Jump to content

LS kabel vlechten

cerwinvega
 Share

Recommended Posts

:) alleen in het audio-frequent spectrum laagohmig.

Komen we met het RF-gebied in de ls-kabels,dan blijft de (Ru) dempingsfaktor(bij versterkers met lf-eigenschappen)nergens meer en kan zelfs detektie optreden in de schakeling(en houden we toch nog lf over :P ).

De ls filter met diverse LCR combinaties zullen voor HF-signalen nooit een lage Z vormen,dus...en de gewone ls-kabels ,al is ie maar 1meter kort, zal altijd nog een paar honderden uH's zijn.De capacitieve werking tussen de aders is in combinatie met de rest niet genoeg om hf compleet te kortsluiten.Dus voor HF hoogohmig. ;)

hoi

en als we het nu eens anders om bekijken

de mantel houd geen dingen buiten maar dingen binnen zou het dan iets op leveren <_<

grv e

Ben je bang dat je muziek wegvliegt dan?

:D:D:D

nee dat de lsk op iets ander invloed zou kunnen hebben

gr e

:) Hoi,

Zoals al eerder opgemerkt,na detektie toch nog LF :P

Maw dit zal zich manifesteren als audio signaal in de weergevers,weliswaar niet erg luid,maar wel hoorbaar.

En wat er niet gehoord wordt,kan in de versterkerschakeling meegenomen worden en constant op de uitgang aanwezig zijn.(ook meetbaar).

Vroeger kon je met een simpele germanium diode(bv OA 85, 91, AA119 etc.) en een paar draadwikkelingen ge

Er zijn best wel invloeden van buiten op je ls kabel, zal ik niet ontkennen. maar dan geldt de analogie van de volgende zin hierop ook: pff door de vrijving van de banden op t wegdek van mn auto wordt t wel een stuk warmer in mn auto. lol. test t zelf, neem twee kabels van elk 1mm quadraat en 10m lang en doe die tussen je versterker en je speakers. Zeg me of t klinkt.

Hoy,

Volgens mij heeft Henrie wel gelijk dat het vlechten voor luidsprekerkabel eigenlijk geen meerwaarde heeft.

Desalnietemin heb ik mijn luidsprekerkabel gewoon gevlochten uit 4 stuks 6mm

Stel zoiets zou vanaf de uitgang via de terugkoppelingscircuit v/d versterkerschakeling weer terug naar de ingang gevoerd worden en daarna gedetecteerd ?(halfgeleiders hebben ook een junction overgang,buizen diode werking,echter grotere interne capaciteiten),en deze kunnen soms selektief werken met parasitaire capaciteiten en spoelwerking v/d printsporen/geleiders/verbindingen.

Maar dit zal niet zo gauw gebeuren in een goed doordacht ontwerp.

Toch niet te onderschatten...

:)

Stel zoiets zou vanaf de uitgang via de terugkoppelingscircuit v/d versterkerschakeling weer terug naar de ingang gevoerd worden en daarna gedetecteerd ?(halfgeleiders hebben ook een junction overgang,buizen diode werking,echter grotere interne capaciteiten),en deze kunnen soms selektief werken met parasitaire capaciteiten en spoelwerking v/d printsporen/geleiders/verbindingen.

Maar dit zal niet zo gauw gebeuren in een goed doordacht ontwerp.

Toch niet te onderschatten...

:)

:) Idd Hans,

Als je hoog woont en ook nog in de buurt van een sterke zendmast,of in de kamer met een HF stoorbron bezig bent, helpen simpele RF onderdrukkingsnetwerkjes in de versterker niet optimaal.

dank wederom voor alle input. Heb er niet altijd even veel aan, maar dat is niet erg. het gaat er toch om wat ik er zelf van vind. Ik heb de ervaring dat het voor mij lijkt alsof de muziek ietsjes minder gefocust is en dus wat diffuser in de ruimte, niet storend, ook niet verrijkend. (had helaas de plus en de minus aders gescheiden, kan mijn gevlecht dus niet in originele staat terug brengen). Maar de kans bestaat dat de ervaarde verandering ook komt door het vervangen van het netsnoer aan de versterker. Niet tegen iets echt hoogwaardigs, maar in ieder geval iets gedraaids en met dikkere aders.

Hoe dan ook, klopt het als ik nu redeneer dat het in ieder geval ook geen kwaad kan dat ik mijn ls kabels gevlochten, cq, gedraaid heb?

beste wensen en veel audiofiel genot aan allen :D