D aanstuur,en de bron is bv een YOKO cd-speler,dan heb ik echt geen technische kennis nodig om te kunnen bepalen wat de zwalste schakel is,je kan de zwakste schakel ook heel goed opzoeken zonder technische kennis en puur op jou eigen gehoor.En idd zal de audiofiel de zwakste schakel kunnen zijn,alleen heeft ieder audiofiel(liever luisteraar) wel zijn eigen referentiepunt wat dat betreft en financiele middelen om dat binnen zijn eigen vermogen op te lossen cq te verbeteren.Dus die lat zal voor iedereen hoger/lager liggen.Ik persoonlijk heb er gelukkig nooit last van gehad,ben zeer tevreden en heb niet het gevoel dat er uberhaubt een zwakke schakel is wat zonodig vervangen moet worden,gelukkig.

je hebt gelijk dat de akoestiek achter de keten moet hagen en zeker de beperkende factor kan zijn

maar je bent het toch ook met mee eens dat de akoestiek geen invloed heeft op de kwalieit van het geluid voor het de speaker verlaat?

Vanzelfsprekend ben ik dat met jou eens! :)

kijk dat is mooi :P

nou een stap verder

binnen een slechte akoestiek is heel mooi niet verkrijgbaar.

maar er zijn naar mijn mening wel verschillen te horen tussen minder en slecht

dus daar mee wil ik zeggen dat er wel verschil hoorbaar zou kunnen zijn tussen 2 sets

want de akoestiek vervormd beide.

niet dat er 1 erg mooi is maar verschllend zijn ze wel

toch?

dat je tevreden moet zijn met je set, ok als dat mogelijk is is dat natuurlijk prima en het heeft inderdaad geen zin met nog durdere spullen aan de slag te gaan als de akoestiek slecht is , mee eens

maar je wil binnen je set voor uit en je kan niet de hele set vervangen

wat vervang je dan?

gr e

Dan vervang je het beste de bottleneck binnen de set, en hoopt dat het dan daarbij kan blijven...

bottelneck is een ander woord voor zwakste schakel :P

als het maar een naam heeft

natuurlijk kun je hopen dat het dat is

dus als je

cd *****

int *****

ver*****

lsk**

ls *******

hebt is het handig de luidspreker kabel te vervangen toch?

anders doe je de rest te kort!!

lijkt mij

ps

jij weet niet wie ik ben maar we hebben elkaar ooit bij een klant van jou en een vriend van mij ontmoet

Ja... dat kunnen er nogal wat zijn... :)

dat snap iik

gr ezo

ps ik moet eens leren hoe je deel """" maakt van daar even bold

Op basis van "de zwakste schakel" kun je zonder technische kennis een set totaal niet verbeteren.

waarom niet?

Ik zal het eens op een leken-manier proberen uit te leggen met een voorbeeld. Belangrijkste punt is dat jij slechts naar 1 component tegelijk kijkt, terwijl in het geval akoestiek - luidspreker er een belangrijke interactie is.

Het wegnemen van een zwakke schakel die je helemaal niet als zodanig ervaart, of sterker nog het "doelbewust slechter maken van die schakel", kan een andere (veel belangrijkere) schakel hoorbaar maken. Als je bijv. je akoestiek eens grondig dempt (waardoor je stereoplaatsing v

raar eigenlijk,

Hans van Liempd, Sodejuu, Kraus von Bentinck, Dekkersj, Thingman, Joboton,

ik ken ze allemaal persoonlijk,

het zijn stuk voor stuk toffe gasten, met gevoel voor humor .

maar zet ze achter een pc en ze veranderen in een stel terroristen :lol:

affijn, kben zelf niet veel anders.

we zijn net mensen ;)

raar eigenlijk,

Hans van Liempd, Sodejuu, Kraus von Bentinck, Dekkersj, Thingman, Joboton,

ik ken ze allemaal persoonlijk,

het zijn stuk voor stuk toffe gasten, met gevoel voor humor .

maar zet ze achter een pc en ze veranderen in een stel terroristen :lol:

affijn, kben zelf niet veel anders.

we zijn net mensen ;)

Alle cd-spelers op 1 lijn, prima als je dat wilt, maar hier hoor ik toch wel wat verschillen. :huh:

;)

waarom niet?

Ik zal het eens op een leken-manier proberen uit te leggen met een voorbeeld. Belangrijkste punt is dat jij slechts naar 1 component tegelijk kijkt, terwijl in het geval akoestiek - luidspreker er een belangrijke interactie is.

Het wegnemen van een zwakke schakel die je helemaal niet als zodanig ervaart, of sterker nog het "doelbewust slechter maken van die schakel", kan een andere (veel belangrijkere) schakel hoorbaar maken. Als je bijv. je akoestiek eens grondig dempt (waardoor je stereoplaatsing v

Waar we nu terechtkomen lijkt te leiden tot allerlei onduidelijkheden, zoals Toine al aangeeft is een kabel niet echt een klankbepalend onderdeel van de keten te noemen, doet een kabel wel iets aan de klank, zou het goed kunnen zijn dat je een verkeerde hebt gekozen.

Om een verhaal over de zwakste schakel te illustreren lijkt me dit dan ook niet de beste methode.

:huh:

hoi

;):unsure::o

tjonge het valt niet mee hier

ok

stel je hebt in een syteem een zwakste schakel.

en nu wil je versterkers vergelijken terwijl je versterker niet de zwakste schakel is

wat zijn dan de eind resultaten

gr ezo

Naar mijn ervaring is de zwakste schakel de kwaliteit en kwantiteit van versterking in combinatie met (kwaliteit van de) luidsprekers. Hoe beter die combinatie uitvalt, hoe minder (het nadeel van) de akoestiek een rol speelt. Kabels zijn tuners, niks mis mee, maar zie ze zo gauw geen structurele problemen oplossen. De bron blijft van belang, gelukkig zijn CD spelers erg gevoelig voor (doordachte) interne aanpassing waarmee een te dure upgrade prima voorkomen kan worden.

Ben dus zo ongeveer ook een Ezo-volgeling. :)

Naar mijn ervaring is de zwakste schakel de kwaliteit en kwantiteit van versterking in combinatie met (kwaliteit van de) luidsprekers. Hoe beter die combinatie uitvalt, hoe minder (het nadeel van) de akoestiek een rol speelt. Kabels zijn tuners, niks mis mee, maar zie ze zo gauw geen structurele problemen oplossen. De bron blijft van belang, gelukkig zijn CD spelers erg gevoelig voor (doordachte) interne aanpassing waarmee een te dure upgrade prima voorkomen kan worden.

Ben dus zo ongeveer ook een Ezo-volgeling. :)

hoi

nee, nee, Kennelijk niet helemaal

akoestiek wordt juit belangrijker naar mate de set beter wordt!!!!!

kabel zijn zeker niet alleen om te tunen

kabels hebben naast een kwalitatieve schakel ook een mogelijkheid tot tunen

dit gebeurd dan door kastje en of materiaal toe voegingen

gr ezo