Jump to content

LS kabel vlechten

cerwinvega
 Share

Recommended Posts

ik heb mijn ls kabels gevlochten. Ik had net genoeg kabel om van mijn 2,5 mm, in totaal 5 te maken. Door in de pluggen steeds 2 kabels te stoppen. deze heb ik dan met elkaar verdraaid.

Nu ben ik nog niet uit over het resultaat, ik denk maar dat als niks bijzonders mij is opgevallen er ook weinig gebeurd is. Ik heb gewoon gedacht dat als dure fabrikanten hun kabel vlechten, dan kan ik dat zelf toch ook wel? Of heb ik daar stomme dingen gedacht? Is er misschien een speciale manier om dat te doen? Of moet je echt vlechten en dus 3 lijnen hebben? Heeft iemand hier ervaring in?

Het is een speciale vlechttechniek die zij gebruiken, daarbij is de straal van de radius gelijk aan de diameter van de lus en vang je dus maximaal de magnetische flux van de kabel. Per saldo is er dan dus minder verlies en haal je een hoger rendement uit je kabel. Je moet dus de optimale straal van de radius van je kabel berekenen aan de hand van de soortelijke weerstand van de gebruikte geleider, de dikte en type isolatie die gebruikt is, dit is uiteraard gelijk aan de afgeleide van de tweede macht van de wortel van de diameter van de geleider. Kortom, het is best ingewikkeld wat deze fabrikanten van kabels voor elkaar krijgen, vandaar ook de hoge prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

Of moet je echt vlechten en dus 3 lijnen hebben? Heeft iemand hier ervaring in?

Ja... :rolleyes:

Ik vlecht met veel draadjes speakerkabels soms wel met 40.

Voor mij is het belangrijk dat de draadjes een massieve kern hebben en dun zijn. Zo kun je ook kleine lusjes maken. Hoe kleiner de lusjes hoe minder last van HF instraling.

En het belangrijkste heeft ssassen al verteld, al heeft de radius van de draden er mi weinig mee te maken.

:)

Het is een speciale vlechttechniek die zij gebruiken, daarbij is de straal van de radius gelijk aan de diameter van de lus en vang je dus maximaal de magnetische flux van de kabel. Per saldo is er dan dus minder verlies en haal je een hoger rendement uit je kabel. Je moet dus de optimale straal van de radius van je kabel berekenen aan de hand van de soortelijke weerstand van de gebruikte geleider, de dikte en type isolatie die gebruikt is, dit is uiteraard gelijk aan de afgeleide van de tweede macht van de wortel van de diameter van de geleider. Kortom, het is best ingewikkeld wat deze fabrikanten van kabels voor elkaar krijgen, vandaar ook de hoge prijs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

http://www.hardwareanalysis.com

:lol::lol::lol: Volgens mij heb je dit van een audiofiele kameel gehoord .... :D

Als een kabel steeds langer en dunner wordt begint hij steeds meer op een R C schakeling te lijken, dus hoe dunner de kabel, des te meer ohmse weerstand, en hoe langer de kabel des te meer capacitieve werking (condensator). dan kun je dus een ingewikkelde vlechtkunst er op los laten.

je kunt ook gewoon lekkere dikke kabel pakken , minder ohmse weerstand, en met een kunststof tussenschot tussen de aders, dus verder van elkaar werwijderd en dus minder capacitieve werking.

hoi

kennelijk is het twisten van draden geen onzin want je ziet het in vele apparaten terug.

van goed koop tot duur

en als het meer werk is , dan zouden ze het toch niet doen, als het niets opleverd

het kan dus heel goed zijn dat het werkt

gewoon proberen als je er zin in hebt

wel vergelijken met een niet getwiste in a/ b

mocht het niet hoorbaar zijn kan dat 2 dingen betekenen

1 het werkt niet voor jou set

2 er is iets wat het nog minder doet als je kabel

gr ezo

kennelijk is het twisten van draden geen onzin want je ziet het in vele apparaten terug.

van goed koop tot duur

Twisten kan op zich ook best zinvol zijn. Om storing buiten de deur te houden. Maar bij speakerkabels helpt het niet...

van goed koop tot duur

Twisten kan op zich ook best zinvol zijn. Om storing buiten de deur te houden. Maar bij speakerkabels helpt het niet...

Kun jij dat bewijzen, of praat je ook maar anderen na.... ;)

van goed koop tot duur

Kun jij dat bewijzen, of praat je ook maar anderen na.... ;)

Ik kan dat beredeneren...

Hans!!!!!!! dat lijkt wel een beetje op Jacco zijn uitspraken :huh::lol::lol:

Let op de smilie bij mijn post... :rolleyes:

Hans,

Waar zouden die storingen trouwens vandaan moeten komen? Radio Moskou of zo?

Groet,

Jacco

:D:D

Ja, Hans. Ik wil eea berekenbaar gaan maken. Volgens mij is E = 300*sqrt(P)/r de elektrische veldsterkte in mV/m bij het vermogen P in kW en r in km, dus...ik ben wel eens benieuwd waar al die storing vandaan komt en hoeveel stroom dat induceert.

Geen smileys dit keer.

Groet,

Jacco

Zeker.

Ik heb op de afdeling eens wat navraag gedaan zo op mijn laatste dag. Reken op 10 a 20 dBm (piek 24 dBm) aan vermogen op korte afstand van bluetooth en wireless LAN en andere flauwekul. Wat zou de stroom dan zijn?

Groet,

Jacco

Hans!!!!!!! dat lijkt wel een beetje op Jacco zijn uitspraken :huh::lol::lol:

Let op de smilie bij mijn post... :rolleyes:

Hans,

Waar zouden die storingen trouwens vandaan moeten komen? Radio Moskou of zo?

Groet,

Jacco

:D:D

Ja, Hans. Ik wil eea berekenbaar gaan maken. Volgens mij is E = 300*sqrt(P)/r de elektrische veldsterkte in mV/m bij het vermogen P in kW en r in km, dus...ik ben wel eens benieuwd waar al die storing vandaan komt en hoeveel stroom dat induceert.

Geen smileys dit keer.

Groet,

Jacco

Nog afgezien daarvan, als je al last hebt van storing (waar dan ook vandaan), dan zal dat eerder problemen geven op (onafgeschermde) interlinks, niet op speakerkabels...

Tuurlijk. Maar bewijs het maar ;)

Groet,

Jacco

Zullen we bij speakerkabels blijven? Anders kunnen we het ook wel over het effect van een omgevallen glas bier in je versteker gaan hebben :D

Als je er niets van merkt valt er niets te bewijzen.

:blink:

Tuurlijk. Maar bewijs het maar ;)

Groet,

Jacco

Ik ga helemaal niks bewijzen. Ik heb geen meetinstrumenten en ben ook geen meettechnicus. Maar ik kan het wel beredeneren: speakers zijn heel laagohmig. Veel laagohmiger dan de ingang van een versterker (met interlink) bijvoorbeeld. Dus dat wordt voor zo'n storing veel makkelijker induceren op een interlink dan op een speakerkabel. Bovendien zijn de signalen op lijnniveau doorgaans veel kleiner dan op 'speakerniveau'. De storing is dus relatief kleiner op speakerniveau...